مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

انسان موجودي اجتماعي است وهمين امر لزوم داشتن مهارت هاي ارتباطي را مشخص‌تر مي‌كند. مهارت هاي ارتباطي به طور كلي شامل دو نوع مهارت كلامي و غير كلامي مي‌شوند. وجود اين مهارت‌ها در روابط بين فردي، كاري، تحصيلي و مكاتباتي بسيار ضروري است. مهارت‌هاي ارتباطي قابل يادگيري بوده و مي‌توان با تمرين و آموزش آن‌ها را در خود تقويت كرد. اما همين ارتباطات گاهي سبب آسيب مي‌شوند پس بايد درك عميقي از فرآيند ارتباطات براي موفقيت در جنبه‌هاي مختلف زندگي داشته باشيد. عدم برقراري ارتباط موثر با ديگران مي‌تواند به دلايل مختلفي چون عدم اعتماد به نفس و يا مشكلات دوران كودكي رخ دهد. ريشه يابي ناتواني فرد در عدم برقراري ارتباط در جلسات مشاوره روانشناسي قابل بررسي است. در ادامه مطلب به بيان اهميت مهارت‌هاي ارتباطي و انواع آن مي‌پردازيم.

منبع: مهارت ارتباطي

 

مهارت هاي ارتباطي

مهارت ارتباطي به توانايي فرد براي انتقال اطلاعات به ديگران به صورت موثر و كارآمد گفته مي‌شود. مهارت ارتباطي عميق و كارآمد مي‌تواند باعث بهبود ارتباطات بين فردي و تجاري شود، در نتيجه رضايت از زندگي نيز افزايش پيدا مي‌كند. اولين مرحله در ارتباط گرفتن با ديگران توليد اطلاعات و سپس پيدا كردن راهي براي رساندن اطلاعات به ديگران است. فرآيند برقراري ارتباطات صحيح علاوه بر اطلاعات، به شيوۀ انتقال آن‌ها نيز بستگي دارد. هر كسي به شيوه خاصي از مهارت هاي ارتباطي براي انتقال پيام استفاده مي‌كند. هر چه فرد بر ديگر مهارت هاي زندگي تسلط بيشتري داشته باشد، به شيوه بهتري با ديگران ارتباط برقرار مي‌كند. براي كسب اطلاعات در زمينه ارتباط كلامي كليك كنيد.

اهميت افزايش مهارت هاي ارتباطي در زندگي

تقويت مهارت هاي ارتباطي در شكل گيري يك ازدواج موفق، دوستي‌هاي پايدار، فرصت‌هاي شغلي بيشتر و پيشرفت در زمينه‌هاي مختلف نقش دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ازدواج موفق كليك كنيد.

شما با مهارت هاي ارتباطي مي‌توانيد به جايگاه‌هاي بالاتري در زمينه كاري خود دست يابيد و به راحتي تبديل به مديري موفق و ثروتمند شويد. از همه مهم‌تر اين مهارت‌ها در برقراري ارتباط با ديگران اعتماد به نفس شما را بالا برده و ديد مثبت‌تري نسبت به خودتان ايجاد مي‌كند. افزايش مهارت‌هاي ارتباطي در ميان اعضاي خانواده، به ويژه در ارتباط با فرزندان، در شكل‌دهي يك خانواده سالم به شما ياري مي‌رساند. براي آگاهي بيشتر از نحوۀ ارتباط موثر با فرزندان از مشاوره خانواده و بهبود ارتباطات در ديگر زمينه‌ها از مشاوره روانشناسي بهره ببريد. براي كسب اطلاع بيشتر از خانواده سالم كليك كنيد.

انواع مهارت هاي ارتباطي كلي

مهارت هاي ارتباطي كلي چند نوع دارند كه عبارتند از:

1. مهارت هاي انتقال پيام

اين مهارت‌ها شامل مهارت‌هاي ارتباط كلامي و ارتباط غير كلامي مي‌شوند. مهارت‌هاي كلامي به كلمات و جملات بيان شده و ديگر اصواتي كه منجر به انتقال اطلاعات و معاني مي‌شوند، مربوط است. مهارت‌هاي غير كلامي بيشتر به زبان بدن مربوط مي‌شوند كه چگونه علاوه بر صحبت كردن با استفاده از حركات بدني، چهره، طرز نشستن و ايستادن بر ديگران تاثير گذاشته و در مواقعي پيامي را به آن‌ها انتقال دهيد. براي كسب اطلاع بيشتر از ارتباط غير كلامي كليك كنيد.

2. مهارت هاي دريافت پيام

مهارت‌هايي كه با استفاده از آن‌ها پيام‌هاي مخاطب دريافت مي‌شوند. در اين مورد، مهارت‌هاي خوب گوش دادن، مشاهدۀ با جزئيات و پاسخ دادن مدنظر است. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت گوش دادن كليك كنيد. 

انواع مهارت هاي ارتباطي جزئي

مهارت‌هاي ارتباطي جزئي انواع مختلفي دارند و به شرح زير هستند:

1. مهارت‌ هاي ارتباطي بين فردي

پرورش اين مهارت‌ها  در ارتباط روزمره با ديگران بسيار اهميت دارد. افزايش و تقويت مهارت‌هاي بين فردي با استفاده از تقويت مهارت‌هاي انتقال و دريافت پيام صورت مي‌گيرد. براي افزايش اين مهارت ارتباطي در خود، نكات زير را به كار بگيريد. اين نكات شما را در برقراري ارتباط موثر و صلح آميز با ديگران ياري مي‌دهد.

در مرحلۀ اول بايد شنوندۀ خوبي باشيد. اينكه به چه ميزان بتوانيد پيام خود را به مخاطب برسانيد به درك عميق گفته‌هاي طرف مقابلتان بستگي دارد. براي نشان دادن علاقه خود به صحبت‌ها ديگران، از آن‌ها سوال بپرسيد. براي كسب اطلاعات در زمينه روابط اجتماعي كليك كنيد.

معمولا افراد به سمت كساني جذب مي‌شوند كه علاقۀ واقعي آن‌ها را نسبت به برقراري ارتباط ببينند. سعي كنيد همواره در ارتباط با ديگران لبخند بزنيد و خوشرو باشيد. تماس چشمي با ديگران از موثرترين روش‌هاي برقراري ارتباط موثر است. درك ديدگاه‌هاي مختلف و شنونده بودن آن‌ها به روابط عميق و دوستانه كمك زيادي مي‌كند. هميشه در جمع‌ها ابراز وجود كنيد و منفعل نباشيد. اين كار باعث مي‌شود ديگران شما را فردي اجتماعي و جذاب بدانند. البته نبايد در مورد زمينه‌اي كه اطلاعات نداريد گزافه گويي كنيد.

2. مهارت هاي ارتباط كاري

يادگيري مهارت‌هاي كاري نقش بسيار زيادي در بهبود اخلاق كاركنان، توليدات بالاتر، افزايش فروش و رضايت مشتري ايفا مي‌كند. در بسياري مواقع مديران شركت‌هاي موفق مبالغي را براي آموزش مهارت هاي ارتباطي كاري براي كارمندان خود هزينه مي‌كنند. براي داشتن ارتباط با كيفيت در زمينۀ كاري تمام انرژي خود را بر روي درك مخاطبتان صرف كنيد. براي اين كار از تقويت مهارت‌هاي كلامي و غير كلامي بهره ببريد.

3. مهارت‌ هاي ارتباطي نوشتاري

تقويت مهارت نوشتن، درك پيام‌هاي نوشتاري شما را براي خواننده عميق‌تر كرده و تاثير بيشتري بر او مي‌گذارد. ارتباطات نوشتاري شامل نامه‌ها، ايميل‌ها، يادداشت‌ها و خبرنامه‌ها مي‌شود. نوشته شما بايد به شكل مناسبي آغاز شود و مقدمه‌اي جذاب داشته باشد. كليد ارتباط نوشتاري، مشخص كردن و وضوح هدف از انتقال پيام است. براي مثال مي‌توانيد از جملۀ (در اين نامه قصد دارم تا شما را ازعلاقۀ خودم به موضوع ... آگاه كنم) استفاده كنيد. لحن مكالمه، استفاده از دستور زبان مناسب و املاي درست كلمات، از نكات قابل توجه در يك ارتباط نوشتاري موثر هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر از مهارت نوشتن كليك كنيد.

نكاتي براي افزايش مهارت هاي ارتباطي

1. به زبان بدن خود در ارتباط با ديگران اهميت دهيد و از آن در جهت مثبت و تاثيرگذاري بيشتر استفاده كنيد. براي مثال دست به سينه ايستادن، نگاه كردن به اطراف و گوشي موبايل، نشان مي‌دهد كه تمايلي به صحبت‌هاي طرف مقابل نداريد. براي كسب اطلاعات در زمينه ارتباط چشمي كليك كنيد.

2. از واژه‌ها و اصوات تكراري مانند (اوهوم يا اااا...) بيش از اندازه استفاده نكنيد. تكرار مداوم آن‌ها سطح ارتباطات بياني شما را پايين مي‌آورند.

3. هميشه در ذهن خود داستان يا ماجراي خوبي براي تعريف كردن داشته باشيد. اين كار باعث مي‌شود كه ذهن شما فعال تر باشد و گفته‌هايتان متقاعد كننده‌تر به نظر برسند.

4. مخاطب خود را بشناسيد و با هر كس متناسب با خودش ارتباط برقرار كنيد.

5. هميشه انتقال پيام‌ها (چه كلامي و چه غير كلامي) به صورت مختصر و مفيد تاثير گذارتر است و مانع از خستگي شنونده نيز مي‌شود. افزايش مهارت همدلي در برقراري ارتباطات نيز باعث كاهش تنش و اضطراب در روابط خواهد شد. براي كسب اطلاع بيشتر از مهارت همدلي كليك كنيد. 

مهارت هاي ارتباطي زوجين

تحقيقات نشان داده كه زوجين موفق در زندگي مشترك، مهارت هاي ارتباطي بسيار خوبي دارند و به بهترين نحو با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند. زوجين موفق، در زمان و مكان درست با يكديگر حرف مي‌زنند. در حين صحبت راجع به مشكلات و ناراحتي‌ها، احترام يكديگر را نگه مي‌دارند و رازها و مشكلات خصوصي‌شان را  براي ديگران فاش نمي‌كنند. تقويت مهارت هاي ارتباطي از اصول اساسي در تشكيل يك زندگي مشترك موفق است. مشاوره خانواده در ايجاد يك ارتباط موثر به شما كمك مي‌كند. براي اطلاع بيشتر از مشاوره خانواده كليك كنيد. 

مهارت هاي ارتباطي كودكان

آموزش مهارت هاي ارتباطي به كودكان اهميت بسيار زيادي دارد چراكه بچه‌ها بسيار انعطاف پذير هستند و با آموزش از دوره كودكي مي‌توانيد مهارت هاي ارتباطي را در شخصيت فرزند خود نهادينه سازيد. كودكاني كه مهارت هاي ارتباطي صحيح را نمي‌دانند، در اجتماع دچار مشكل شده و به تدريج خجالتي و منزوي خواهند شد. به همين دليل ضروري است كه با كمك يك روانشناس، مهارت هاي ارتباطي را به فرزندان خود بياموزيد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‎تان كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت هاي ارتباطي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مهارت ارتباطي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت ارتباطي،
موضوع:
[ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۳:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی