مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اين روزها بيشتر رسانه‌ها ما را به مثبت‌انديشي و برخورد مثبت با مشكلات تشويق مي‌كنند. مشكلات و چالش‌ها در زندگي همه‌‌ افراد وجود دارند و راه گريزي از آن‌ها نيست. همان طور كه شادي و خوشبختي بدون وجود غم و ناراحتي ارزشي ندارد، مشكلات زندگي نيز كمك مي‌كنند تا معني آرامش را بهتر متوجه شويم. از بروز مشكلات در زندگي نمي‌توان جلوگيري كرد ولي با واكنش و برخورد صحيح مي‌توان عواقب آن‌ها را به حداقل رساند. در واقع ده درصد زندگي اتفاقي است كه مي‌افتد و نود درصد باقي مانده واكنشي است كه افراد در مواجهه با آن‌ها نشان مي‌دهند. در ادامه مقاله به بررسي راه‌هاي برخورد با مشكلات و چالش‌هاي زندگي مي‌پردازيم. مشاوره روانشناسي هم مي‌تواند به شما كمك كند در مواجهه با مشكلات خود را تقويت كنيد.

منبع: برخورد مشكلات

 

برخورد مثبت با مشكلات : نحوه برخورد 

مديريت و برخورد صحيح با مشكلات بسيار مهم است چرا كه بسياري از مشكلات به دليل تصميم‌هاي اشتباه در هنگام برخورد با مشكلات است. برخي از افراد هنگامي كه با مشكلي مواجه مي‌شوند احساسي عمل مي‌كنند و توانايي و قدرت حل مسئله را ندارند. افرادي ديگر نيز شكست را پذيرفته و از ادامه تلاش دست بر مي‌دارند. توجه داشته باشيد كه برخورد صحيح شما با مشكلات و نگاه مثبت‌تان مي‌تواند باعث موفقيت در عرصه‌هاي مختلف زندگي شود. در هنگام مواجهه با مشكلات اين ترفندها را مدنظر داشته باشيد.

برخورد مثبت و نفس عميق

اولين گام در برخورد مثبت با مشكلات، مقابله با استرس ناشي از آن است. در هنگام  بروز يك مشكل استرس و فشار رواني بالا مي‌رود و عمق نفس كشيدن كم مي‌شود، در نتيجه تعادل طبيعي بدن برهم مي‌خورد. تحقيقات ثابت كرده است كه تنفس عميق و ديافراگمي بهترين راه براي درمان استرس و آرام كردن دستگاه عصبي غيرارادي بدن است. پس از اين كه استرس خود را كاهش داديد و آرامش خود را به دست آورديد راحت تر و درست تر مي‌توانيد تصميم گيري كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره درمان استرس شديد كليك كنيد.

مشخص كردن نقش خود در مشكل 

به جاي آن كه در هنگام مشكلات به دنبال مقصر بگرديد و خودتان را سرزنش كنيد، نقش خود را در جريان حل مشكل مشخص كنيد. به اين طريق نشان مي‌دهيد كه مشكل را پذيرفته‌ايد و براي حل آن تلاش مي‌كنيد. سرزنش خود و ديگران هيچ فايده‌اي ندارد و مشكل را حل نمي‌كند، تنها فشار رواني و استرس خود را بالا مي‌بريد كه در اين صورت عواقب مشكل بسيار سنگين تر خواهد شد.

عوامل تحت كنترل و غير قابل كنترل

مشكلات تركيبي از عوامل قابل كنترل و غيرقابل كنترل هستند. شما بايد در هنگام بروز مشكل واقع‌بينانه فكر كنيد و اين عوامل را مشخص كنيد. عواملي كه تحت كنترل شما نيستند را فراموش كنيد و بپذيريد كه در اين مورد كاري از دست شما بر نمي‌آيد. در عوض مي‌توانيد تمركز خود را بر عوامل تحت كنترل بگذاريد و به دنبال راه حل و برخورد مثبت با اين مشكلات باشيد. با از بين بردن عوامل تحت كنترل تاثير بقيه عوامل را نيز به حداقل مي‌رسانيد و مشكل را با كم ترين زيان و خسارت حل مي‌كنيد.

تسلط بر فشار احساسي

اشتباه‌ترين كار ممكن در برخورد با مشكلات، تصميم گيري در هنگام عصبانيت و ناراحتي است. تصميم‌هايي كه در هنگام ناراحتي گرفته مي‌شوند با تصميم‌هاي معقولانه بسيار متفاوت هستند. در اين شرايط احتمال اين كه تصميم‌هاي اشتباه بگيريد بسيار زياد است؛ پس در اين شرايط يك نفس عميق بكشيد و سعي كنيد به حالت معقول خود برگرديد، حتي بهتر است در صورت امكان تصميم گيري را به تعويق بيندازيد تا آرام شويد و تصميم‌هاي درست و عاقلانه بگيريد.

براي اطلاع بيشتر درباره مهارت تصميم گيري درست كليك كنيد.

برخورد مثبت با مشكلات : مشخص كردن راه حل ها

يك ليست براي خود تهيه كنيد (مي‌توانيد آن‌ها را بنويسيد يا به صورت ذهني اين كار را بكنيد) و راه حل‌هاي موجود را در آن مشخص كنيد. فايده‌ها و عيب‌هاي اين راه حل‌ها را مشخص كنيد و آن‌ها را اولويت بندي نماييد. اين كار به شما كمك مي‌كند تا ذهن خود را مرتب كنيد و راحت تر تصميم بگيريد. به علاوه متوجه مي‌شويد كه امكان انتخاب داريد واين باعث مي‌شود كه اعتماد به نفس بيشتري داشته باشيد و احساس ضعف خود را در برابر مشكل كاهش دهيد. ضمن اينكه مهارت حل مسأله از آن چيزهاست كه كم كم در آن متبحر مي‌شويد.

براي شناخت بيشتر درباره مهارت حل مسئله كليك كنيد.

برخورد مثبت با مشكلات و نگاه به آينده

اگر واقع بينانه فكر كنيد متوجه مي‌شويد كه بسياري از مشكلات آن قدر كه فكر مي‌كنيد مهم نيستند. به آينده نگاه كنيد و فكر كنيد كه در چند سال آينده نيز اين مشكل انقدر شما را اذيت خواهد كرد؟ و يا اين مشكل بر آينده شما تاثير جدي مي‌گذارد؟ مشكلات كمي هستند كه تاثيرات جدي و طولاني مدت بر زندگي بگذارند. البته اين نكته به اين معني نيست كه حل مشكلات را كنار بگذاريد و نسبت به همه چيز بي تفاوت باشيد، منظور اين است كه از كاه كوه نسازيد و باور داشته باشيد كه مشكلات قابل حل هستند و با خود فاجعه به همراه نمي‌آورند. مشكلات جز جدايي ناپذير و طبيعي زندگي هستند و در زندگي همۀ افراد وجود دارند. پس باور داشته باشيد كه مشكلات قابل حل هستند و به آن بدي كه شما فكر مي‌كنيد نيستند.

كلام آخر

نوع نگاه افراد در برخورد با مشكلات نقش موثري در روند حل مسائل دارد. هر چقدر كه بتوانيد مهارت‌هاي مختلف زندگي از جمله تاب آوري، حل مسئله و قدرت تصميم گيري خود را بالاتر ببريد بهتر مي‌توانيد از پس مشكلات بر بياييد. به مرور با افزايش اعتماد به نفس و تجربه‌هايي كه در طول زندگي به دست مي‌آوريد پخته تر شده و راحت‌تر مي‌توانيد برخورد مثبت با مشكلات داشته باشيد. براي آشنايي با مهارت هاي زندگي كليك كنيد.

با اين حال گاهي افراد ممكن است در طول زندگي نتوانند آنطور كه بايد و شايد واكنش مناسبي نسبت به مسائل داشته باشند كه در اين شرايط لازم است با بهره بردن از مشاوره روانشناسي اين مهارت‌ و تمرين‌ها را فرا بگيرند. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي مي‌تواند در اين زمينه با ارائه مشاوره تلفني و حضوري كمك كننده باشد. همچنين در اين مركز كارگاه‌هايي با هدف ارتقاي سلامت رواني افراد برگزار مي‌شود كه شركت در اين كارگاه‌‌ها اثرگذاري مثبتي در رفتار افراد هنگام بروز مشكلات دارد.

براي آگاهي بيشتر درباره روند دريافت مشاوره تلفني و مشاوره حضوري كليك كنيد.

سوالات متداول

در برخورد با مشكلات اعتماد به نفسم را از دست مي‌دهم و شكست مي‌خورم چه كاري بايد انجام بدم؟

سعي كنيد ديدگاه و نوع نگاه خود را نسبت به مشكلات تغيير بدهيد و با تمرين راهكارهايي كه گفته شد اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آوريد. در صورتي كه با تمرين‌هاي گفته شده بازهم نتوانستيد در مواجهه با مشكلات پيروز شويد از يك مشاور و روانشناس كمك بگيريد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه برخورد مثبت با مشكلات مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: برخورد مشكلات

امتیاز:
بازدید:
برچسب: برخورد مشكلات،
موضوع:
[ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۲۱:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی