مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

افسردگي از جمله اختلالات خلقي است كه ويژگي اصلي آن، ملال يا غم فراگير و آزارنده‌اي است كه فرد مبتلا آن را تجربه مي‌كند. اگر خلق افسرده‌اي داشته باشيد احتمالا با برخي از اين علائم مانند كاهش انرژي، از دست دادن لذت و علاقه، احساس گناه، كاهش تمركز، افكار مرگ و... درگير هستيد. چنانچه افسردگي، در مراحل اوليه تشخيص داده شود، مي‌توان آن را با استفاده از دارو درماني، جلسات روان درماني، مشاوره روانشناسي و حتي با تغيير سبك زندگي تا حد زيادي بهبود بخشيد و درمان كرد. اما اگر علائم افسردگي ناديده گرفته شود، در طولاني مدت مي‌تواند سبب مختل كردن عملكرد فرد و حتي خودكشي شود. با توجه به اينكه افسردگي شامل طيف وسيعي از اختلالات است و انواع گوناگوني دارد، توجه به نشانه‌ها و درمان از اهميت بالايي برخودار است. از همين رو در ادامه به طور كامل درباره آن صحبت خواهيم كرد. 

منبع: افسردگي | انواع افسردگي

 

اختلالات افسردگي 

افسردگي يكي از انواع اختلالات خلقي است كه در ميان افراد جامعه شايع است. افسردگي به هر شكلي كه باشد باعث مي‌شود نگرش فرد نسبت به خودش، ديگران و دنيا تغيير كند. در واقع احساس نااميدي و بدبيني كل زندگي شما را درگير مي‌كند. مسلما نشخوارهاي فكري در مورد اتفاقات ناگوار يا اشتباهاتي كه در گذشته مرتكب شده‌ايد مانع از اين مي‌شود كه زندگي شادي داشته باشيد. عدم لذت بردن از تمام چيزهايي كه قبلا برايتان هيجان انگيز بوده مورد ديگري است كه در انواع افسردگي ديده مي‌شود.

براي آگاهي بيشتر درباره اختلالات خلقي كليك كنيد.

 

انواع افسردگي

1-افسردگي اساسي يا عمده 

افسردگي اساسي كه با تركيبي از علائم مشخص مي‌شود؛ باعث اختلال در توانايي‌هاي فرد از قبيل كار كردن، خوابيدن، مطالعه كردن، غذا خوردن و يا انجام فعاليت‎هاي لذت بخش مي‌شود. اين نشانه‌ها ممكن است شامل احساس غم و اندوه يا پوچي در اكثر روزها، از دست دادن علاقه به كارها، كاهش يا افزايش غير منتظره وزن، بي‌خوابي يا پرخوابي، كاهش توانايي فكر يا تمركز كردن، افكار مرگ و خودكشي، فقدان انرژي يا خستگي باشند. اين اختلال ناتوان كننده است و فرد را از كار كردن و فعاليت به صورت عادي باز مي‌دارد. افسردگي اساسي با ويژگي‌هاي ماليخوليايي نيز جزء همين نوع قرار مي‌گيرد و تشخيص جداگانه‌اي ندارد.

براي اطلاع از ويژگي‌هاي افسردگي اساسي كليك كنيد. 

2-افسرده خويي 

ديستايمي يا افسرده خويي، داراي نشانه‌هاي مشابه با افسردگي اساسي است. اما علائم آن با شدت كمتري بروز مي‌كند و حالت افسرگي مزمن را دارد. طول دوران اختلال افسرده خويي طولاني‌تر است. هر دوره بيماري آن، حدود 2 سال طول مي‌كشد. اين اختلال ممكن است فرد را ناتوان نسازد؛ اما باعث مي‌شود كه فرد براي مدت طولاني از زندگي لذت نبرد و بازدهي شغلي، تحصيلي و هر فعاليت ديگر او با افت همراه گردد. 

براي شناخت بيشتر درباره افسرده خويي و افسردگي مزمن كليك كنيد.

3-اختلال ملال پيش از قاعدگي 

در اختلال ملال پيش از قاعدگي، زنان در طول دوران قبل قاعدگي خود دچار تغييرات در خلق، تحريك پذيري، ناراحتي، رنج و اضطراب مي‌شوند. اما اين تغييرات بعد از شروع دوره قاعدگي كاهش پيدا مي‌كند. اگرچه بسياري از زنان در اين دوران دچار تغييرات طبيعي خلق مي‌شوند كه نبايد آن را با اين اختلال اشتباه گرفت.

براي آگاهي بيشتر درباره سندروم ملال پيش از قاعدگي كليك كنيد.

4-اختلال بي نظمي خلقي اخلال گرانه 

كودكاني كه بسيار تحريك پذير يا خشمگين هستند و مداوم دچار طغيان‌هاي خشم و پرخاشگري مي‌شوند، به اين اختلال مبتلا هستند. اين كودكان با افراد حاضر در مدرسه، منزل و ساير مكان‌ها مشكل دارند. در واقع پرخاشگري آن‌ها چيزي فراتر از سطح رشدي‌شان است.

5- افسردگي بعد از زايمان

تولد نوزاد جديد مي‌تواند با تغييرات هورموني و خلقي مادر همراه باشد و مراقبت از نوزاد خود يك چالش جديد است كه اضطراب و بي خوابي به ارمغان مي‌آورد. اگر اين علائم ادامه پيدا كند مي‌تواند منجر به افسردگي بعد از زايمان شود. اين نوع افسردگي در خلال يك ماه پس از فارغ شدن مادر براي او رخ دهد. جالب است بدانيد افسردگي بعد از زايمان در مردان نيز به دليل رويارويي با مسئوليت‌هاي جديد و عدم آمادگي ممكن است روي دهد.

براي اطلاع از افسردگي بعد از زايمان و افسردگي بعد از زايمان در مردان كليك كنيد.

6- افسردگي سايكوتيك 

افسردگي سايكوتيك از انواع افسردگي اساسي است كه با علائم روان پريشانه (توهم و هذيان) به همراه خلق پايين در فرد ايجاد مي‌شود. طي آن ارتباط فرد با دنيا واقعي نيز قطع مي‌شود. اين نوع از افسردگي نشانه شدت بالاي اين اختلال است. 

7- اختلالات خلقي فصلي

افسردگي فصلي در طول ماه‌هاي زمستان، زماني كه نور طبيعي خورشيد كمتر است ظاهر مي‌شود. معمولا سالي يك بار براي فرد رخ مي‌دهد. اين اختلال باعث نوسانات خلقي در فرد مي‌شود. گاهي ممكن است در بهار يا تابستان نيز براي فرد اتفاق بيافتد.

براي آشنايي بيشتر با افسردگي فصلي كليك كنيد.

8-افسردگي ناشي از مصرف دارو يا بيماري

دپرشن ناشي از دارو يا بيماري در اثر مصرف دارو يا به دنبال ابتلا به بيماري خاص به وجود مي‌آيد.

9- افسردگي غير معمول يا آتيپيك 

افسردگي آتيپيك يا غير معمول نوعي از افسردگي اساسي است كه در آن فرد در اكثر دوره‌هاي افسردگي خود واكنش پذيري خلقي بالايي را نشان مي‌دهد. به اين معنا كه در واكنش به اتفاقات مثبت واقعي يا محتمل مي‌تواند احساس شادابي را تجربه نمايد. در ساير مواقع افسردگي او اغلب به صورت علائم زير خود را نشان مي‌دهد.

- افزايش چشمگير وزن يا اشتها

- پرخوابي

- فلج سربي يا همان احساس سنگيني و خشكي در دست‌ها و پاها

- نشان دادن الگوي پايدار حساسيت نسبت به طرد شدن در روابط بين فردي كه باعث اختلال در عملكرد اجتماعي يا شغلي آن‌ها مي‌شود.

براي شناخت بيشتر درباره علائم افسردگي كليك كنيد.

10- افسردگي ملانكوليك 

افسردگي ملانكوليك يا همان افسردگي ماليخوليايي مشخصه خاصي از افسردگي اساسي است كه الگوي بروز علائم در آن معمولا به صورت زير اتفاق مي‌افتد.

- احساس فقدان لذت شديد

- عدم واكنش به محرك‌هاي لذت بخش عادي (يعني فرد حتي به طور موقتي و كوتاه نيز احساس بهتري پيدا نمي‌كند)

- احساس ياس و دل مردگي بسيار عميق يا ترش‌رويي

- شديدتر بودن افسردگي در هنگام صبح

- سحرخيزي زودتر از موعد

- سرآسيمگي يا كندي رواني- حركتي چشمگير

- بي اشتهايي فوق العاده و يا كاهش وزن چشمگير

- احساس گناه بسيار زياد و نامتناسب با موقعيت

براي آشنايي بيشتر با افسردگي ماليخوليايي كليك كنيد.

دلايل بروز انواع افسردگي

اگرچه دلايل افسردگي هنوز به طور كامل كشف نشده است اما به نظر مي‌رسد مجموعه‌اي از عوامل در تعامل با يكديگر در بروز اين مشكل نقش داشته باشند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

عوامل مرتبط با دوران كودكي

بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه رويدادهاي ناخوشايند دوران كودكي از جمله مهم‌ترين عواملي هستند كه مي‌توانند در بروز افسردگي تاثير داشته باشند. به خصوص اگر اين رويدادها در اشكال مختلف و به طور مكرر روي داده باشند. براي مثال جدا شدن از والدين به دليل مرگ يا طلاق و تجربه سوءاستفاده‌هاي جسمي، عاطفي و جنسي از كودك از جمله مهم‌ترين وقايع مرتبط با بروز دپرشن در آينده هستند.

عوامل ژنتيكي و فيزيولوژيكي 

مطالعات بيانگر اين نكته هستند كه آمادگي ژنتيكي مي‌تواند تاثير مهمي در بروز دپرشن داشته باشد. تا جايي كه در پژوهش‌ها مشخص شده است اعضاي درجه يك خانواده افراد مبتلا به دپرشن 2 تا 4 برابر بيشتر از جمعيت عمومي در معرض خطر ابتلا به اين مشكل قرار دارند. همچنين آزمايشاتي كه دوقلوهاي همسان را به طور طولاني مدت مورد مشاهده قرار داده‌اند وجود زمينه‌هاي ژنتيكي را در مورد افسردگي تاييد كرده‌اند.

عوامل مرتبط با خلق و خو 

خلق و خو به صفات رفتاري گفته مي‌شود كه از ابتداي تولد در ما وجود دارند و تا حد زيادي تحت تاثير عوامل فيزيولوژيك قرار دارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد افرادي كه از نظر خلق و خو هيجان پذيري منفي بالاتري دارند يا به عبارت ديگر حساس تر و زودرنج هستند بيش از ديگران در معرض ابتلا به افسردگي قرار دارند.

استرس‌هاي زندگي 

استرس‌ها و فشارهاي زندگي يكي از مهم‌ترين عواملي هستند كه مي‌توانند در بروز افسردگي نقش داشته باشند. تجربه طلاق، از دست دادن عزيزان، مشكلات مرتبط با كار و  مسائل اقتصادي از جمله رايج‌ترين موضوعاتي هستند كه در ارتباط با دپرشن در نظر گرفته مي‌شوند.

اختلالات همايند با انواع افسردگي

اضطراب و افسردگي دو روي يك سكه هستند. در واقع در اكثر مواقع اختلالات اضطرابي با انواع دپرشن به صورت همزمان وجود دارد. براي مثال اكثر افرادي كه مبتلا به اضطراب فراگير هستند و يا دچار اختلال آگورافوبيا (گذرهراسي) هستند اغلب به مرور دچار افت خلقي مي‌شوند و دپرشن را نيز تجربه مي‌كنند. از ديگر اختلالات همايند با دپرشن مي‌توان به اختلالات خوردن، اختلالات خواب و سوء مصرف مواد اشاره كرد.

براي آگاهي بيشتر درباره اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

 

روش هاي درمان در انواع افسردگي 

روش‌هاي مختلف درماني براي درمان افسردگي وجود دارد كه در ادامه به مهم‌ترين آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

دارو درماني

فرضيه مونوآميني در درمان افسردگي به ما مي‌گويد كه اين اختلال در اثر بروز تغييرات شيميايي در مغز پديد مي‌آيد. در واقع كاهش نوروترنسميترهايي نظير سروتونين و نوراپي نفرين در مغز باعث مي‌شوند كه فرد علائم دپرشن را از خود بروز دهند. از همين رو بسياري از متخصصان تلاش مي‌كنند با تجويز داروهايي كه سطح اين انتقال دهنده را در سيستم عصبي بالا مي‌برند كمك كنند تا فرد بهبودي خود را بازيابد. از جمله مهم‌ترين داروهاي ضد افسردگي مي‌توان به سه حلقه‌اي‌ها، مهاركننده هاي اختصاصي بازجذب سروتونين و داروهاي مهاركننده مونوآمين اكسيداز اشاره كرد.

براي شناخت بيشتر درباره داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

درمان شناختي رفتاري 

درمان شناختي رفتاري امروزه به عنوان موثرترين روش براي درمان افسردگي شناخته مي‌شود. در اين رويكرد درمانگر تلاش مي‌كند تا باورهاي غلط و تحريف‌هاي ذهني كه منجر به الگوهاي رفتاري افسرده ساز در زندگي مي‌شوند را شناسايي كرده و با ارائه تكليف‌هايي نظير ثبت افكار و فعال سازي رفتاري به كاهش علائم فرد كمك كند. در واقع در رويكرد شناختي رفتاري اينگونه تصور مي‌شود كه تمام هيجانات و رفتارهاي ناخوشايند ريشه در افكار ناكارآمد دارند. در نتيجه با ايجاد تغيير در اين زمينه مي‌توان در ساير ابعاد نيز تغييرات مهمي ايجاد كرد.

براي اطلاع بيشتر درباره روان درماني كليك كنيد.

گروه درماني 

در گروه درماني درمانگر تلاش مي‌كند تا گروهي از افرادي كه با مشكلات مواجهي روبه‌رو هستند را در كنار يكديگر قرار داده و از آن‌ها بخواهد تا در مورد تجربيات خود با يكديگر گفت‌وگو كنند. اين روش اغلب با ايجاد يك شبكه حمايت اجتماعي در اطراف فرد افسرده مي‌تواند از انزوا و گوشه گيري او كم كرده و مهارت‌هاي بين فرديش را بهبود بخشد. همين مسئله در بهبود احساسات منفي مراجع تاثير بسزايي مي‌گذارد و به او كمك مي‌كند تا به سازگاري بالاتري دست يابد.

خانواده درماني 

در خانواده درماني درمانگران معتقدند كه مشكل يك فرد از الگوهاي رفتاري ناسالم در كل سيستم خانواده ناشي مي‌شود. در نتيجه براي دست يابي به درمان موفق و پايدار لازم است كه ساير اعضا نيز در فرايند بهبودي درگير شوند و تعاملات ميان اعضا مورد بررسي قرار بگيرد. روانشناسان در خانواده درماني تلاش مي‌كنند به شما نشان دهند كه چه رفتارهايي مي‌توانند سلامت روان هريك از شما را به خطر بياندازند و براي پيشگيري از آن‌ها بايد چه كاري انجام داد.

درمان تحريك مغزي

درمان الكتروشوك (ECT) و تحريك مغناطيسي جمجمه‌اي تكرارشونده (RTMS) از جمله روش‌هاي درماني براي اين اختلال هستند كه در بسياري از موارد نتيجه بخش بوده و موجب بهبودي فرد مي‌گردند. البته اين روش تنها در مورد افسردگي بسيار شديد كه به دارو درماني و رواندرماني پاسخ نمي‌دهد به كار گرفته مي‌شود و در ساير موارد كاربرد چنداني ندارد. 

براي شناخت بيشتر درباره الكتروشوك درماني كليك كنيد.

درمان بين فردي 

درمان بين فردي يكي از رويكردهاي رايج در درمان افسردگي است. در اين رويكرد فرض بر اين است كه فقدان برخي مهارت‌ها در زندگي منجر به تجربيات منفي مي‌شوند كه در نهايت به احساس افسردگي مي‌انجامند. براي مثال عدم برخورداري از مهارت جرات مندي باعث مي‌شود افراد دائما بر خواسته‌هاي خود پا بگذارند و تسليم فشارها و خواسته‌هاي بيروني شوند. درمانگران با شناسايي مهارت‌هايي كه مراجع در آن‌ها ضعف بيشتري دارد و ارائه آموزش‌هايي در اين زمينه كمك مي‌كنند تا تجربيات مثبت زندگي فرد را بيشتر كنند و به اين ترتيب به احساسات منفي خاتمه بخشند.

براي اطلاع بيشتر درباره درمان افسردگي كليك كنيد.

سوالات متداول 

- آيا داروهاي ضدافسردگي مي توانند روي ميل جنسي تاثير بگذارند؟ 

بله بروز تغييراتي در ميل و عملكرد جنسي از جمله عوارض رايج اكثر داروهاي ضد دپرشن هستند. براي رهايي از اين مشكل لازم است اين موضوع را با پزشك خود در ميان بگذاريد تا در صورت امكان نوع گروه دارويي شما را تغيير دهد. همچنين كمك گرفتن از روان درماني و مشاوره افسردگي در كنار داروها به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد كم كم آن‌ها را كنار بگذاريد و عملكرد طبيعي خود را بازيابيد.

براي آگاهي از روند دريافت مشاوره افسردگي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي تشخيص دپرسشن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: افسردگي | انواع افسردگي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي | انواع افسردگي،
موضوع:
[ ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۰۵:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی