مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ترس از بيماري يكي از انواع مشكلات اضطرابي است كه در اصطلاح تخصصي روانشناسي به آن اختلال اضطراب بيماري يا هيپوكندريا گفته مي‌شود. در اين اختلال فرد ترس شديدي از بيمار شدن دارد و بدون اينكه هيچ علامت جسماني خاصي در او وجود داشته باشد دائماً در مورد ابتلا به انواع بيماري‌ها نگران است. خوشبختانه درمان‌هاي روانشناختي مختلفي وجود دارد كه مي‌تواند به افراد در اين وضعيت كمك كند و آن‌ها را از اضطراب‌هاي آزاردهنده و مداوم نجات دهد. ما در ادامه اين مقاله در مورد علل، علائم و درمان ترس از بيماري توضيحات بيشتري را ارائه كرده‌ايم پس تا انتها با ما همراه باشيد. 

منبع: ترس از بيماري | علل، علائم و درمان ترس از بيماري

 

ترس از بيماري يا چيست؟

ترس از بيماري به شرايطي گفته مي‌شود كه در آن فرد تمركز افراطي به بدن خود دارد و همچنين همواره علائم بدني ناخوشايندي را احساس مي‌كند كه باعث مي‌شود در مورد ابتلا به بيماري‌هاي جدي نگران باشد. اگر اين ترس تا حدي فراگير شود كه عملكرد روزانه فرد را تحت تأثير قرار دهد به عنوان يك اختلال در نظر گرفته مي‌شود. روانشناسان در گذشته اين اختلال را هيپوكندريا مي‌ناميدند. اما امروزه اين اصطلاح در منابع تشخيصي جاي خود را به اصطلاح اختلال اضطراب بيماري داده است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه هيپوكندريا كليك كنيد.

 

علائم ترس از بيماري

اختلال اضطراب بيماري باعث مي‌شود كه شما مشغله‌هاي فكري دائمي با انواع بيماري‌ها داشته باشيد. ممكن است هر علامت كوچك و تغييري كه در بدنتان احساس مي‌كنيد باعث شود كه به بيماري‌هاي خيلي جدي مشكوك شويد و درنتيجه ترس و اضطراب شديدي در وجودتان شكل بگيرد. به طور خلاصه علائم ترس از بيماري را مي‌توان در موارد زير خلاصه كرد.

- داشتن مشغله‌هاي ذهني زياد در مورد ابتلا به بيماري‌هاي جدي

- نگراني در مورد اينكه هر علامت جسماني كوچك مي‌تواند نشانه يك مشكل جدي باشد

- داشتن حساسيت افراطي در مورد وضعيت سلامت بدن

- نداشتن اطمينان كافي به تشخيص پزشك در مورد عدم ابتلا به بيماري و يا حتي ترديد نسبت به تست‌هاي آزمايشگاهي كه جواب را منفي نشان مي‌دهند

- داشتن نگراني‌هاي بسيار شديد در مورد ابتلا به بيماري‌هايي كه در سوابق خانوادگي وجود دارد

- چك كردن مدام و افراطي وضعيت سلامت بدن خود

- مراجعه مكرر به دكتر براي اطمينان يافتن از عدم ابتلا به بيماري يا اجتناب از رفتن به پزشك به دليل احساس ترس شديد از شنيدن ابتلا به يك بيماري

- خودداري كردن از حضور در بين افراد، يا ايجاد محدوديت براي حضور در برخي اماكن يا انجام برخي فعاليت‌ها در جهت كاهش ريسك ابتلا به انواع بيماري‌ها

- جست وجوي بسيار زياد در مورد علل انواع بيماري‌ها در شبكه‌هاي اينترنتي

 

علل دچار شدن به ترس از بيماري

علت دچار شدن به ترس از بيماري مي‌تواند در بين افراد مختلف بسيار متغير باشد. با اين حال متخصصان برخي عوامل تأثيرگذار را شناسايي كرده‌اند كه تا حد زيادي در بروز اين مشكل تأثيرگذار هستند.

عقايد فرد

برخي افراد تحمل بسيار پاييني در مورد علائم بيماري دارند. اين مسئله باعث مي‌شود كه آن‌ها هنگام دچار شدن به هرگونه وضعيت ناخوشايند جسماني گرفتار نوعي سوءتعبير شوند و به اين نتيجه برسند كه به مشكلي جدي دچار هستند. همين امر باعث مي‌شود كه آن‌ها دائماً در جست‌وجوي شواهدي باشند كه عقايد آن‌ها را پيرامون بيماري تأييد نمايد.

تأثيرات خانواده

مطالعات نشان مي‌دهند افرادي كه والدينشان به ترس از بيماري مبتلا هستند بيش از سايرين به اين مشكل دچار مي‌شوند چراكه آن‌ها از كودكي از طريق يادگيري مشاهده‌اي تحت تأثير پدر و مادر خود قرار مي‌گيرند.

تجربيات گذشته

اگر شما در دوران كودكي تجربيات تلخي از ابتلا به يك بيماري سخت داشته باشيد احتمالا در گذشته بيشتر نسبت به علائم جسماني در خود حساس بوده‌ايد و همين مسئله مي‌تواند زمينه را براي بروز اختلال اضطراب بيماري فراهم نمايد. البته همه افرادي كه درگذشته سابقه دچار شدن به بيماري‌هاي خاص را دارند لزوماً در آينده به اين مشكل دچار نمي‌شوند و اين مسئله تا حد زيادي به ظرفيت‌هاي رواني و سبك تربيتي فرد دارد.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

 

درمان ترس از بيماري

مطالعات نشان مي‌دهد كه درمان شناختي رفتاري كه توسط روانشناسان ارائه مي‌شود تأثيرگذارترين روش درماني براي بهبود اضطراب بيماري است. همچنين در مواردي كه اين اختلال شدت زيادي مي‌گيرد مصرف داروهاي مهاركننده اختصاصي بازجذب سروتونين نظير فلوكستين، سرترالين و پاروكستين مي‌تواند در كنار رواندرماني به روند بهبود فرد كمك كند. اگر شما نياز به دريافت دارو داشته باشيد روانشناس شما را به يك روانپزشك ارجاع خواهد داد تا بتوانيد در كنار جلسات مشاوره از درمان دارويي نيز بهره‌مند شويد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- چگونه مي‌توان از اضطراب بيماري پيشگيري كرد؟

ايجاد تغييراتي در سبك زندگي نظير خودداري از مصرف تنباكو، الكل و نوشيدني‌هاي كافئين دار و همچنين گنجاندن فعاليت‌هاي ورزشي و تكنيك‌هاي آرامش بخشي نظير مديتيشن از جمله كارهايي هستند كه مي‌توانند به شما كمك كنند تا سطح اضطراب خود را به طور كلي پايين‌تر نگه داريد و كمتر در اين مشكل درگير شويد. همچنين مراجعه به موقع به متخصصان سلامت روان به شما كمك مي‌كند تا از پيشرفت اين اختلال جلوگيري كنيد و روند درمان سريع‌تري را تجربه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترس از بيماري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ترس از بيماري | علل، علائم و درمان ترس از بيماري

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۹:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی