مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بارداري زنان داراي معلوليت يكي از مسائلي است كه به مداخله و ارائه آموزش‌هاي حرفه‌اي نياز دارد و در صورت ناديده گرفته شدن مي‌تواند منجر به بروز آسيب‌هاي مختلفي در جامعه بشود. براي مثال زناني كه دچار معلوليت‌هاي ذهني هستند بايد در مورد مسائل جنسي و روش‌هاي مراقبت از خود آموزش كافي ببينند تا با مقوله تجاوز روبه‌رو نشوند و بارداري ناخواسته را تجربه نكنند. علاوه بر اين در صورتي كه معلوليت‌هاي جسمي وجود داشته و فرد با آگاهي ذهني حامله شده باشد به دليل مشكلاتي كه ممكن است در دوران بارداري، زايمان و پس از آن تجربه كند به دريافت آموزش‌هاي مراقبتي كافي نياز دارد. ما در ادامه تلاش كرده‌ايم تا به طور جامع‌تري به مسئله بارداري زنان داراي معلوليت بپردازيم پس همراه ما باشيد. 

منبع: بارداري زنان داراي معلوليت و مراقبت هاي مورد نياز

 

تجاوز و بارداري‌هاي ناخواسته در زنان داراي معلوليت

بروز تجاوز و بارداري‌هاي ناخواسته از جمله خطراتي است كه در جامعه، زنان دچار معلوليت به خصوص افراد داراي معلوليت ذهني را تهديد مي‌كند. نداشتن درك درست از رابطه جنسي و ناتواني در مراقبت كردن از خود باعث مي‌شود كه افراد سودجو از اين زنان سوءاستفاده جنسي كرده و بارداري ناخواسته را نيز بر مشكلات اين افراد بيفزايند. خانواده‌هايي كه داراي فرزند دختر معلول هستند بايد بتوانند در قالب آموزش‌هاي ساده مسائل جنسي را به فرزند خود بياموزند تا او در صورت قرار گرفتن در محيط‌هاي مختلف بتواند مراقبت بيشتري از خود به عمل بياورد. محتوايي كه معمولاً در اين زمينه ارائه مي‌شود شبيه آموزش‌هاي مراقبت جنسي براي كودكان است.

 

احتمال به دنيا آوردن فرزند سالم در بارداري زنان داراي معلوليت

بسياري از افراد از متخصصين اين سؤال را مي‌پرسند كه آيا زنان داراي معلوليت مي‌توانند فرزند سالمي را به دنيا بياورند يا خير؟ در جواب به اين سؤال بايد گفت كه معلوليت مفهومي است كه گستره بسيار وسيعي دارد و از اختلالات عملكردي جسمي ساده تا ناتواني‌هاي شديد جسمي، ذهني و رواني را دربرمي‌گيرد. در نتيجه همه چيز به نوع معلوليت فرد بستگي دارد.

براي مثال افرادي كه دچار مشكلاتي نظير فلج در ناحيه خاصي از بدن هستند يا زنان دچار نابينايي و ناشنوايي در اغلب موارد با وجود مشكلاتي كه دارند مي‌توانند فرزندان سالمي را به دنيا بياورند اما افرادي كه دچار معلوليت‌هاي ناشي از اختلالات ژنتيكي و ارثي هستند بايد بيشتر در اين زمينه مراقب باشند زيرا احتمال اينكه فرزندشان نيز با مشكلي مشابه به دنيا بيايد وجود دارد. در صورت مواجه شدن با هر نوع معلوليت پيش از اقدام به بارداري لازم است كه به يك متخصص مراجعه كنيد و در مورد مشكلات احتمالي در دوران حاملگي، مشكلات زايمان و سلامت جنين بررسي‌هاي لازم را انجام دهيد.

 

مراقبت‌هاي مورد نياز در هنگام بارداري زنان داراي معلوليت

زناني كه دچار معلوليت هستند ممكن است هنگام بارداري بيشتر در معرض خطر ابتلا به مشكلات مختلف قرار داشته باشند. به همين خاطر لازم است كه پيش از باروري آزمايش‌هاي كاملي را انجام دهند و از توانايي كافي براي باردار شدن خود اطمينان حاصل نمايند. آنچه بيش از هر چيز براي اين بانوان ضرورت دارد دريافت خدمات مربوط به بهداشت روان است زيرا اين زنان اغلب از جانب جامعه قضاوت مي‌شوند. ممكن است ديگران آن‌ها را به خاطر باردار شدن سرزنش كنند يا توانايي‌هايشان را براي نگهداري از يك كودك و پرورش فرزندي سالم زير سؤال ببرند.

اين مسئله با تحت تأثير قرار دادن اعتماد به نفس زنان داراي معلوليت تا حد زيادي مي‌تواند كارايي آن‌ها را زير سوال ببرد و بروز مشكلات رواني نظير افسردگي پس از زايمان را نيز تسهيل كند. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه از ابتداي بارداري بانواني كه در اين شرايط قرار دارند با يك روانشناس در ارتباط باشند تا هم بتوانند در برابر فشارهاي اجتماعي مقاومت بيشتري داشته باشند و هم از طريق جلسات رفتار درماني و مهارت‌آموزي توانايي‌هاي خود را در زمينه مراقبت از كودك بالا ببرند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

 

انتخاب نوع زايمان

بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه زنان داراي معلوليت بيش از ساير بانوان به زايمان طبيعي گرايش دارند. با اين حال پزشكان در اكثر موارد زايمان سزارين را براي آن‌ها مناسب‌تر مي‌دانند زيرا افرادي كه داراي معلوليت جسمي مانند ضايعه نخاعي يا ام اس هستند ممكن است در فرايند زايمان انقباضات رحمي و دردها را به درستي احساس نكنند. همين مسئله عملكرد آن‌ها را در زايمان طبيعي تحت تأثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند باعث طولاني شدن زايمان و آسيب ديدن جنين شود.

 

بارداري زنان داراي معلوليت و مديريت دوران بعد از زايمان

زناني كه دچار نوعي اختلال عملكردي هستند بيش از سايرين نياز به دريافت حمايت‌هاي اجتماعي دارند. تلاش كنيد در برخورد با تازه مادراني كه معلول نيز هستند انعطاف‌پذيري بيشتري از خود نشان دهيد و فوراً آن‌ها را به خاطر هر ناتواني سرزنش نكنيد. از سوي ديگر برخي از خانواده‌ها يا همسران ممكن است به قصد كمك دائماً تمام وظايف مادر را به عهده بگيرند و به جاي او مسئوليت رسيدگي به كودك را انجام دهند. اين مسئله به طور غير مستقيم اين پيام را مي‌رساند كه فرد از كفايت لازم براي نگهداري از فرزند خود برخوردار نيست و نمي‌تواند از عهده آن برآيد.

اين امر مي‌تواند بحران رواني شديدي را در مادر شكل دهد و منجر به پرورش احساسات بسيار آزار دهنده‌اي نظير احساس گناه، غم و خشم شديد شود. در نتيجه تلاش كنيد موضع متعادلي را در پيش بگيريد و هرجا كه احساس مي‌كنيد نمي‌دانيد بايد چه واكنشي از خود نشان دهيد با يك روانشناس متخصص در اين زمينه مشورت نماييد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- آيا زنان داراي معلوليت از نظر توانايي حمل جنين يا زايمان با ساير افراد متفاوت هستند؟

خير در اكثر موارد بانواني كه با معلوليت دست و پنجه نرم مي‌كنند از نظر توانايي حمل جنين و توانايي زايمان همانند افراد ديگر هستند و مي‌توانند بارداري سالمي را تجربه كنند. با اين حال در افرادي كه دچار معلوليت‌هاي جسمي نظير معلوليت‌هاي نخاعي هستند ممكن است انقباضات رحمي و درد زايمان به درستي احساس نشود كه در اين شرايط زايمان سزارين به كمك اين مادران مي‌آيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بارداري زنان معلول مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بارداري زنان داراي معلوليت و مراقبت هاي مورد نياز

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ دى ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۶:۴۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی