مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

زوج درماني چيست و چه جايگاهي دارد؟ اختلافات بين زوجين، امري طبيعي است اما آنچه اهميت دارد نحوه حل كردن مشكلات و همچنين نحوه مشاركت و سازگاري زوجين در سختي‌هاي زندگي است. در برخي از موارد زوجين به دلايل مختلف مانند ناتواني در گفت‌و‌گو همدلانه، عدم ابراز صحيح هيجانات، نداشتن مهارت‌هاي حل مسئله، قدرت طلبي، اشتباه در معيارهاي انتخاب همسر و... نمي‌توانند اختلافات زناشويي خود را به خوبي مديريت و رفع كنند. در اين شرايط بهتر است از مشاوره روانشناسي تخصصي و خدمات زوج درماني استفاده كنيد. چرا كه هر چه تنش‌ها و تعارض‌ها عميق‌تر شود، بازسازي رابطه بر پايه صميمت و احترام متقابل مشكل‌تر مي‌شود. تجربه ازدواج موفق، مستلزم تلاش دو طرف است. مشاركت و همكاري شما و همسرتان در جلسات درماني در موفقيت درماني اهميت بسياري دارد. براي اطلاع بيشتر در زمينه ازدواج موفق كليك كنيد.

منبع: زوج درماني

 

زوج درماني و كاربرد آن

زوج درماني، راه چاره‌ايست براي زوج‌هايي كه نمي‌توانند تعارض‌ها و كشمكش‌هاي خود را به شيوه‌اي مصالحت آميز حل كنند. همچنين براي افرادي كه مي‌خواهند كيفيت رابطه زناشويي خود را بهبود بخشند نيز كاربرد دارد. مشاركت زوج‌ها براي روشن شدن منشا اختلافات و شفاف شدن موضوع در موفقيت درماني حائز اهميت است. در واقع بايد نگاهي واقع بينانه براي درك مشكل داشته باشيد نه به قصد پيروز شدن بر طرف مقابل.

اين شاخه از روان‌درماني رابطه، به زوج‌هايي پيشنهاد مي‌شود كه به دليل عدم شناخت قبل ازدواج و نداشتن انگيزه‌هاي ازدواج صحيح دچار سردي و عدم‌اعتماد در رابطه شده‌اند. براي اطلاع بيشتر، مقالات شناخت پيش از ازدواج و انگيزه هاي ازدواج را مطالعه نماييد.

مشكلات متداولي كه مي‌توان از روان درماني براي حل آن‌ها استفاده كرد به شرح زير مي‌باشند:

1- نارضايتي از رابطه جنسي دو طرف

2- ناتواني در مديريت خشم و روابط با همسر و فرزندان

3- بازسازي رابطه‌اي كه دچار آسيب خيانت شده است

4- عدم تفاهم و درك متقابل از همسر

5- اختلافات خانوادگي و اختلافات با خانواده همسر

6- راهبردهاي ارتقاي سطح كيفي زندگي مشترك

7- برطرف كردن مشكلاتي مثل دروغگويي، عصبانيت و عدم درك متقابل

اهميت مشاوره ازدواج در كيفيت رابطه زوجين

ساز و كار مشاوره قبل از ازدواج با مشاوره زوج درماني تقريبا يكي است ولي در مشاوره قبل از ازدواج محور جلسه روي شناخت زوجين استوار است و در زوج درماني به شناخت مشكل، بر پايه شناخت زوجين پرداخته مي‌شود. بسياري از مشكلات زوجين، از عدم شناخت كافي يكديگر نشات مي‌گيرند. در واقع تفاوت‌هاي فرهنگي، شخصيتي، تضاد در باورها، اختلافات سليقه‌اي و... عواملي هستند كه به تدريج در زندگي زناشويي خود را نشان مي‌دهند و رابطه زوجين را مخدوش مي‌كنند. در جلسات مشاوره ازدواج، با بهره گيري از تست‌هاي روانشناختي و مصاحبه‌هاي باليني، مي‌توان ميزان موفقيت هر نوع ازدواج را برآورد كرد و به شما كمك مي‌شود تا به انتخابي صحيح در ازدواج دست يابيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد. 

 

چرا روان درماني رابطه زوجين براي مشكلات زوج ها پيشنهاد مي شود؟

در روابط زوجين ممكن است تضادهاي دوگانه‌اي وجود داشته باشد؛ چراكه از يك سو به هم علاقه دارند كه همين امر سبب ناديده گرفتن مشكلات و اختلافاتشان مي‌شود و از سوي ديگر برخي از زوج‌ها معمولا از يك نوع سرسختي براي دفاع از موضع خود برخوردارند؛ كه ايجاد تفاهم پايدار را مشكل مي‌كند. زماني كه مشكلات بين خود و همسرتان را ناديده مي‌گيريد، در دراز مدت به صورت خشمي انفجاري بروز خواهد كرد. عاملي كه مي‌تواند به جدايي و طلاق منجر شود. بهترين زمان براي مراجعه به زوج درماني، در همان آغاز اختلافات است زيرا با پيشرفت اختلافات امكان برگشت به حالت عادي مشكل‌تر مي‌شود. 

در روان درماني رابطه زوجين، با آموزش مهارت‌هاي لازم براي ازدواج، به ايجاد صميميت بيشتر زوجين، بهبود رابطه و افزايش همدلي يا درك متقابل ميان زوجين كمك مي‌شود. در واقع منشا بسياري از اختلافات به دليل سو تفاهم‌هاي بين زوجين ايجاد مي‌شود. به تدريج زوج‌ها قادر مي‌شوند مشكلاتشان را به راحتي بين خودشان حل كنند. در هر بار جلسه زوج درماني، زوجين مي‌توانند به كمك مشاور، بيشتر يكديگر را بشناسند. زماني كه مشكلات بيان مي‌شوند به دليل تنظيم شناختي هيجان در افراد، حل مشكلات ساده‌تر مي‌شود. براي اطلاع بيشتر از مهارت هاي لازم براي ازدواج كليك كنيد.

تعداد جلسات درماني بسته به عمق اختلافات بين زوجين و نياز آن‌ها متفاوت است. طي جلسات مشاوره روانشناسي و زوج درماني، درمانگر با آموزش مهارت گفت و گوي موثر زوجين به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد با يكديگر به خوبي مذاكره كنيد، ريشه تعارضات را مشخص كنيد و در نهايت راه حل‌هايي براي مشكلات خود بيابيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مهارت گفت و گوي موثر زوجين كليك كنيد.

مزاياي زوج درماني در رفع مشكلات خانوادگي

در جلسات زوج درماني با به كارگيري روانشناسي ازدواج نقش مرد و زن در بروز و حل مشكلات مشخص و نمايان مي‌شود. زوجين با انجام تمرينات محول شده و بازگويي آن‌ها در جلسات متوجه عواملي كه مانع از بهبودي رابطه هستند، مي‌شوند. بدين ترتيب زوجين با آگاهي نسبت به رفتارها و تصميماتي كه اتخاذ مي‌كنند، مي‌توانند معضلات زندگي مشتركشان را تبديل به مسائلي قابل حل بكنند. در نتيجه از تاثيرات منفي مشكلاتشان بر روابط زناشويي و فرزندانشان به طور چشمگيري مي‌كاهند. براي كسب اطلاع بيشتر از روانشناسي ازدواج كليك كنيد. 

ساختار جلسات زوج درماني 

ساختار جلسات زوج درماني به اين صورت است كه اغلب زن و شوهر هم زمان در اتاق مشاوره حضور پيدا مي‌كنند. حداقل زمان براي بررسي و درمان مشكلات زوجين در هر جلسه چيزي بين 60 تا 90 دقيقه است. در نتيجه هزينه جلسات هم نسبت به روان درماني فردي كه اغلب به صورت 45 دقيقه‌‎اي برگزار مي‌شود، بيشتر خواهد بود.

طول جلسات زوج‌درماني 

همان طور كه پيش‌تر اشاره شد طول جلسات مشاوره زوج درماني متناسب با مشكلات زوجين و تلاش‌هاي آن‌ها براي بهبود رابطه مي‌تواند متغير باشد. همچنين هرچقدر افراد ديرتر براي حل اختلافات خود مراجعه كنند و دچار وضعيت مزمن‌تري باشند، روند درمان كندتر پيش خواهد رفت. برخي از زوجين كه مشكلاتشان از فقدان مهارت‌هاي كافي در زندگي نشات مي‌گيرد، ممكن است با دريافت 3 يا 4 جلسه درمان بهبود يابند. اما افرادي كه تعارضات عميق‌تري را تجربه كرده و با آسيب‌هايي نظير خيانت دست و پنجه نرم مي‌كنند، ممكن است به 10 جلسه يا بيشتر روان درماني نياز داشته باشند.

ويژگي هاي يك زوج‌درمانگر خوب 

براي آنكه بتوانيد يك زوج درمانگر حرفه‌اي را براي بازسازي زندگي مشترك خود انتخاب كنيد. توجه كردن به برخي نكات ضروري است كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها بايد به موارد زير اشاره كرد:

- متخصص مورد نظر بايد در رشته روانشناسي باليني يا روانشناسي خانواده داراي حداقل مدرك كارشناسي ارشد باشد.

- فرد مورد نظر بايد در زمينه زوج درماني آموزش‌هاي حرفه‌اي ديده باشد. از همين رو بررسي سوابق علمي فردي كه به او مراجعه مي‌كنيد از اهميت بسزايي برخوردار است.

- يك زوج درمانگر حرفه‌اي نهايت تلاشش را مي‌كند تا بي طرف بماند.

- در مورد هيچ كدام از شما قضاوت اخلاقي نمي‌كند و شما را بابت رفتارهايتان مورد سرزنش قرار نمي‌دهد.

- همزمان نمي‌تواند درمان فردي يكي از شما را بر عهده بگيرد.

كمك گرفتن از زوج درماني قبل از طلاق

تصميم گيري براي طلاق كار راحتي نيست. خاتمه بخشيدن به يك رابطه جدي نيازمند درنظر گرفتن عوامل گوناگوني است كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به مسائل مالي، وابستگي عاطفي و مشكلات مرتبط با حضانت فرزندان اشاره كرد. از همين رو بسياري از افراد سعي مي‌كنند قبل از اقدام به طلاق براي از نو ساختن زندگي مشترك خود همه تلاششان را به كار ببندند و در نهايت به جدايي به عنوان آخرين گزينه نگاه كنند.

در اين شرايط زوج درماني به شما كمك مي‌كند تا ريشه مشكلات خود را به طور كامل بشناسيد، روش‌هاي سالم براي بازسازي و ترميم رابطه آسيب ديده را ياد بگيريد و در نهايت با ديد باز به طلاق نگاه كنيد. در حقيقت درمانگر به هردوي شما كمك مي‌كند تا دريابيد با طلاق گرفتن چه چيزهايي به دست مي‌آوريد و در مقابل چه چيزهايي را از دست مي‌دهيد. در نهايت اين خود شما هستيد كه تصميم مي‌گيريد براي ادامه زندگي چه مسيري را انتخاب كنيد.

انواع رويكردهاي زوج‌درماني 

روانشناساني كه در حيطه زوج درماني فعاليت دارند، مي‌توانند رويكردهاي مختلفي را براي درمان روابط آشفته زوجين و مشكلات آن‌ها به كار بگيرند كه از جمله رايج‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. زوج درماني شناختي رفتاري 

در زوج درماني شناختي رفتاري درمانگر ويژگي‌هاي شخصيتي زن و مرد، نحوه تعامل آن‌ها و تاثيرات محيط ميان فردي و فيزيكي زوجين را مورد بررسي قرار مي‌دهد. تمركز اين رويكرد به چالش كشيدن سبك‌هاي تفكر و نحوه عمل زن و شوهر در ارتباط با يكديگر است. در واقع درمانگر تلاش مي‌كند چرخه‌هاي معيوبي كه شامل افكار، اعمال و احساسات ناخوشايند است را بشكند و سبك تعاملي جديدي را در زوجين پرورش دهد.

2. زوج درماني با رويكرد روان پويشي 

هدف رويكرد روان پويشي اين است كه به كمك الگوي ارتباطي زوجين، تعارضات حل نشده دوران كودكي آن‌ها را بازسازي كند. در نهايت درمانگر با مورد بحث قرار دادن اين تعارض‌ها اجازه مي‌دهد كه هيجانات سركوب شده در طرفين به شيوه‌اي سالم ابراز شود و سبك ارتباطي سالم‌تري جاي تعاملات آسيب زاي قبلي را بگيرد.

3. زوج درماني رفتاري 

در رويكرد رفتاري بيش از هرچيز عوامل محيطي موثر در شكل گيري اختلافات مورد توجه قرار مي‌گيرند. درمانگر با كمك به افراد براي تغيير موقعيت‌هاي مشكل آفرين به آن‌ها كمك مي‌كند تا بتوانند واكنش‌هاي احساسي و رفتاري متفاوتي را پرورش دهند و زندگي خود را بهبود ببخشند. براي كسب اطلاعات در زمينه معيار هاي انتخاب همسر كليك كنيد.

4. زوج درماني هيجان مدار

در اين روش درمانگر بيش از هر چيز به هيجانات طرفين و نحوه ابراز آن‌ها تاكيد مي‌كند. در واقع رويكرد هيجان مدار اين گونه فرض مي‌كند كه اساس بسياري از مشكلات بين فردي ناتواني در تنظيم مناسب هيجانات است. در نتيجه اگر عواطف انسان مجراي صحيحي براي ابراز پيدا كنند، بسياري از اختلافات نيز برطرف خواهند شد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زوج درماني و مشاوره ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: زوج درماني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: زوج درماني،
موضوع:
[ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۶:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی