مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

به عنوان يك والد حتما متوجه‌ شده‌ايد كه درخواست‌ها و خواسته هاي كودكان به دوسته مطلوب و غير مطلوب تقسيم مي‌شوند. معمولاً والدين در قبال خواسته‌هاي نامعقول كودك واكنش نامناسب نشان مي‌دهند و همين موضوع مي‌تواند لجبازي، پرخاشگري و بدخلقي كودك را افزايش دهد و منجر به درخواست و خواسته‌هاي نامطلوب ديگر شود. والدين با آشنايي و نحوه صحيح برخورد با كودكي كه خواسته‌هاي زيادي دارد و همچنين دلايل ايجاد اين رفتار مي‌توانند تا حد زيادي اين مسئله را در كنترل خودشان بگيرند تا تنش و خواسته‌هاي نامطلوب كودك كمتر شود. 

منبع: خواسته هاي كودكان

 

خواسته هاي كودكان

طبيعي است كه كودك به عنوان يكي از اعضاي خانواده گاهي خواسته‌هايي دارد. مي‌توان گفت خواسته‌هاي كودك به دو دسته مطلوب و نامطلوب تقسيم مي‌شوند. معمولاً والدين درخواست‌هاي مطلوب و منطقي كودكان را به راحتي انجام مي‌دهند، اما اين خواسته‌ها و درخواست در برخي كودكان به دلايل مختلفي بيش از حد مي‌شود و يا كودك در مكان و شرايط نامناسبي اين درخواست‌ها را دارد و بر آن پافشاري مي‌كند كه مي‌تواند تنش و مشكلات رابطه والد و فرزند را بيشتر كند.

 

دلايل خواسته‌هاي نامطلوب در كودك

خواسته هاي نامطلوب كودكان دلايلي دارد كه برخي از آن‌ها به شرح زير هستند:

1. پرتوقع بودن پدر و مادر

والدين بايد توجه داشته باشند كه كودك، محصول خانواده است و يكي از دلايل درخواست زياد كودكان همين پرتوقع بودن خود والدين مي‌باشد. كودكان از طريق مشاهده و الگو قرار دادن والدين خودشان مي‌توانند اين رفتار را ياد بگيرند.

2. خواسته هاي كودكان | محبت بيش از حد والدين به كودك

محبت بيش از اندازه و حمايت زياد از كودك باعث مي‌شود تا كودك فكر كند در هر شرايطي والدين بايد از خواسته‌هايش پيروي كنند. اين كار باعث مي‌شود تا كودك به نوعي لوس شود و درخواست‌هاي نابجا داشته باشد.

3. تشويق و پاداش زياد

گاهي والدين به هر دليلي براي كودك خود پاداش و جايزه در نظر مي‌گيرند. دادن پاداش و تشويق بايد متناسب با سطح عملكرد و رفتار كودك باشد. اگر كودك پاداش بيجا دريافت كند، به مرور ياد مي‌گيرد تا خودش هم درخواست‌هاي زيادي از والدين داشته باشد.

 

نحوه برخورد با خواسته‌هاي نامطلوب كودك

نحوه واكنش و برخورد والدين در برابر خواسته‌ها و درخواست‌هاي كودكان مي‌تواند تعيين كننده آن باشد كه كودك خواسته‌هاي مطلوب يا نامطلوب داشته باشد. در نتيجه بهتر است والدين از ابتدا با شيوه صحيح برخورد با خواسته‌هاي كودك آشنا شوند.

1. توضيح و آموزش به كودك

والدين بايد بدانند كه صحبت كردن با كودك و آموزش دادن به او هميشه مي‌تواند كمك كننده باشد. بهتر است والدين دليل نه گفتن و رد كردن درخواست كودك را توضيح دهند. در بسياري موارد كودك منظور والدين را درك نمي‌كند و همانطور به لجبازي خود ادامه مي‌دهد. اما والدين بايد بدانند كه توضيح دادن به كودك و آموزش به او يك مسئله زمان‌بر و طولاني مدت است و يك امر ضروري در تربيت مي‌باشد. اگر والدين بدون توضيح و آموزش به كودك صرفاً فقط با خواسته‌هاي او مخالفت كنند، كودك پرخاشگر‌تر و لجبازتر خواهد شد و رابطه صميمي بين والدين و كودك خدشه دار مي‌شود. اما با توضيح دادن شرايط، كودك در طول زمان ياد مي‌گيرد كه درخواست‌هاي نامطلوب خود را كاهش دهد.

براي دادن بهترين پاسخ و راه هاي نه گفتن به كودك كليك كنيد.

2. خواسته هاي كودكان | رفتار و سبك فرزندپروري مقتدرانه

والدين با داشتن سبك فرزندپروري مقتدرانه مي‌توانند در حين مهربان بودن و رابطه صميمي با كودك، از همان ابتدا حد و مرزهايي را براي كودكشان تعيين كنند. از همان دوران نوزادي، والدين بايد به طور مستقيم و قاطعانه به برخي درخواست‌هاي كودك "نه" بگويند. اگر از همان اوايل تولد، مادر در شرايط مناسب به طور قاطعانه و جدي و در حين حال با محبت و صميميت با برخي درخواست‌هاي نامطلوب نوزادش مخالفت كند، نوزاد به مرور ياد خواهد گرفت كه داشتن درخواست لزوماً به منزله برآورده كردن آن از طرف والدين نيست. اين مسئله باعث مي‌شود كه در سال‌هاي كودكي درخواست‌هاي نامطلوب كودك كاهش پيدا كند و به حداقل برسد.

3. حق انتخاب به كودك

هميشه به كودكتان حق انتخاب دهيد. در بسياري از موارد كودكان براي اينكه بتوانند ابزار وجود كنند و ديده شوند درخواست‌هاي زيادي مي‌كنند. هنگامي كه كودك يك درخواست معقول و مطلوب دارد، به او حق انتخاب دهيد تا از گزينه‌هاي مختلف به خواسته‌ خودش يكي را انتخاب كند. اين كار باعث مي‌شود تا كودك احساس كند كه بر شرايط و زندگي خودش كنترل دارد.

4. خواسته هاي كودكان | پيشنهاد جايگزين

علاوه بر حق انتخاب دادن به كودك، والدين مي‌توانند براي خواسته‌هاي نامطلوب كودك به آن‌ها پيشنهاد جايگزين بدهند. گاهي كودك بدون در نظر گرفتن شرايط و وضعيت صرفاً از جانب والدين درخواست مي‌كند. والدين مي‌توانند با دادن پيشنهاد جايگزين، درخواست‌‌هاي كودك را هدفمندتر كنند.

براي اطلاع بيشتر با نحوه صحيح رفتار با كودك كليك كنيد.

سخن آخر

نكته‌اي كه دانستن آن اهميت دارد اين است كه اگر يك روش براي دوستان يا آشنايانتان موفقيت آميز بوده، ممكن است براي كودك ديگر يا كودك شما مفيد و موثر واقع نشود. پس بايد راه‌هاي مختلفي را امتحان كنيد. اگر در انجام اين كار كلافه‌ شده‌ايد و تمام روش‌ها را انجام داده‌ايد به يك روانشناس يا مشاور كودك مراجعه كنيد تا با بررسي و ارزيابي دقيق شرايط كودك و خانواده راه حل مناسب را در اختيار شما قرار دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد. 

 

سوالات متداول

-آيا بايد به همه درخواست‌هاي كودك توجه كرد؟

به عنوان والدين بايد هميشه حواستان به كودكتان باشد و به نيازهاي كودكتان توجه داشته باشيد. اما اين مسئله نشان دهنده آن نيست كه بايد همه درخواست‌هاي كودك را انجام دهيد. والدين بايد بتوانند شيوه صحيح برخورد با درخواست‌هاي كودك را يادبگيرند. اگر در رابطه با شيوه صحيح برخورد با درخواست‌هاي كودك خود مشكل داريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه به يك روانشناس كودك مراجعه نماييد. براي كسب بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كودك كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه خواسته هاي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خواسته هاي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواسته هاي كودكان،
موضوع:
[ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۷:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی