مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علت افسردگي ژنتيكي است يا اكتسابي؟ چرا برخي افراد بيشتر مستعد افسردگي هستند و برخي ديگر كمتر با اين مشكل روبه‌رو مي‌شوند؟ افسردگي يكي از اختلالات رواني است كه در طبقه اختلالات خلقي قرار مي‌گيرد. اين اختلال با تحت تاثير قرار دادن جنبه‌هاي بسياري از سلامت ذهني و جسمي فرد باعث بروز نقص در عملكردهاي مختلف زندگي مي‌شود؛ به همين دليل نيازمند مداخلات حرفه‌اي نظير روان درماني است. متخصصان در مورد علت بروز افسردگي عوامل زيادي را مطرح كرده‌اند كه در ادامه اين مطلب به توضيح مهم‌ترين آن‌ها پرداخته‌ايم. لازم به ذكر است كه بهره بردن از مشاوره افسردگي به افراد كمك مي‌كند تا با شناسايي دقيق علت افسردگي در كوتاه ترين زمان ممكن به درمان اين اختلال بپردازند. 

منبع: علت افسردگي | چه عواملي باعث افسردگي مي شوند؟

 

علت بروز افسردگي

عوامل بيروني و دروني بسياري در ابتلاي فرد به افسردگي موثر هستند. در حقيقت افسردگي نتيجه تعامل عوامل پيچيده بيروني مانند زندگي در محيط پر تنش و عوامل درون فردي متعدد نظير تغييرات شيميايي مغز و عوامل ژنتيكي مي‌باشد. در ادامه به برخي از مهم‌ترين علل بروز افسردگي اشاره خواهيم كرد. براي آگاهي بيشتر درباره افسردگي كليك كنيد.

1- نقش انتقال دهنده هاي عصبي- شيميايي از علت هاي جسماني افسردگي

انتقال دهنده‌هاي عصبي موادي شيميايي هستند كه سلول‌هاي عصبي براي انتقال پيام از آن‌ها استفاده مي‌كنند. پژوهشگران پس از انجام آزمايشات بسيار بر بيماران افسرده به اين نتيجه رسيده‌اند كه سطوح برخي از انتقال دهنده‌هاي عصبي در بيماران افسرده با افراد غير افسرده متفاوت است. براي مثال سروتونين مسئول افزايش سطح نشاط و شادي در مغز، در افراد افسرده به مقدار معناداري پايين است. براي اطلاع بيشتر درباره سروتونين كليك كنيد.

به همين خاطر برخي معتقدند كه در درمان افسردگي بايد از داروهاي ضد افسردگي نظير فلوكستين استفاده كرد تا بتوان سطوح انتقال دهنده‌هاي عصبي را به حالت طبيعي برگرداند. البته برخي ديگر نيز معتقدند كه اين كاهش انتقال دهنده‌ها در واكنش به رويدادهاي ناگوار زندگي اتفاق مي‌افتد در نتيجه با حل كردن ريشه‌اي عوامل افسردگي، مي‌توان به درمان افسردگي بدون دارو پرداخت.

براي اطلاع بيشتر درباره داروهاي ضد افسردگي و روند درمان افسردگي كليك كنيد.

2- عوامل ژنتيكي موثر در بروز افسردگي

احتمالا ژن‌هاي متعددي با تاثيرات هر چند ناچيز خود در نهايت منجر به مجموعه صفات و رفتارهايي مي‌شوند كه احتمال بروز افسردگي را در فرد افزايش مي‌دهند. اين به اين معني است كه ژن واحدي مسئول در بروز افسردگي بيماران نيست. بروز افسردگي با احتمال بيشتر در بين كساني كه سوابق خانوادگي بيماري افسردگي دارند، نشان مي‌دهد كه ژنتيك سهم زيادي در بروز اختلالات رواني نظير افسردگي دارد.

3- ايجاد افسردگي تحت تاثير مصرف برخي از داروها

مصرف برخي از داروها مي‌توانند فرد را با اختلالات خلقي نظير افسردگي روبه‌رو كنند. از جمله اين داروها مي‌توان به كورتيكو استيروئيدها، داروهاي ضد ويروسي نظير اينترفرون آلفا و ايزوترتينوئين براي درمان آكنه اشاره كرد.

4- مواجهه با رويدادهاي ناگوار در زندگي از جمله علت هاي افسردگي

در بسياري از موارد افسردگي نتيجه زندگي در يك محيط پر تنش يا مواجه شدن با رويدادهاي ناخوشايند است. در حقيقت رويدادهاي ناگوار زندگي در ابتدا مي‌توانند به اختلالات سازگاري منجر شوند و در صورت بهبود نيافتن به اختلالات ديگري نظير افسردگي بيانجامند. از جمله اين رويدادهاي ناگوار مي‌توان به از دست دادن شغل، جدايي عاطفي يا طلاق، بازنشستگي و... اشاره كرد. مجموعه اين رويدادها باعث بي انگيزگي فرد براي ادامه زندگي مي‌شود و حتي مي‌تواند منجر به اقداماتي نظير خودكشي در فرد نيز شود. خواندن مقاله علل بي انگيزگي و درمان آن تا حدود زيادي مي‌تواند در كاهش مشكلات افسردگي كمك كننده باشد.

علاوه بر اين گاهي افراد با داشتن باورهاي غلط در شرايط غم و اندوه به افسردگي در خود دامن مي‌زنند. به طور مثال افرادي كه يكي از نزديكان خود را از دست مي‌دهند با انجام رفتارهايي از جمله گريه نكردن يا عزاداري به مدت يكسال شرايط را براي خود سخت تر مي‌كنند و اين مسئله خود يكي از علت هاي افسردگي است.

براي آگاهي بيشتر درباره باورهاي غلط اندوه غم و اندوه كليك كنيد.

5- سوء مصرف مواد 

نزديك 30 درصد از كساني كه به مصرف مواد و الكل مي‌پردازند به اختلال افسردگي دچار هستند چرا كه بسياري از آن‌ها به دليل فقدان مهارت حل مساله، براي كاهش احساسات ناخوشايند خود به مصرف مواد پناه مي‌آورند. اين عمل در كوتاه مدت باعث كاهش احساسات منفي در آن‌ها مي‌شود اما در دراز مدت از آنجايي كه دچار اعتياد مي‌شوند و اعتياد بر مشكلات آن‌ها مي‌افزايد علائم افسردگي بروز يا تشديد پيدا مي‌كند.

با يادگيري و پرورش مهارت‌هاي زندگي نظير مهارت حل مساله و كنترل هيجانات خود مي‌توانيد از بروز مشكلات بزرگ‌تر در زندگي خود نظير افسردگي و سوء مصرف مواد پيشگيري كنيد. استفاده از جلسات مشاوره افسردگي و كلاس‌هاي آموزشي در اين زمينه كمك بسياري به شما خواهند كرد.

6. مشكلات شخصي 

گاهي احساس تنهايي در افراد، مشكلات اقتصادي و شرايط زندگي باعث افسردگي در فرد مي‌شود. علاوه بر اين اتمام يك رابطه دوستي مي‌تواند فشار زيادي به افراد تحميل كند كه اين مسئله نيز در صورتي كه فرد نتواند با آن كنار بيايد به مرور باعث افسردگي مي‌شود. همچنين اگر احساسات خود را نهفته كنند و نتوانند راهكارهاي مقابله با عصبانيت را بياموزند؛ خشم فروخورده به مرور باعث تداوم افسردگي مي‌شود.

براي مقابله با خشم فروخورده در افسردگي  و راه هاي مقابله با نااميدي كليك كنيد.

چرا مركز مشاوره حامي هنر زندگي

مركز مشاوره حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه اختلالات رواني از جمله افسردگي جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. ما در اين مركز شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌ايم تا بتوانيد از هر كجاي كشور با مشاوران ما به صورت تلفني و حضوري در ارتباط باشيد. اين مركز به شما تضمين خواهد داد تا در كمترين زمان ممكن به علت افسردگي در خود پي برده و با شناسايي علائم و انتخاب بهترين راهكارهاي درماني بتوانيد روند عادي زندگي خود را دنبال كنيد. همچنين در صورتي كه در اطرافيان شما كسي از اين اختلال رنج مي‌برد با دريافت راهكارها و روش‌هاي گوناگون به درمان او كمك نماييد.

براي آگاهي درباره روند دريافت مشاوره افسردگي و شناسايي علائم افسردگي كليك كنيد.

سوالات متداول

آيا بروز دردهاي مزمن مي‌تواند يكي از علت هاي افسردگي باشد؟

مسلما بله. وقتي شما دردي را به مدت زيادي تجربه مي‌كنيد تاثيرات خود را بر روي فعاليت‌هاي بدني، خواب و تغذيه شما مي‌گذارد و به مرور زمان باعث افسردگي مي‌گردد.

براي آگاهي بيشتر در رابطه با بي خوابي و افسردگي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه علت بروز افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: علت افسردگي | چه عواملي باعث افسردگي مي شوند؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۶:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی