مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مهارت نوشتن يكي از اركان ارتباطات و انتقال پيام است. تقويت اين مهارت و توانايي نوشتن، شما را در برقراري ارتباط موثر با ديگران ياري مي‌دهد. نوشتن به افراد كمك مي‌كند تا در شرايطي كه امكان ارتباط مستقيم وجود ندارد نيز پيام خود را به خوبي منتقل كنند. بنابراين با پرورش و تقويت اين مهارت مي‌توانيد پيام خود را به طور كامل به خواننده برسانيد. عدم توانايي در ارتباط نوشتاري، تبادل ايده‌ها و نظريات را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. افزايش مهارت‌هاي نوشتاري در ارتباطات بين فردي نيز به شما كمك مي‌كند تا  چگونگي بهتر صحبت كردن و فكر كردن را بياموزيد. يادگيري مهارت ارتباطي نوشتاري نوعي درمان اختلالات نوشتن نيز محسوب مي‌شود. در ادامه به بررسي راه هاي موثر براي توليد يك نوشتار خوب و تقويت مهارت نوشتن را بررسي خواهيم كرد.

منبع: مهارت نوشتن

 

مهارت نوشتن و ارتباط نوشتاري در چه مواردي كاربرد دارد؟

مهارت نوشتن يكي از مهارت‌هاي ارتباطي است كه مي‌تواند در مواقع مختلف به شما كمك بكند. حتي اگر در سازماني هم مشغول به كار نباشيد، براي انجام بسياري از امورات خود به نوشتن وابسته هستيد. حتما كساني را ديده‌ايد كه با نوشتن يك متن مي‌توانند بر هزاران نفر تاثير بگذارند. پس با تقويت اين مهارت، فرصت‌هاي تازه‌اي براي خودتان ايجاد كنيد.

1. از مهارت نوشتن در انتقال موضوعات پيچيده استفاده كنيد

اشتراك گذاري اطلاعات از طريق نوشتار و سازماندهي آن‌ها به آساني صورت مي‌گيرد و درك آن نيز براي مخاطب آسان‌تر و عميق‌تر مي‌باشد. به همين دليل استفاده از اين روش براي انتقال مفاهيم پيچيده و گسترده بسيار كارساز است. اگر متن نامه يا نوشته مناسب باشد مخاطب مي‌تواند به خوبي با آن ارتباط برقرار كند و پيام را به روشني و بدون اطلاعات اضافي و خسته كننده دريافت نمايد. چنين ارتباطات نوشتاري به ويژه براي پرسش و پاسخ هاي كوتاه و تفسيرهاي كوتاه روشي بسيار موثر و كارساز هستند.

2. ارتباطات رسمي

ارتباط غير كلامي مهم ترين بخش ارسال پيام در فرآيند مهارت‌هاي ارتباطي است. ارتباط از طريق نوشتن بسيار محدودتر بوده و بخش كوچكي از ارتباط را در برمي‌گيرد. شما در اين نوع ارتباط تنها بايد با واژه‌ها پيام خود را به مخاطب برسانيد، بنابراين استفاده از روش نوشتاري در متن‌هاي غير احساسي و رسمي موفقيت آميزتر است. استفاده از ارتباطات نوشتاري در اداره‌ها و مراكز رسمي نيز عموميت بيشتري دارد. براي كسب اطلاع بيشتر از ارتباط غير كلامي كليك كنيد.

راهكارهايي براي افزايش مهارت نوشتن

مهارت نوشتن يكي از مهارت‌هاي زندگي است كه تقويت آن مي‌تواند به تقويت ديگر مهارت‌ها ياري برساند. شما با استفاده از راهكارهاي زير مي‌توانيد به خود و حتي ديگران براي پرورش ارتباط نوشتاري كمك كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد. 

1. آگاهي از تكنيك هاي نوشتن

قدم اول براي نوشتن اين است كه از تكنيك‌ها و اصول آن اگاه باشيد. بهترين راه براي تمرين تكنيك‌ها اين است كه نوشته‌هاي نويسندگان بزرگ را مطالعه نماييد. اشتباهات و نقص‌هاي خود را پيدا كنيد و آن‌ها را برطرف نماييد. 

2. فكر كردن قبل از نوشتن

قبل از نوشتن بايد به خوبي فكر كرده و نقشه كلي مسيرتان را ترسيم كنيد. يعني بايد براي خود مشخص كنيد كه هدفتان از نوشتن چيست و اين مطلب به كجا بايد برسد. تصور كتيد مه شما يك مربي هستيد كه قصد آموزش يك مطلب را به مخاطبان خود داريد. با فكر كردن قبل از شروع نوشتن مي‌توانيد نقشه كلي مسيرتان را مشخص سازيد و بهترين ارتباط را با مخاطبين خود برقرار كنيد. براي كسب اطلاع از ارتباط موثر كليك كنيد.

3. نوشتن مقدمه، الزامي است

اولين و مهم ترين چيزي كه در يك ارتباط نوشتاري عميق و كارآمد اهميت دارد نوشتن مقدمه براي مطلب است. مقدمه اولين چيزي است كه مخاطب با آن روبه رو مي‌شود و اگر مقدمه مناسب و حاوي و اطلاعات كافي باشد او را به خواندن ادامۀ مطلب راغب مي‌كند. علاوه بر اين، مقدمه پيشگفتاري در اختيار مخاطب قرار داده و ذهن خواننده را براي موضوع آماده مي‌كند.

4. خطوط محوري و موضوع بندي را در نوشتار خود رعايت كنيد

در نوشتن يك نامه و يا رايانامه هدف خود را از نوشتن و انتقال داده‌ها مشخص كنيد. شما بايد بدانيد براي چه كسي، در ارتباط با چه كسي و به چه دليل نامه مي‌نويسيد. كليد برقراري ارتباط موثر نوشتاري با مخاطب، وضوح و تيتربندي است. مشخص كردن موضوع، خواننده را به مطالعه فرا خوانده و مانع از سردرگمي او مي‌شود. همچنين با تيتر بندي مخاطب مي‌تواند اطلاعات دريافتي خود را اولويت بندي كرده و تصميم بگيرد كه كدام بخش را نخست بخواند. اگر مطالب شما بسيار زياد باشد تيتر بندي به خواننده كمك مي‌كند تا مطالبي را كه بيشتر نياز دارد و به دردش مي‌خورد را مطالعه نمايد.

5. مهارت نوشتن | مخاطب خود را بشناسيد

براي برقراري ارتباط نوشتاري موثر با ديگران، بهتر است از آن‌ها اطلاعات كافي داشته باشيد. شايد اين كار كمي سخت به نظر برسد، اما اگر تلاش خود را بكنيد و يا از اطلاعات موجود (اينترنت، صحبت اطرافيان، نوشته‌هاي ديگران و...) بهره ببريد، بر مخاطب خود تاثير بيشتري خواهيد گذاشت. به ويژه براي ارتباط با گروه مخاطبان بزرگ‌تر، شناسايي قشرهاي مختلف آن‌ها كمك زيادي در موفقيت و كيفيت نوشته مي‌كند. اگر اطلاعاتي داريد كه كسي اصلا از وجود آن‌ها خبر ندارد؛ قبل از به كار بردن اصطلاحات فني و يا پيچيدۀ تركيبي، بايد ميزان سواد و آگاهي‌هاي مخاطب خود را در نظر بگيريد.

6. حجم گفتگو نبايد خيلي زياد يا خيلي كم باشد

اگر نوشته‌تان طولاني باشد، مخاطب را خسته مي‌كند. حتي در صورت دادن بيش از حد اطلاعات، مخاطب دچار سو برداشت از آن‌ها مي‌شود. متن پيام نبايد آنقدر كم باشد كه مخاطب نتواند ارتباط درستي با شما برقرار كند. در صورت كوتاه بودن مطلب، ابهاماتي در ذهن ايجاد مي‌شود و پيام شما به روشني درك نخواهد شد. علاوه بر تمام نكاتي كه ذكر شد، استفاده از دستور زبان مناسب و رعايت شيوۀ درست نوشتن كلمات بسيار اهميت دارد. لحن نوشتۀ شما نبايد تند و يا تهديد آميز باشد. براي كسب اطلاعات در زمينه اختلال نوشتن كليك كنيد.

7. ساده و مختصر

نوشته بايد به گونه‌اي باشد تمام مخاطبان به خوبي متوجه آن بشوند. فرض كنيد كه همه مخاطبين نوشته شما كودكان كم صبر و حوصله‌اي هستند كه طاقت خواندن جملات پيچيده را ندارند و مي‌خواهند كه هر چه سريع‌تر به اصل قضيه برسند. 

8. مهارت نوشتن با خوشحالي

هيچوقت در حين عصبانيت و يا اضطراب سعي در نوشتن نكنيد. زماني كه حال روحيتان مساعد نباشد، موفق به نوشتن يك متن خوب نخواهيد شد. قبل شروع كار، يك موسيقي لذت بخش گوش دهيد و پس از آرام شدن شروع به كار كنيد. 

9. ايجاد محدوديت زماني

تحقيقات نشان داده زمان بسيار زياد در انجام كار، باعث بدتر شدن شرايط مي‌شود. وقتي زمان بسيار زيادي داشته باشيد، متن را بارها و بارها مي‌خوانيد و حتي ممكن است دچار فلج تحليلي شويد. براي جلوگيري از اين مساله، يك محدوده زماني مشخص تعيين كرده و در اين مدت نوشته خود را تمام كنيد. 

10. متن را بلند بخوانيد

پس از كمي نوشتن متن خود را با صداي بلند بخوانيد و آن را از ديد مخاطبان تحليل كنيد. مثلا ممكن است بعد از بلند خواندن متوجه شويد كه جملاتتان بسيار بلند يا كوتاه است. حتي شايد به عنوان يك مخاطب احساس كنيد كه يك ربات آن متن را به نگارش درآورده است.

11. مهارت نوشتن | دوري از محرك‌هاي مزاحم

در حين نوشتن تا حد امكان از عوامل حواسپرتي دوري كنيد. سر و صدا و نور محيط را در بهترين حالت تنظيم كرده و با بيشترين تمركز ممكن نوشتن را شروع نماييد. 

12. پايان بندي و ويراستاري

در نهايت اينكه پايان بندي نيز به اندازه مقدمه حائز اهميت است. متن شما بايد يك هدف و پايان مشخص داشته باشد. توصيه مي‌شود كه از جملات سوالي و مبهم در انتهاي متن خودداري كنيد و يك نتيجه‌گيري واضح و مشخص داشته باشيد. همچنين پس از پايان كار، نوشته‌تان را يكبار ديگر بخوانيد. غلط‌هاي املايي و اشتباهات كلي را تصحيح نماييد تا نوشته‌تان تكميل شود. 

سخن آخر

نوشتن يك مهارت اكتسابي است كه با آگاهي از اصول صحيح و تكنيك‌هاي آن و تمرين بسيار، مي‌توان مهارت نوشتن را در خود تقويت كرد. ممكن است عوامل بسيار زيادي همچون استرس‌هاي روزمره و كمبود اعتماد به نفس مانع از بروز استعداد شما در نوشتن شوند. در اين صورت ضروري است كه از يك روانشناس كمك بگيريد تا شما را ياري دهد. مشاوران مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي ارتباطي نوشتاري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مهارت نوشتن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت نوشتن،
موضوع:
[ ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۳:۰۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی