مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ريتالين از جمله مواد محركي است كه بيشتر در درمان اختلال بيش فعالي و كمبود تمركز كاربرد دارد اما به دليل برخي ويژگي‌هاي آن بسياري از افراد تحصيل كرده براي افزايش تمركز و شب بيداري در شب‌هاي امتحان از آن استفاده مي‌كنند. در واقع مصرف ريتالين باعث تحريك سيستم عصبي مي‌شود و درنتيجه دوپامين بيشتري ترشح مي‌گردد كه باعث حالت سرخوشي در فرد مصرف كننده مي‌شود. بي توجهي به عوارض و پيامدهاي مصرف ريتالين منجر به ايجاد مشكلاتي نظير اعتياد به اين ماده براي فرد خواهد شد كه لازم است فرد براي ترك اعتياد اقدام كند. اگر به دنبال اطلاعات بيشتري در مورد ريتالين و عوارض مصرف آن هستيد، ما در اين مقاله به توضيحات جامعي درباره آن پرداخته‌ايم كه مطالعه آن مي‌تواند براي شما سودمند باشد.

منبع: ريتالين چيست

 

موارد مصرفي ريتالين

ريتالين يا متيل فنيدات بيشتر به عنوان دارويي براي اختلال نقص توجه و بيش فعالي (ADHD) در كودكان شناخته مي‌شود. اين دارو با تغيير مقدار خاصي مواد شيميايي طبيعي در مغز اثر مي‌كند. با مصرف آن توانايي فرد براي توجه، تمركز بر يك فعاليت و كنترل مشكلات افزايش پيدا مي‌كند. همچنين به فرد در بهبود مهارت‌هاي گوش دادن و سازماندهي وظايف كمك مي‌كند. يكي ديگر از مصارف دارويي آن جهت كنترل اختلال حمله خواب (ناركولپسي) يا حملات پانيك مي‌باشد. براي آشنايي بيشتر با حمله خواب و حملات پانيك كليك كنيد.

امروزه مصرف ريتالين توسط دانشجويان و داوطلبان كنكور بسيار ترويج يافته است. آن‌ها از اين دارو براي افزايش تمركز و بيخوابي استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه اغلب مصرف كنندگان از عوارض و خاصيت اعتياد آوري آن آگاهي لازم را ندارند. در واقع اگر  شما دچار اختلال بي توجهي و نقص توجه نباشيد و سرخود يا به اشتباه اين دارو را مصرف كنيد، ريتالين به جاي تاثيرات مثبت اثرات مخربي بر مغز شما به جاي خواهد گذاشت كه جبران كردن آن مي‌تواند دشواري‌هاي بسياري را براي شما به همراه داشته باشد. 

براي شناخت بيشتر درباره بيش فعالي كودكان كليك كنيد.

عوارض مصرف ريتالين

ريتالين همانند هر داروي ديگري در كنار اثر درماني خود، عوارض جانبي نيز دارد. در بعضي موارد ممكن است اين عوارض بسيار شديد باشد و باعث بروز مشكلات جدي ديگري شوند كه در اين شرايط لازم است براي قطع آن با متخصص مشورت شود. عوارض مصرف ريتالين نسبت به بسياري از مواد و داروهاي اعتياد آور ديگر شديدتر است و به هيچ وجه نبايد به صورت خودسرانه و بدون تجويز پزشك مصرف شود. مهم ترين عوارض آن شامل موارد زير مي‌باشد.

  • خارش پوستي
  • كهير
  • تب
  • كاهش اشتها
  • تغييرات فشار خون
  • تپش قلب
  • بي نظمي ضربان قلب
  • شكم درد
  • گلو درد
  • كاهش وزن
  • حالت تهوع
  • سردرد و سرگيجه
  • بي خوابي يا خواب آلودگي

توجه: در افراد مبتلا به اختلال خواب پيشنهاد مي‌شود بين آخرين زمان مصرف ريتالين تا زمان خواب، چند ساعت فاصله ايجاد كنند.

براي آشنايي بيشتر با انواع مواد اعتيادآور كليك كنيد.

خطرات مصرف ريتالين

مصرف ريتالين به صورت سرخود مي‌تواند باعث بروز خطرات متعددي از تغييرات جسمي و رواني يا حتي مرگ شود. خطرات اين دارو در صورتي كه تحت نظارت و با تجويز پزشك باشد قابل كنترل است. معمولا به علت خطرات و عوارض بالاي ريتالين، مصرف اين دارو براي كودكان زير 6 سال توصيه نمي‌شود. مهم ترين خطرات مصرف ريتالين را در ادامه مرور مي‌كنيم.

مرگ ناگهاني در مبتلايان به مشكل جدي قلبي

در كودكان و بزرگسالان مبتلا به بيماري‌هاي جدي قلبي يا مشكلاتي در ساختار و شكل قلب موارد متعددي از مرگ ناگهاني گزارش شده است. در اين بيماران انواع داروهاي محرك تا حد امكان تجويز نمي‌شود. در صورت وجود مشكلات قلبي لازم است حتما مشكل با پزشك در ميان گذاشته شود.

براي اطلاع بيشتر درباره انواع مواد محرك كليك كنيد.

افزايش فشار خون و ضربان قلب

به طور كلي ريتالين باعث افزايش فشار خون و ضربان قلب مي‌شود كه با توجه به محدود بودن اين تغييرات خطر چنداني براي افراد سالم ندارد. با اين حال لازم است مصرف اين دارو در افراد مبتلا به فشار خون بالا و تپش قلب با احتياط انجام شود.

اختلالات رواني حاد

در مبتلا به برخي اختلالات رواني ديگر مصرف ريتالين ممكن است باعث تشديد و حاد شدن شرايط اختلال شود. افرادي كه به اختلالات افسردگي و دو قطبي مبتلا هستند يا خود و خانواده آن‌‌ها سابقه خودكشي دارند؛ نياز به بررسي بيشتري براي تجويز داروهاي محرك دارند. همچنين مصرف ريتالين ممكن است باعث بروز توهم، هذيان و شيدايي در كودكان شود.

براي اطلاع درباره اختلالات رواني از جمله افسردگي و اختلال دوقطبي كليك كنيد.

مشكلات رشدي

كودكان مصرف كننده ريتالين در افزايش قد و وزن نسبت به همسالان خود رشد كمتري نشان مي‌دهند. هر چند اين كاهش رشد به ميزان نگران كننده‌اي نيست اما لازم است كودكان مصرف كننده تحت نظارت قرار گيرند و روند رشدي آن‌ها بررسي شود. كودكاني كه در روند رشدي آن‌ها كاهش مشاهده مي‌شود ممكن است با تشخيص پزشك نياز به قطع مصرف پيدا كنند.

نعوظ دردناك

مصرف كنندگان ريتالين ممكن است با مصرف اين دارو دچار برخي مشكلات جنسي شوند. براي مثال دوره‌هاي طولاني مدت و دردناك از نعوظ در مردان از جمله موارد مشاهده شده است. خطر اين وضعيت زماني است كه درد به شكل غير قابل تحملي افزايش پيدا كند. در اين شرايط احتمال دارد كه حتي به جراحي نياز باشد. در صورت بروز اين مشكل بايد فورا مسئله با پزشك در ميان گذاشته شود و در صورت لزوم تغييراتي در برنامه درماني صورت پذيرد.

تداخل دارويي ريتالين

بسياري از داروها در صورتي كه همراه يكديگر مصرف شوند براي فرد عوارض شديدي دارند و گاهي بسيار خطرناك هستند. بعضي از داروهاي ضد افسردگي در صورتي كه همزمان با ريتالين مصرف شوند ممكن است اثرات خطرناكي مانند افزايش فشار خون داشته باشند. بعضي از داروها از جمله داروهاي موسوم به سه حلقه اي مورد استفاده در درمان افسردگي در صورت مصرف همزمان با ريتالين ممكن است اثر خود را از دست بدهند. همچنين ممكن است ريتالين اثر داروهاي كنترل كننده فشار خون را كاهش دهد و نقش خنثي كننده براي آن‌ها داشته باشد.

براي آشنايي بيشتر درباره داروهاي ضد افسردگي و روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد.

اعتياد به ريتالين

ريتالين با وجود ماده مؤثري به نام آمفتامين كه نوعي از مواد محرك است ساختار شيميايي شبيه به شيشه دارد. هر چند اعتياد و عوارض اين دارو از شيشه بسيار كمتر است اما همچنان اين ماده مي‌تواند باعث وابستگي به ويژه وابستگي رواني در مصرف كننده شود. به خصوص در افرادي كه سابقه اعتياد به مواد مخدر يا الكل را دارند تجويز اين دارو بايد با احتياط بيشتري صورت پذيرد. به همين دليل قطع دارو بايد تدريجي باشد و بعد از قطع مصرف نيز نشانه‌هاي ترك يا اختلالات رواني پيگيري شود. براي اطلاع بيشتر درباره انواع مواد مخدر و اعتياد به الكل كليك كنيد.

ترك اعتياد به ريتالين

با توجه به عوارض و پيامدهاي منفي كه ريتالين مي‌تواند براي افراد به وجود آورد ترك اعتياد به اين ماده از اهميت زيادي برخوردار است. براي ترك اعتياد به ريتالين مي‌توان از روش‌هايي از جمله سم زدايي و روان درماني استفاده كرد. روان درماني مي‌تواند شامل درمان‌هاي شناختي-رفتاري، خانواده درماني و مشاركت اجتماعي باشد. همچنين بهره بردن از مشاوره ترك اعتياد براي افرادي كه مصرف طولاني داشته‌اند ضرورت پيدا مي‌كند. انتخاب بهترين مركز ترك اعتياد نقش موثري در روند بهبودي دارد. به همين خاطر ما به شما مركز حامي هنر زندگي را پيشنهاد مي‌كنيم چراكه اين مركز با بهره بردن از متخصصان با تجربه در زمينه ترك اعتياد بهترين روش‌هاي ترك را انتخاب كرده و به شما تضمين خواهد داد در كمترين زمان ممكن بتوانيد ريتالين را ترك كنيد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

قطع ناگهاني مصرف ريتالين چه عوارضي دارد؟

به دليل وابستگي جسماني و رواني ريتالين قطع ناگهاني مي‌تواند باعث مشكلاتي از جمله غش، كما و حتي مرگ در فرد شود. همچنين گاهي افرادي كه به يكباره ريتالين را ترك مي‌كنند به علت فشار رواني زياد به خودكشي دست مي‌زنند و يا به مصرف مجدد مواد بازمي‌گردند.

براي شناخت بيشتر درباره خودكشي و علائم آن كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك و يا اعتياد به ريتالين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ريتالين چيست

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ريتالين چيست،
موضوع:
[ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۱۳:۵۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی