مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

رضايت شغلي چيست و چه تاثيري در سلامت روان دارد؟ رضايت شغلي ميزان احساسات و نگرش‌هاي مثبت شما نسبت به شغلتان است. در واقع رضايت شغلي يكي از عوامل بسيار مهم و تأثيرگذار در سلامت جسم و روان است كه مي‌تواند تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي ديگر زندگي نيز بگذارد. اگر در مورد شغل خود با چالش‌هايي مواجه هستيد كه باعث مي‌شوند روزها با اضطراب به سر كار برويد و دائما احساس خستگي و نارضايتي داشته باشيد احتمالا از رضايت شغلي كافي برخوردار نيستيد. اين مسئله در بلند مدت مي‌تواند منجر به اختلالاتي نظير اضطراب فراگير و افسردگي شود. در ادامه به راهكارهايي در مورد افزايش رضايت شغلي و كاهش استرس شغلي در محيط كار اشاره كرده‌ايم كه مطالعه آن مي‌تواند براي شما سودمند باشد. بهره بردن از مشاوره شغلي مي‌تواند به افزايش رضايت شغلي و پيشگيري از فرسودگي شغلي كمك كننده باشد.

منبع: عوامل رضايت شغلي

 

رضايت شغلي چيست؟

رضايت شغلي به معناي اين است كه به طور كلي زماني كه شغلتان را ارزيابي مي‌كنيد احساسات مثبتي در وجودتان جريان پيدا كند و كمتر دست خوش هيجاناتي نظير اضطراب، افسردگي، ناراحتي و سرخوردگي باشيد. توجه به اين نكته حائز اهميت است كه رضايت شغلي مفهومي ذهني است و مي‌تواند در افراد مختلف با شغل و شرايط اجتماعي يكسان متفاوت باشد.

براي مثال ممكن است يك پزشك كه روياي خود را دنبال كرده و در نهايت به هدفش رسيده تا حد زيادي از شغل خود رضايت داشته باشد اما پزشك ديگري كه به اين شغل علاقه نداشته، به خاطر درخواست اطرافيان از علاقه مندي‌هاي خود دست كشيده و اين مسير را انتخاب كرده، رضايتمندي بسيار پاييني را احساس كند. در نتيجه نمي‌توان گفت دست يابي به يك شغل يا جايگاه خاص تضمين كننده‌اي براي دست يابي به رضايت شغلي است. براي اطلاع بيشتر درباره افسردگي كليك كنيد.

ملاك‌هاي دست يابي به رضايت شغلي 

يكي از سوال‌هاي مهم در ارتباط با رضايت شغلي اين است كه چه زماني مي‌توانيم بفهيم از رضايت شغلي كافي برخورداريم و شغلي كه رضايتمندي رواني كافي ايجاد مي‌كند چه ويژگي‌هايي دارد؟ جواب به اين سوال مي‌تواند متناسب با توانمندي‌ها، علايق و اهداف افراد مختلف متفاوت باشد. با اين حال ما در ادامه به چند ملاك عمومي اشاره كرده‌ايم.

1- حركت در جهت خواسته‌ها و استعدادهاي شخصي

هر انساني در كره خاكي با توانايي‌ها و استعدادهاي منحصر به فردي زاده مي‌شود. به طور كل بيشترين احساس رضايتمندي در زندگي زماني پديد مي‌آيد كه ما بتوانيم خودمان را بشناسيم و براساس نقشه وجودي خودمان حركت كنيم. اين مسئله در مورد رضايت شغلي نيز صادق است. افرادي كه مي‌توانند استعدادهاي خود را بشناسند و شغلي متناسب با علاقه مندي‌هاي خود پيدا كنند همواره از كارشان لذت مي‌برند. در حقيقت كار براي اين افراد تنها يك مسئوليت و راهي براي امرار معاش نيست بلكه وسيله‌اي است كه از طريق آن مي‌توانند به رشد و خودشكوفايي دست پيدا كنند. در مقابل افرادي كه همواره از جانب اطرافيان و جامعه هدايت مي‌شوند و در جهت آرزوهاي آن‌ها حركت مي‌كنند بيش از سايرين امكان دارد كه احساس نارضايتي را در خود پرورش دهند.

2- يافتن معنايي در شغل

يكي ديگر از عواملي كه تا حد زيادي در احساس رضايتمندي شغلي تاثيرگذار است يافتن معنايي در انجام آن است. در واقع افرادي كه فكر مي‌كنند كارشان هيچ معني خاصي ندارد به مرور دچار كسالت شده و نمي‌توانند پويايي خود را حفظ كنند. اما اگر افراد بتوانند به اين جمع بندي برسند كه شغلشان فايده‌اي دارد و چيزهاي مثبتي را به معناي زندگيشان اضافه مي‌كند مي‌توانند به رضايت بالاتري در اين زمينه دست پيدا كنند.

3- تناسب درآمد با تلاش

تناسب درآمد دريافتي با تلاشي كه فرد براي شغلش انجام مي‌دهد يكي ديگر از فاكتورهاي تعيين كننده در رضايتمندي شغلي است. در واقع بسياري از مواقع افراد با وجود اينكه در مسير خواسته‌هاي قلبي خود حركت مي‌كنند از اينكه نمي‌توانند به اندازه زحمت‌هايشان درآمد كسب كنند به مرور از شغلشان نااميد شده و احساس سرخوردگي و نارضايتي مي‌كنند. در نتيجه هرگز نمي‌توان نقش درآمد را به عنوان يك مشوق بيروني در تجربه رضايتمندي شغلي ناديده گرفت.

4- جايگاه اجتماعي

جايگاه اجتماعي كه از شغل به دست مي‌آيد يكي از عواملي است كه مي‌تواند احساسات مثبتي را در مورد شغل در وجودمان پديد بياورد چرا كه جايگاه اجتماعي مي‌تواند احترام افراد را نيز برايمان به همراه داشته باشد. از آنجايي كه احترام يكي از نيازهاي اصلي در مسير رسيدن به خودشكوفايي است حتما در زندگي بايد مورد توجه قرار بگيرد. براي مثال يك استاد دانشگاه را تصور كنيد كه در كنار درآمد مناسب و پيگيري اهداف شخصي همواره از جانب دانشجويان و همكاران خود مورد احترام است و همه به او ارج مي‌نهند. اين فرد مسلما در مقايسه با استاد ديگري كه با وجود شغل مناسب نتوانسته است جايگاه اجتماعي خوبي براي خود فراهم كند احساس رضايتمندي شغلي بيشتري خواهد داشت.

5- امكان بروز خلاقيت

مشاغلي كه انعطاف پذيري بيشتري دارند به فرد اجازه مي‌دهند كه بتواند خلاقيت بيشتري از خود نشان دهد و بتواند تغييراتي در مسير كاري خود ايجاد كند. اين امر با پرورش احساس كنترل بيشتر و كمك به خودشكوفايي مي‌تواند به رضايتمندي شغلي بيشتر بيانجامد. براي مثال كارمند يك اداره را در نظر بگيريد كه هيچ اختياري از جانب خود ندارد و تنها بايد آنچه رئيسش مي‌گويد را مو به مو اجرا كند. در اين شرايط طبيعي است كه به مرور فرد احساس مي‌كند كه شخصا هيچ تاثيرگذاري ندارد و در نتيجه نمي‌تواند احساس مثبت چنداني از كار خود داشته باشد.

براي اطلاع بيشتر درباره انتخاب شغل مناسب كليك كنيد.

رضايت شغلي ؛ دلايل عدم رضايت شغلي در افراد

عوامل محتلفي مي‌توانند در ايجاد نارضايتي شغلي افراد دخيل باشند، در ادامه‌ بحث به معرفي دلايل نارضايتي شغلي و ارائه‌ راهكار براي حل آن‌ها پرداخته‌ايم. با رعايت اين موارد شايد زندگي شما تغيير كند و بتوانيد بهره بيشتري از شغل خود ببريد.

بي انگيزگي از دلايل عدم رضايت شغلي

بي انگيزگي يكي از عوامل نارضايتي شغلي بين كارمندان است. از نشانه‌هاي بي انگيزگي مي‌توان به انرژي كم و عدم تمايل به فعاليت شغلي اشاره كرد. براي مثال ممكن است شما در ساعات كاري مدام با گوشي موبايل خود مشغول باشيد و در شبكه‌هاي مجازي بچرخيد. دليل اصلي اين وضعيت اين است كه به تلاش‌هاي شما توجه نمي‌شود.

راهكار: براي اصلاح اين وضعيت بايد به دنبال مشاهده‌ بازخورد فعاليت شغلي‌تان باشيد. اگر كارتان براي شما يكنواخت شده يا احساس مي‌كنيد به تلاش‌هاي شما توجه نمي‌شود، بهترين كاري كه مي‌توانيد انجام بدهيد اين است كه به دنبال مشاهده‌ بازخورد فعاليتتان باشيد. اغلب كارفرماها از تمايل كارگر به ارتقاي شغلي باخبر نيستند و لذا به او توجه كافي نمي‌كنند.

اما اگر مديرتان را از مهارت‌هايتان و بازدهي منظم كارتان آگاه كنيد، مي‌توانيد بازخورد فعاليتتان را مشاهده كنيد. در نتيجه براي دريافت بازخورد ابتدا خودتان پيش قدم شويد. به اين ترتيب مي‌توانيد انگيزه بگيريد و از شغل خود لذت ببريد.

ساعت كاري طولاني مقابل رضايت شغلي

بخشي از نارضايتي شغلي شما مي‌تواند ناشي از ساعت كاري طولاني باشد اين امر در بلند مدت سلامت جسم و روانتان را به مخاطره مي اندازد و شما را دچار فرسودگي شغلي كند.

راهكار: اگر وظايف شغلي بسياري داريد و نمي‌توانيد از انجام آن‌ها سرباز بزنيد، بهتر است در اين رابطه با رئيستان صحبت كنيد. از او بخواهيد در راستاي يافتن شيوه‌هاي بهتر مديريت و اولويت‌بندي به شما كمك كند. از اين طريق مي‌توانيد در خصوص چگونگي سازمان‌دهي كارهاي خود به ايده‌هاي بهتري برسيد. اين كار همچنين باعث مي‌شود كه رئيستان متوجه حجم كاري كه شما انجام مي‌دهيد بشود.

براي آگاهي بيشتر درباره فرسودگي شغلي كليك كنيد.

عدم ارتباط دوستانه با همكاران

روابطي كه شما با همكارانتان در محيط كاري برقرار مي‌كنيد مي‌تواند خود انگيزه مناسبي براي شما فراهم كند و يكي از فاكتورهاي مهم در رضايت شغلي باشد. عدم ارتباط دوستانه بين كاركنان مي‌تواند ناشي از فرهنگ سازمان يا ناشي از فرهنگ كاركنان باشد. در هر حال اين امر رضايت شغلي شما را كاهش خواهد داد و همچنين باعث افزايش استرس شغلي شما در محيط كاري مي‌شود.

راهكار: تلاش كنيد مهارت‌هاي ارتباطي موثر را بياموزيد و در هر محيطي كه هستيد خودتان را با شرايط آنجا ساگار كنيد. هر چقدر ميزان سازگاري شما بيشتر باشد سلامت روان شما نيز به همان اندازه بهبود مي‌يابد. 

براي اطلاع بيشتر درباره كاهش استرس شغلي در محيط كاري كليك كنيد.

حقوق پايين

اگر دخل و خرجتان باهم تناسب كافي نداشته باشند، پس حقوقتان پايين است و از آن گله‌مند هستيد. نداشتن امنيت مالي مي‌تواند مهم ترين دليل براي رضايت شغلي باشد.

راهكار: براي اصلاح اين وضعيت مي‌توانيد با هدف كمك به پيشرفت بيشتر سازمان فعاليت خود را بيشتر كنيد و در نتيجه ارتقاي شغلي پيدا كنيد. با رئيستان صحبت كنيد و ايده‌هاي خود را در رابطه با افزايش بازدهي شركت با او در ميان بگذاريد.

عدم علاقه به شغل

انتخاب شغل مناسب از جمله فاكتورهاي اوليه براي داشتن رضايت شغلي محسوب مي‌شود. اگر نسبت به شغلتان هيچ‌گونه علاقه‌اي نداريد و صرفاً از سر اجبار آن را انجام مي‌دهيد، ممكن است شغلتان را خودتان انتخاب نكرده باشيد و بعد از مدتي از آن متنفر شده باشيد.

راهكار: دليل اصلي اين وضع اين است كه از روياهاي خود دست كشيده‌ايد. امكان تغيير و پيروي كردن از روياها در هر سني ميسر است به شرطي كه شما پشتكار كافي براي اين موضوع داشته باشيد، قبل از اينكه شغل خود را تغيير دهيد حتما با بهره بردن از يك مشاوره شغلي از درستي تصميم خود مطمئن شويد. 

براي آشنايي بيشتر درباره مشاوره شغلي كليك كنيد.

سوالات متداول

- آيا ميزان رضايت شغلي قابل اندازه گيري است؟

بله، امروزه پرسشنامه‌هاي مختلفي براي اندازه گيري ميزان رضايت شغلي افراد طراحي شده‌اند كه با پر كردن آن‌ها نمراتي از رضايت شغلي خود به دست مي‌آوريد. در دستورالعمل اين پرسشنامه‌ها به شما گفته خواهد شد كه چه نمراتي از رضايتمندي بالا حكايت دارد. اگر احساس مي‌كنيد احساسات منفي زيادي در مورد شغل خود داريد و نمي‌دانيد بايد چگونه اين مسئله را حل و فصل كنيد مشورت با يك روانشناس مي‌تواند تا حد زيادي به شما كمك نمايد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رضايت شغلي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: عوامل رضايت شغلي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عوامل رضايت شغلي،
موضوع:
[ ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۴:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی