مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بد غذايي كودك مسئله‌اي است كه ذهن بسياري از والدين را به خود مشغول كرده است. برخي كودكان دچار بي اشتهايي هستند و برخي از آن‌ها تنها غذاهاي مخصوص مثل شيريني جات و يا آب ميوه‌ها را مي‌خورند و يا علاقه‌اي به خوردن سبزيجات و گوشت ندارند. واضح است براي اينكه كودك بتواند رشد طبيعي خود را طي كند، بايد از انواع مواد غذايي تغذيه شود تا انرژي براي فعاليت‌ها و سوخت بدن براي رشد و وزن گيري تامين شود. از طرفي برخورد نامناسب والدين و اجبار و زور آن‌ها براي غذا دادن به كودك موجب لجبازي و تنفر او از غذا مي‌شود. اما پيش از هر چيز براي تغذيه مناسب بايد ديد كه كودك در چه مرحله رشدي قرار دارد، سپس با استفاده از راهكارهاي زير به دنبال رفع بد غذايي كودك خود باشيد.

منبع: بد غذايي كودك

 

دلايل بد غذايي كودكان

براي درمان بد غذايي كودكتان ابتدا بايد منشا آن را پيدا كنيد. معمولا منشا بد غذايي كودكتان را مي‌توانيد در شيوۀ فرزندپروري خود بيابيد. برخي شيوه‌هاي نادرستي كه والدين براي غذا دادن به كودك به كار مي‌برند، دليل اصلي بد غذايي كودك مي‌باشد. براي مثال برخي والدين از غذا به عنوان تنبيه كودك استفاده مي‎كنند و زماني كه كار اشتباهي انجام مي‌دهد او را مجبور مي‌كنند تا غذايي را كه دوست ندارد بخورد. در حالي كه براي تنبيه كودك بايد از روش‌هاي سالم ديگر استفاده بكنند.

عدم رعايت ساعت دقيق غذا خوردن و برنامه غذايي مناسب اهميت غذا خوردن را براي كودك كم مي‌كند. زماني كه غذا خوردن در محيطي به دور از آرامش و پر از كشمكش باشد، كودك اشتهاي خود را از دست مي‌دهد. بسياري از مادران را ديده‌ايم كه با ظرف غذا به دنبال كودك مي‌دوند. اصرار بيش از حد مادر باعث مي‌شود كودك كلافه شود و اشتياقي براي غذا خوردن نداشته باشد. يكي ديگر از دلايل بد غذايي كودك مي‌تواند استقلال طلبي او براي به دست گرفتن قاشق و غذا خوردن به صورت مستقل باشد. براي اصلاح روش غذا دادن خود به فرزندتان بهتر است از مشاوره كودك براي ايجاد تغييراتي كاربردي استفاده كنيد.

در كنار اين مسائل توجه داشته باشيد كه گاهي اسهال، ورم گلو، عفونت ادراري و بي اشتهايي عصبي مي‌توانند دلايلي براي بد غذايي كودك باشند كه لازم است موضوع را با يك پزشك در ميان بگذاريد.

براي آگاهي بيشتر درباره روش هاي تنبيه كودكان و سبك هاي فرزند پروري كليك كنيد.

انواع بد غذايي در كودكان

ممكن است كودك شما برخي غذاها را با ميل و اشتياق زيادي بخورد، اما برخي ديگر را به اطراف بپاشد و تمايلي براي خوردن آن‌ها نداشته باشد. در اين موقعيت سعي نكنيد با او جنگ كنيد، بلكه اگر واقعا به تغذيه كودك خود اهميت مي‌دهيد، سعي كنيد غذاهاي مختلفي را به او پيشنهاد دهيد. بايد بدانيد كه تغذيه كودك از جمله نيازهاي اساسي و اوليه كودكان است. در ادامه برخي غذاهاي مفيدي كه كودكان ميلي به خوردن آن‌ها ندارد را به همراه راهكار مناسب براي خوردن آن‌ها مي‌پردازيم.

براي اطلاع بيشتر درباره نيازهاي اوليه و اساسي كودكان كليك كنيد.

نخوردن سبزيجات از انواع بد غذايي كودك 

بسياري از كودكان حتي زماني كه هنوز سبزيجات را امتحان نكرده‌اند از بوي تند آن‌ها بدشان مي‌آيد. حتي ممكن است آن را بخورد و تف كند. در اين شرايط نبايد واكنش تندي نشان دهيد بلكه روزي ديگر امتحان كنيد و آن را به كودك پيشنهاد دهيد. هميشه به كودك خود حق انتخاب دهيد. در خريد و انتخاب سبزيجات از كودكان مشورت بگيريد و نظر او را بپرسيد. ممكن است سبزيجات سبز را دوست نداشته باشد مي‌توانيد از سبزيجات نارنجي و قرمز يا به صورت خام در سالاد استفاده كنيد.

كودكي كه تنها آب ميوه مي خورد

بسياري از كودكان در طول روز فقط آب ميوه، شير يا نوشابه مي‌نوشند، آنقدر كه ميلي به غذا ندارند. اين شرايط مي‌تواند آسيب زا باشد. براي كودكان تا 6 سالگي مصرف 175 گرم نوشيدني كافي است. نوشيدني‌هاي صنعتي كه به آن‌ها شكر اضافه شده بسيار مضر هستند. سعي كنيد تا حد امكان نوشابه را از دسترس كودكتان دور كنيد. مي‌توانيد به مرور مقدار كمي آب به آب ميوه و نوشابه او اضافه كنيد و هر روز مقدار آب را بيشتر كنيد.

كودكي كه تنها به شيريني جات تمايل دارد

برخي كودكان به خوردن غذاهاي شيرين عادت كرده‌اند و هيچ چيز به جز شيريني و شكلات نمي‌خورند. توجه داشته باشيد كه اگر جلوي او را نگيريد منجر به چاقي در كودك مي‌شود. سعي كنيد براي ميان وعده از غذاهايي كه به طور طبيعي شيرين هستند، مانند ماست كم چرب، ميوه، موز منجمد يا انگور، برش‌هاي سيب با كره بادام زميني استفاده كنيد. اگر به فكر سلامتي كودك خود هستيد شيريني جات در خانه نگه نداريد.

براي اطلاع بيشتر درباره دلايل چاقي در كودكان كليك كنيد.

بد غذايي كودك هايي كه فقط به تنقلات مضر اشتياق دارد

كودكي كه مدام چيپس و پفك مي خورد جايي براي خوردن غذاهاي اصلي ندارد و دچار بي اشتهايي مي‌شود. كودك را به برنامه تغذيه‌اي سالم عادت دهيد تا در زمان مشخص غذا بخورد و براي خوردن نهار و شام جا داشته باشد. بنابراين هله هوله‌ها را از دسترس او دور كنيد و زماني كه بهانه گيري كرد بر روي برنامه غذايي پايبند بمانيد. تنها مي‌توانيد از ميوه، سبزيجات و خوراكي‌هاي مفيدتر به او بدهيد. البته خوردن تنقلاتي مانند چيپس و پفك يك بار در ماه اشكالي ندارد و نبايد مصرف آن‌ها را كلا براي كودكتان منع كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره بي اشتهايي كودكان كليك كنيد.

نكاتي براي درمان بد غذايي كودك

  • غذا خوردن را براي كودك سرگرم كننده كنيد. مي‌توانيد غذاي او را با قالب‌هاي مختلف برش بزنيد. سعي كنيد از رنگ‌هاي متنوعي در غذا استفاده كنيد.
  • در پيشنهاد دادن غذاهاي مفيد به كودكان مايوس نشويد. بسياري از كودكان پس از 10 الي 15 بار بالاخره غذاي جديد را امتحان مي كنند. زماني كه غذاي جديدي را به او پيشنهاد مي‌دهيد ابتدا از لقمه‌هاي كوچك شروع كنيد و غذاي مورد علاقه‌اش را نيز براي او بپزيد.
  • از غذايي كه تمام خانواده مي‌خورند به كودك بدهيد و آن عضو خانواده را كه با اشتها غذا مي‌خورد كنار كودك بد غذا بنشانيد تا وسوسه شود.
  • كودكاني كه در پختن و آماده كردن غذاها مشاركت مي‌كنند به احتمال بيشتري دوست دارند تا آن غذا را بخورند. بنابراين اجازه دهيد تا كودكتان نيز وارد آشپزخانه شود و با نظارت و حفظ امنيت به شما كمك كند. كارهايي مثل پوست كندن نخود فرنگي، پهن كردن خمير، شستن كاهو يا ديگر كارهاي آسان آشپزخانه.
  • در غذا دادن به كودك اصرار بيش از حد نكنيد. غذا را جلوي او بگذاريد و بگوييد كه فعلا همين غذا را برايش آماه كرده‌ايد اگر نخورد گرسنه مي‌ماند و غذاي ديگري هم نيست. بعد كودك را به حال خودش رها كنيد بگذاريد تا مراحل گرسنگي را طي كند. بعد از چند بار كودك متوجه مي‌شود كه بايد غذاي خود را بخورد.

نكته مهم در درمان بد غذايي كودك

گاهي بد غذايي كودك با تمام راهكارهايي كه ذكر كرديم درمان نمي‌شود و اين مسئله براي والدين به يك دغدغه تبديل مي‌گردد. در اين جور مواقع از كمك تخصصي مشاورين و روانشناسان غافل نشويد. روانشناس با بررسي همه جانبه، به شما در علت يابي و درمان كمك مي‌كند. اين موضوع در رشد كودك نيز تاثير زيادي دارد چراكه تغذيه از جمله نيازهاي اساسي هر كودك است. پس بهتر است هرچه زودتر براي رفع بد غذايي كودك خود اقدام نماييد.

براي آگاهي از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

تغذيه كودك در چه سني از اهميت بيشتري برخوردار است؟

تغذيه از نيازهاي اساسي همه انسان‌ها و مخصوصا كودكان است و در تمامي طول زندگي از اهميت زيادي برخوردار مي‌باشد. لازم است كه والدين از همان بدو تولد و تا سنين بلوغ و نوجواني براي داشتن بهترين تغذيه در فرزندشان تلاش كنند.

براي شناخت بيشتر درباره مراحل رشدي كودكان كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بدغذايي كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بد غذايي كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بد غذايي كودك،
موضوع:
[ ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۹:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی