مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ازدواج موقت يا صيغه يكي از چالش برانگيزترين مسائلي است كه در فرهنگ ما ديده مي‌شود و مخالفان وموافقان خود را دارد. ازدواج موقت شكلي از ازدواج است كه شرع آن را حلال دانسته و افراد به دلايل مختلف به آن گرايش پيدا مي‌كنند. در واقع اين نوع ازدواج يك راه حل شرعي براي حل نيازهاي افراد در جامعه است ولي متاسفانه دچار انحرافاتي شده كه دلايل موافقان براي آن را زير سوال برده است. امكان دارد كه برخي مواقع، افراد به دليل مشكلات و تعارضاتي كه با همسر خود دارند، به يك ازدواج موقت روي آورند. آگاهي از علل گرايش و پيامدهاي آن به شما كمك مي‌كند تا از بروز آن پيشگيري نماييد. كمك گرفتن از مشاوره روانشناسي براي حل تعارضات و يادگيري مهارت‌هاي لازم براي ازدواج موفق، مفيد خواهد بود. براي كسب اطلاع بيشتر از مهارت‌هاي لازم براي ازدواج موفق كليك كنيد.

منبع: ازدواج موقت

 

ازدواج موقت

ازدواج موقت كه به نام‌هاي مُتعه، نكاح موقت، و صيغه نيز شناخته مي‌شود. يك نوع ازدواج رايج در مذهب شيعه مي‌باشد كه در آن عقد ازدواج به شكل دائم نبوده و براي مدتي معين همراه با مهريه‌اي معلوم جاري مي‌شود. در ازدواج موقت طلاق وجود ندارد و با پايان يافتن زمان صيغه، زوجيت از بين مي‌رود. همچنين مرد مي‌تواند باقي زمان صيغه را به زن ببخشد و زوجيت تمام بشود. صيغه موقت در تمامي شاخه‌هاي اسلامي پذيرفته شده نيست ولي شيعيان آن را مشروع مي‌دانند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انوع ازدواج كليك كنيد. 

علل گرايش به ازدواج موقت يا صيغه

ازدواج موقت به عنوان راهكار براي افرادي پيش‌بيني شده است كه شرايط ازدواج را ندارند، ولي مايل به برقراري رابطه با جنس مخالف هستند. در واقع زن و مرد مي‌توانند در يك رابطه شرعي با يكديگر قرار بگيرند بي آن كه الزامات ازدواج را داشته باشند. برخي افراد براي ازدواج در سن بالا نيز صيغه موقت مي‌كنند. متاسفانه شكل و علت صيغه تغيير كرده و از هدف خود دور مانده است. براي كسب اطلاع در زمينه ازدواج در سن بالا كليك كنيد. 

بسياري از افراد به بهانه اين كه صيغه شرعي مي‌باشد، ميل به تنوع طلبي يا بي بند و باري خود را با يك پوشش شرعي ارضا مي‌كنند. به طور كلي از جمله علل گرايش به ازدواج موقت مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- ارضاي نيازهاي جنسي 

بر اساس پژوهش‌هاي انجام شده در ايران نياز جنسي يكي از اصلي‌ترين دلايل گرايش افراد به ازدواج موقت است. اين مسئله فقط مربوط به افراد مجرد نيست بلكه بسياري از زن و شوهرها با وجود داشتن رابطه زناشويي نمي‌توانند آن طور كه بايد به رضايت جنسي دست پيدا كنند و همين امر باعث مي‌شود كه به روابط ديگر روي بياورند.

2- ارضاي نيازهاي عاطفي 

برخلاف باورهاي عمومي همه مرداني كه با وجود داشتن همسر به ازدواج موقت روي مي‌آورند تنها در پي ارضاي نيازهاي جنسي خود نيستند. در بسياري از موارد اين افراد تنش‌هايي در رابطه اصلي خود دارند و آن طور كه بايد از نظر عاطفي ارضا نمي شوند. اين افراد ممكن است در ظاهر هيچ مشكلي در زندگي زناشويي خود نداشته باشند اما مسائلي نظير تعارض‌هاي كوچك حل نشده، نداشتن وقت كافي براي گذران اوقات فراغت در كنار همسر و وجود نوعي جنگ قدرت در خانه باعث مي‌شود كه آن‌ها براي رفع نيازهاي عاطفي خود به روابط ديگري روي بياورند.

3- رفع نيازهاي مالي 

يكي از عوامل بسيار مهمي كه باعث مي‌شود زنان به ازدواج موقت يا همان صيغه تن بدهند وجود مشكلات مالي بسيار و نداشتن حامي در زندگي است. هرچقدر افراد از نظر اقتصادي، اجتماعي و رواني بيشتر تحت فشار باشند امكان قرار گرفتن آن‌ها در روابط متزلزل بيشتر خواهد بود كه ازدواج موقت نيز يكي از اشكال آن است.

4- ازدواج موقت؛ سرپوشي بر احساس گناه 

خيانت كردن به همسر و برقراري رابطه‌اي پنهاني با فردي ديگر، به خودي خود احساس گناه بسيار زيادي را به همراه مي‌آورد. در اين شرايط اگر فرد باورهاي مذهبي قوي نيز داشته باشد احساس گناه او دو چندان خواهد شد.  از آنجايي كه اين احساس مي‌تواند اضطراب زيادي را برانگيزد و سلامت روان را تا حد بسياري تحت تاثير دهد بسياري از افراد به دنبال راهي مي‌گردند كه هر طور شده بر احساس گناه خود سرپوش بگذارند. روي آوردن به ازدواج موقت يكي از روش‌هايي است كه به واسطه آن افراد به كار خود مشروعيت مي‌بخشند.

5- ازدواج موقت | غلبه بر موانع ازدواج دائم 

درصدي از جوانان نيز امروزه قبل از ازدواج رسمي از طريق عقد موقت با يكديگر رابطه برقرار مي‌كنند. با افزايش فشارهاي اقتصادي و ناتواني جوانان در برآورده كردن انتظارات خانواده‌ها برخي از زوجين تصميم مي‌گيرند تا زماني كه براي عقد دائم امده نشده‌اند از طريق ازدواج موقت نيازهاي خود را برآورده نمايند.

قواعد ازدواج موقت

ازدواج موقت بايد زمان مشخصي داشته باشد و زن مهر معلومي را هنگام ازدواج طلب كند. با تمام شدن مدت مشخص شده، زوجيت از بين مي‌رود ولي زمان زوجيت قابل تمديد مي‌باشد. زن و شوهر در ازدواج موقت از يكديگر ارث نمي‌برند ولي فرزندان متولد شده از اين ازدواج به رسميت شناخته مي‌شوند و حقوق خود را دارند. معمولا دختراني كه ازدواجي نداشته‌اند براي صيغه موقت نياز به رضايت پدر خود دارند. اما براي ازدواج مجدد هيچ مانعي وجود ندارد. براي كسب اطلاع در زمينه ازدواج مجدد كليك كنيد. 

ازدواج موقت | انحرافات ازدواج در جامعه ايران

انگيزه ازدواج موقت، براي برخي از مردان صرفا ارضا تمايلات جنسي است. همان طور كه گفته شد صيغه موقت در واقع راه فراري براي برخي افراد به وجود آورده است كه به كامجويي‌هاي متعدد پرداخته و در عين حال تن به يك رابطه متعهدانه ندهند. براي كسب اطلاعات در زمينه انگيزه ازدواج كليك كنيد. 

بسياري از افراد به صيغه‌هاي يك ساعته روي مي‌آورند، براي آن پول پرداخت مي‌كنند و بعد از يك رابطه جنسي، به سراغ بعدي مي‌روند. در بستر همين روابط يك ساعته امكان انتقال بيماري‌هاي مقاربتي از قبيل هرپس، سوزاك و HIV بسيار زياد مي‌شود. يعني فراهم كردن امكان تعدد روابط جنسي بدون شناخت قبلي و به شكل بي بند و بار باعث مي‌شود سلامت اعضاي جامعه و بهداشت جنسي آن كاهش پيدا كند. براي اطلاع بيشتر در زمينه هرپس و سوزاك كليك كنيد.

علاوه بر افراد مجرد، بسياري از مردان متاهل هم به بهانه شرعي بودن صيغه به سراغ ازدواج موقت مي‌روند. يعني در واقع صيغه كه براي جلوگيري از انحرافات اجتماعي به وجود آمده، خود تبديل به نوعي انحراف و روسپي گري شده است. از طرف ديگر رواج صيغه در جامعه نوعي تبعيض جنسيتي نسبت به زنان است و در واقع به نوعي تشويق و ترويج روابط كوتاه مدت كه محور آن لذت جنسي مرد مي‌باشد، محسوب مي‌شود. به  زنان در صيغه به چشم يك كالا نگريسته مي‌شود كه تنها ميل جنسي مرد را برطرف كرده و در ازاي ميزان بهره‌مندي مرد پولي دريافت كنند. براي اطلاع بيشتر از روسپي گري كليك كنيد.

موافقان صيغه موقت

موافقان صيغه موقت دلايل خود را براي اين كار دارند:

1- جلوگيري از بي بند و باري يا روابط آزاد در جامعه و ايجاد تعهداتي در مقابل همسر موقت

2- صيغه به كساني كه امكان تشكيل زندگي مشترك را ندارند، كمك مي‌كند كه نيازهاي عاطفي و ميل جنسي خود را برطرف كنند.

3- به دليل اهميت مسائل جنسي، برخي از افراد ممكن است قبل از اقدام براي ازدواج، توافق كنند كه صيغه موقت داشته باشند. در واقع به شناخت پيش از ازدواج كمك مي‌كند. (براي اطلاع بيشتر از شناخت پيش از ازدواج كليك كنيد.)

4- مانع روسپي‌گري در جامعه مي‌شود.

همانطور كه گفته شد تمامي موارد فوق مي‌توانند اهداف خوبي براي صيغه موقت باشند ولي در عين حال هميشه فرصتي براي سوء استفاده از موارد فوق به وجود مي‌آيد و در واقع صيغه تبديل به يك راه براي كامجويي‌هاي متعدد مي‌شود. بهترين راه براي اينكه فشارهاي عاطفي و جنسي جوانان كم شود، تسهيل شرايط ازدواج است نه باز كردن راه براي سو استفاده‌هاي افراد از راه حل‌هاي شرعي. براي كسب اطلاعات در زمينه ازدواج موفق كليك كنيد. 

پيامدهاي ازدواج موقت 

از جمله دلايلي كه باعث مي‌شود بسياري از افراد مخالف ازدواج موقت باشند پيامدهاي منفي است كه در پي آن در جامعه ايجاد مي‌شود. اين پيامدها در بسياري از مواقع از سود حاصل شده از اين كار بيشتر است و در نتيجه جامعه را متضرر مي‌كند. از جمله مهم‌ترين پيامدهاي منفي ازدواج موقت مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. افزايش پديده كودك همسري 

با توجه به آمارهاي به دست آمده از ازدواج‌هاي موقت بسياري از اين موارد به افراد زير 18 سال اختصاص دارد. اين ازدواج‌ها به دليل عدم آمادگي رواني دو طرف و نداشتن درك بالغانه از رابطه جنسي يا زندگي زناشويي منجر به افزايش آسيب‌هايي نظير بارداري ناخواسته، سقط جنين و آسيب رواني براي زوجين به خصوص دخترها مي‌شود. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه پيامدهاي ازدواج موقت كليك كنيد. 

2. به خطر افتادن امنيت خانواده و افزايش آمار خيانت 

با مشروعيت بخشيدن به خيانت‌هاي زناشويي از طريق صيغه، امنيت رواني بسياري از خانواده‌ها به هم مي‌ريزد. بسياري از مردان داشتن روابط متعدد و بي بند و باري جنسي خود را با خواندن يك عقدنامه كوتاه توجيه مي‌كنند و به سختي مي‌توان براي مقابله با رفتارهاي آسيب زاي آن‌ها مداخلات موثري انجام داد.

3. مشكلات مرتبط با فرزندان 

در ازدواج موقت همان طور كه از نامش پيداست هردو طرف يا حداقل يكي از طرفين خواهان رابطه بلندمدت نيست و براي آن آمادگي لازم را ندارد. در اين شرايط بارداري‌هاي ناخواسته و به دنيا آمدن فرزند مي‌تواند بحران زيادي را ايجاد كند. اين بحران تنها به پدر و مادر محدود نمي‌شود و خود كودك را نيز درگير مي‌كند. نداشتن مسئوليت پذيري كافي در برابر فرزند، طرد كردن يا تفاوت گذاشتن ميان او با فرزنداني كه حاصل عقد دائمي هستند، مي‌تواند از نظر رواني مشكلات بسيار زيادي را براي كودك ايجاد كند او را در آسيب‌هاي اجتماعي درگير نمايد. براي كسب اطلاعات در زمينه فرزندان ازدواج موقت كليك كنيد. 

سخن آخر

همان طور كه گفته شد برخي از افراد معتقدند كه تا زير يك سقف نروند، نمي‌توانند طرف مقابل خود را بشناسند. در واقع طلبيدن يك ازدواج موفق، بهانه‌اي مي‌شود كه برخي از زوجين به صيغه موقت روي آورند. مشاوره قبل ازدواج فرصتي مناسب است تا با استفاده از تست‌هاي روانشناسي و بررسي دقيق ويژگي‌ها، علايق، سرگرمي‌ها و نيازهاي زوجين به انتخابي مطمئن در همسر گزيني دست يابيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره قبل ازدواج كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ازدواج موقت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج موقت،
موضوع:
[ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۳:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی