مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

زولپيدم با نام تجاري آمبين (Ambien) دارويي ضد تشنج، ضد اضطراب و آرامبخش است. امروزه عده بسياري از افراد دچار مشكل بي خوابي هستند و براي حل اين مشكل به استفاده از قرص‌هاي خواب آور روي مي‌آورند. يكي ديگر از مصارف درماني زولپيدم، درمان بي‌خوابي است كه در مدت زماني كوتاه بين 2 تا 6 هفته اثربخشي آن مشخص مي‌شود. در اين مقاله به بررسي اين دارو از نحوه مصرف تا عوارض آن مي‌پردازيم. البته با توجه به وابستگي‌هاي دارويي، مي‌توانيد از روش‌هاي غير دارويي درمان بي خوابي نيز استفاده كنيد. با مشاوره روانشناسي و آگاهي از علت زير بنايي بي خوابي، تلاش در جهت رفع آن‌ها و سبك زندگي سالم، بدون مصرف داروها و متحمل شدن پيامدهاي منفي احتمالي، مي‌توانيد ساعاتي از شب را بدون فكر و خيال در خوابي عميق فرو رويد. 

منبع: قرص زولپيدم | نحوه مصرف و عوارض زولپيدم | ترك زولپيدم

 

مقدار و نحوه مصرف داروي زولپيدم

زولپيدم يا آمبين دارويي ضد اضطراب، خواب آور، ضدتشنج و آرام بخش است كه بر سيستم اعصاب مركزي اثر مي‌گذارد و مي‌توان از آن در درمان بي خوابي و آرام كردن افراد قبل از انجام عمل جراحي نيز استفاده كرد. البته مصرف اين دارو در افراد افسرده مي‌تواند باعث عميق تر شدن دلسردي و ايجاد افكار خودكشي در آنها شود. اين دارو براي دوره درماني كوتاه و حداكثر 10 روز استفاده مي شود. زولپيدم به سرعت عمل كرده و به همين دليل لازم است كه حتما حدود نيم ساعت قبل از خواب و در منزل از آن استفاده شود. براي آشنايي با انواع داروهاي ضد اضطراب و ديگر روش‌هاي درمان اضطراب كليك كنيد.

عوارض جانبي داروي زولپيدم

از عوارض جانبي داروي زولپيدم مي‌توان به تهوع، استفراغ، درد عضلاني، گرفتگي يا آبريزش بيني، سردرد، گيجي و خواب آلودگي اشاره كرد. همچنين دوبيني چشمي و در موارد نادري راه رفتن در خواب نيز از عوارض داروي زولپيدم است. خشكي دهان، سكسكه، توهم و گاهي حالت سرخوشي و مستي در عده‌اي از بيماران نيز مشاهده شده است.

علائم آلرژي به داروي زولپيدم 

برخي افراد كه داراي حساسيت دارويي هستند ممكن است پس از مصرف اين دارو دچار علائم آلرژيك شوند. از جمله مهم‌ترين علائمي كه در پي حساسيت به زولپيدم بروز مي‌يابند بايد به بروز مشكلاتي در تنفس، حالت تهوع، استفراغ، احساس گيجي يا خواب آلودگي مفرط و ايجاد تغييراتي در سطح هوشياري اشاره كرد. در اين شرايط لازم است حتما به پزشك خود در جريان بگذارد و براي دريافت فوريت‌هاي پزشكي مورد نياز به اورژانس مراجعه نماييد.

تداخل دارويي آمبين

در صورت استفاده از هر داروي ديگر حتي مكمل‌ها و داروهاي گياهي، لازم است پزشك خود را قبل از مصرف داروي زولپيدم آگاه نماييد. مصرف همزمان زولپيدم با كلرپرومازين، سايمتيدين، فلوكونازول، ايمي پرامين،ايتراكونازول، كتوكونازول، ريفامپيسين، ريتوناوير، آالپرازولام، ديازپام، لورازپام، الكل و مواد اعتياد آور تداخل ايجاد كرده و باعث ايجاد خطر براي فرد مصرف كننده مي‌شود. براي آشنايي با انواع مواد اعتياد آور كليك كنيد. 

توصيه هاي دارويي استفاده از زولپيدم

1- مصرف اين دارو به كودكان و افراد سالمند توصيه نمي‌شود.

2- قطع مصرف ناگهاني اين دارو ممكن است باعث ايجاد تهوع و استفراغ، گر گرفتگي، گرفتگي معده، عصبي شدن و لرزش شود، بنابراين حتما دارو را به تدريج و تحت نظر پزشك معالج قطع كنيد.

3- زولپيدم از آنجايي كه براي انواع اختلالات خواب مورد استفاده قرار مي‌گيرد باعث بي خوابي مي‌شود و لازم است كه حداقل تا 4 ساعت پس از استفاده، از رانندگي و كار كردن با ابزار و ماشين آلاتي كه نياز به هشياري دارند، خودداري كنيد. براي شناخت بيشتر درباره انواع اختلالات خواب كليك كنيد.

4- قبل از مصرف دارو حتما پزشك خود را از ساير بيماري‌هاي كبدي، كليوي و ريوي و مشكلات روانپزشكي خود مطلع نماييد.

5- مصرف اين دارو در افراد الكلي و افراد وابسته به داروهاي آرام بخش، خواب آور و كساني كه سابقه‌ سوء مصرف دارو و مواد مخدر دارند، بايد با احتياط صورت گيرد.

6- از مصرف داروي زولپيدم با غذاهاي چرب خودداري كنيد.

7- از آنجايي كه احتمال سوء مصرف اين دارو توسط افراد وجود دارد، هرگز بدون تجويز پزشك و براي مدت طولاني از زولپيدم استفاده نكنيد.

8- مادران شيرده بايد تحت نظر پزشك مصرف كنند.

علائم حساسيت به اين دارو عبارت از واكنش پوستي مانند جوش‌هاي ريز، تورم صورت، لب‌ها و تنگي نفس مي‌باشد كه در صورت مشاهده اين علائم بايد حتما به يك مركز درماني مراجعه كرد. همچنين در صورت مشاهده تغييرات خلقي شديد، افسردگي بيش از حد، توهم، هذيان گويي و داشتن افكار خودكشي و كاهش حافظه نيز بايد به متخصص روانشناسي جهت دريافت مشاوره افسردگي مراجعه كرد.

سوء مصرف زولپيدم 

متاسفانه بسياري از افراد از خاصيت اعتيادآوري داروهاي آرام بخش-خواب آور نظير زولپيدم آگاهي ندارند. در حالي كه مصرف اين دارو بدون نظارت پزشك و در مقادير بيش از حد مي‌تواند وابستگي جسماني و رواني ايجاد كرده و به شكل گيري نوعي اعتياد بيانجامد. از همين رو بسيار اهميت دارد كه هرگز اين دارو را به طور خودسرانه مصرف نكنيد و هنگام شروع و هم چنين زمان قطع مصرف آن حتما با پزشك مشورت نماييد.

علائم اعتياد به زولپيدم 

اعتياد به زولپيدم زماني كه دوز مصرف هنوز بالا نرفته ممكن است تظاهرات رفتاري چنداني نداشته باشد و در نتيجه سخت بتوان آن را تشخيص داد. اما با توجه به اثر تحمل؛ يعني نياز افراد مبتلا به سوءمصرف زولپيدم به افزايش دوز؛ روز به روز علائم رفتاري بيشتري بروز پيدا مي‌كنند كه نشان مي‌دهند اعتياد در حال پيش روي است. براي مثال به مرور زمان ناهماهنگي‌هايي در حركت پديد مي‌آيند و مشكلات شناختي متعددي ظاهر مي‌شوند. از جمله اين مشكلات مي‌توان به كاهش تمركز، احساس گيجي و خواب آلودگي مفرط در طول روز اشاره كرد.

همچنين افرادي كه درگير اعتياد به زولپيدم شده‌اند براي مصرف آن در خود احساس فشار مي‌كنند و زماني كه دارو در دسترس آن‌ها قرار ندارد علائمي نظير عصبي بودن، تحريك پذيري و بي قراري را نشان مي‌دهند و ممكن است افكار خودكشي به سراغ فرد بيايد. در واقع آن‌ها زماني كه از مصرف دارو محروم مي‌شوند علائم جسماني و رواني ناخوشايندي را تجربه مي‌كنند كه همگي تحت عنوان سندروم ترك شناخته مي‌شوند.

عوارض اعتياد به زولپيدم در بلند مدت 

اعتياد به زولپيدم در بلند مدت منجر به بروز علائم ناخوشايند بسيار متنوعي مي شود كه از جمله مهم ترين آن‌ها بايد به احساس درد در قفسه سينه، بالا رفتن تپش قلب، تجربه كابوس‌هاي شبانه، مشكلات حافظه، يبوست، گلو درد، خشكي دهان و علائم شبه آنفولانزا اشاره كرد. همچنين سوء مصرف زولپيدم در دراز مدت براي بسياري از افراد به افسردگي مي‌انجامد. اين مسئله هم مي‌تواند به طور مستقيم از اثرات شيميايي دارو بر مغز نشات بگيرد و هم ممكن است تحت تاثير عوارض منفي كه به خاطر اعتياد در زندگي فرد ايجاد شده‌اند به وجود آيد. به همين خاطر لازم است به متخصص روانشناسي جهت دريافت مشاوره افسردگي مراجعه كرد. براي اطلاع از روند دريافت مشاوره افسردگي كليك كنيد.

اوردوز با آمبين

همانند هر داروي ديگري مصرف زولپيدم در مقادير بالا بسيار خطرناك است و منجر به علائم مرتبط با اور دوز مي‌شود. اوردوز به خصوص زماني كه مقادير زياد دارو در فواصل زماني بسيار كم و يا هم زمان با داروهاي ديگر مصرف شده باشد بيش از مواقع ديگر اتفاق مي‌افتد. اگر مشكوك به اوردوز با اين دارو هستيد در صورت مشاهده هريك از علائم زير فورا با اورژانس تماس بگيريد.

- بروز مشكلاتي در تنفس

- احساس گيجي مفرط

- كاهش ضربان قلب

- دچار شدن به افكار غير منطقي

- از دست دادن هشياري

- كما

با توجه به مشكلاتي كه اين دارو مي‌تواند براي شما به وجود آورد، اگر براي درمان بي خوابي از زولپيدم استفاده مي‌كنيد بهتر است از روش‌هاي غير دارويي بهره ببريد. براي آگاهي بيشتر درباره درمان بي خوابي كليك كنيد.

سوالات متداول 

- براي ترك اعتياد به زولپيدم بايد چه كار كنم؟

خوشبختانه امروزه روش‌هاي مختلفي براي ترك اعتياد به داروها شكل گرفته‌اند. براي اينكه بتوانيد روش مناسبي براي كنار گذاشتن زولپيدم پيدا كنيد لازم است كه پيش از هرچيز به يك روانشناس مراجعه كرده و مشاوره ترك اعتياد دريافت نماييد. توجه داشته باشيد كه هرگز اين دارو را به يك باره قطع نكنيد چرا كه اين كار مي‌تواند علائم ناخوشايندي را براي شما به همراه داشته باشد.

- چه دوزي از داروي آمبين امن بوده و خطر ساز نيست؟  

تعيين دوز دارو حتما بايد طبق نظر پزشك صورت بگيرد. در واقع پزشك عوامل مختلفي را براي تعيين دوز در نظر مي‌گيرد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به وضعيت روانشناختي، سلامت جسماني، سن، جنسيت و سوابق پزشكي اشاره كرد. در نتيجه نمي‌توان به طور خودسر براي مصرف زولپيدم تعيين دوز كرد.

- آيا براي درمان بي خوابي روش‌هاي غير دارويي نيز وجود دارد؟ 

بله، كارشناسان بر اين باورند كه مصرف داروهاي خواب آور بايد براي كساني تجويز شود كه به درمان‌هاي غير دارويي جواب نداده‌اند. در نتيجه مصرف زولپيدم يا مواردي شبيه آن در مشكل بي خوابي ضروري نيستند و لازم است در ابتدا روش‌هاي غير دارويي نظير ريلكسيشن و آموزش نكات مرتبط با بهداشت خواب در دستور كار قرار بگيرند. براي پيگيري درمان‌هاي غير دارويي لازم است كه به يك روانشناس براي حل مشكل خود مراجعه نماييد تا با علت يابي به خواب سريع در شما كمك كند.

براي آگاهي بيشتر درباره علت بي خوابي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروي زولپيدم و درمان اضطراب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: قرص زولپيدم | نحوه مصرف و عوارض زولپيدم | ترك زولپيدم

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۱:۳۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی