مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شستن نوزاد تازه متولد شده داراي نكاتي است كه توجه به آن‌ها به شما كمك مي‌كند تا در انجام اين كار راحت‌تر عمل كنيد. پوست حساس و جثه كوچك نوزاد گاه مادر را دچار استرس مي‌كند اين در حالي است كه پاك كردن مدفوع، حمام كردن و آب كشي كودك در روشويي با رعايت چند نكته تبديل به كاري لذت بخش و آسان مي‌شود. شايد اطرافيان به خصوص مادر خودتان روش‌هايي را آموزش داده باشند، اما توصيه مي‌كنيم كه به نكاتي كه در ادامه اين مقاله ذكر كرده‌ايم نيز توجه كنيد.

منبع: شستن نوزاد | روش صحيح شستن و حمام كردن نوزاد

 

چه موقع بايد نوزاد را به اولين حمام برد ؟

بهتر است براي حمام بردن نوزاد خيلي عجله نداشته باشيد چون ممكن است با اين كار نوزادتان دماي بدنش پايين بيايد و مريض بشود. دست كم تا 12 ساعت بعد از تولد، او را به حمام نبريد. دليل اينكه بعد از تولد، پرستاران نوزاد را تنها با حوله گرم و مرطوب پاك مي‌كنند نيز همين است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد يك ماهه كليك كنيد.

حمام كردن نوزاد چگونه بايد انجام شود؟

مراحل شستن نوزاد تازه متولد شده

1- يك اسفنج را در آب گرم خيس كنيد و با آن به آرامي نوزاد را بشوييد. هيچ احتياجي نيست كه هر روز او را به حمام ببريد بلكه هفته‌اي 2 يا 3 باراستحمام براي او كافي است.

2- از قبل حوله‌اي زير نوزاد قرار دهيد تا از سر خوردن و غوطه ور شدن تمام وسايل در آب جلوگيري كنيد و هنگام به اتمام رسيدن حمام، هميشه يك حوله خشك داشته باشيد تا همه چيز را تميز نگه داريد.

3- در هنگام شستن نوزاد دست خود را روي پيشاني كودك قرار دهيد و به اين ترتيب مانع ورود هر نوع ماده خارجي به داخل چشمان او شويد.

4- يك حوله نرم و خشك براي خشك كردن كودك به همراه داشته باشيد.

5- سعي كنيد حوله‌اي كلاه دار براي كودك خود تهيه كنيد به اين صورت دماي سر او حفظ مي‌شود. حداقل سه تا حوله براي كودك داشته باشيد تا كار حموم كردن او به راحتي انجام ‌شود.

6- حمام كردن نوزاد را مي‌توانيد در وان حمام خودتان يا در وان حمام خود كودك انجام دهيد و وان حمام را پر از اسفنج كنيد تا كودك شما مشغول شود. در انتخاب وان دقت كنيد كه وان هم ارتفاع با خودتان باشد تا از آسيب ديدن پشت كودك به هر نحوي جلوگيري كنيد.

7- از خيس شدن بند ناف نوزاد هراس نداشته باشيد. به طور طبيعي اين بند ناف بايد در 3 هفتگي جدا بشود پس اگر بند ناف خيس شد آن را به آرامي با حوله خشك كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه حمام بردن كودك كليك كنيد.

مراحل شستن نوزاد بدون بند ناف

  1. وان شست و شوي نوزاد را تا ميزان لازم از آب گرم پر كنيد. دماي اين آب بايد تقريبا مابين 23 تا 25 درجه سانتي گراد باشد.
  2. چند مشت آب را تا قفسه سينه نوزاد بريزيد اما مواظب باشيد آب به خود قفسه سينه نرسد.
  3. موقع شستن كودك از سر شروع كنيد و به بعد سراغ پاها برويد. به اين ترتيب از چسبيدن ترشحات و باكتري‌ها به بدن او جلوگيري كرده‌ايد.
  4. نوزاد را به آرامي بچرخانيد تا پشت و باسن او را بشوييد. به ياد داشته باشيد كه در اين موقعيت، فرزند شما بايد بر روي يك دست شما باشد تا از هر اتفاقي در حين شستن جلوگيري شود.

براي آشنايي با نكات مربوط به نگهداري نوزاد تازه متولد شده كليك كنيد.

شستن مدفوع نوزاد و عوض كردن پوشك او به چه ترتيبي انجام مي‌شود؟

1- قبل از انجام هر كاري، پوشك تميز را كنار دست خود قرار دهيد.

2- پارچه تميزي كه مخصوص عوض كردن نوزاد است را روي سطح صاف و بدون شيب بگذاريد. ذكر اين نكته ضروري است كه اين سطح بايد به گونه‌اي صاف باشد كه تعادل نوزاد به هم نخورد و زمين نخورد چراكه نوزاد كنترل حركات خود را ندارد و در صورتي كه مادر مشغول به تعويض او شود، ممكن است حركت كند.

3- نوزاد را به پشت روي پارچه مخصوص تعويض پوشك بخوابانيد.

4- چسب‌هاي پوشك كثيف را باز كنيد.

5- اگر امكان شستن نوزاد در زير آب وجود ندارد، دستمال تميز و مرطوب را برداشته و از قسمت جلوي نوزاد به عقب او بكشيد تا هر گونه آلودگي از بدن او پاك شود.

6- باسن و اندام تناسلي نوزاد و تمام چين و چروك‌هاي پوستي او را با دستمال مرطوب پاك كنيد و اين كار را از جلو به عقب انجام دهيد تا آلودگي‌هاي قسمت پشت او را به جلو و اندام تناسلي‌اش منتقل نكنيد. اين كار را سريع انجام دهيد، زيرا ممكن است نوزاد ادرار كند.

7- پس از اطمينان از پاك شدن تمام قسمت‌هاي آلوده بدن نوزاد، پوشك كثيف او را برداريد و بلافاصله پوشك تميز را زير نوزاد قرار دهيد و چسب‌هاي آن را ببنديد. پوشك كثيف را كاملا ببنديد و در كيسه نايلوني انداخته و در آن را ببنديد.

8- پوشك تميز را به خوبي ببنديد تا امكان نشت ادرار نوزاد از كناره‌هاي آن وجود نداشته باشد. دقت كنيد كه چسب پوشك را خيلي سفت نبنديد، طوري كه نوزاد پاهايش آسيب ببيند و قرمز شود و خون رساني در آن مناطق پا با اشكال مواجه شود.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

آيا روغن زدن به نوزاد بعد از حمام لازم است؟

خشك بودن پوست نوزاد شما طبيعي است. بهتر است كه پس از حمام كردن بدن او را چرب كنيد تا لذت حمام كردنش بيشتر شود. مي‌توانيد از روغن بچه و روغن‌هاي مايع گياهي خوراكي مانند زيتون، بادام شيرين، آفتاب گردان و غيره براي كاهش خشكي پوست و جلوگيري از پوسته پوسته شدن بدنش و نرم كردن پوست صورت او استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشناسي نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: شستن نوزاد | روش صحيح شستن و حمام كردن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۰۰:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی