مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اختلال شخصيت در زنان، مي‌تواند تا حدودي ازنظر نوع اختلالي كه فرد به آن مبتلا مي‌شود متفاوت از آقايان باشد. اگرچه نشانه‌هاي اختلال شخصيت ممكن است در هر دو جنس يكسان باشد اما بااين‌حال شيوع برخي از انواع اين اختلالات در زنان بيش از مردان است. تفاوت در شيوع اختلالات شخصيت در هر دو جنس نشان‌دهنده اين است كه احتمالاً تفاوت‌هاي جنسيتي در بروز اختلالات شخصيت نقش مهمي دارند. عواملي مانند وضعيت فيزيولوژيك و شرايط فرهنگي باعث مي‌شود زنان براي بروز برخي از انواع اختلال شخصيت آسيب‌پذيرتر از مردان باشند. با توجه به آنچه گفته شد ما در اين مطلب راجع به شيوع انواع اختلال شخصيت در زنان و دلايل آن صحبت خواهيم كرد. 

منبع: اختلال شخصيت در زنان

 

اختلال شخصيت چيست؟

اختلال شخصيت به معناي بروز برخي ويژگي‌هاي رفتاري و شخصيتي در فرد است كه نسبت به رفتارهاي معمول تفاوت چشمگيري دارد. انواع مختلفي از اختلال شخصيت وجود دارد كه هريك از آن‌ها باعث بروز رفتارهاي خاصي در فرد مي‌شود. با توجه به اينكه مبتلايان به اختلالات شخصيتي هيچ بينشي نسبت به بيماري خود ندارند و معمولاً ديگران را مقصر مشكلات پيش‌آمده مي‌دانند، اطرافيان اين افراد مشكلات بسياري را تجربه خواهند كرد.

به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود حتي در شرايطي كه بيمار تمايلي براي درمان ندارد نيز اطرافيان از جلسات درماني استفاده كنند. مشاورين به شما كمك خواهند كرد تا در شرايط موجود سلامت روان خود را حفظ كرده و راه‌هايي را براي برخورد بهتر با فردي كه دچار مشكل شخصيت است آموزش ببينيد. براي كسب اطلاع در زمينه اختلالات شخصيت كليك كنيد. 

 

دلايل تفاوت اختلال شخصيت در دو جنس

برخي از انواع اختلال شخصيت در زنان شيوع بيشتري دارد و اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه نمي‌توان نقش عامل جنسيت را در بروز اختلال شخصيت ناديده گرفت. اما سؤالي كه بايد به آن پاسخ دهيم اين است كه جنسيت مؤنث چگونه باعث بروز برخي اختلالات شخصيت مي‌شود؟

پاسخ اين سؤال هنوز به‌طور كامل مشخص نشده اما بااين‌حال مسلم اين است كه بروز اختلالات شخصيت تحت تأثير مجموعه‌اي از عوامل جسمي-رواني-اجتماعي قرار دارد. درنتيجه بروز بيشتر برخي اختلالات شخصيت در زنان نيز به‌طورقطع تا حدودي به تفاوت‌هاي فيزيولوژيكي بستگي دارد؛ اما علاوه بر ويژگي‌هاي جسمي، مسائل فرهنگي نيز از عوامل تأثيرگذار در اين زمينه هستند. براي مثال در شرايطي كه اجتماع ويژگي‌هايي مانند زيبايي‌هاي ظاهري و جلب‌توجه را از توانايي‌هاي يك زن مي‌داند، افزايش شيوع اختلال شخصيت نمايشي در ميان زنان قابل پيش‌بيني خواهد بود.

احتمال ديگر اين است كه شايد دليل بيشتر بودن ابتلاي زنان به برخي اختلالات شخصيت نه به دليل تفاوت در ميزان شيوع بلكه به اين خاطر باشد كه زنان بيش از مردان به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند.

 

اختلال شخصيت در زنان

همان‌طور كه گفته شد برخي از انواع اختلال شخصيت در زنان بيش از مردان ديده مي‌شود. در ادامه به اين اختلالات و دلايل شيوع آن‌ها در زنان اشاره خواهيم كرد.

1. اختلال شخصيت مرزي

اختلال شخصيت مرزي شايع‌ترين نوع اختلال شخصيت در ميان زنان است و با ويژگي‌هايي نظير بي‌ثباتي در رفتار و احساسات، ترس از طرد شدن و رفتارهاي تكانه‌اي شناخته مي‌شود. متخصصين معتقدند مورد تجاوز قرار گرفتن يكي از مهم‌ترين عواملي است كه ارتباط مستقيمي با بروز اختلال شخصيت مرزي دارد و با توجه به اينكه زنان به‌مراتب بيشتر از مردان به لحاظ جنسي، رواني، كلامي و... موردتهاجم قرار مي‌گيرند، بروز اين اختلال در آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند. علاوه بر اين زنان معمولاً به‌عنوان افرادي احساسي و نيازمند به حمايت شناخته مي‌شوند كه اين موضوع مي‌تواند باعث بروز ترس از طرد شدن در فرد شود و اين ترس يكي از ويژگي‌هاي اصلي اختلال شخصيت مرزي است. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اختلال شخصيت مرزي كليك كنيد. 

2. اختلال شخصيت در زنان | اختلال شخصيت اجتنابي

اختلال شخصيت اجتنابي يكي از انواع اختلالات شخصيت است كه ارتباط بالايي نيز با اختلال شخصيت مرزي دارد و بيشتر در جنس مؤنث ديده مي‌شود. مبتلايان به اين اختلال معمولاً روابط خود را محدود كرده و تا جاي ممكن از اجتماعات دوري مي‌كنند. اين دوري به اين خاطر اتفاق مي‌افتد كه آن‌ها از قضاوت شدن توسط ديگران واهمه دارند. به عبارتي ترس از تنها ماندن و طرد شدن از جمع يا انجام رفتاري كه باعث خجالت‌زدگي آن‌ها در مقابل ديگران شود، معمولاً باعث خواهد شد آن‌ها علي‌رغم ميلي كه به حضور در اجتماعات دارند از آن كناره‌گيري كنند. با توجه به اينكه فرهنگ‌هاي تربيتي معمولاً دختران را بيشتر نسبت به قضاوت و جلب حمايت ديگران آسيب‌پذير مي‌سازند، اين اختلال نيز در بين زنان بيشتر از مردان امكان بروز پيدا خواهد كرد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اختلال شخصيت اجتنابي كليك كنيد. 

3. اختلال شخصيت وابسته

يكي ديگر از انواع اختلال شخصيت در زنان، اختلال شخصيت وابسته است. مبتلايان به اين اختلال به معناي واقعي كلمه به فردي ديگر نياز دارند تا به او تكيه كنند. آن‌ها براي انجام تمامي امور و تصميم‌گيري راجع به مسائل مختلف به فردي ديگر نياز دارند و درصورتي‌كه تنها بمانند توانايي انجام هيچ كاري را نداشته و به‌طور كامل فلج مي‌شوند. به همين خاطر معمولاً براي فرار از تنهايي همواره سعي مي‌كنند تا فردي را كنار خود نگه دارند و در صورت جدايي از او بلافاصله فرد ديگري را جايگزين نمايند.

زنان به‌ويژه در سال‌هاي اول جواني و نوجواني احساس مي‌كنند كه به فردي براي مراقبت نياز دارند و اين موضوع مي‌تواند زمينه‌ساز بروز نشانه‌هاي وابستگي باشد. علاوه بر اين فرهنگي كه فرديت را براي زنان نهي مي‌كند و از آن‌ها مي‌خواهد زندگي خود را صرف امور خانواده و كمك به ديگران كنند، شرايط را براي بروز اين اختلال مهيا خواهد كرد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه اختلال شخصيت وابسته كليك كنيد. 

4. اختلال شخصيت در زنان | اختلال شخصيت نمايشي

اختلال شخصيت نمايشي يا هيستريونيك يكي ديگر از انواع اختلال شخصيت است كه در زنان بيش از مردان ديده مي‌شود. اين اختلال بيشتر با رفتارهاي نمايشي و تلاش براي تحت تأثير قرار دادن ديگران شناخته مي‌شود. مبتلايان به اين اختلال معمولاً در مقابل جنس مخالف رفتاري اغواگرايانه دارند و با توجه به اينكه به‌ويژه در سال‌هاي اخير جامعه اين قبيل رفتارها را در زنان بيشتر تشويق مي‌كند، بالاتر بودن نرخ شيوع در زنان موضوعي قابل پيش‌بيني خواهد بود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلال شخصيت نمايشي كليك كنيد. 

 

سؤالات متداول

1.آيا اختلال شخصيت در زنان با مردان متفاوت است؟

خير، اختلالات شخصيت مي‌تواند در هر دو جنس بروز پيدا كند اما برخي اختلالات در زنان شيوع بيشتري دارد.

2.چه اختلالات شخصيتي در زنان بيش از مردان رخ مي‌دهد؟

اختلال شخصيت مرزي، اجتنابي، وابسته و شخصيت نمايشي در زنان بيش از مردان اتفاق مي‌افتد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه اختلال شخصيت در زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اختلال شخصيت در زنان

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اختلال شخصيت در زنان،
موضوع:
[ ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۲۹:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی