مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ايوان پاولف يكي از دانشمندان بسيار تأثيرگذار در علم رفتارشناسي است كه بيشتر عمر خود را به مطالعات فيزيولوژي پرداخت. با اين حال او در 50 سالگي به مفهوم شرطي سازي كلاسيك پي برد و به اين ترتيب وارد حوزه يادگيري شد. او در 80 سالگي، مطالعات در زمينه بيماري‌هاي رواني به كمك مفاهيم شرطي‌سازي را آغاز كرد. ثمره تلاش‌هاي او در نهايت به انتشار كتاب بازتاب‌هاي شرطي و روانپزشكي منجر شد كه خدمت بزرگي به جامعه روانپزشكي و روانشناسي محسوب مي‌شود. ما در ادامه اين مقاله به توضيحات بيشتري در مورد زندگي نامه و دستاوردهاي علمي ايوان پاولف پرداخته‌ايم تا با يك رويكرد درماني جديد آشنا شويد. همچنين مي‌توانيد از طريق مشاوره تلفني درمان مناسب براي مشكلات خود را دريافت كنيد. 

منبع: ايوان پاولف | تعريف نظريه شرطي سازي كلاسيك پاولف

 

زندگي نامه ايوان پاولف

ايوان پترويچ پاولف در سال 1849 در روسيه چشم به جهان گشود. او در ابتداي جواني تحت تأثير پدر خود كه يك كشيش مسيحي بود تحصيلات مذهبي جهت كشيش شدن را آغاز كرد. اما بعدها به علم فيزيولوژي علاقه مند شد و بيشتر عمر خود را به مطالعه در اين حوزه گذراند. ايوان پاولف آنقدر در اين رشته پيشرفت كرد كه در سال 1904 براي پژوهش‌هاي خود در حوزه فيزيولوژي سيستم گوارش، جايزه نوبل را دريافت كرد. جالب است بدانيد او تا قبل از 50 سالگي مطالعه‌اي در زمينه شرطي‌سازي انجام نداده بود. اما يك رويداد تصادفي او را به مطالعه در اين زمينه هدايت كرد كه نتايج اين پژوهش منجر به شهرت هرچه بيشتر پاولف شد.

وي در سن 80 سالگي تلاش كرد تا مفاهيم شرطي‌سازي را در زمينه بيماري‌هاي رواني به كار ببندد نتيجه اين تلاش در نهايت منجر به انتشار كتاب بازتاب‌هاي شرطي و روانپزشكي در سال 1941 شد كه خدمتي بسيار ارزنده به علم روانپزشكي محسوب مي‌شود. ايوان پاولف در نهايت در سن 87 سالگي در خاك روسيه در گذشت.

 

ايوان پاولف و شروع مطالعات شرطي سازي

پرداختن به مقوله شرطي‌سازي براي ايوان پاولف يك كشف ناگهاني بود. وي در حين مطالعه روي دستگاه گوارش عملي جراحي را روي يك سگ انجام داد. به طوري كه ترشحات معده سگ از طريق لوله‌اي در بيرون بدن او ريخته و جمع آوري مي‌شد. پاولف در جريان اندازه گيري ترشحات معده حيوان در پاسخ به محرك‌هايي نظير گرد گوشت به اين مسئله پي برد كه ديدن غذا منجر به ترشح بزاق دهان حيوان مي‌شود.

علاوه بر اين او متوجه شد كه عواملي نظير حضور آزمايشگر و يا صداي پا نيز مي‌توانند پاسخ ترشح بزاق را ايجاد نمايند. پاولف در ابتدا اين پاسخ‌ها را تحت عنوان بازتاب رواني نامگذاري كرد. اما به دليل اعتقاد به عينيت‌گرايي علاقه‌اي به پژوهش در زمينه عوامل رواني مرتبط با ذهن نداشت. با اين حال اصرار همكاران او در آن زمان منجر به آغاز پژوهش‌هاي ايوان پاولف در زمينه شرطي‌سازي و كاربرد آن در علم روانپزشكي شد و به نوعي روش براي درمان بيماري‌هاي رواني نيز تبديل گرديد.  

براي اطلاع بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد.

 

تعريف شرطي سازي از زبان پاولف

پاولف در سال 1955 مفهوم بازتاب رواني يا همان پاسخ شرطي را براي مخاطبان خود روشن كرد. جملات زير به نقل از خود پاولف در كتاب‌هاي مختلف نظريه‌هاي يادگيري به عنوان تعريف شرطي‌سازي مطرح شده است.

"من دو آزمايش ساده را كه مي‌توانند به وسيله هركسي با موفقيت انجام شوند ذكر مي‌كنم. ما يك محلول رقيق از نوعي اسيد را به صورت خوراكي به دهان سگ مي‌ريزيم. اسيد به طور طبيعي يك واكنش دفاعي را در حيوان برمي‌انگيزد. او با حركت شديد دهان، محلول را بيرون مي‌ريزد و در همان حين مقدار زيادي بزاق در درون و بيرون دهان ترشح شده كه باعث رقيق شدن اسيد و شست و شوي مخاط دهان مي‌گردد. حال به آزمايش دوم مي‌پردازيم. درست پيش از ريختن محلول اسيد به دهان حيوان، چندين بار او را از طريق يك عامل بيروني نظير صدايي مشخص تحت تأثير قرار مي‌دهيم. بعد چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ با تكرار صدا به تنهايي همان واكنش‌ها از جمله حركات شديد دهان و ترشح بزاق به طور كامل تكرار مي‌شوند".

فرايند بروز اين واكنش‌ها همان بازتاب رواني يا شرطي شدن كلاسيك نام دارد. براي درك بهتر موضوع مي توانيد مقاله شرطي سازي ترس را مطالعه كنيد.

 

تأثير ايوان پاولف بر علم روانشناسي و روانپزشكي

مطالعات انجام شده در حوزه شرطي‌سازي نشان مي دهند بسياري از اختلالات رواني و عادت‌هاي بد آموخته شده هستند و در جريان شرطي شدن مغز شكل گرفته‌اند. براي مثال فوبياها يا همان ترس‌هاي غير منطقي افراد از برخي اشيا، حيوانات يا موقعيت‌ها از جمله اختلالاتي است كه در مفهوم بندي و برنامه‌ريزي براي مداخلات درماني آن تا حد زيادي از شرطي‌سازي كلاسيك استفاده شده است. مثلاً ترس شديد كودك از آمپول را در نظر بگيريد. از آنجايي كه آمپول به طور مكرر با پاسخ درد براي فرد همايند مي‌شود ديدن اين محرك به تنهايي يا هر چيزي كه نشان دهنده قريب‌الوقوع بودن فرايند تزريق باشد مي‌تواند پاسخ ترس افراطي را در انسان برانگيزد.

درمانگران بر اساس اين سبب شناسي در روند درمان از تكنيك‌هاي رفتاري نظير خاموشي كمك مي‌گيرند. در جريان خاموشي محرك شرطي چندين بار بدون ايجاد پاسخ غير شرطي(همان احساس درد) ارائه مي‌شود تا فرد بتواند به مرور شرطي زدايي شده و بهبودي را تجربه نمايد. روانشناسان در اين شرايط براي كمك به درمانجو تلاش مي‌كنند پاسخ‌هاي مثبت‌تري را به عنوان جانشين پاسخ‌هاي قبلي آموخته شده آموزش دهند. تكنيك‌هاي آرام‌سازي نظير ريلكسيشن و تنفس آگاهانه از جمله اين آموزش‌ها هستند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار درماني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

-از مفاهيم مطرح شده در نظريه يادگيري پاولف و شرطي‌سازي كلاسيك بيشتر در چه زمينه‌هايي استفاده مي‌شود؟

امروزه از مفاهيم نظري پاولف در روانشناسي تربيتي، آموزش و پرورش، فرمول‌بندي اختلالات رواني و مداخلات درماني يا همان رفتار درماني استفاده مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه پاولف مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ايوان پاولف | تعريف نظريه شرطي سازي كلاسيك پاولف

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۳۴:۲۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی