مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مهارت تاب آوري چيست و افراد داراي اين مهارت چه ويژگي‌هايي دارند؟ ممكن است در طول زندگي با افرادي برخورد كنيد كه با وجود شرايط سخت زندگي، توانسته‌اند موفقيت‌هاي چشمگيري بدست بياورند يا افرادي كه با وجود شرايط محيطي ايده آل نتوانسته‌اند پيشرفت كنند. تفاوت اين دو دسته از افراد در اين است كه آن‌ها خودشان انتخاب مي‌كنند تا از اتفاقات پيرامون چگونه استفاده كنند و سرنوشت خود را رقم بزنند. در واقع اين قدرت كه از درون سرچشمه مي‌گيرد به همراه يكي از ويژگي‌هاي رواني به نام تاب آوري معنا پيدا مي‌كند. اين افراد داراي مهارت‌هاي اجتماعي، مهارت حل مسئله و احساس عزت نفس و ارزشمندي هستند. در ادامه به بررسي بيشتر اين مهارت مي‌پردازيم.

منبع: مهارت تاب آوري چيست

 

مهارت تاب آوري چيست؟

مفهوم تاب‌آوري به صورت ساده به معناي ظرفيت بازگشتن از شرايط دشوار و موفقيت در موقعيت‌هاي سخت است. اين مهارت باعث مي‌شود تا از شرايط و موقعيت‌هاي ناگوار عبور كنيد و در اين هنگام به خوبي رشد كنيد. اين مهارت همانند بسياري از مهارت‌هاي ديگر نيازمند تمرين و تلاش است و موفقيت در آن بستگي به پشتكار و اراده‌ فرد دارد. برخي از افراد به خوبي از اين مهارت به نفع خود استفاده مي‌كنند و برخي ديگر نمي‌توانند در آن موفق شوند و ضعيف عمل مي‌كنند. 

مهارت تاب آوري آموختني است و ارثي نيست زيرا افرادي كه انعطاف پذيري بالايي دارند و با وجود مشكلات به خوبي رشد مي‌كنند نيز به صورت ارثي اين مهارت را نداشتند بلكه با تمرين و تلاش به تدريج اين مهارت را در خود پرورش دادند.

براي شناخت بيشتر در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد.

 

افراد داراي مهارت تاب آوري چه ويژگي‌هايي دارند؟

مهم‌ترين و اصلي‌ترين ويژگي اين افراد تحمل سختي‌ها و مشكلات است و آن‌ها در برخورد با كوچك‌ترين چالش خودشان را نمي‌بازند و سعي مي‌كنند تا از مشكلات پله‌اي براي رشد خود بسازند. در ادامه ديگر ويژگي افرادي را كه مهارت تاب آوري دارند را بررسي مي‌كنيم.

مهارت حل مسئله

افراد با اين مهارت ذهني تحليلي، خلاق و انتقادي دارند. آن‌ها در شرايط بحراني راه حل‌هاي تازه و مفيدي پيدا مي‌كنند و در برابر اين موقعيت‌ها انعطاف پذيري بالايي دارند. آن‌ها استراتژي خاص خودشان را دارند كه در اكثر مواقع جواب مي‌دهد و باعث موفق شدن آن‌ها در برابر مشكلات مي‌شود.

اعتماد به نفس كافي از ويژگي افراد با مهارت تاب آوري

اگر اعتماد به نفس پاييني داشته باشيد با كوچكترين مشكل و چالش خود را مي‌بازيد و ادامه نمي‌دهيد. اما اگر اعتماد به نفس بالايي داشته باشيد به مشكلات به عنوان فرصت نگاه مي‌كنيد و به صورت كاملا حرفه‌اي موقعيت را به نفع خود تغيير مي‌دهيد. درصورتي كه اعتماد به نفس پاييني داشته باشيد، مي‌توانيد از طريق يك سري تكنيك و تمرين اين مهارت را در خود تقويت كنيد و اعتماد به نفس خود را بالا ببريد.

عزت نفس و ارزشمندي

اين مهارت در ابتدا نيازمند اين است كه خودتان را به عنوان فردي محترم و ارزشمند بشناسيد، خودتان را دوست داشته‌ باشيد و براي خود ارزش قائل شويد. سپس سعي كنيد ويژگي‌هاي مثبت را در خود تقويت كنيد و نقاط ضعف خود را به تدريج كم كنيد. با انجام اين كار بعد از مدتي متوجه مي‌شويد كه علاوه بر اعتماد به نفس، عزت نفس بالايي نيز پيدا كرديد.

داشتن مهارت‌هاي اجتماعي از ويژگي افراد با مهارت تاب آوري

اگر دقت كرده‌ باشيد افرادي كه خونگرم هستند و مي‌توانند به خوبي با ديگران ارتباط برقرار كنند به مراتب موفق‌تر از كساني هستند كه در موقعيت‌هاي اجتماعي مختلف حضور ندارند و تمايل دارند تنها باشند. اگر بتوانيد مهارت‌هاي اجتماعي خود را تقويت كنيد، در صورت وجود چالش و مشكلات مي‌توانيد از حمايت‌هاي اجتماعي برخوردار باشيد و به خوبي از پس مشكلات بربياييد. براي اينكه بتوانيد مهارت‌هاي اجتماعي خود را تقويت كنيد لازم است تا مهارت‌هايي مانند فن بيان، هنر خوب گوش كردن و احترام به عقايد ديگران را در خود تقويت كنيد.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه موفقيت در زندگي كليك كنيد.

نيمه‌ پر ليوان را ببينيد

افرادي كه مثبت انديش هستند، زماني كه با مشكلات مواجه مي‌شوند به نكات مثبت آن توجه مي‌كنند. با اين كار آن‌ها به آينده اميدوار مي‌شوند و مي‌توانند به خوبي از عهده‌ مشكلات بربيايند. اما اگر منفي بين باشيد نمي‌توانيد از پس مشكلات بربياييد زيرا ديگر اميدي به آينده نداريد و تنها جنبه‌ منفي مشكلات و چالش‌ها را مي‌بينيد.

نسبت به مسائل پيرامون هوشيار باشيد

افرادي كه با فكر قبلي عمل مي‌كنند و هوشيار هستند، بهتر مي‌توانند شرايط را درك كنند و آگاهانه عمل كنند. همچنين آن‌ها به خوبي از احساسات خود و ديگران آگاه هستند و مي‌توانند احساسات خود را مديريت كنند. اين كار باعث مي‌شود تا تاثيرات مثبتي در محيط و اطرافيانشان داشته باشند.

درس گرفتن از هر شكست

افرادي كه مهارت تاب آوري بالايي دارند از هر باختي درس مي‌گيرند و سريع خودشان را نمي‌بازند. آن‌ها از طريق شكست تجربه كسب مي‌كنند كه بسيار مفيد و كاربردي است و به همين دليل است كه به تدريج مهارت تاب آوري در آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند.

 

چگونه مي‌توان مهارت تاب آوري را در خود تقويت كرد؟

براي اينكه بتوانيد اين مهارت را در خود تقويت كنيد لازم است تا نكاتي را رعايت كنيد و به آن‌ها توجه كنيد. در ابتدا لازم است تا براي زندگي خود معنا و هدف داشته باشيد و بدانيد براي چه هدفي تلاش مي‌كنيد و اصلا معناي اين هدف چيست زيرا در اينصورت در برابر مشكلات قدرتمند مي‌شويد و از تلاش دست نمي‌كشيد. همچنين داشتن معنا و هدف در زندگي به بازيابي سريع‌تر شما در برابر مشكلات كمك مي‌كند.

در مرحله‌ بعدي لازم است تا توانايي‌ها و استعداد خود را پيدا كنيد و آن‌‌ها را تقويت كنيد. ارتباط خوبي با ديگران داشته باشيد تا در هنگام بروز مشكل بتوانيد از حمايت آن‌ها برخوردار شويد. يكي ديگر از مواردي كه بايد رعايت كنيد اين است كه انعطاف پذير باشيد و خودتان را براي هرگونه تغيير آماده كنيد زيرا در اينصورت با اتفاقات جديدي مواجه مي‌شويد كه مي‌توانند براي شما سودمند باشند، اما اگر تعصب زيادي داشته باشيد و در برابر تغيير جبهه بگيريد نمي‌توانيد تجربيات جديدي داشته باشيد.

موارد ديگري كه لازم است تا رعايت شود شامل مثبت نگر بودن، پرورش جسم و ذهن، ارتقاي مهارت حل مسئله، شجاعت و اهل عمل بودن و در آخر تقويت نقاط قوت مي‌باشد. اگر بتوانيد مواردي كه گفته شد را به خوبي رعايت كنيد بعد از مدتي متوجه مي‌شويد كه مهارت تاب آوري در شما افزايش پيدا كرده است و به خوبي مي‌توانيد از عهده‌ مشكلات بربياييد. همچنين مي‌توانيد از يك روانشناس كمك بگيريد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت تاب آوري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مهارت تاب آوري چيست

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت تاب آوري چيست،
موضوع:
[ ۵ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۷:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی