مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آموزش صحيح و اصولي به مادران، يكي از بهترين راهكارهايي است كه مي‌تواند سلامت نوزادان را تضمين كند. فرآيند رشد دندان‌ها و دندان درآوردن نوزاد نيز از جمله اين مسائل است كه مادران با داشتن اطلاعات كافي و لازم در اين مورد، مي‌توانند از بروز مشكلات بيشتر جلوگيري ‌كنند. در اين بين مادران گرامي از انجام اقدامات هيجاني و غيراصولي خودداري كنند تا فرآيند رشد دندان‌هاي نوزاد با مشكلي مواجه نشود. براي آگاهي بيشتر در اين زمينه تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد. همچنين مشاوره كودك مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

منبع: دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

 

دندان درآوردن نوزادان

دندان درآوردن در نوزادان با خارش لثه شروع مي‌شود. اين روند از نوزادي به نوزاد ديگر متفاوت است. برخي از دندانپزشكان معتقد هستند سرعت دندان درآوردن در نوزادان ارثي است و ممكن است برخي زود و برخي ديرتر نسبت به بقيه دندان درآورند. با اين حال در مورد اين موضوع مادران بايد نكاتي را بدانند و رعايت كنند تا اين فرآيند با مشكلات كمتري همراه باشد. در ادامه به بررسي اين نكات خواهيم پرداخت.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رشد كودك يك ساله كليك كنيد.

1- ترتيب رشد دندان‌ها در نوزادان

ترتيب رشد دندان‌هاي نوزادان نيز شبيه به يكديگر نيست. در بيشتر نوزادان ابتدا دو دندان بالايي و يا دو دندان پاييني شروع به رشد مي‌كنند. در برخي از آنان ممكن است همزمان چند دندان شروع به رشد كند. اما رايج‌ترين شكل رشد دندان به تعداد كم يعني دو دندان در پايين و يا دو دندان در بالا است.

2- علائم فيزيكي دندان درآوردن نوزاد

در همه نوزادان دندان درآوردن همراه با علائمي است. نشانه‌هايي چون خارش لثه، بي‌قراري در شب، گاهي تغيير موقت رنگ مدفوع، تب، گريه‌هاي وقت و بي وقت، تاول‌هاي خفيف تا كمي شديد در لثه، گونه‌هاي قرمز، بيرون ريزي آب دهان و التهاب جزء اين علائم هستند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه آرام كردن نوزاد كليك كنيد.

3- كاهش خارش لثه در نوزادان

همانطور كه گفتيم نوزادان در اين دوران با علائمي مواجه مي‌شوند. به گفته‌ يك دندانپزشك متخصص، نوزادان درد زيادي را دريافت نمي‌كنند. بيشترين چيزي كه باعث ناراحتي و بي قراري‎شان مي‌شود خارش لثه است. اين اتفاق احساس ناخوشايندي را براي نوزاد به وجود مي‌آورد از اين رو آن‌ها اشيا را در داخل دهان خود قرار داده و فشار مي‌دهند. البته ژل‌هايي بهداشتي در داروخانه‌ها موجود است كه مي‌تواند به كاهش اين احساس ناخوشايند در نوزادان كمك كند.

4- استفاده از دندان‌گيرها براي كاهش درد در هنگام دندان درآوردن نوزاد

انواع و اقسام دندان‌گيرها براي كاهش درد و خارش لثه نوزادان در بازار وجود دارد. اما نكته‌اي كه شامل حال بيشتر دندان‌گيرها مي‌شود، عدم بهداشتي بودن آن است. اگر بتوانيد دندان‌گيري پيدا كنيد كه به راحتي شسته، استريل و ضدعفوني شود مي‌تواند تا حد چشمگيري در كاهش درد دندان درآوردن نوزاد مؤثر باشد. از طرفي نوزادان براي كاهش اين ناراحتي و داشتن احساس بهتر هر چيزي را در دهان خود مي‌كنند. به عنوان والدين بايد بسيار مراقب اين موضوع باشيد تا چيزي در دهان نكنند كه باعث خفگي‌شان شود.

5- تغذيه مناسب براي كاهش ناراحتي هنگام دندان درآوردن نوزادان

بهترين تغذيه براي نوزادان تا دو سالگي شير مادر است و والدين در كنار آن مي‌توانند از غذاهاي كمكي نيز استفاده كنند. از طرفي محققان نيز ثابت كرده‌اند نوزاداني كه شير مادر مي‌خورند در جريان دندان درآوردن با عوارض كمتري رو به رو مي‌شوند چون سيستم ايمني قوي‌تري نسبت به ساير نوزاداني دارند كه از شير مادر استفاده نمي‌كنند.

از جمله نكات مهم اين است كه از دادن تنقلات مصنوعي، آبنبات‌ها و يا هر چيزي كه غيرطبيعي و غيراستاندارد است به نوزاد خودداري كنيد. ضمن داشتن عوارض خطرناك، فرآيند دندان درآوردن نوزاد را با مشكلات بيشتري مواجه مي‌كند. در اين بين باورهايي نيز وجود دارند كه پايه‌ علمي نداشته و مي‌توانند جان نوزاد را به خاطر دندان درآوردن به خطر بياندازند. مثلاً برخي معتقدند اگر يك تكه گوشت كباب شده به نوزاد دهند تا به لثه‌هاي خود بزند و يا آن را با لثه‌هاي خود فشار دهد، دردش متوقف مي‌شود. اين كار خطرات بسيار زيادي را به همراه دارد ممكن است نوزاد گوشت را ببلعد و يا گوشت آلوده باشد كه هر دو جان نوزاد را به خطر مي‌اندازند. لطفاً از اقدامات غيراصولي در مورد دندان‌هاي نوزادان خود اكيداً خودداري كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تغذيه نوزاد تا شش ماهگي كليك كنيد.

دندان‌هاي مادرزادي در نوزادان

در موارد بسيار نادر برخي از نوزادان با يك تا چند دندان متولد مي‌شوند. اين موضوع مي‌تواند براي آن‌ها مشكل ايجاد كند. معمولاً شكل و رنگ اين دندان‌ها استاندارد نيست. در صورتي كه پزشك متخصص تشخيص دهد كه كشيدن دندان به نفع شرايط عمومي نوزاد است، اين كار را انجام دهيد. از آنجايي كه اين دندان‌ها سست هستند، در فرآيند كشيدن دندان، نوزاد زياد اذيت نخواهد شد.

سؤالات متداول در مورد دندان درآوردن نوزاد

آيا همه نوزادان با مشكلات زيادي رو به رو مي‌شوند؟

خير. بدن هر نوزادي با نوزاد ديگر متفاوت است. دندان درآوردن نوزاد يك فرآيند طبيعي است و اصولاً تغييراتي نيز در حالت‌هاي يك نوزاد ايجاد مي‌كند، اما بسته به نوع تغذيه و دخالت عامل ژنتيك برخي از نوزادان با كمترين اذيتي صاحب دندان‌هاي شيري مي‌شوند. مابقي نوزاداني كه دچار ناراحتي مي‌شوند با اقدامات مادر و مراجعه به پزشك مي‌توانند اين دوران را به شيريني پشت سر بگذارند.

آيا منجمد كردن پستانك مي‌تواند به كاهش ناراحتي دندان و لثه نوزاد منجر شود؟

بله. اگر نوزاد شما پستانك استفاده مي‌كند، ضمن رعايت نكات بهداشتي مي‌توانيد پستانك را در فريزر قرار دهيد تا منجمد شود. وقتي نوزاد پستانك منجمد شده را مك مي‌زند، سرمايي كه در آن وجود دارد باعث كاهش ناراحتي‌ها و كم شدن درد مي‌شود. سرماي پستانك به عنوان يك نوع بي‌حسي موضعي براي نوزاد عمل مي‌كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه استفاده از پستانك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نوزاد و كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: دندان درآوردن نوزاد | زمان و علائم دندان درآوردن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۳۶:۵۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی