مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خانواده درماني يكي از انواع خدمات روان درماني است كه توسط روانشناسان به مراجعين ارائه مي‌شود. درمانگر در اين روش به تك تك اعضاي خانواده كمك مي‌كند تا بتوانند ارتباط سالم‌تري با يكديگر برقرار كرده و تعارضات موجود را حل و فصل نمايند. اگر شما هم با مشكلات و اختلافات خانوادگي دست و پنجه نرم مي‌كنيد و به دنبال راهي براي بهبود روابط خود هستيد خانواده درماني مي‌تواند راه حل مناسبي براي شما باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

منبع: خانواده درماني چيست | تعريف خانواده درماني

 

خانواده درماني چيست؟

خانواده درماني يكي از انواع خدمات روان درماني است كه توسط روانشناسان به مراجعين ارائه مي‌شود. به جز روانشناسان، مشاوران و روان پزشكاني كه در دوره‌هاي تخصصي خانواده درمانگري آموزش ديده‌اند نيز جلسات مرتبط با اين نوع درمان را ارائه مي‌دهند. اين جلسات مي‌تواند با حضور همه اعضاي يك خانواده يا تنها با حضور افرادي كه دچار چالش و تعارض با يكديگر هستند برگزار شود. در اين رويكرد روابط تك‌تك اعضا مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با انجام تكنيك‌هاي رفتاري، هيجاني و شناختي مختلف به آن‌ها كمك مي‌شود تا بتوانند آسيب‌هاي ارتباطي ميان خود را شناسايي كرده و آن‌ها را ترميم كنند.

براي شناخت بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

 

كاربرد خانواده درماني

به طور كلي خانواده درماني به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند روابط خود را با همسر، فرزندان و ساير اعضاي خانواده بهبود بخشند. همچنين در مشكلات خاصي نظير درگير شدن يكي از اعضا در اعتياد يا دچار شدن يكي از آن‌ها به اختلالات رواني نيز استفاده مي‌شود.

اين درمان در بسياري از موارد به صورت مكمل و در كنار درمان‌هاي فردي توصيه مي‌شود تا بتواند اثر درمان ديگر را افزايش بخشد. براي مثال زماني كه يكي از اعضا دچار اختلال رواني مي‌شود رفتار ساير اعضا در روند بهبود او تأثير بسزايي دارد. به همين خاطر در كنار درمان فردي ممكن است جلسات خانواده درماني نيز برگزار شود تا اعضا بدانند براي حفظ سلامت روان خود و كمك به بهبود فرد بيمار چه كاري بايد انجام دهند.

علاوه بر اين‌ها اين رويكرد درماني مي‌تواند به هر خانواده‌اي در رويارويي با استرس‌ها، از دست دادن عزيزان يا فرايند سوگ، خشم و مواجهه با انواع تعارض‌ها كمك كند. اين درمان مهارت‌هاي سازگاري تك تك شما را افزايش داده و به مديريت كردن صحيح خانواده كمك خواهد كرد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

 

چارچوب درمان

خانواده درماني همه يا چند تن از اعضاي خانواده را در جلسات درماني گرد هم مي‌آورد. اين جلسات معمولاً 50 دقيقه تا يك ساعت طول مي‌كشند. تعداد جلسات بسته به مشكلات شما متفاوت خواهد بود. به طور كلي جلسات مي‌تواند به دو شكل كوتاه مدت يا بلند مدت برگزار شود. در دوره‌هاي كوتاه مدت معمولاً طول درمان 12 جلسه خواهد بود. همچنين براي آگاهي بيشتر در زمينه جلسات خانواده درماني مي‌توانيد از مشاوره تلفني نيز بهره ببريد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

آنچه از جلسات خانواده درماني بايد انتظار داشته باشيد

آنچه شما از اين جلسات بايد انتظار داشته باشيد مي‌تواند موارد زير را شامل شود.

- در جلسات ابتدايي اعضاي خانواده بايد ميزان مهارت خود را در حل مشكلات و تعارضات بررسي كنند و به كمك درمانگر بتوانند هيجانات و افكار خود را به صورت سالم و مولد با يكديگر در ميان بگذارند.

- براي شناسايي مشكلات و تعارض‌هاي اصلي خانواده و روش‌هاي حل و فصل آن‌ها درمانگر به شما كمك خواهد كرد تا بتوانيد به طور دقيق و مشخص، نقش‌هاي هر فرد در خانواده و قوانين و مقررات مرتبط با آن‌ها را تعيين كنيد و همچنين بتوانيد الگوهاي رفتاري موجود در بين خود را شناسايي كنيد.

- در جلسات درمان شما از نقاط قوت خانواده نظير توانايي مراقبت از ديگري و نقاط ضعف آن نظير ناتواني در برقراري ارتباط عاطفي مناسب آگاه خواهيد شد و از آن‌ها در جهت حل چالش‌هاي موجود استفاده خواهيد كرد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه روانشناسي خانواده كليك كنيد.

 

رويكردهاي مختلف در خانواده درماني

نظريه پردازان مختلفي به خانواده درماني و اصول مهم در آن پرداخته‌اند كه اين مسئله منجر به پيدايش رويكردهاي مختلفي شده است. از جمله رايج‌ترين رويكرد در بين خانواده درمانگران رويكرد سيستمي است. در رويكرد سيستمي خانواده به صورت يك واحد كل در نظر گرفته مي‌شود كه آسيب‌هاي مرتبط با روابط پوياي موجود در آن مي‌تواند اختلالات و مشكلاتي را در هر يك از اعضاي خانواده به وجود آورد. علاوه بر رويكرد سيستمي، رويكردهاي ديگري نظير درمان شناختي-رفتاري و درمان روان‌پويشي نيز در جلسات متمركز بر خانواده مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به طور كلي همه رويكردها براي بهبود مهارت‌هاي ارتباطي، حل مسئله، مهارت‌هاي سازگاري و مقابله با مشكلات است. در صورتي كه بخواهيد از رويكرد خانواده درماني بهره ببريد مي‌توانيد از مشاوره حضوري استفاده كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره حضوري كليك كنيد.

سؤالات متداول

- براي دريافت خانواده درماني بايد به كجا مراجعه كنيم؟

اين رويكرد در اكثر مراكز مشاوره و روان‌درماني توسط متخصصان سلامت روان ارائه مي‌شود. با بررسي تخصص روانشناس يا روانپزشكي كه مي‌خواهيد به آن مراجعه كنيد مي‌توانيد در مورد ارائه خدماتي كه قرار است به شما بدهد اطلاعات كسب كنيد.

- چه چيزهايي مي‌تواند باعث شكست خوردن جلسات خانواده درماني شود؟

خانواده درماني در برخي شرايط بسيار دشوار است و مي‌تواند منجر به شكست درمان شود. از جمله اين شرايط مي‌توان به زماني اشاره كرد كه يك يا هردوي والدين به اختلال شديد رواني مبتلا باشند. همچنين انعطاف ناپذيري و داشتن ساختار شخصيتي خشك اعضاي خانواده نيز روند درمان را كند كرده و مي‌تواند منجر به شكست درمان شود. در اين شرايط دريافت درمان فردي بايد در اولويت قرار گيرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خانواده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خانواده درماني چيست | تعريف خانواده درماني

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۲:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی