مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مقايسه كردن يكي از ويژگي‌هاي فطري ما انسان‌هاست كه مي‌تواند نتايج مثبت يا منفي را براي فرد به همراه داشته باشد. ما معمولاً درحال مقايسه خود يا نزديكانمان با ديگران هستيم. هردوي اين حالات مي‌توانند باعث بروز مشكلاتي باشند كه ساده‌ترين آن‌ها از دست دادن آرامش و احساس رضايت در زندگي است. به ميزاني كه شما بتوانيد احساس عزت‌نفس و اعتماد به اهداف و برنامه‌هايتان را در خود تقويت كنيد تمايل شما براي مقايسه خود و اطرافيانتان با ديگران كاهش پيدا مي‌كند. مقايسه كردن مي‌تواند باعث بروز آسيب‌هايي در روابط ميان فردي شما شده و يا احساسات كاذبي نظير از دست دادن اعتمادبه‌نفس و انگيزه را موجب شود؛ به همين خاطر درصورتي‌كه اين ويژگي را در خود يا هر فرد ديگر احساس مي‌كنيد بهتر است براي رهايي از آن اقداماتي انجام دهيد.

منبع: مقايسه كردن | چگونه دست از مقايسه كردن برداريم

 

مقايسه كردن

مقايسه به معناي بررسي تفاوت‌هاي موجود ميان داشته‌هاي ما و ديگران است. اين بررسي تفاوت‌ها مي‌تواند ميان شغل، درآمد و يا حتي اعضاي خانواده ما و ديگران صورت بگيرد. ذهن ما به‌صورت طبيعي به دنبال مقايسه خواهد بود و شما احتمالاً نمي‌توانيد به‌طوركلي خود را از آن رها كنيد زيرا همه ما به‌صورت تكاملي به دنبال يافتن بهترين شرايط هستيم و اين شرايط بهتر تنها با مقايسه مشخص خواهد شد.

در كنار خصايص مثبت مقايسه كردن و شناخت بهترين‌ها در هر زمينه، مقايسه مي‌تواند آسيب‌هايي را نيز به همراه داشته باشد. براي مثال مقايسه اطرافيان شما با ديگران و تلاش براي تغيير آن‌ها تا جايي كه كاملاً شبيه ديگران باشند مي‌تواند آسيب‌هايي را در روابط شما ايجاد كند. همچنين مقايسه خود با ديگران مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي مانند افسردگي و يا از دست دادن انگيزه و اعتمادبه‌نفس باشد.

مقايسه خود با ديگران

رايج‌ترين حالت مقايسه اين است كه فرد خود و داشته‌هايش را با ديگران مقايسه كند. موضوع اين قياس مي‌تواند هر چيزي باشد؛ براي مثال شما ممكن است شغل، وضعيت مالي، ظاهر و يا موفقيت‌هاي خود در زندگي را با فردي ديگر قياس كنيد. اين كار در كنار اينكه مي‌تواند به شما ايده‌هايي براي حركت به سمت بهتر شدن بدهد مي‌تواند مشكلاتي را نيز در زندگي شما ايجاد نمايد كه بهتر است براي رفع آن‌ها اقدام نماييد.

براي آشنايي بيشتر درباره مقايسه خود با ديگران كليك كنيد. 

مقايسه ديگران با هم

همان‌طور كه گفته شد، مقايسه ميان داشته‌هاي ما با ديگران اتفاق خواهد افتاد؛ اما گاهي اوقات ما اطرافيان خود را به‌عنوان بخشي از داشته‌هايمان با نزديكان ديگران مقايسه خواهيم كرد. براي مثال شما ممكن است همسر، فرزندان و يا حتي والدين خود را با شخصي ديگر مقايسه كنيد و از برتري‌هاي ديگران ناراحت باشيد. اين موضوع مي‌تواند تا آنجا پيش برود كه شما از اطرافيان خود بخواهيد تغيير كرده و مانند ديگران باشند. اگرچه اين شيوه از مقايسه كردن كمتر ديده مي‌شود بااين‌حال آسيب‌هاي جدي را به همراه خواهد داشت. اگر شما قرباني اين مقايسه‌ها هستيد و يا احساس مي‌كنيد نمي‌توانيد از قياس دست بكشيد بهتر است از يك مشاور در اين زمينه كمك بگيريد.

براي آشنايي با آسيب هاي مقايسه همسر با ديگران كليك كنيد.

چرا مقايسه كردن اشتباه است؟

مقايسه كردن درصورتي‌كه از كنترل فرد خارج شود و يا باعث بروز آسيب‌هاي روحي باشد موضوع اشتباهي است كه بايد با آن مقابله كنيد. برخي از دلايل اشتباه بودن مقايسه را در ادامه با يكديگر بررسي خواهيم كرد.

شرايط زندگي ما يكسان نيست

يكي از حقايق موجود اين است كه زندگي هيچ‌يك از افراد كاملاً شبيه به يكديگر نيست و همه ما در برخي جنبه‌ها با يكديگر تفاوت داريم. به همين خاطر مقايسه اساساً نمي‌تواند امر صحيحي باشد چراكه برابر بودن شرايط طرفين يكي از اصول اساسي براي صحت قياس است. انحصاري بودن شرايط زندگي باعث خواهد شد كه شما در برخي ويژگي‌ها بهتر از ديگران و در برخي ديگر بدتر از آن‌ها باشيد. به عبارتي مي‌توان گفت بهترين حالت مقايسه اين است كه خودتان را با گذشته خود مقايسه كنيد و ببينيد كه آيا در مسير پيشرفت هستيد يا خير؟ براي اينكار لازم است كه ابتدا به خودشناسي دست يابيد تا بتوانيد مسير موفقيت خود را ارزيابي كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره خودشناسي كليك كنيد.

از دست دادن انگيزه هنگام مقايسه كردن

مقايسه خود با ديگران يا شما را به اين نتيجه مي‌رساند كه بالاتر از ديگران هستيد و يا متوجه خواهيد شد كه نسبت به آن‌ها ضعيف‌تر مي‌باشيد. رسيدن به هر يك از اين باورها مي‌تواند دليلي براي كاهش انگيزه فعاليت در شما باشد. اگر شما احساس كنيد از ديگران عقب هستيد به ميزاني كه اين فاصله را بيشتر بدانيد از فعاليت دست خواهيد كشيد و همين‌طور اگر احساس كنيد در شرايطي بهتر از ديگران قرار داريد نيز ممكن است به خود مغرور شده و دليلي براي پيشرفت بيشتر احساس نكنيد.

آسيب ديدن روابط هنگام مقايسه كردن

آسيب ديدن روابط پيامدي است كه به دنبال مقايسه كردن اطرافيان خود با ديگران ممكن است پيش بيايد. درصورتي‌كه شما دچار نارضايتي‌هايي از اطرافيان خود شويد و يا از آن‌ها بخواهيد در راستاي رقابت با فردي ديگر قدم بردارند اين موضوع مي‌تواند آسيب‌هاي جدي را در رابطه شما ايجاد كند.

راه‌هايي براي جلوگيري از مقايسه خود با ديگران

گاهي اوقات مقايسه تبديل به عادتي مي‌شود كه فرد ناخواسته آن را انجام مي‌دهد و با توجه به اثرات مخربي كه اين رفتار مي‌تواند داشته باشد بهتر است براي كنار گذاشتن آن اقدام نماييد. در ادامه به مهم‌ترين راهكارهايي كه در اين زمينه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد اشاره خواهيم كرد. پيشنهاد مي‌كنيم كه مقاله مدل‌هاي تغيير رفتار را نيز مطالعه نماييد تا بتوانيد به راحتي رفتارهاي نامناسب خود را كنار بگذاريد. 

براي فرديت احترام قائل باشيد

هريك از ما شخصيتي منحصربه‌فرد دارد كه نقاط قوت و ضعف خود را داشته و درعين‌حال براي زندگي خود نيز برنامه‌ها و اهداف مشخصي در نظر مي‌گيرد. به ميزاني كه شما خود را به‌عنوان يك فرد مستقل باور داشته و به برنامه‌هايي كه براي زندگيتان در نظر گرفته‌ايد علاقمند باشيد كمتر خود را با ديگران مقايسه خواهيد كرد. مقايسه معمولاً به اين دليل اتفاق مي‌افتد كه فرد احساس مي‌كند داشته‌هاي ديگران مي‌تواند بهتر از او باشد. اگر احساس مي‌كنيد درزمينهٔ اعتمادبه‌نفس و يا داشتن برنامه مشخصي براي زندگي خود دچار مشكل هستيد مي‌توانيد از يك مشاور در اين زمينه كمك بگيريد.

به جاي مقايسه كردن در لحظه زندگي كنيد

زندگي كردن در لحظه يك رويكرد روانشناسي است كه معتقد است براي داشتن سلامت روان بهتر است صرفاً در لحظه حال و بدون قضاوت راجع به خوب يا بد بودن آن زندگي كنيد. آشنايي با اين تكنيك علاوه بر اينكه به شما كمك خواهد كرد تا از قياس خود و ديگران دست بكشيد تأثير بسياري نيز در سلامت روان شما خواهد داشت.

اهداف و تصميمات مشخص داشته باشيد

زماني را با خود خلوت كنيد و به اين سؤال پاسخ دهيد كه دوست داريد در زندگيتان به كجا برسيد؟ پاسخ شما به اين پرسش اهداف و تصميماتتان را مشخص خواهد كرد و همان‌طور كه گفته شد داشتن اهداف و برنامه‌هاي مناسب به شما در كاهش قياس خود با ديگران كمك خواهد كرد. براي مشخص كردن اهداف‌تان لازم است ابتدا به يك خودآگاهي برسيد. براي پاسخ به سوال خودآگاهي چيست كليك كنيد.

به جاي مقايسه كردن به خودتان هشدار بدهيد

يكي از راهكارهاي مناسب براي كاهش مقايسه كردن اين است كه افكار خود را به‌دقت دنبال كنيد. زماني كه متوجه مي‌شويد در حال مقايسه خود با ديگران هستيد به خودتان هشدار داده و اين رفتار را كنار بگذاريد. احتمالاً در دفعات نخست با دشواري‌هايي درزمينهٔ پيگيري افكارتان مواجه خواهيد بود اما به‌تدريج توانايي شما در اين زمينه افزايش پيدا مي‌كند و به‌راحتي مي‌توانيد جلو افكار خود را بگيريد.

از يك مشاور كمك بگيريد

مقايسه در برخي شرايط مي‌تواند به علت مشكلات جدي مثل بيماري افسردگي اتفاق افتاده باشد و همچنين مشكلات بسياري مانند خود گويي‌هاي منفي يا بروز اضطراب را نيز به همراه خواهد داشت. به همين خاطر درصورتي‌كه احساس مي‌كنيد نمي‌توانيد جلوي افكار مقايسه‌اي خود را بگيريد، بهتر است به يك روانشناس در اين زمينه مراجعه كنيد. روانشناسان راهكارهاي مناسبي را براي كنترل افكار و شناخت باورهاي اشتباهي كه شما را به سمت مقايسه خود با ديگران سوق مي‌دهند را به شما آموزش خواهند داد. در همين راستا مركز مشاوره حامي هنر زندگي آماده ارائه مشاوره تلفني و حضوري به شما عزيزان مي‌باشد.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره حضوري و مشاوره تلفني كليك كنيد.

مقايسه شدن با ديگران

درصورتي‌كه نمي‌توانيد از مقايسه اطرافيان خود با ديگران دست‌برداريد و از اين موضوع در عذاب هستيد و يا چنانچه از اينكه يكي از اطرافيان، شما را با ديگران مقايسه مي‌كند ناراحتيد مي‌توانيد از راهكارهاي زير استفاده نماييد.

با يكديگر صحبت كنيد

با فردي كه شما را با ديگران مقايسه مي‌كند صحبت كرده و اهداف و برنامه‌هاي خود را براي او شرح دهيد. به او توضيح دهيد كه شما دليلي براي مشابه ديگران شدن نمي‌بينيد و سعي كنيد با كمك گرفتن از منطق، دلايل اشتباه بودن ترس‌ها و احساس كمبود او را نيز به وي نشان بدهيد. البته در صحبت‌هايتان به اين موضوع توجه داشته باشيد كه آيا واقعاً خواسته‌هاي طرف مقابل غيرمنطقي هستند؟ اگر به اين سؤال جواب مثبت مي‌دهيد و درعين‌حال طرف مقابلتان نيز دست از مقايسه برنمي‌دارد بهتر است راه خود را دنبال كنيد.

به ديگران حق انتخاب بدهيد

همواره به اين موضوع توجه داشته باشيد كه ديگران نيز به‌اندازه شما حق دارند براي زندگي خود تصميم بگيرند و به عبارتي اين شما هستيد كه نمي‌بايست به‌جاي آن‌ها تصميم بگيريد. سعي كنيد گاهي نيز دنيا را از دريچه ديد سايرين نگاه كنيد و به آن‌ها حق انتخاب بدهيد.

عادلانه قضاوت كنيد

هنگامي‌كه مي‌خواهيد يكي از اطرافيان خود را با ديگران مقايسه كنيد سعي داشته باشيد تا جانب انصاف را نگه داريد و شرايط او را به‌خوبي مدنظر قرار دهيد. سعي كنيد كاستي‌ها و مشكلاتي كه وي در زندگي داشته و همين‌طور نقاط قوتي كه نسبت به ديگران دارد را به‌خوبي در نظر داشته باشيد.

سؤالات متداول

1. چرا مقايسه كردن خود با ديگران اشتباه است؟

مقايسه مي‌تواند باعث بروز مشكلات جدي مثل از دست دادن اعتمادبه‌نفس يا انگيزه براي فعاليت باشد. از طرفي شما و فردي كه خود را با او مقايسه مي‌كنيد شرايط كاملاً يكساني در زندگي نداشته‌ايد. به همين خاطر مقايسه نمي‌تواند موضوع صحيحي باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مقايسه كردن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مقايسه كردن | چگونه دست از مقايسه كردن برداريم

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۳:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی