مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خصوصيات فرزند اول بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد زيرا با آمدن اولين فرزند همه اعضاي خانواده وارد جريان متفاوتي مي‌شود. به طور طبيعي رفتار والدين تك فرزندي با آن‌هايي كه چند فرزند دارند تفاوت‌هايي خواهد داشت. والدين از ابتدا متوجه مي‌شوند كه فرزندانشان نسبت به يكديگر، رفتارها و خصوصيات مختلفي از خود بروز مي‌دهند. در واقع فرزند اول پس از تولد فرزند دوم جايگاه خود را به عنوان فرمانرواي مطلق خانواده از دست مي‌دهد و آن را با ديگري سهيم مي‌شود به همين دليل در اين زمان نقش والدين در تربيت كودكان بيش از پيش مهم مي‌شود. والدين بايد شرايطي را در خانواده فرآهم كنند تا تنش و مشكلات در فضاي خانه كاهش پيدا كند و روابط پايدار و صميمانه‌اي ميان فرزندان شكل بگيرد. در ادامه مقاله به بررسي خصوصيات فرزند اول مي‌پردازيم پس همراه ما باشيد.

منبع: بچه اول

 

خصوصيات فرزند اول : نقش در خانواده

تولد فرزند اول، تجربه‌اي جديد براي والدين است. ممكن است والدين در تربيت فرزند اول بسيار سخت گير باشند و بر اساس قوانين پيش بروند و يا ممكن است به خاطر شوق و ذوقي كه براي تولد فرزندشان دارند، بسيار سهل گير باشند و اصول تربيتي را به خوبي اجرا نكنند. در نتيجه با مشكلاتي در تربيت فرزند شان مواجه مي‌شوند.

پس از تولد فرزند دوم، والدين به دليل تجربه‌اي كه از تربيت فرزند اول داشته‌اند، روش خود را تغيير مي‌دهند و به صورت ديگري به تربيت فرزند دوم مي‌پردازند. فرزند اول مجبور است بي تجربگي و ناپختگي والدين را در تربيت كردن تحمل كند. مفاهيمي كه در روانشناسي كودك مطرح مي‌شود همواره به شما كمك مي‌كند تا از اشتباهات رايج تربيتي بپرهيزيد. به همين خاطر به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا مقاله روانشناسي كودك را مطالعه نماييد.

تعادل در تربيت فرزندان اول

فرزندان اول، در كانون توجه والدين قرار دارند. خواسته‌هاي آنان معمولا توسط والدين برآورده مي‌شود و احساس ارزشمندي زيادي را در آن‌ها ايجاد مي‌كند. در صورتي كه اين روند شكل افراطي و بي رويه داشته باشد، آن‌ها تبديل به انسان‌هايي قدرت طلب، خودخواه و كم تحمل مي‌شوند كه تحمل هيچ گونه بي توجهي را ندارند.

پس از تولد فرزند دوم، از توجه والدين به آن‌ها كم مي‌شود و او فرزند دوم را مسبب اين بي‌توجهي به خود مي‎داند. مسأله حسادت فرزند اول در همين نقطه بوجود مي‌آيد كه يكي از خصوصيات اين فرزندان در هنگام تولد فرزند دوم است. تمامي فرزندان اول اين تغيير جايگاه شان را در خانواده احساس مي‌كنند ولي فرزندان نازپرورده‌تر صدمه بيشتري مي‌بينند. اين كه كودك چطور با اين موضوع كنار بيايد به رفتار والدين و سبك هاي فرزندپروري بستگي دارد.

در صورتي كه والدين تمام توجه خود را نثار فرزند دوم كنند و يا رفتارهاي اشتباه ديگر از خود نشان دهند، فرزند اول اين احساس طرد شدگي را با خود حمل مي‌كند و بعدها آن را به خواهر و برادر كوچك خود منتقل مي‌نمايد. اما در صورت رفتار صحيح والدين، بچه ها تبديل به دوستاني خوب براي يكديگر مي‌شوند و فرزند اول در برابر خواهر يا برادر كوچك خود احساس مسئوليت و رهبري مي‌كند.

براي اطلاع بيشتر درباره حسادت فرزند اول و سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

خصوصيات فرزند اول : رهبري و سلطه جويي

پس از تولد فرزندان ديگر، فرزند اول موظف مي‌شود كه از خواهر يا برادر كوچك تر خود نگهداري كند. او در اين مورد از والدين خود تقليد و الگو برداري مي‌كند و به مراقبت از آن‌ها مي‌پردازد. به مرور كه بزرگ تر مي‌شوند، فرزند اول در بازي‌ها و فعاليت‌هاي دسته جمعي شان به رهبري خواهرها و برادرهاي كوچك ترش مي‌پردازد و با اين ويژگي اخلاقي بزرگ مي‌شود.به طوري كه در بزرگسالي نيز، به رهبري كردن علاقه مند مي‌شود و دوست دارد كه ديگران را تحت سلطه خود قرار دهد و به خوبي از عهده انجام اين كار بر مي آيد. همچنين مسئوليت پذيري در او نيز به ميزان بسياري افزايش پيدا مي‌كند. 

براي آگاهي بيشتر درباره افزايش مسئوليت پذيري كودكان كليك كنيد.

ويژگي ها و خصوصيات اصلي فرزندان اول

برخي ديگر از خصوصيات اخلاقي فرزند اول بر اساس روانشناسي كودك به شرح زير مي‌باشد. 

  • علاقه به قدرت
  • مسئوليت پذير
  • وظيفه شناس
  • منظم
  • دقيق بودن
  • با وجدان بودن
  • محافظه كار
  • سازمان دهندگان خوب
  • فرزندان اول معمولا به گذشته گرايش دارند و نسبت به آينده بدبين هستند.

ساير فرزندان نيز مي‌توانند در ارتقاي ويژگي‌هاي مثبت فرزندان اول تاثير مثبت داشته باشند و در واقع يك رابطه دو طرفه ميان فرزندان وجود خواهد داشت. والدين مي‌توانند با انتخاب بهترين تعداد فرزند نقش موثري در رشد و پيشرفت كودك خود داشته باشند.

براي اطلاع از بهترين تعداد فرزندان كليك كنيد. 

خصوصيات فرزند اول : كلام آخر 

توجه داشته باشيد كه با توجه به تمامي مواردي كه اشاره شد احتمالا شما نيز به اهميت اين مسئله پي برده باشيد كه نقشتان به عنوان والدين تا چه ميزان در تربيت كودكتان نقش خواهد داشت و اين مسئله هنگامي كه شما يك يا چند فرزند داشته باشيد خود را بيشتر از قبل نشان مي‌دهد. براي آنكه بتوانيد به بهترين نحو كودك خود را تربيت كنيد و تعادل لازم را در ميان فرزندان برقرار نماييد نياز داريد تا با يك مشاور در زمينه كودك و همچنين در زمينه خانواده در ارتباط باشيد. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود مي‌تواند اصول كلي را در اختيارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را ياري رساند.

مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌اند تا بتوانيد با دريافت مشاوره، اصول و روش‌هاي تربيتي صحيح را بياموزيد و كودكان سالم از نظر اخلاقي و رفتاري تربيت كنيد. همچنين در ميان فرزندان خود نيز شرايطي را فراهم كنيد تا با كمترين تنش در خانواده روبه‌رو شويد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي و فردي هر خانواده راهكارهاي گوناگوني را در اختيار شما خواهند گذاشت.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك و مشاوره خانواده كليك كنيد.

سوالات متداول

تك فرزندي با چه مزايا و معايبي همراه است و اينكه تعداد فرزندان چه تاثيري در رشد آنان دارد؟

تك فرزندي باعث مي‌شود كه همه توجه والدين به تنها فرزند خود باشد و از طرفي نيز نداشتن خواهر و برادر باعث احساس تنهايي و عدم شكل گيري روحيه رقابت طلبي شود. در كنار اين مسائل از نظر رواني نيز اين كودكان بيشتر شبيه بزرگترها رفتار مي‌كنند و تحمل نااميدي و فشارهاي روحي در آنان كمتر است. با اين حال براي آنكه بيشتر درباره تك فرزندي و مزايا و معايب آن آشنا شويد به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا مقاله تك فرزندي را مطالعه نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه -فرزندپروري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بچه اول

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بچه اول،
موضوع:
[ ۱۵ دى ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۶:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی