مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

روانشناسان معروف ايران و جهان چه كساني هستند و چرا معروف شده‌اند؟ اين روانشناسان معمولاً به دليل كشف برخي حقايق راجع به ذهن و روان انسان شهرت پيدا كرده‌اند. در واقع با توجه به پيچيده بودن ذهن انسان و دلايلي كه براي رفتار هر فرد وجود دارد؛ به ميزاني كه نظريه يك روانشناس بيشتر بتواند رفتار فرد را تبيين كرده و به سايرين در كشف دليل مشكلات يا درمان آن‌ها كمك كند مي‌توان گفت كه اين نظريه اهميت و دوام بيشتري پيدا خواهد كرد. به همين خاطر روانشناساني كه اين قبيل نظريه‌ها را مطرح كرده‌اند در گروه روانشناسان معروف ايران و جهان قرار مي‌گيرند. البته فهرست روانشناسان معروف ايران و جهان مي‌تواند بسيار گسترده‌تر از اين مطلب باشد و ما صرفاً به معرفي چند تن از تأثيرگذارترين روانشناسان خواهيم پرداخت.

منبع: روانشناس معروف ايران و جهان

 

روانشناسان معروف ايران

در كشور ما تاكنون به‌غيراز چند مورد محدود، روانشناسي به ارائه نظريه پذيرفته شده در سراسر جهان موفق نشده است بااين‌حال برخي از روانشناسان نقش به سزايي در ورود اين علم به كشور و پيشرفت آن داشته‌اند.

دكتر حبيب دوانلو

دكتر حبيب دوانلو متولد سال 1306 در تهران است و پس از پايان دوره پزشكي عمومي در كشور به كمك بورس تحصيلي به دانشگاه هاروارد راه پيدا كرد. دكتر دوانلو به دليل مشاهداتي كه در بخش‌هاي زنان و زايمان از ارتباط مادر و كودك داشت به‌تدريج به اين مسائل علاقه‌مند شد و پس از تحصيل در رشته روان‌پزشكي روشي را بنيان گذاشت كه به آن روان‌درماني پويشي فشرده كوتاه‌مدت يا (ISTDP) گفته مي‌شود. اين روش درماني كه در سراسر جهان با نام اين روانشناس معروف شناخته شده و بسياري از روانشناسان در داخل و خارج كشور از آن استفاده مي‌كنند به‌نوعي ادامه راه درماني است كه فرويد آن را روانكاوي ناميد.

اگرچه درمان پويشي به نسبت روانكاوي سنتي تغييرات بسياري داشته؛ ازجمله اينكه مدت‌زمان درمان كوتاه‌تر شده و درمانگر نقش فعال‌تري در جلسات ايفا مي‌كند بااين‌حال بر اصلي‌ترين فرضيات فرويد مانند وجود ناهشيار و يا بروز دفاع‌هاي رواني تأكيد دارد. براي آشنايي بيشتر با رشته روانشناسي كليك كنيد.

روانشناسان معروف | دكتر علي اكبر سياسي

دكتر علي اكبر سياسي يكي از معروف‌ترين چهره‌هايي است كه در صحبت از روانشناسان معروف ايران و جهان به نام او برمي‌خوريم. با توجه به خدمات دكتر سياسي در ايجاد و گسترش علم روانشناسي در ايران به وي عنوان (پدر روانشناسي نوين ايران) داده شده است. وي در سال 1290 هجري شمسي از جانب دولت براي تحصيل در فرانسه موفق به دريافت بورسيه تحصيلي شد و پس از بازگشت از سفر به تدريس روانشناسي و علوم تربيتي در داخل كشور پرداخت؛ سپس براي ادامه تحصيلات در رشته روانشناسي عازم دانشگاه سوربن فرانسه شد و در سال 1309 مدرك دكتراي خود را در اين رشته دريافت كرد. ازجمله كتاب‌هاي سياسي در زمينه روانشناسي مي‌توان به روانشناسي شخصيت، روانشناسي جنايي و علم‌النفس يا روانشناسي ازنظر تربيت اشاره كرد.

دكتر پريرخ دادستان

دكتر دادستان يكي از شناخته‌شده‌ترين چهره‌هاي روانشناسي ايران و به‌ويژه روانشناسي كودك است كه تحصيلات خود را زير نظر ژان پياژه، يكي از بزرگ‌ترين روانشناسان كودك جهان گذراند. دكتر دادستان به‌عنوان تنها زني كه در آزمون علمي براي اعزام به خارج از كشور پذيرفته شده بود عازم ژنو شد و درخشش علمي وي به ميزاني بود كه ژان پياژه شخصاً هدايت رساله دكتري وي را پذيرفت و حتي به وي پيشنهاد كرد تا رياست مركز شناختي نيويورك را بپذيرد. بااين‌حال دكتر دادستان با رد اين درخواست به كشور بازگشت و اقدامات ارزنده‌اي درزمينهٔ گسترش روانشناسي نوين در كشور و به‌خصوص روانشناسي رشد و باليني كودك انجام داد. از معروف‌ترين آثار ايشان مي‌توان به روانشناسي مرضي تحولي، از كودكي تا بزرگ‌سالي و همين‌طور روانشناسي جنايي اشاره كرد.

دكتر غلامعلي افروز

در ميان روانشناسان معروف ايران و جهان دكتر غلامعلي افروز ازجمله روانشناسان ايراني است كه به دليل فعاليت درزمينهٔ روانشناسي كودكان استثنايي و به‌ويژه عقب‌ماندگان ذهني يا كودكان آهسته‌گام شناخته مي‌شود. تا جايي كه در سال 2008 به دليل فعاليت‌هاي پژوهشي درزمينهٔ كودكان مبتلا به سندروم داون موفق به دريافت جايزه از سوي سازمان جهاني بهداشت شد.

روانشناسان معروف جهان

روانشناسي نوين علمي است كه بيش از ايران در كشورهاي غربي شروع و ادامه پيدا كرده است. به همين خاطر بسياري از صاحب‌نظران مطرح در اين رشته متعلق به اين كشورها هستند. ما در ادامه به معرفي برخي از معروف‌ترين روانشناسان خارجي خواهيم پرداخت كه نظراتشان تبديل به نقاط عطفي در روانشناسي شده است.

زيگموند فرويد

روانشناسي بيش از هركس با نام زيگموند فرويد و به‌خصوص نظريات وي در ارتباط با ذهن ناهشيار شناخته مي‌شود. فرويد در طول سال‌هاي تحصيل خود و از طريق فردي به نام بروئر با روش هيپنوتيزم آشنا و متوجه شد كه بيماران در هنگام خواب مغناطيسي از مسائلي صحبت مي‌كنند كه در بيداري هيچ آگاهي از آن ندارند و علاوه بر اين صحبت از اين مسائل باعث خواهد شد تا مشكلات آن‌ها بهبود پيدا كند. اين موضوع باعث شد تا فرويد نظرياتي را در ارتباط با بخش ناهشيار ذهن و راه‌هايي نظير خواب ديدن كه اين بخش از ذهن وجود خود را از طريق آن‌ها نشان مي‌دهد بيان كند. نظريه فرويد به‌تدريج گسترش پيدا كرد و تبديل به نخستين نظريه جامع درزمينهٔ روانشناسي شخصيت، درمان و حتي رشد شد.

روانشناسان معروف | جان واتسون

واتسون نخستين كسي بود كه يافته‌هاي پاولوف درزمينهٔ شرطي شدن را وارد روانشناسي كرد و روش درماني را با نام رفتاردرماني پايه‌گذاري نمود. اين روش همچنان يكي از مطرح‌ترين درمان‌هاي روانشناسي موجود براي بسياري از مشكلات ازجمله فوبي‌ها مي‌باشد. واتسون متوجه شد كه از طريق همراه كردن يك موضوع خنثي با محركي خوشايند يا ترسناك مي‌تواند باعث بروز انواع احساسات نظير ترس يا علاقه در فرد بشود و درنتيجه بسياري از مشكلات را مي‌توان به همين صورت درمان كرد. براي مثال مي‌توان از طريق همراه سازي تصوير حيوانات با يك صداي ترسناك، ترس از حيوان را در فردي ايجاد كرد و سپس با از بين بردن اين همراهي ترس را در فرد از بين برد. اين كشف واتسون باعث شد تا راه براي درمان بسياري از مشكلات ازجمله بيماري‌هاي اضطرابي روشن شود.

بي. اف. اسكينر

اسكينر يكي ديگر از روانشناسان رفتارگرا است كه يافته‌هاي وي تأثير بسياري در درمان‌هاي رفتاري و همين‌طور تربيت كودكان داشته است. اسكينر متوجه شد رفتار ما بيش از آنكه تحت تأثير همراهي محرك با موضوعات مختلف باشد تحت تأثير پيامدها قرار دارد. به نحوي كه دريافت پاداش يا انتظار دريافت پاداش باعث افزايش تكرار رفتار و تنبيه يا انتظار آن مي‌تواند باعث كاهش تكرار رفتار شود. از اين يافته اسكينر به‌ويژه براي تربيت كودكان تا پيش از سنين دبستان استفاده مي‌شود.

روانشناسان معروف | آبراهام مازلو

آبراهام مازلو و هرم نيازهاي وي يكي از شناخته‌شده‌ترين مفاهيم در روانشناسي است. مازلو معتقد بود هر فرد از بدو تولد مجموعه‌اي از نيازهاي جسمي و رواني را به همراه دارد كه توجه و تلاش براي ارضاي هريك از آن‌ها تحت تأثير ارضاي كامل نيازهاي پيش از آن است. در ابتداي اين هرم نيازها كاملاً جسمي هستند و به‌تدريج از تعلق آن‌ها به جسم كاسته مي‌شود تا جايي كه فرد به آخرين قسمت از هرم يا نياز به خودشكوفايي دست پيدا مي‌كند.

آرون بك

آرون بك روان‌پزشكي آمريكايي است كه درمان شناختي-رفتاري را پايه‌گذاري كرد. با توجه به اينكه درمان شناختي-رفتاري تبديل به يكي از اصلي‌ترين درمان‌هاي روان‌شناختي براي تمامي رده‌هاي سني و بسياري از بيماري‌ها شده است بك را مي‌توان يكي از معروف‌ترين روانشناسان جهان دانست. نخستين فعاليت‌هاي بك بر روي اشتباهات منطقي بود كه در فكر بيماران افسرده بروز پيدا مي‌كرد و سپس با گسترش دانسته‌هاي او درمان شناختي-رفتاري گسترش و شهرت بسياري كسب كرد.

اروين يالوم

در ميان روانشناسان معروف ايران و جهان اروين يالوم به سبب تأليفات جذابش يكي از شناخته‌شده‌ترين روانشناسان به‌ويژه در ايران است. يالوم در اصل روان‌پزشكي آمريكايي است كه مكتب اگزيستانسياليسم يا هستي‌گرايي را پايه‌گذاري كرد. از اصلي‌ترين باورهاي ديدگاه اگزيستانسياليسم مي‌توان به ترس از مرگ و ترس از تنهايي اشاره كرد. پيروان اين رويكردها معتقدند بسياري از رفتارهاي ما در زندگي به دليل ترس از اين دو موضوع ايجاد مي‌شود و در طي درمان به فرد كمك مي‌كنند تا با اين ترس‌ها مواجه شده و براي برطرف كردن آن‌ها اقدام كند.

سؤالات متداول

1. معروف‌ترين روانشناس ايراني كيست؟

در ميان روانشناسان ايراني معاصر دكتر حبيب دوانلو يكي از درمانگراني است كه ديدگاه‌هاي وي در سراسر دنيا پذيرفته شده است.

براي دريافت مشاوره در زمينه روانشنايان معروف ايران و جهان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: روانشناس معروف ايران و جهان

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۳۲:۴۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی