مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

موضوع تفاوت نسل‌ها و اختلاف سني والدين با فرزندان از مواردي است كه در هر خانواده‌اي مطرح مي‌شود. از آنجا كه تربيت فرزندان تقريبا در تمام خانواده‌ها دغدغه‌اي مشترك است، خيلي‌ها معتقدند كه هر چه والدين جوان‌تر باشند انرژي و حوصلۀ بيشتري براي تربيت فرزندان دارند. از طرفي برخي ديگر معتقدند كه والدين مسن‌تر از تجربه و امكانات بيشتري براي تربيت فرزندان بهره مندند و پخته‌تر عمل مي‌كنند. امروزه سن باروري بالا رفته و اختلاف سني با فرزندان بسيار زياد شده است. شايد اختلاف سن والدين و فرزندان موضوع مهمي به نظر نرسد اما اين شكاف زماني مي‌تواند فاصله زيادي با فرزندان ايجاد نمايد. با آگاهي از اين مشكلات و همچنين كمك گرفتن از روانشناس مي‌توانيد پيامدهاي ناشي از تفاوت نسل را به حداقل برسانيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد.

منبع: تفاوت نسل ها | تاثير

 

اشكال مختلف تفاوت نسل ها

تفاوت نسل‌ها به تفاوت سبك زندگي و علاقه مندي‌هاي افراد در سنين مختلف گفته مي‌شود كه ارتباطات و تعامل‌هاي آن‌ها را تحت تاثير قرار داده و مي‌تواند نوعي فاصله رواني را ميان آنان ايجاد نمايد. تفاوت‌هاي نسلي معمولا بر جنبه‌هاي خاصي از زندگي افراد تاثير مي‌گذارد كه در ادامه به مهم ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم:

1- نحوه تعامل بزرگ ترها و كوچك ترها

در گذشته خانواده‌ها به مفهوم اطاعت كردن و تسليم شدن در برابر بزرگ ترها تاكيد بسيار زيادي مي‌كردند. در واقع نسل‌هاي قبلي ارزش بسياري براي احترام به والدين و ساير بزرگ‌ترها قائل مي‌شدند كه اين مسئله در اكثر موارد به بهاي از دست رفتن آزادي بيان در خانواده تمام مي‌شد. در حالي كه امروزه افراد بيشتر به آزادي‌هاي فردي اهميت مي‌دهند و اغلب كودكان نيز مي‌توانند خواسته‌ها و نيازهاي خود را بدون ترس و نگراني با والدين در ميان بگذارند. از سوي ديگر پدر و مادرها نيز به جاي تاكيد مفرط بر اطاعت، ارتباط بيشتري با فرزندان خود مي‌گيرند و كمتر از آن‌ها توقع دارند كه همانند بچه‌هاي قديم تسليم گفته‌هاي پدر و مادر خود باشند.

2- تفاوت نسل | نازپروردگي در برابر مسئوليت پذيري مفرط 

در گذشته افراد از همان سنين كودكي مجبور به تحمل وظايف مختلف مي‌شدند. براي مثال بسياري از پسران از سنين كم مشغول به كار گشته يا دختران در سنين بسيار كم ازدواج مي‌كردند. نسل‌هايي كه به اين شيوه تربيت شدند اغلب مسئوليت پذيري مفرطي را در وجود خود پرورش دادند. با گذر زمان و تغيير سبك زندگي بسياري از افرادي كه به اين شيوه تربيت شده بودند، براي پرورش فرزندان خود روش كاملا متضادي را در پيش گرفتند تا رنج‌هايي كه خود كشيده بودند گريبان گير فرزندان آن‌ها نشود.

از همين رو بسياري از آن‌ها تلاش كردند هيچ گونه مسئوليتي را  به فرزندان خود نسپارند. اين مسئله باعث شد كه بسياري از بچه‌هاي نسل جديد سبك تربيتي نازپرورده‌اي را تجربه كنند و دائما براي انجام وظايف خود به والدينشان متكي باشند كه اين مساله يكي از مهم‌ترين موارد تفاوت نسل‎‌ها مي‌باشد. اين مسئله نيز به نوبه خود توانمندي رواني جوانان نسل جديد را تحت تاثير قرار داده و باعث بروز مشكلات مختلفي براي آن‌ها شده است. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشكلات جوانان با والدين كليك كنيد.

3- قناعت در برابر كمال گرايي

در جامعه امروزي دائما بر مفاهيم پيشرفت و موفقيت تاكيد مي‌شود. اين مسئله باعث شده كه بسياري از افراد در زندگي خود درگير رقابت شده و نوعي روحيه كمال گرايي را پرورش دهند. اين در حالي است كه در نسل‌هاي گذشته افراد دائما بر قناعت تاكيد مي‌كردند. همين مسئله باعث مي‌شد افرادي كه در برابر تقدير سر تعظيم فرود مي‌آوردند مورد احترام قرار بگيرند و رفتار آن‌ها ستايش شود. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اختلاف سني با فرزندان كليك كنيد.

ارتباط تفاوت نسل و تربيت فرزندان

تفاوت نسل‌ها بر تربيت فرزندان تاثير بسيار زيادي مي‌گذارد كه به شرح زير مي‌باشد:

1. تاثيرات سن والدين 

سن و سال اثرات احتمالي بر تربيت فرزندان داشته و تفاوت‌هاي فردي در اين زمينه اثرگذاري بيشتري دارند. گفته مي‌شود والديني كه در سن بالاتري هستند (30 سال تا 40 سال) به دليل درآمد و تحصيلات بيشتر، اطلاعات بيشتري نيز در زمينه تربيت فرزندان دارند و در اين مسير از كنترل بالايي بر رفتار خود برخوردارند.

از تاثيرات مثبتي كه فرزند آوري و تربيت فرزندان در سن بالا دارد، اين است كه مادران در سنين بالاتر از لحاظ عاطفي ثبات و آمادگي بيشتري نسبت به سنين پايين‌تر دارند. افراد در سنين بالاتر اعتماد به نفس بيشتري داشته و به يك خوداگاهي نسبي رسيده‌اند. در نتيجه  در ارتباط با تربيت فرزندانشان بهتر عمل مي‌كنند. پدران در سنين بالا مي‌دانند چگونه مشوق كودك خود باشند. البته در برخي مواقع، والديني كه در سن بالا داراي فرزند مي‌شوند، مي ترسند كه از دنيا بروند و فرزندشان در سن پايين تنها شود. در واقع اين مساله يكي از مشكلات تفاوت نسل‌هاست. 

2. تفاوت نسل | تاثير سن پايين والدين

مادراني كه در سن پايين (20 تا حدود 30 سالگي) باردار مي‌شوند و با چالش تربيت فرزندان مواجه هستند، احتمال بيشتري دارد كه به افسردگي مبتلا شوند و واضح است كه مادر افسرده رفتار كارآمدي در تربيت فرزندان ندارد. اما تربيت فرزندان در سنين پايين‌تر مزايايي نيز دارد؛ فرزند آوري در سن پايين باعث مي‌شود والدين به دليل اختلاف سني كمتر، درك بيشتري از فرزندان داشته باشند. مسلما والدين در سن پايين‌تر انرژي بيشتري براي همراهي با تحركات و شيطنت‌هاي فرزندان دارند. علاوه بر اين معمولا والدين در سنين پايين‌تر از ثبات مالي و عاطفي بيشتري نيز برخوردارند.

3. نقش اختلاف سني در تربيت فرزندان

طبيعتا اختلاف سني بسيار كم يا بسيار زياد نقش مهمي در تربيت فرزندان دارد. مثلا كسي كه در 15 سالگي مادر مي‌شود، شايد اختلاف سني كمي با فرزندش داشته باشد اما هيچ تجربه و اطلاعاتي در مورد تربيت او ندارد. از طرفي فاصله سني بسيار زياد به علت تفاوت نسل‌ها مشكلاتي را به همراه دارد. منشا مشكلات اختلاف سني آنجايي است كه والدين انتظار دارند فرزندانشان از الگوي مد نظر آن‌ها پيروي كنند و در مقابل فرزندان با اين الگوها سازگاري ندارند و مي‌خواهند راه خود را بروند. عشق ورزيدن به فرزند، پيدا كردن علائق مشترك با فرزند، صبر و حوصله زياد و تعيين كردن قوانين خاص و بدون تعصب مي‌تواند مشكلات ناشي از اختلاف سني بسيار زياد يا بسيار كم را كاهش دهد.

تاثير تفاوت نسل ها بر شكل گيري رفتار فرزندان

سن والدين تاثير بسيار زيادي بر فراگيري مهارت‌ها و توسعۀ ادراك فرزندان دارد. تحقيقات نشان داده پدراني كه زير 25 سال بچه دار شده‌اند در آموزش مهارت‌هاي اجتماعي به فرزندان خود موفق‌تر بوده‌اند. اما نوجواناني كه پدرانشان بالاي 50 سال است، در كسب اين مهارت‌ها با مشكل مواجه شده‌اند. كودكاني كه والدين آن‌ها بسيار پير يا خيلي جوان هستند موقعيت‌هاي اجتماعي را چالش برانگيزتر از ديگران ادراك مي‌كنند و در حل مسائل پيچيده با دشواري و مشكل مواجه مي‌شوند. اين مساله حتي در بروز مشكلات خانوادگي نيز تاثير مي‌گذارد. براي كسب اطلاع در زمينه مشكلات خانوادگي كليك كنيد.

جلوگيري از تفاوت نسل ها

براي پيشگيري از بروز اختلافات مرتبط با تفاوت نسل‌ها توجه به برخي نكات مي‌تواند كمك كننده باشد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • به جاي تحميل كردن ارزش‌ها و عقايد شخصي خود به فرزندان در مورد آن‌ها گفت و گو كرده و تلاش كنيد تفاوت‌هاي بين فردي را بپذيريد.
  • با توجه به سبك شخصيتي فرزندتان با او ارتباط برقرار كنيد. هيچ چيز به اندازه يك ارتباط سالم و امن نمي‌تواند فاصله‌هاي بين نسلي را كم رنگ كند.
  • مرزهاي مشخصي را در ارتباط با فرزندان بزرگ‌تر براي خود تعيين كنيد و به حريم شخصي يكديگر وارد نشويد.
  • تلاش كنيد ارتباط بيشتري با افراد نسل جديد برقرار كنيد و دنيا را از دريچه ديد آن‌ها بنگريد.
  • از مقايسه كردن فرزندتان با افراد نسل‌هاي گذشته بپرهيزيد. فرزندتان را تنها با خودش مقايسه كنيد و او را متناسب با بافت فرهنگي كنوني در نظر بگيريد.
  • سعي كنيد تفاوت نسل‌ها را كاهش دهيد؛ خود را به روز نگه داريد و با علايق و سرگرمي‌هاي افراد نسل جديد آشنا شويد.
  • نگراني‌ها و مشكلات فرزندان نسل حاضر را درك كنيد و به جاي تمركز بر مسائل گذشته از دغدغه‌هاي روز آن‌ها باخبر شويد.
  • در خانواده جبهه بندي ايجاد نكنيد و به جاي قهر يا دعوا بر گفت و گو تمركز كنيد. براي كسب اطلاع بيشتر در اين زمينه مي‌توانيد از يك روانشناس كمك بگيريد. براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد. 

 

سخن آخر

تربيت فرزندان در سنين مختلف مزايا و معايب زيادي را دارد كه در بالا به قسمتي از آن‌ها اشاره كرديم. بهتر است زوج‌ها برنامه‌ ريزي براي بچه‌دار شدن داشته باشند تا فرصت مناسب را از دست ندهند. نمي‌توان با اطمينان گفت كه چه سني در والدين براي تربيت موثر فرزندان بهتر است؛ بنابراين بستگي به خودتان دارد. فرقي نمي‌كند كه در چه سني باشيد، با خود بيانديشيد كه به چه ميزان از انرژي، وقت و آگاهي جهت تربيت فرزند برخورداريد. درواقع بايد به شناخت درست و دقيقي در مورد وضعيت خود برسيد تا بتوانيد نهايت استفاده  را از مزاياي موجود در جهت تربيت فرزنداني سالم از لحاظ رواني و جسماني ببريد. همچنين در هر سني كه باشيد دريافت مشاوره در زمينه فرزند پروري كمك زيادي در تربيت فرزندانتان و كاهش مشكلات ناشي از تفاوت نسل به شما مي‌كند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه برنامه‌ ريزي براي بچه‌دار شدن كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تفاوت نسل ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تفاوت نسل ها | تاثير

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تفاوت نسل ها | تاثير،
موضوع:
[ ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۶:۲۵:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی