مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلال دو قطبي پيشرونده يكي از اختلالات خلقي است كه با علائم شديد افسردگي و شيدايي و با سرعت تغيير زياد در افراد بروز پيدا مي‌كند. فرد دوره كوتاهي از چند روز تا چند ماه شيدايي و سرخوشي را تجربه كرده و ناگهان وارد دوره افسردگي مي‌شود. فرد در دوران شيدايي بسيار فعال و سرخوش مي‌باشد، بسيار صحبت مي‌كند و انرژي زيادي براي انجام فعاليت‌ها دارد. اما همان فرد مدتي بعد گوشه گير مي‌شود، افكار مرگ و خودكشي به او هجوم آورده و بدون انگيزه و اميد مي‌ماند. در اختلال دو قطبي پيشرونده زندگي روزمره فرد كاملا مختل مي‌گردد. اين اختلال به علل مختلف ژنتيكي و محيطي رخ مي‌دهد و علائم آن با دارو و با استفاده از روش‌هاي روان درماني مختلف از جمله شناختي رفتاري كنترل مي‌شود. با توجه به اهميت اين موضوع در ادامه به شرح علائم، تشخيص افتراقي و درمان اختلال پيشرونده خواهيم پرداخت. 

منبع: اختلال دو قطبي پيشرونده | علائم، تشخيص و درمان

 

اختلال دو قطبي پيشرونده

اختلال دو قطبي پيشرونده نوعي از اختلال دو قطبي است كه نوسانات خلقي افسردگي و شيدايي چهار بار در سال براي فرد به وجود مي‌آيد و مي‌تواند ادغامي از اختلال دو قطبي نوع يك و دو باشد. در اختلال دو قطبي پيشرونده نيز مانند ديگر اختلالات دو قطبي فرد دوره‌اي از شيدايي را تجربه مي‌كند و بعد از اتمام دوره وارد خلق افسرده مي‌شود. 10 درصد از افراد مبتلا به اختلال دو قطبي به اختلال دو قطبي پيشرونده نيز دچار مي‌شوند. اين اختلال با نام اختلال تناوب سريع نيز شناخته مي‌شود و در مواقعي به آن اختلال تناوب بسيار بسيار سريع گفته مي‌شود. در بيشتر افراد مبتلا نوسانات خلقي بيشتر از ۴ بار در سال نيز رخ مي‌دهد و در مواردي حتي هر ۴۸ ساعت خلق فرد از افسردگي به شيدايي و بر عكس تغيير مي‌كند.

براي آشنايي بيشتر با اختلال دو قطبي و اختلالات خلقي كليك كنيد.

نشانه هاي اختلال دو قطبي پيشرونده

افسردگي

احساس غمگيني زياد، گريه هاي طولاني، نااميدي، عدم اعتماد به نفس، احساس پوچي، گناه و بي ارزشي از علائم دوران خلق افسردگي در اين اختلال است. فرد احساس مي‌كند كه هيچ انرژي و فعاليتي براي انجام امور ندارد. ممكن است حافظه و تمركز او دچار مشكل شود. زياد به وقايع اطرافش اهميت نمي‌دهد و مدام افكار خودكشي به سرش مي‌زند.

فرد در اين دوره دچار كم اشتهايي و كاهش وزن مي‌شود. معمولا خواب راحتي ندارد و يا بيش از حد مي‌خوابد. در اين دوران تجويز قرص‌هاي ضد افسردگي تاثير چنداني در كنترل علائم ندارد چرا كه در صورت مصرف اين قرص‌ها بيمار سريعتر وارد مرحله شيدايي يا مانيا مي‌شود كه در ادامه علائم آن را ذكر كرده‌ايم.

براي اطلاع بيشتر درباره افسردگي و داروهاي ضد افسردگي كليك كنيد.

شيدايي يا مانيا

شيدايي احساس سرخوشي بيش از حد خوشحالي و خوش بيني زياد است. فرد در اين خلق بسيار زياد صحبت مي‌كند ممكن است دچار لغزش كلامي و پرش شود (يعني از موضوعي به موضوع ديگر مي‌رود). فرد در اين دوران بسيار تحريك پذير و عصبي مي‌شود و ممكن است با كساني كه با خوش بيني او موافقت نمي‌كنند پرخاشگري كند. فرد مبتلا به اختلال دو قطبي انگيزه و انرژي زيادي براي رسيدن به اهداف خود دارد و ممكن است حتي تصور بسيار بالايي از توانايي‌هاي خود داشته باشد. احساس برتري مي‌كند، ميل جنسي‌اش افزايش مي‌يابد و تمايلي براي خوابيدن ندارد.

تفاوت اختلال دو قطبي پيشرونده با اختلال خلق ادواري

اختلال خلق ادواري سطح بسيار پايين‌تري از اختلال دو قطبي با علائم بسيار خفيف تر مي‌باشد. فرد در اين اختلال هيچ گاه مبتلا به افسردگي اساسي نمي‌شود و علائم و نوسانات در طي دو سال تغيير مي‌كنند. اما در اختلال پيشرونده، بيمار ممكن است هر ۴۸ ساعت يكبار خلق عوض كند، زندگي روزانه‌اش كاملا مختل شود و از تحصيل و شغل باز مي‌ماند و در مواردي اختلالات ديگري همانند بيش فعالي در فرد رخ مي‌دهد.

براي اطلاع بيشتر درباره اختلال افسردگي اساسي كليك كنيد.

درمان اختلال دو قطبي پيشرونده

در درمان اختلال دو قطبي پيشرونده تركيبي از روان درماني و درمان دارويي به كارگرفته مي‌شود. با استفاده از داروهاي تثبيت كننده خلق از جمله ليتيوم مي‌توان علائم بيماري را تا حدي كنترل كرد و ثبات خلق را افزايش داد. ضدافسردگي‌ها و داروهاي آنتي سايكوتيك در صورت وجود توهم و هذيان نيز مي‌توانند كمك كننده باشند. در كنار درمان‌هاي دارويي انواع درمان‌هاي رفتاري و روانشناسي نيز بايد صورت بگيرد.

از جمله روش‌هاي روان درماني موثر مي‌توان به درمان شناختي-رفتاري، روان درماني بين فردي و خانواده درماني اشاره كرد. با اين حال روش‌هاي ديگر مانند رفتار درماني و درمان مبتني بر روانكاوي نيز مي‌تواند موثر واقع شود. اولين اقدام مناسب در كنترل اختلال پيشرونده؛ دادن اطلاعات كافي در مورد اين بيماري به فرد مبتلاست. در مشاوره روانشناسي به فرد كمك مي‌شود تا به زندگي روزمره خود بازگردد تا شغل و تحصيل خود را ادامه دهد.

براي آشنايي بيشتر با داروهاي تثبيت كننده خلق از جمله ليتيوم كليك كنيد.

نقش مركز مشاوره حامي هنر زندگي در درمان اختلالات دو قطبي

مركز مشاوره حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه اختلالات رواني از جمله اختلال دو قطبي پيشرونده جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است كه به درمان همزمان اين اختلال در دو فاز مشاوره افسردگي به همراه مشاوره مانيا مي‌پردازد. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. ما در اين مركز شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌ايم تا بتوانيد از هر كجاي كشور با مشاوران ما به صورت تلفني و حضوري در ارتباط باشيد. اين مركز به شما تضمين خواهد داد تا در كمترين زمان ممكن به درمان مشكلات و مسائل خود بپردازيد. همچنين در صورتي كه در اطرافيان شما كسي از اين اختلال رنج مي‌برد با دريافت راهكارها و روش‌هاي گوناگون به درمان او كمك نماييد.

براي آشنايي از روند درمان اختلال دو قطبي و مشاوره افسردگي كليك كنيد.

سوالات متداول

موثرترين راهكار درماني براي اختلال دو قطبي پيشرونده چيست؟

انتخاب رويكرد درماني براي هر فرد با توجه به شرايط، شدت و ويژگي‌هاي فردي بيمار مبتلا مي‌تواند متفاوت باشد. با اين حال اصلي ترين روش درمان تلفيقي از دارو درماني و روان درماني است. به طور مثال مي‌توان براي فرد از داروهاي تنظيم كننده خلق به همراه جلسات شناختي رفتاري براي درمان افسردگي بهره برد.

براي اطلاعات بيشتر درباره درمان افسردگي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال دو قطبي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اختلال دو قطبي پيشرونده | علائم، تشخيص و درمان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۷:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی