مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شناخت پيش از ازدواج، عاملي تعيين كننده براي دست يافتن به يك ازدواج موفق است. ازدواج انتخابي مهم در زندگي هر فرد است چرا كه بعد از اين تصميم‌گيري حياتي، كل روند زندگي‌ دستخوش بزرگترين تغييرات مي‌شود؛ تغييراتي كه معمولا غير قابل بازگشت هستند. اينجاست كه دوران نامزدي و دوره شناخت قبل از ازدواج نقش تعيين كننده‌اي ايفا مي‌كند. شناخت پيش از ازدواج فرصتي استثنايي است كه بتوانيد آينده‌اي زيبا و عشقي جاودان براي خودتان رقم بزنيد. مشاوره قبل از ازدواج، اين امكان را فراهم مي‌كند تا با آسودگي خاطر بيشتري در مسير آغاز زندگي مشترك قدم بگذاريد. در اين مقاله درباره راه‌ها، زمان و موارد مورد اهميت براي شناخت شريك آينده زندگي صحبت خواهيم كرد.

منبع: شناخت ازدواج

 

اهميت شناخت پيش و قبل از ازدواج

شناخت پيش از ازدواج، به تلاش براي شناختن ويژگي‌ها، خصوصيات و علائق طرفين ازدواج گفته مي‌شود. در واقع دوره قبل از ازدواج، كوشش مشتركي براي پيدا كردن يك پايه مشترك براي زندگي زناشويي و اطمينان يافتن از فرد مقابل در جهت ايجاد يك رابطه زناشويي و عاطفي مناسب است. نقش خانواده، اختلافات فرهنگي در ازدواج و اختلافات طبقاتي از جمله مواردي است كه در مرحله قبل از ازدواج از اهميت بالايي برخوردار است. براي كسب اطلاعات در زمينه ازدواج موفق كليك كنيد.

راه هاي شناخت پيش و قبل از ازدواج

شناخت قبل از ازدواج از طرق مختلفي صورت مي‌گيرد. بسته به نوع ازدواج، افراد مسيرهاي متفاوتي را طي مي‌كنند. در ازدواج‌هاي سنتي طرفين به صحبت كردن در منزل در مورد برخي مسائل كليدي كفايت كرده و اگر خانواده‌ها معيارهاي هم را بپذيرند، وصلت انجام مي‌شود. برخي ديگر از افراد نيز بعد از طي كردن يك دوره دوستي، تصميم به ازدواج مي‌گيرند. براي كسب اطلاعات در زمينه دوستي هاي قبل از ازدواج كليك كنيد.

در اين حالت آن‌ها يك شناخت نسبتا عميق از هم دارند و شايد در جلسات خواستگاري، صحبت‌هاي مهمي نداشته باشند. برخي از خانواده‌ها هم در بين اين دو حالت قرار مي‌گيرند و زماني را براي شناخت در نظر مي‌گيرند. در اين زمان افراد با هم قرار ملاقات‌هاي خارج از منزل گذاشته و در مورد مسائل مهم توافق مي‌كنند. براي كسب اطلاع از انتخاب همسر كليك كنيد.

پيش نيازهاي شناخت پيش از ازدواج

هر فردي كه قصد از‌دواج دارد، بايد داراي ويژگي‌هاي خاصي باشد. اين ويژگي‌ها امر شناخت را تسهيل مي‌كند. اولين ويژگي صداقت است؛ در صورت نداشتن صداقت، هيچ كدام از مراحل بعدي به خوبي پيش نخواهد رفت. مهم‌ترين ويژگي پيش نياز آمادگي براي ازدواج، خودآگاهي است. پس از معيارهاي انتخاب همسر خود آگاه باشيد. فردي كه خود را به خوبي نشناسد، ملاك‌هاي روشن و دقيقي براي ازدواج نداشته باشد يا انگيزه‌هاي ازدواج خود را تعيين نكرده باشد، نمي‌تواند فرايند ازدواج را به خوبي طي كند. مسئوليت پذيري و تعهد از ويژگي‌هاي ديگري است كه فرد جوياي ازدواج به آن نياز دارد. در نهايت توانايي ارتباط اجتماعي، مهارت حل مسئله و مديريت هيجانات فرايند شناخت را تسهيل مي‌كنند. براي اطلاع بيشتر از انگيزه‌هاي ازدواج كليك كنيد.

مدت زمان شناخت پيش و قبل از ازدواج

مدت زمان مورد نياز براي رسيدن به يك شناخت كامل از فرد مقابل به عوامل بسيار زيادي بستگي دارد. محدوديت‌هاي فرهنگي و آداب و رسوم خانوادگي شديدا آن را تحت تاثير مي‌گذارند. به طور كلي مي‌توان گفت يك بازه حدودا 6 ماهه مناسب است. ولي نوع ارتباط در اين 6 ماه از نوع ارتباط هر روزه بايد باشد. اين بازه بايد آن قدري باشد كه فرد در شرايط مختلف بتواند فرد مقابلش را ببيند و بسنجد. در طي اين بازه اگر رابطه آنقدر عميق نشود كه طرفين درگير هيچ تعارض و اختلافي نشوند، ممكن است شناخت كاملي از هم به دست نياورند. براي كسب اطلاعات در زمينه مدت آشنايي ازدواج كليك كنيد.

موارد داراي اهميت براي شناخت پيش از ازدواج

مسائل زيادي هستند كه قبل از ازدواج بايد مطرح شوند و در مورد آن‌ها تصميم گيري شود. ممكن است طرفين عليرغم دوستي‌ قبل از ازدواج، به اين مسائل توجه نكرده يا از كنارشان ساده گذشته باشند. هرگونه عدم توافق در مورد اين مسائل، در آينده خود را در قالب اختلاف‌هاي زناشويي نشان مي‌دهد و ازدواج را با شكست مواجه مي‌سازد. بهتر است به جاي اميد به تغيير همسر بعد از ازدواج با طرح مناسب سوالات قبل ازدواج مانع از بروز مسائل پيچيده شويد. پس پيشنهاد مي‌شود به مسائل زير بپردازيد :

1- بررسي كردن سرگرمي ها، تفريحات و علائق

سرگرمي و تفريج نقش مهمي در دور شدن از استرس‌هاي زندگي ايفا مي‌كند. پس اينكه چطور قرار است با يكديگر وقت بگذرانيد حائز اهميت مي‌باشد. سرگرمي‌هاي مشترك با خانواده را بررسي كنيد. تعارضات سليقه‌اي فرد با خانواده و چگونگي حل آن را مورد سوال قرار دهيد. براي كسب اطلاعات در زمينه سوالات قبل ازدواج كليك كنيد.

2- كاوش كردن باورها و ارزش هاي ديني

سوال كردن در مورد باورها و ارزش‌هاي اخلاقي فرد و خانواده وي يكي از مهم‌ترين مواردي است كه نبايد از آن غافل شد. مرزهاي دوستي، تعريف دوستي، موارد قطع رابطه عاطفي با يك دوست شامل چه چيزهايي مي‌شود؟ نظر فرد در مورد رابطه با جنس مخالف و حدود آن را مورد كاوش قرار دهيد.

3- بررسي كردن ميزان نياز به پيشرفت

نظرات فرد مقابل را در مورد اهداف، رشد و پيشرفت‌هاي آينده و برنامه‌هاي احتمالي وي براي رسيدن به آن‌ها بپرسيد. بررسي كنيد كه براي او رشد كردن در چه حيطه‌هايي حائز اهميت است.

4- صحبت كردن در مورد ميزان نياز به عشق ورزي

 مهم‌ترين مسئله‌اي كه بايد مورد بررسي قرار دهيد، نظر فرد مقابلتان در مورد رابطه صميمانه با همسر مي‌باشد. سبك عشق ورزي او چيست؟ زبان عشقش كدام است؟ چه چيزهايي را صميميت تلقي مي‌كند؟ باورهاي اساسي فرد در مورد رابطه جنسي را جويا شويد و از محدوديت‌ها و پرهيزهايش بپرسيد. براي اطلاع بيشتر در زمينه رابطه جنسي كليك كنيد.

5- معرفي كردن اعضاي خانواده

در مورد خانواده اصلي خود صحبت كنيد. آن‌هارا معرفي نماييد و جايگاه هر كدام را بيان كنيد. شيوه‌هاي حل مسئله در خانواده‌تان و ميزان استقلال و نزديكي افراد خانواده به يكديگر را براي فرد مقابل روشن كنيد. درباره نقش خانواده در ازدواج نيز مي‌توانيد مطالعه داشته باشيد. انتظارات و توقعاتتان از نوع رابطه‌تان با خانواده همسرتان را مشخص نماييد. چه مرزهايي برايتان اهميت دارد؟ اگر اختلافي پيش آمد بهترين شيوه حل آن چيست؟ مسائل و تعارضات با آن‌ها را چگونه بايد با همسرتان در ميان بگذاريد؟ براي كسب اطلاعات در زمينه نقش خانواده در ازدواج كليك كنيد.

6- شناخت پيش از ازدواج | موضع گيري مشخص در مورد مسائل مالي

مواضعتان در مورد مسائل مالي در خانواده را كاملا واضح بيان كنيد. اهميت پول و درآمد، برنامه ريزي براي جشن عروسي و مسكن آينده، سهم زن در تصميم گيري در مورد مسائل مالي، اشتغال زن و... همگي مسائلي هستند كه نياز به توافق طرفين دارند.

7- مشخص شدن نقش زن و مرد در زندگي مشترك

وظائف زن و مرد در زندگي مشترك از جمله مسائلي است كه اگر روشن شود، فرايند زندگي مشترك را تسهيل مي‌كند. بسياري از مشكلات از عدم توافق بر همين مسئله نشات مي‌گيرد. 

در واقع امروزه بسياري از افراد نقش‌هاي جنسيتي سنتي را قبول ندارند. همين مسئله باعث مي‌شود برخي زنان انتظار داشته باشند همسرشان كارهاي خانه را انجام دهد يا مردان انتظار داشته باشند همسرشان به كسب درآمد خانواده كمك كند. اگر شما فردي باشيد كه به تقسيم وظايف زن و مرد به شكل سنتي باور دارد، مسلما در برخورد با اين انتظارات با تعارض مواجه مي‌شويد. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه از قبل موضع خود را در اين باره مشخص كنيد و نظرات فرد مقابل را نيز در اين زمينه جويا شويد.

8- تصميم گيري در مورد فرزند و نقش هر يك از زوجين در تربيت او

در مورد فرزندآوري گفتگو كنيد. تعداد ايده آل آن‌ها يا زماني كه براي بچه‌دار شدن مناسب مي‌دانيد را بگوييد. در صورتي كه صاحب فرزند شديد، نقش هر يك در فرزندپروري و رشد او را مشخص كنيد. بسياري از زن و شوهرها تا قبل از تولد فرزند اختلاف كمي با يكديگر دارند اما بزرگ شدن در خانواده‌هايي با سبك تربيتي متفاوت باعث مي‌شود كه پس از فرزندآوري اختلافات بيشتر از گذشته خود را نشان دهند. در نتيجه لازم است در اين زمينه نيز اطلاعات كسب كنيد و اصول تربيتي مهم از ديدگاه فرد مقابل را نيز بسنجيد. بايد از خود بپرسيد كه تا چه حد مي‌توانيد با همسر آينده‌تان در تربيت فرزندان هماهنگ شويد؟

نقش جلسات مشاوره روانشناسي در شناخت پيش از ازدواج 

امروزه كارشناسان سلامت روان بيش از پيش بر مشاوره قبل از ازدواج تاكيد مي‌كنند. اما واقعا اين جلسات چه اهميتي دارند و چه كمكي به شناخت پيش از ازدواج مي‌كنند؟ در جواب به اين سوال بايد گفت كه روانشناسان آموزش ديده در حوزه زوج و خانواده از طريق ابزارهاي مختلف نظير مصاحبه باليني و به كارگيري پرسشنامه‌ها به شما كمك مي‌نمايند تا در مورد ويژگي‌هاي رفتاري پايدار خود و همسر آينده‌تان آگاهي بيشتري كسب كنيد و در واقع صفات اصلي شخصيت يكديگر را بشناسيد.

از آنجايي كه صفات شخصيتي هسته اصلي ويژگي‌هاي روانشناختي هستند و به سختي تغيير مي‌كنند، آگاهي از آن‌ها بسيار اهميت دارد. چرا كه برخي افراد فكر مي‌كنند پس از ازدواج مي توانند همسر خود را تغيير دهند در حالي كه بسياري از مسائل به ظاهر ساده مقاومت بسيار بالايي در برابر تغيير دارند. در نتيجه لازم است كه از همان ابتدا از خود بپرسيد چقدر مي‌توانيد با اين ويژگي‌ها سازگار شويد و آن‌ها را بپذيريد. براي اطلاع بيشتر از تغيير همسر بعد از ازدواج كليك كنيد.

هم چنين روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج ميزان مهارت‌هاي ارتباطي شما را مي‌سنجند و براي ارتقاي آن‌ها نيز تلاش مي‌كنند. شما در جريان اين جلسات راحت‌تر مي‌توانيد در مورد توانايي فرد مقابل در ارضا كردن نيازهاي عاطفي خود اطلاعات كسب كنيد و به چشم اندازي واقع بينانه‌تر در مورد كيفيت زندگي زناشويي خود دست يابيد. براي اطلاع در زمينه اشتباهات در آشنايي قبل ازدواج كليك كنيد. 

نكات بسيار مهمي كه بايد در شناخت پيش از ازدواج مد نظر قرار دهيد

بررسي برخي مسائل در جلسات معارفه و شناخت پيش از ازدواج بيش از هرچيزي اهميت دارد. چرا كه آگاهي بيشتر در مورد اين مسائل مي‌تواند از بروز مشكلات جدي پس از ازدواج پيشگيري كرده و آسيب‌هايي نظير خيانت و طلاق را كاهش دهد. در نتيجه تلاش كنيد بررسي اين موارد را در اولويت‌هاي خود قرار دهيد.

  • سبك زندگي فرد در دوران مجردي و نگاه او به روابط با جنس مخالف
  • كيفيت ارتباط فرد با ساير اعضاي خانواده و ميزان حمايتي كه از جانب آن‌ها دريافت مي‌كند.
  • ميزان موفقيت فرد در به دست آوردن يك شخصيت مستقل در جنبه‌هاي مختلف مادي و روانشناختي.
  • بررسي الگوي رفتاري فرد در ابراز هيجانات خود و ميزان سازگاري آن با شما.
  • بررسي نحوه كنترل خشم و نوع رفتار در زمان عصبانيت.
  • بررسي نحوه واكنش فرد به استرس‌هاي محيطي و مديريت آن‌ها
  • نحوه مديريت فشارهاي شغلي و مسائل مرتبط با كار
  • بررسي اولويت‌هاي فرد مقابل در زندگي و جايگاه همسر در ذهن او.
  • بررسي سبك تربيتي تجربه شده در خانواده پدري و نظر فرد در مورد تربيت فرزندان

توجه داشته باشيد كه به دست آوردن اطلاعات كامل و دقيق در مورد همه اين موارد در اكثر موارد بسيار سخت است و مي‌تواند بسيار زمان‌بر باشد. كمك گرفتن از مشاوره قبل از ازدواج به شما كمك مي‌كند تا زودتر در مورد اين مسائل به جواب برسيد و جمع بندي بهتري در مورد آن‌ها داشته باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد.

سخن آخر

به طور كلي انتظار و علايق خود در زندگي مشترك را بيان كنيد. مسائل جنسي يكي از پايه‌هاي اساسي هر زندگي مشترك است. مواضع خودتان را مشخص كنيد؛ بديهي است كه تمام عناوين بالا بايد به صورت دو طرفه بيان شوند. يعني گفتگوي متقابل براي آن‌ها نياز است. در مورد هر كدام از آن‌ها هر دو طرف بايد نظر بدهند و نظر فرد مقابل را جويا شوند. در غير اين صورت شناخت كامل حاصل نمي‌شود. درجلسات مشاوره روانشناسي با استفاده از مصاحبه باليني به منظور بررسي تمام جوانب زندگي زوجين و آموزش مهارت‌هاي لازم اين امكان را مي‌دهد تا مدت آشنايي ازدواج به كوتاه‌ترين حد و با كيفيت‌ترين آن برسد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: شناخت ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: شناخت ازدواج،
موضوع:
[ ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۹:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی