مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كودكان برونگرا معمولاً به‌عنوان افرادي اجتماعي و اهل انجام كارهاي تيمي شناخته مي‌شوند و در مقابل آن‌ها كودك درون‌گرا معمولاً تمايل دارد تا اوقات فراغت خود را به‌تنهايي بگذراند. به عبارتي به همان ميزان كه حضور در جمع مي‌تواند براي كودكان درون‌گرا كلافه كننده باشد كودكان برونگرا از تنهايي خسته مي‌شوند و اگر به آن‌ها حق انتخاب بدهيد هرگز تنهايي را انتخاب نخواهند كرد. كودكان برونگرا درصورتي‌كه مهارت‌هاي اجتماعي لازم براي فعاليت در جمع را ياد نگيرند، مي‌توانند آسيب‌هاي روحي بسياري را تجربه كنند. براي مثال يك كودك برونگرا به‌راحتي با غريبه‌ها دوست مي‌شود و اين موضوع مي‌تواند گاهي خطرناك باشد. به همين خاطر بهتر است با كمك گرفتن از مشاورين كودك و افزايش اطلاعات خود درزمينهٔ برونگرايي، آگاهي خود را ازآنچه بايد در تربيت كودكان برونگرا به آن توجه داشته باشيد، افزايش دهيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.  

منبع: كودكان برونگرا | خصوصيات كودك درون گرا چيست

 

كودكان برونگرا

به اعتقاد بسياري از روانشناسان، برونگرايي يا درون‌گرايي ويژگي فطري است كه كودك با آن به دنيا آمده و تغيير چنداني نمي‌توان در آن ايجاد كرد. اگرچه اين موضوع تا حد زيادي درست است اما بااين‌حال از تأثير تربيت و ميزان روابط اجتماعي والدين نيز نمي‌توان غافل شد. به‌طوركلي كودكان برونگرا افرادي هستند كه آستانه تحريك مغزي در آن‌ها بالاتر است و به همين خاطر نياز دارند تا به فعاليت‌هاي هيجان‌انگيزتري براي رسيدن به احساس لذت دست بزنند. اين درحاليست كه كودكان درون‌گرا معمولاً به دليل آستانه پايين تحريك مغزي به‌سرعت برآشفته مي‌شوند و به همين خاطر سكوت را ترجيح مي‌دهند. كودكان برونگرا معمولاً با ويژگي‌هايي مثل علاقه به انجام كارهاي تيمي يا برقراري روابط اجتماعي با ديگران شناخته مي‌شوند و تنها ماندن يا سكوت شرايطي است كه مي‌تواند باعث كلافگي آن‌ها شود.

اگرچه والدين كودكان درون‌گرا معمولاً نگراني بيشتري درزمينهٔ آموزش مهارت‌هاي اجتماعي به كودك خود دارند اما بااين‌حال برونگرايي نيز ويژگي است كه در صورت عدم تربيت صحيح مي‌تواند مشكلات بسياري را در روابط اجتماعي فرد ايجاد كند. به‌طوركلي خلق كودك شما از همان سال‌هاي اوليه كودكي مشخص مي‌شود و با توجه به تفاوت‌ها ذاتي اين دو گروه با يكديگر بهتر است نكاتي را راجع به شيوه تربيت هر يك از اين كودكان آموزش ببينيد.

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه درون‌گرايي يا برونگرايي به‌عنوان يك طيف از حالات خلقي در نظر گرفته مي‌شود و كودكان برونگرا نيز گاهي به سكوت يا تنهايي نياز دارند. علاوه بر اين ميزان بروز رفتارهاي برونگرايانه در كودكي كه در يك خانواده پرجمعيت و شلوغ زندگي مي‌كند با ميزان برونگرايي در كودكي كه در يك خانواده درون‌گرا زندگي مي‌كند، متفاوت خواهد بود. درنتيجه بهتر است در قضاوت‌هاي خود راجع به خلقيات كودك به اين نكات توجه داشته باشيد.

 

نشانه‌هاي كودكان برونگرا

كودكان برونگرا به‌راحتي و از همان سنين ابتدايي كودكي از طريق روحيات و رفتارهايشان قابل‌تشخيص هستند. با توجه به اهميتي كه شناخت روحيات كودك در شيوه تربيت وي دارد در اين قسمت به برخي از نشانه‌هاي كودكان برونگرا اشاره مي‌كنيم:

1. روابط اجتماعي قوي

كودكان برونگرا به‌طوركلي از حضور در جمع انرژي پيدا كرده و در برقراري ارتباط با ديگران نيز بسيار قوي عمل مي‌كنند. اين كودكان به‌راحتي در جمع‌هاي شلوغ احساس راحتي كرده و مي‌توانند با ديگران ارتباط برقرار كنند يا حتي دوستان جديدي بيابند. يكي از نشانه‌هاي كودكان برونگرا اين است كه تعداد دوستان آن‌ها بالاست و به‌خوبي براي انجام كارهاي تيمي يا كمك به ديگران حاضر مي‌شوند. انرژي و هيجاني كه به دنبال فعاليت‌هاي جمعي در اين كودكان ايجاد مي‌شود تا مدتي پس از پايان فعاليت يا مهماني نيز باقي خواهد ماند و به اين دليل است كه بسياري از مواقع شما متوجه خواهيد شد كه فرزندتان تا مدت‌ها از يك مهماني يا فعاليت گروهي صحبت مي‌كند.

2. فعاليت و كار تيمي

يكي از ويژگي‌هاي كودكان برونگرا اين است كه آن‌ها استعداد خوبي در انجام كارهاي گروهي دارند. اين كودكان به همكاري با ديگران علاقه دارند و به‌خوبي مي‌توانند يكي از اعضاي فعال و مؤثر هر گروهي باشند. درعين‌حال هنگامي‌كه از آن‌ها بخواهيد فعاليتي را به‌تنهايي انجام دهند احتمالاً دچار خستگي و افت عملكرد خواهند شد.

3. مهارت در دوست‌يابي

كودكان برونگرا به‌راحتي مي‌توانند وارد تعامل با افراد ناشناس شوند و در مدت كوتاهي از آن‌ها يك دوست جديد براي خود بسازند. به همين خاطر آن‌ها معمولاً در هيچ گروه و مجموعه‌اي احساس غريبي نمي‌كنند و به‌راحتي مي‌توانند خود را با هر جمع جديدي وفق دهند. براي كسب اطلاعات در زمينه روانشناسي كودك كليك كنيد. 

 

برخورد با كودكان برونگرا

برونگرايي ويژگي است كه باعث خواهد شد كودك شما رفتارهاي خاصي را از خود نشان دهد و نيازهاي روحي خاصي نيز داشته باشد. به همين خاطر شما به‌عنوان والدين چنين كودكي بايد با نيازهاي روحي فرزند خود آشنا باشيد و بتوانيد با استفاده از يك روش تربيتي مناسب به او در ارضا صحيح نيازهايش كمك كنيد.

1. ارتباطات را سركوب نكنيد

حضور يك كودك برونگرا در خانواده‌اي كه والدين درون‌گرا هستند و يا به دليل مشغله‌هاي كاري يا بيماري‌هايي نظير افسردگي تمايلي به برقراري روابط با محيط ندارند، مي‌تواند آسيب‌هاي روحي بسياري را براي كودك به همراه داشته باشد. در اين شرايط معمولاً والدين سعي مي‌كنند تا تمايلات كودك را سركوب كرده و از آن‌ها بخواهند رفتارهايي مانند خودشان داشته باشند. بهتر است به اين موضوع توجه داشته باشيد كه درون‌گرا يا برونگرا بودن كودك موضوعي است كه به‌صورت فطري مشخص‌شده و كودك تأثير چنداني در كنترل آن‌ها ندارد. محدود كردن نيازهاي كودك باعث مي‌شود تا او با بيماري‌هاي روحي بسياري ازجمله افسردگي درگير شود. درنتيجه اولين موضوع در برخورد با كودك برونگرا اين است كه احساسات آن‌ها را بپذيريد و رفتارهايشان را سركوب نكنيد.

2. كودكان برونگرا را تنها نگذاريد

انجام فعاليت‌هاي انفرادي نظير مطالعه يا انجام تكاليف درسي به‌ويژه در شرايطي كه فعاليت موردنظر نيز هيجان چنداني نداشته باشد، مي‌تواند باعث احساس كسالت در كودك شده و توانايي فعاليت وي را كاهش دهد. به همين خاطر بهتر است با كمك گرفتن از مشاورين كودك راهكارهايي را براي جذاب‌تر كردن اين تكاليف يا بالا بردن بهره‌وري كودك در اين زمينه‌ها انجام دهيد. يكي از اين راهكارها اين است كه در حين انجام اين فعاليت‌ها كودك را تنها نگذاريد و اجازه ندهيد احساس كسالت كند. براي مثال مي‌توانيد در زمان‌هاي مشخصي به سراغ كودك برويد، راجع به فعاليت‌هايش با او صحبت كنيد و يا حتي بخش‌هايي از اين فعاليت‌ها را با كودك انجام دهيد.

3. فراهم كردن محيط مناسب

سعي كنيد شرايط محيطي مناسب با خلقيات كودك براي او فراهم كنيد. براي مثال شما مي‌توانيد كودكان برونگرا را در كلاس‌هاي آموزشي مختلف ثبت‌نام كنيد يا آن‌ها را با خود به پارك ببريد. اگر فرزند شما داراي روحيه برونگرايي است تا جاي ممكن زمينه را براي مراودات اجتماعي و انجام فعاليت‌هاي اجتماعي كودك فراهم نماييد.

4. تقويت مهارت‌هاي اجتماعي

اگرچه كودكان برونگرا علاقه بسياري به برقراري روابط اجتماعي دارند اما بااين‌حال آن‌ها نياز دارند برخي از مهارت‌هاي اجتماعي را آموزش ببينند. علاقه اين كودكان به صحبت با ديگران و انجام فعاليت‌هاي اجتماعي گاهي باعث مي‌شود كه آن‌ها احساس كنند ديگران نيز به‌اندازه خودشان تمايل دارند تا در فعاليت‌ها شركت كنند و درنتيجه متوجه خستگي و نياز ديگران به استراحت نمي‌شوند. علاوه بر اين استعداد بالاي اين كودكان در برقراري روابط اجتماعي با افراد ناآشنا مي‌تواند خطراتي را براي آن‌ها به همراه داشته باشد كه اين مسائل نياز به آموزش داشته و شما بايد كنترل رفتار و توجه به امنيت را به كودك خود آموزش دهيد.

يكي ديگر از مهارت‌هاي اجتماعي كه شما مي‌توانيد در جريان ارتباط با ديگران به فرزند خود آموزش دهيد اين است كه توانايي‌هاي او در برقراري ارتباط با ديگران را تشويق كنيد. براي مثال هنگامي‌كه كودك شما براي كمك به كودك ديگري كه زمين‌خورده يا به‌عنوان تازه‌وارد در محيط دچار اضطراب شده داوطلب مي‌شود اين رفتار را در وي تشويق كرده و او را به انجام مجدد اين گونه رفتارها ترغيب نماييد. براي اين منظور مي‌توانيد از مشاوره كودك كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كودك كليك كنيد. 

 

سؤالات متداول

1.آيا مي‌توان يك كودك درون‌گرا را برونگرا كرد؟

خير، خلقيات هر فرد از بدو تولد و به‌صورت فطري در شخصيت او وجود دارد اما شما مي‌توانيد با تربيت خود تا حدودي شدت درون‌گرايي يا برونگرايي را در كودك تغيير دهيد.

2.كودكان برونگرا چه نشانه‌هايي دارند؟

اين كودكان توانايي بالايي در دوست‌يابي دارند و معمولاً از حضور در جمع لذت مي‌برند. صحبت كردن، فعاليت‌هاي پرهيجان و علاقه به انجام كارهاي تيمي از ويژگي‌هاي اين افراد است. كودكان برونگرا معمولاً از تنهايي و سكوت به‌سرعت خسته مي‌شوند و احساس كسالت خواهند كرد.

3.آيا برونگرايي بهتر از درون‌گرايي است؟

هيچ‌يك از ويژگي‌هاي شخصيتي برتري نسبت به يكديگر ندارند و هر يك از آن‌ها مي‌توانند در صورت تربيت صحيح باعث بروز شخصيت سالمي در آينده كودك شوند.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودكان برونگرا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: كودكان برونگرا | خصوصيات كودك درون گرا چيست

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۰:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی