مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كم حرفي بدين معنا است كه افراد در موقعيت‌هايي كه لازم است صحبت كنند حرفي نمي‌زنند و ساكت هستند در نتيجه ضرورت درمان كم حرفي امري مهم تلقي مي‌شود. معمولا يكي از ويژگي‌هاي افراد درونگرا كم‌ حرف بودن است كه برخي‌ها با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند و با وجود تلاش‌هاي خود براي حرف زدن، نمي‌توانند آنطور كه دوست دارند صحبت كنند. اين ويژگي باعث مي‌شود تا در بسياري از موقعيت‌ها نتوانند از حق خود دفاع كنند يا بسياري از فرصت‌ها را از دست مي‌دهند. البته اين مسئله نگران كننده نيست و شما مي‌توانيد با رعايت نكاتي بيشتر صحبت كنيد و مانند گذشته كم‌ حرف نباشيد. در ادامه مقاله به بررسي اين موضوع خواهيم پرداخت.

منبع: درمان كم حرفي | ضرورت درمان كم حرفي و راهكارهاي حل آن

 

علل كم‌ حرفي

كم‌ حرفي دلايل مختلفي دارد و گاهي اوقات اين موضوع بين زوجين مشكل ساز شده‌ است. وجود اختلافات بين زوجين ناخودآگاه موجب مي‌شود تا هردو يا يكي از زوجين تمايلي به صحبت كردن نداشته باشند و كم‌ حرف شوند. يكي ديگر از دلايل كم‌ حرفي مشكلات مربوط به شغل مي‌باشد. مشكلاتي مانند بيكاري، شرايط سخت شغلي، نداشتن امنيت شغلي و ... از جمله مسائلي هستند كه باعث انزوا و كم‌ حرف شدن افراد مي‌شود.

درونگرايي و خجالت كشيدن، نداشتن مهارت فن بيان و اعتماد به نفس پايين از دلايل ديگر كم‌ حرفي است. همچنين مشكلاتي مانند بيماري‌هاي جسماني و رواني موجب كم‌ حرف شدن و انزواي افراد مي‌شود. معمولا افرادي كه افسردگي و ديگر اختلالات رواني دارند كم‌ حرف هستند و براي اينكه بتوانند بيشتر صحبت كنند توصيه مي‌شود با روان‌شناس در ارتباط باشند تا علاوه بر درمان بيماري خود، كم‌ حرفي را نيز درمان كنند و سعي كنند در جمع بيشتر صحبت كنند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه كم حرفي و علل كم حرفي مردان كليك كنيد.

راهكارهاي درمان كم حرفي

براي اين‌كه بتوانيد در جمع دوستان يا خانواده و اطرافيان خود بيشتر صحبت كنيد توصيه مي‌شود از راهكارهايي كه در ادامه گفته مي‌شود استفاده كنيد تا بتوانيد كم‌ حرفي خود را درمان كنيد. يكي از دلايل اصلي كم‌ حرفي، خجالت و ترس از مسخره شدن و پيامدهاي صحبت كردن در جمع است.

اين نكته را در نظر داشته باشيد حتي اگر تمام فنون سخنراني را يادگرفته باشيد، تا زماني كه كمرو باشيد نمي‌توانيد به خوبي صحبت كنيد. بنابراين سعي كنيد اعتماد به نفس خود را بالا ببريد و با شركت در فعاليت‌هاي اجتماعي كمرويي خود را درمان كنيد. همچنين مي‌توانيد با روان شناس متخصص در ارتباط باشيد و از راهكارهايي كه مي‌دهد در جهت رفع خجالتي بودن خود استفاده كنيد. 

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

 

آماده كردن سوالات و جملاتي براي صحبت كردن از قبل از راهكارهاي درمان كم حرفي

زماني كه قصد داريد با افراد مختلفي صحبت كنيد بهتر است در ابتدا مواردي را كه قرار است در ارتباط با آن صحبت كنيد در ذهن خود آماده كنيد. زماني كه مي‌خواهيد صحبت كنيد بهتر است در ابتدا از وي تعريف كنيد زيرا معمولا افراد دوست دارند مورد تمجيد قرار گرفته شوند.

سپس مي‌توانيد سوالي در رابطه با موضوعي كه قصد صحبت در رابطه با آن را داريد بپرسيد. مثلا مي‌توانيد بگوييد مدل لباس زيبايي داري، از كجا خريدي؟ طرح اين سوال باعث مي‌شود زمينه‌اي براي صحبت كردن با مخاطبتان فراهم شود.

 

در ابتدا مخاطب خودتان باشيد و تمرين كنيد تا به درمان كم حرفي خود كمك كنيد

لزومي ندارد از همان ابتدا در جمع‌هاي رسمي و غريبه صحبت كنيد، اما مي‌توانيد تصور كنيد كه در جمعي هستيد و صحبت مي‌كنيد. براي اينكه بتوانيد در صحبت كردن پيشرفت كنيد توصيه مي‌شود تمرين را فراموش نكنيد. مي‌توانيد روبه‌روي آينه بايستيد و با خودتان صحبت كنيد، سپس بحث را به سمت موضوع اصلي سوق دهيد.

سعي كنيد در زمان صحبت كردن خودتان باشيد و فنون لازم را در حين صحبت كردن رعايت كنيد. اين نكته را در نظر داشته باشد كه تمريناتي كه انجام مي‌دهيد متناسب با موقعيتي باشد كه قصد داريد صحبت كنيد. مثلا اگر مي‌خواهيد در رابطه با كنفرانس دانشگاه صحبت كنيد، در زمان تمرين به موضوعات كنفرانس اشاره كنيد.

همچنين اين نكته را در نظر داشته باشيد كه زماني كه مخاطب شما افراد واقعي قرار مي‌گيرند نبايد مضطرب شويد و دست و پاي خود را گم كنيد، سعي كنيد نفس عميق بكشيد و آرامش خود را حفظ كنيد. ممكن است اين كار در ابتدا كمي دشوار باشد اما با تلاش شما امكان پذير است.

 

فعالانه از ذهن خود استفاده كنيد

اگر مدت زيادي از ذهن خود استفاده نكنيد و روي موضوعات مختلف علمي و ادبي تمركز نكنيد، نمي‌توانيد صحبت‌هاي خوبي داشته باشيد و از واژگان مناسبي استفاده كنيد. بنابراين سعي كنيد در طول روز از كتاب‌هاي مختلف و فيلم‌هاي مفيد استفاده كنيد تا دايره‌ واژگان‌تان افزايش پيدا كند. همچنين شركت در سخنراني‌ها و كارگاه‌هاي مرتبط نيز تاثير زيادي در بهبود عملكردتان دارد.

تقويت مهارت‌هاي فن‌بيان از جمله راهكارهاي درمان كم حرفي

يكي از دلايل كم‌ حرفي نداشتن فن‌بيان مناسب مي‌باشد. اگر احساس مي‌كنيد در مهارت‌هاي ارتباطي ضعيف هستيد مي‌توانيد در دوره‌هاي فن‌بيان شركت كنيد. اين دوره‌ها تاثير زيادي در مهارت‌هاي ارتباطي دارند و بسيار مفيد هستند زيرا با شركت در دوره‌هاي فن بيان متوجه مي‌شويد كه در چه زماني تن صداي خود را تغيير دهيد، چگونه با مخاطبانتان ارتباط چشمي برقرار كنيد، از چه واژگاني استفاده كنيد و بسياري از موضوعات ديگر در اين دوره‌ها بررسي مي‌شود. همچنين با انجام تمرين‌هايي خجالت و كم‌رويي شما كم مي‌شود و اعتماد به نفستان افزايش پيدا مي‌كند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه روابط اجتماعي كليك كنيد.

 

سعي كنيد در جمع‌هاي گروهي كمي صحبت كنيد

صحبت كردن در جمعي كه آن‌ها يكديگر را مي‌شناسند اما شما در ميان آن‌ها غريبه هستيد، كمي دشوار است. در اين موقعيت‌ها مي‌توانيد براي صحبت كردن از عبارت‌هاي كوتاهي مثل من هم با نظر شما موافقم يا خوشحال مي‌شوم كه در گروه شما باشم و اينگونه عبارت‌ها استفاده كنيد. به تدريج از عبارت‌هاي طولاني تري استفاده كرده و بيشتر صحبت كنيد.

بنابراين توصيه مي‌ِشود سكوت نكنيد و با جمع آن‌ها همراه باشيد. اگر زودتر وارد بحث شويد راحت‌تر مي‌توانيد صحبت كنيد و نظر بدهيد. لزومي ندارد از همان ابتدا صحبت رسمي داشته باشيد، مي‌توانيد با پرسيدن سوال يا موافقت با نظرات، خودتان را وارد جمع آن‌ها كنيد.

 

كاهش اضطراب و استرس از راهكارهاي درمان كم حرفي

داشتن استرس و اضطراب باعث مي‌شود تا افراد تمايلي به حرف زدن و حضور در جمع‌هاي دوستانه مشاركتي نداشته‌ باشند. بنابراين با درمان استرس و اضطراب، تا حد زيادي كم‌ حرفي آن‌ها نيز درمان مي‌شود. براي اينكه بتوانيد استرس و اضطراب خود را كاهش دهيد، توصيه مي‌ِشود با روان‌شناس متخصص در اين زمينه صحبت كنيد و براي درمان اقدام كنيد تا علاوه بر اينكه استرس و اضطراب خود تا حد زيادي كاهش پيدا مي‌كند،‌ مهارت‌ها ارتباطي‌تان افزايش مي‌يابد و براي صحبت كردن در جمع آمادگي بيشتري پيدا مي‌كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نحوه برخورد در اولين ملاقات كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان كم حرفي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: درمان كم حرفي | ضرورت درمان كم حرفي و راهكارهاي حل آن

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۳۹:۲۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی