مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلاف سني در ازدواج يكي از معيارهايي است كه زن و مرد بايد در زمان شروع رابطه به آن توجه كنند. تعيين اختلاف سني مناسب ميان زن و مرد در ازدواج، در اكثر مواقع از باورهاي فرهنگي و اعتقادي نشات مي‌گيرد. گاهي اوقات در خانواده‌ها اعتقاد بر اين است كه هر چه سن مرد بيشتر باشد، ثبات در زندگي زوجين بيشتر خواهد بود. در بررسي موضوع ازدواج، از مولفه‌هاي تاثيرگذار مي‌توان به رشد روانشناختي، شناخت پيش از ازدواج و تشابهات شخصيتي اشاره كرد. همسو بودن اين عوامل احتمالا در افرادي كه در دوره سني مشابه هستند، بيشتر است. با اين حال تفاوت سني زوجين به تنهايي عامل تعيين كننده در ميزان موفقيت زندگي مشترك نيست. در اين مقاله قصد داريم باورهاي غالب و تفاوت سني مناسب در ازدواج را بررسي نماييم. براي كسب اطلاع از معيارهاي انتخاب همسر مناسب كليك كنيد.

منبع: اختلاف سني در زياد ازدواج | تفاوت سني مناسب در ازدواج چقدر است؟

 

باورهاي جامعه درباره اختلاف سني در ازدواج 

در جامعه ما اختلاف سني ميان مرد و زن براي ازدواج، از باورهاي فرهنگي و اعتقادي نشات مي‌گيرد. اين الگو طرفدار بزرگتر بودن مرد از زن بوده و معمولا هرچه اين اختلاف بيشتر باشد اعتقاد بر اين است كه ازدواج از ثبات بيشتري برخوردار مي‌باشد. از طرفي افزايش فعاليت زنان در جامعه و اهميت تحصيلات و به تبع آن بالا رفتن اعتماد به نفس زنان براي استقلال، يكي از عواملي است كه اهميت بزرگ‌تر بودن مرد را براي ثبات ازدواج زير سوال مي‌برد.

از باورهاي رايج در اين زمينه اعتقاد به توان مديريتي در مردان است كه در كنار توان تربيتي زنان مي‌تواند در زندگي زناشويي تعادل ايجاد كند. امروزه بيشتر از گذشته شاهد بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج هستيم كه با توجه به متغيرهايي كه در ادامه به آن مي‌پردازيم، عامل اختلاف سني به تنهايي و به صورت مستقيم چه از سوي مرد و چه ازسوي زن، در رضايت زناشويي اهميت محوري ندارد. نتايج تحقيقات متعدد در اين زمينه اين قواعد را نه تنها برهم زده است بلكه ما را به سمتي مي‌برد كه عوامل روانشناختي را در هر نوع ازدواج بيشتر از گذشته مد نظر قرار دهيم. با خواندن مقاله شناخت پيش از ازدواج تصميم مناسب‌تري مي‌توانيد بگيريد.

عوامل تاثير گذار بر رضايت زناشويي

عوامل تاثير گذار بر رضايت زناشويي مولفه‌هاي مختلفي را در بر مي‌گيرد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به بلوغ روانشناختي طرفين و شناخت دقيق يكديگر اشاره كرد. وجود شباهت شخصيتي در مرد و زن، سلايق، فعاليت‌ها و اهداف مشترك را به همراه دارد و رابطه باثبات‌تري را پيش‌بيني مي‌كند. هرچه طرفين از انگيزه‌هاي ازدواج خود آگاه تر باشند و اين انگيزه بيشتر مربوط به عوامل دروني باشد تا عوامل بيروني، احتمالا آمادگي براي ازدواج بالاتر است. براي اطلاع بيشتر از انگيزه هاي ازدواج كليك كنيد. 

جوانان ممكن است از روي فشار اطرافيان و محيط تصميم به ازدواج گرفته باشند و الزاما به بلوغ عاطفي، اجتماعي و اقتصادي براي ازدواج نرسيده باشند و در نتيجه مهارت‌هاي لازم براي ازدواج موفق را به دست نياورده باشند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه بلوغ عاطفي كليك كنيد.

اين تصميم تنها به دليل واكنش به فشار محيط است و فرد احتمالا آمادگي لازم را براي ازدواج كردن ندارد. در امر ازدواج از جمله عوامل تاثيرگذار مي‌توان به هم سو بودن و شباهت طرفين اشاره كرد. البته اين شباهت هرگز به صورت صد در صد نخواهد بود، اما هرچه ميزان اين شباهت بالاتر باشد احتمال صميمت، ثبات و رضايت طرفين را بالاتر مي‌برد. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق كليك كنيد.

اختلاف سني زن و مرد و تاثير آن در رضايت زناشويي

اگر به دنبال بررسي متغير اختلاف سني و ميزان تاثير آن در رضايت زناشويي باشيم، اين تاثير مستقيما از اختلاف سني ناشي نمي‌شود. افرادي كه در يك محدوده سني مشابه با هم هستند، احتمالا تجارب پيشين فرهنگي و اجتماعي مشابه در آن‌ها بيشتر است. اما اگر بخواهيم فرضيات مربوط به اين متغير را مورد بررسي قرار دهيم، احتمال وجود تشابه تجربه و رشد شخصيتي در افرادي كه اختلاف سني كمتري دارند بيشتر است. در نتيجه سلايق، علايق، نگرش هايشان به هم نزديك‌تر است.

البته تفاوت سني به تنهايي نمي‌تواند باعث آسيب به رابطه شود. آنچه اهميت دارد احترام به تفاوت‌ها و عقايد است تا بتوانيد ازدواج موفق را تجربه كنيد. به طور كلي، اختلاف سني در رضايت بين زوجين عامل قدرتمندي محسوب نمي‌شود، بلكه فرايندهاي رشدي موجود در اختلاف سني بايد جدي تلقي شوند. فرايندهاي رشدي مانند احتمال تجارب مشترك، رشد شخصيتي و روانشناختي نزديك به هم و... (براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ازدواج موفق كليك كنيد.)

اختلاف سني در ازدواج | اختلاف سن رواني در ازدواج

بلوغ عاطفي، اجتماعي و اقتصادي كه بهتر است اولويت بيشتري نسبت به سن تقويمي داشته باشد، عوامل تشكيل دهنده سن رواني هستند. بررسي اين موضوع كه طرفين نسبت به هيجانات و سلايق خود چه مقدار شناخت دارند، چگونه هيجانات خود را بروز مي‌دهند و توان مديريتي آن‌ها چگونه است، بلوغ عاطفي را تشكيل مي‌دهد. داشتن ثبات، مسئوليت‌پذيري و احساس رضايت در شغل نيز از عوامل مهم در پيش‌بيني سازگاري و موفقيت ازدواج به حساب مي‌آيد. براي آگاهي از سن ازدواج كليك كنيد.

اختلاف سني زياد در ازدواج و دلايل آن

تفاوت سني بين زن و مرد در حدود 10 سال يا بالاتر معمولا به عنوان اختلاف سني زياد در نظر گرفته مي‌شود. عوامل گوناگوني مي‌توانند در گرايش به ازدواج با فرد بسيار بزرگتر تاثير بگذارد. از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- نداشتن حمايت كافي از جانب والدين 

برخي افراد نمي‌توانند نقش‌هاي مختلف را از يكديگر تفكيك كنند. براي مثال آن‌ها از همسرشان انتظار دارند جاي پدر و مادرشان را در زندگي گرفته و نقش‌هاي آنان را نيز ايفا كنند. اين افراد اغلب در گذشته رابطه خوبي با پدر و مادر خود نداشته‌اند و بيشتر از آن كه به دنبال همسر بگردند كسي را مي‌خواهند كه مثل پدر يا مادر از آن‌ها حمايت كند. همين مسئله باعث مي‌شود كه بيش از سايرين به ازدواج با افراد مسن گرايش داشته باشند.

2- اختلاف سني در ازدواج | داشتن مشكلات مالي 

افراد مسن‌تر معمولا وضعيت مالي باثبات تري دارند و راحت‌تر مي‌توانند امنيت مالي همسر خود را برآورده كنند. همين امر باعث مي‌شود افرادي كه از نظر مالي دچار كمبود هستند بيش از سايرين به ازدواج با فردي مسن‌تر از خود تمايل نشان دهند.

3- كمبود اعتماد به نفس 

برخي افراد در برابر افراد همسن خود از اعتماد به نفس كافي برخوردار نيستند و در روابط عاطفي بيشتر به سمت افراد مسن‌تر گرايش دارند. در واقع آن‌ها ممكن است وقتي خود را با همسالانشان مقايسه مي‌كنند احساس نمايند به اندازه كافي خوب نيستند اما در برخورد با افراد مسن نگراني كمتري در مورد ظاهر و ساير ويژگي‌هاي خود داشته باشند. اگر احساس مي‌كنيد كه از نظر اعتماد به نفس آسيب پذير هستيد به جاي تصميم گرفتن بر پايه ضعف‌هاي وجودي خود، ابتدا براي بهبود آن‌ها تلاش كنيد. مراجعه به يك روانشناس، شركت در جلسات روان درماني و مطالعه كتاب‌هاي خودياري تا حد زيادي مي‌توانند به شما كمك نمايند تا اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشيد.

4- اختلاف سني در ازدواج | پيدا نكردن مورد مناسب براي ازدواج 

برخي از افراد به خصوص دختران از بالا رفتن سن خود و ازدواج نكردن واهمه دارند. اين امر فشار رواني زيادي را به آن‌ها تحميل مي‌كند و باعث مي‌شود كه ملاك‌هايي نظير تشابه سني را ناديده بگيرند. هميشه به ياد بسپاريد كه ترس از مجرد ماندن نبايد به بهاي يك ازدواج بد تمام شود. شما هرگز مجبور نيستيد با كسي كه ملاك‌هاي ذهني را شما را برآورده نمي‌كند، ازدواج كنيد. به جاي ناديده گرفتن ملاك‌هاي اصلي و مشكلات موجود سعي كنيد به كمك يك متخصص، روابط اجتماعي خود را گسترش داده و فرصت‌هاي بيشتري براي پيدا كردن همسر مناسب در اختيار خود قرار دهيد.

اختلاف سني در ازدواج | نكاتي كه در خواستگاري بايد به آن توجه كنيد 

براي بررسي تفاوت‌هاي سني و تاثيرات آن در زندگي مشترك در جلسات خواستگاري موارد زير را در نظر بگيريد.

1- ملاك هاي خود را فراموش نكنيد

برخي شرايط باعث مي‌شود كه افراد ملاك‌هاي خود را فراموش كرده و در جلسات خواستگاري شتاب زده عمل كنند. براي مثال داشتن يك خواستگار پولدار باعث مي‌شود كه بسياري از افراد به ساير معيارهاي خود توجهي نكنند و مسائلي نظير تفاوت سني براي آن‌ها مهم نباشد. در حالي كه اين مسئله تاثير خود را بعد از ازدواج نشان خواهد داد. در نتيجه لازم است پيش از هرچيز ملاك‌ها و معيارهاي مهمي كه براي ازدواج داريد را بشناسيد و در جلسات خواستگاري به اين موضوع دقت داشته باشيد كه در ازاي به دست آوردن هر ملاك چه چيزهايي را از دست مي‌دهيد.

2- با قطعيت به موضوع سن نگاه نكنيد

همان طور كه پيش‌تر اشاره شد امروزه متخصصين در كنار سن تقويمي مسئله‌اي تحت عنوان سن رواني را مطرح مي‌كنند. اين مسئله يادآور مي‌شود كه لزوما دست يابي به سن خاص نشان دهنده پختگي و آمادگي براي ازدواج نيست. چه بسا افرادي كه با وجود گذر از سنين 30 سال هنوز آمادگي لازم براي شروع زندگي مشترك را ندارند و مهارت‌هاي لازم براي آن را نياموخته‌اند. در نتيجه هرگز تنها بر اساس سن در مورد توانايي‌هاي فرد مقابل قضاوت نكنيد.

3- با ويژگي هاي شخصيتي خود و همسر آينده تان آشنا شويد 

افراد مسن‌تر معمولا تمايل دارند كنترل رابطه را به دست بگيرند. اين مسئله براي افرادي كه از نظر شخصيتي از سلطه پذيري پاييني برخوردار هستند بسيار دشوار به نظر مي‌رسد. همين مسئله در رابطه زناشويي مي‌تواند تعارض‌هاي بسياري را برانگيزد. در نتيجه لازم است كه علاوه بر سن حتما صفات شخصيتي را نيز مد نظر قرار دهيد تا بتوانيد به پيش بيني بهتري در مورد سازگاري با همسر آينده‌تان دست يابيد. مراجعه به يك روانشناس و دريافت مشاوره قبل از ازدواج تا حد زيادي مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

4- چشم انداز رابطه را در نظر بگيريد 

براي اينكه بتوانيد از تاثيرات اختلاف سني در ازدواج آگاه شويد، بايد كمي آينده نگر باشيد و به چشم انداز رابطه در بلند مدت نگاه كنيد. اگر اختلاف سني شما با همسرتان بيش از اندازه باشد، لازم است كه خود را با موضوعاتي نظير درگيري همسر با بيماري‌هاي مرتبط با كهولت سن آماده نماييد. داشتن چنين چشم اندازي به شما كمك مي‌كند تا واقع بين‌تر باشيد و قبل از اين كه به طور جدي وارد زندگي مشترك شويد در مورد مشكلات احتمالي بينش داشته باشيد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد. 

سخن آخر در مورد اختلاف سني در ازدواج

همان طور كه گفته شد تفاوت سني در ازدواج به تنهايي عامل تعيين كننده براي تضمين موفقيت در ازدواج يا محكوم به شكست شدن زندگي مشترك نيست. با اين حال اگر در موقعيتي قرار داريد كه نگران تفاوت سني در ازدواج هستيد، با مشاوره قبل از ازدواج مي‌توانيد از اين سردرگمي رهايي پيدا كنيد. طي جلسات مشاوره با گرفتن شرح حال، بررسي انگيزه‌هاي ازدواج زوجين و تست تفاهم ازدواج مي‌توان ميزان موفقيت ازدواج را با توجه به تفاوت سني برآورد كرد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه تست تفاهم ازدواج كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلاف سني مناسب در ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اختلاف سني در زياد ازدواج | تفاوت سني مناسب در ازدواج چقدر است؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۳۶:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی