مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بايد بدانيد كه تنها با رسيدن به بلوغ جسمي، آمادگي لازم براي ازدواج بدست نمي‌آيد. لازم است پيش از ازدواج به تمام ابعاد آمادگي‌ براي ازدواج فكر كنيد. مثلاً اينكه شما آمادگي روحي براي ازدواج داريد يا نه. اگر فردي بعضي از آمادگي‌هاي لازم ازدواج را در خود پرورش نداده باشد، حتي با وجود يك فرد مناسب هم نمي‌تواند ازدواج پايداري با او داشته باشد. به اين دليل كه در صورت عدم آمادگي‌هاي لازم، تنش‌هاي كوچك در زندگي مشترك تبديل به بحران‌هاي بزرگ مي‌شوند و ما قادر به مديريت شرايط نخواهيم بود. حالا سوال اصلي اين است كه آيا كاملاً  براي ازدواج آمادگي داريد؟ ما در اين مقاله منظور از آمادگي‌هاي ازدواج را بيان مي‌كنيم تا شما وضعيت را بسنجيد. ضمن اينكه از مشاوره قبل از ازدواج هم مي‌توانيد كمك بگيريد.  

منبع: آمادگي ازدواج

 

استقلال عاطفي و رواني

منظور از استقلال رواني و عاطفي، زير مجموعه‌هاي زيادي دارد اما به صورت خلاصه و ساده مي‌توان به توان تصميم گيري فردي و قدرت مسئوليت پذيري نسبت به انتخاب اشاره كرد. يعني فرد بايد بتواند در زندگي انتخاب مسئولانه‌اي داشته باشد و بهاي انتخابش را نيز بپذيرد. مثلا فردي كه نمي‌تواند حتي انتخاب رشته دانشگاهش را خودش انجام دهد، آمادگي لازم براي ازدواج را ندارد.

نكته: اهميت خانواده در ازدواج آنقدر زياد است كه خيلي‌ها تصميم گيري نهايي را برعهده خانواده مي‌گذارند؛ اما در نهايت مسئوليت با خود فرد است. همانطور كه براي تصميم گيري و انتخاب رشته، هر فرد عاقلي از يك متخصص و مشاور جهت تصميم گيري استفاده مي‌كند؛ منتها تصميم نهايي را بر اساس شنيده‌ها و ادراكات خودش مي‌گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اهميت خانواده كليك كنيد. 

آمادگي براي ازدواج : استقلال و تمكن مالي

گاهي اينطور به نظر مي‌رسد كه يك پدر زن پول دار يا پدر شوهر پول دار، تمام مشكلات مالي را حل خواهد كرد. اما نكته مهم و اساسي در زندگي آن است كه فراموش نكنيد، حمايت‌هاي مالي به قدرت كنترل فرد در زندگي مشترك‌تان مي‌انجامد. شما نمي‌توانيد در مقابل فردي كه خرج خانه شما را مي‌دهد، تصميم قاطعي اتخاذ نمائيد. فردي كه آمادگي ازدواج را درك كرده باشد، مي‌داند كه زندگي‌اش را خودش مي‌سازد و جهت زندگي را خودش تعيين خواهد كرد.

نكته: حمايت‌ها و كمك‌هاي خانواده‌ها، نكات مهمي هستند و اصلا لازم نيست آن‌ها را دريافت نكنيد، بحث اصلي اين است كه روي پاي خودتان ايستاده باشيد و آن‌ها به كيفيت زندگي شما بيافزايند. داشتن استقلال و تمكن مالي جزو اصلي‌ترين موارد آمادگي مردان براي ازدواج محسوب مي‌شود. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه آمادگي مردان براي ازدواج كليك كنيد. 

آمادگي براي ازدواج و نقش خانواده

نقش خانواده در ازدواج آنقدر هست كه آن را در اولويت قرار دهيد. ابتدايي‌ترين نكته در اين مبحث، اين سوال اساسي است كه آيا خانواده، با مستقل شدن و ازدواج من موافق هستند؟ آيا خانواده من، فرد مورد نظرم را به عنوان عروس يا داماد خانواده مي‌پذيرد؟ آيا خانواده از لحاظ مالي، حمايتي از من خواهد داشت؟ و مهمترين سوال: من چگونه مي‌توانم خانواده‌ام را به بهترين وجه از نظر و تصميمم آگاه سازم؟ براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه نقش خانواده در ازدواج كليك كنيد. 

فردي كه براي ازدواج به آمادگي و بلوغ لازم رسيده باشد، مي‌داند كه به سادگي مي‌تواند با خانواده به مشورت بپردازد و خانواده (به جز موارد استثنا) هيچوقت در اين مقوله از حمايت و مشورت دريغ نخواهد كرد. بنابراين مناسب نيست كه اين مقوله را تا روز آخر از خانواده‌ها پنهان نگه داشت. زيرا خانواده‌ها يكي از مهم ترين نهادهاي مشورتي و تصميم گيري هر فرد به حساب مي‌آيند. از طرفي هم ساختن يك خانواده با فردي كه همه چيز را از خانواده‌اش پنهان مي‌كند، تصميم چندان منطقي نيست.

آمادگي براي ازدواج | آمادگي اجتماعي قبل از ازدواج

اين مسئله بيشتر در مورد آمادگي شما در ارتباطات اجتماعي بحث مي‌كند. شما بايد بتوانيد اين مسئله را در ذهنتان هضم كرده و درك كنيد كه در يك خانواده جديد قرار گرفته‌ايد و لازم است كه با افراد جديدي از خانواده همسرتان يا دوستان، رفت و آمدهاي جديدي را آغاز كنيد. و بايد در اين مورد آمادگي خودتان را مورد ارزيابي قرار بدهيد.

نكته: مي‌توانيد به نحوه تعامل‌تان با ديگران در محيط‌هاي جديد دقت كرده و آن را با افراد موفق در اين قضيه مقايسه كنيد.

آمادگي جسماني قبل از ازدواج

در موارد آمادگي زنان براي ازدواج بايد به سن و سال و توانايي جسماني هم توجه كنيد. مسلم است كه ازدواج به آمادگي جسماني مناسبي نياز دارد. تا حدي كه بعضي‌ها آن را براي امر ازدواج كافي مي‌شمارند. براي ازدواج بهتر است كه زوجين از تفاهم مناسبي نسبت به آمادگي جسماني برخوردار باشند. مثلا نسبت به سن و سال ازدواج گفته مي‌شود كه تا حد امكان بين 2 تا 7 سال اختلاف سني نداشته باشيد. اما هرچه سن از 30 بالاتر مي‌رود، اين توصيه هم كم رنگ تر شده و بلوغ فكري جايگرين آن مي‌شود.

شما لازم است در اين نقطه به اين مقوله فكر كنيد كه ازدواج در سنين پايين با چه پيامدهايي روبرو خواهد بود؟ مثلا افراد زيادي پس از ازدواج در سن پايين، ازانتخاب ناآگاهانه خود ناراضي هستند. يا اينكه تعويق ازدواج و بالا رفتن سن چه پيامدهايي خواهد داشت؟ مثلا مي‌تواند باعث كاهش انعطاف پذيري و همچنين شادابي جسماني شما باشد. خصوصا در زماني كه شما به آن بيشترين احتياج را داريد.

قدرت پذيرش در رويارويي با مشكلات

طرز نگاه، هم سطح بودن، قدرت مديريت بر هيجان‌ها و ارزش پذيري را مي‌توان به عنوان برخي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي لازم براي ازدواج نام برد. فردي كه خود را آماده براي ازدواج مي‌داند بايد بتواند در مقابله با بحران‌ها و چالش‌هاي زندگي مشترك، قدرت پايداري و پذيرش داشته باشد. اگر مشكلي قابل حل است، آن را حل كند. اگر غير قابل حل است، انعطاف لازم را داشته باشد و در پذيرش يك امر از زندگي نشكند. قدرت همدلي و خودابرازي نيز از نكات ديگر هستند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه آمادگي روحي براي ازدواج كليك كنيد. 

آمادگي براي ازدواج : شادكامي در زمان مجردي

فراموش نكنيد كه شادي و شادكامي ابتدا از درون خودتان شكل مي‌گيرد. اگر فردي باشيد كه در دوران مجردي نمي‌تواند يا نتوانسته شادي را دريابد، برقراري ارتباط عاطفي هم چندان موثر نخواهد بود. خوشبختي و خوشحالي واقعي چيزي نيست كه در خارج از خودتان به دنبال آن باشيد. بنابراين لازم است كه در دوران مجردي، پيش از ورود به چالش‌هاي سنگين و پيچيده زندگي مشترك، كمي به خودتان برسيد و نيرومند باشيد. نيرومند تا جايي كه بتوانيد با مشكلات و اتفاق‌ها كنار بيائيد و همچنين در كنار اين كنار آمدن از زندگي نيز لذت ببريد. براي آگاهي بيشتر در زمينه دوران مجردي كليك كنيد.

نكته: فراموش نكنيد كه توانايي لذت بردن از زندگي، امري نيست كه بتوان با برقراري ارتباط عاطفي آن را ايجاد كرد؛ با خودتان صادق باشيد، آيا شما مي توانيد از زندگي لذت ببريد؟

چگونه خود را براي ازدواج آماده كنيم؟ 

با توجه به آنچه در مورد آمادگي براي ازدواج گفته شد اين سوال مطرح مي‌شود كه چگونه بايد خود را براي ازدواج آماده كنيد و چه زماني مي‌توان براي اين تصميم مهم اقدام نمايد. ما در ادامه به چند نكته بسيار مهم در اين زمينه اشاره كرده‌ايم:

1. تمرين مسئوليت پذيري 

يكي از اصول بسيار مهم براي شروع زندگي مشترك اين است كه بتوانيد مسئوليت پذيري را ياد بگيريد. به اين معنا كه احساس كنيد كارها و رفتارهايتان تا چه حد زندگي ديگران را تحت تاثير قرار مي‌دهند و اينكه بايد در برخي مواقع پاسخگوي ديگران باشيد. از همين رو بايد تمرين كنيد وقتي اشتباهي مرتكب مي‌شويد خودتان پيامدهاي آن را گردن بگيريد و دائما از ديگران انتظار نداشته باشيد شما را به سمت و سوي بهتر هدايت كنند. البته كمك گرفتن از ديگران در طول زندگي بسيار اهميت دارد اما اين كمك‌ها بايد تا حدي باشد كه شما تحت وابستگي آن‌ها قرار نگيريد و عملكرد مستقلتان را از دست ندهيد.

2. درك اهميت مراقبت از ديگري

براي اينكه بتوانيد ازدواج موفقي داشته باشيد و عشق و علاقه پايداري را تجربه كنيد بايد مراقبت كردن را ياد گرفته و از اهميت آن غافل نشويد. مراقبت كردن به اين معناست كه به شخص ديگري اهميت مي‌دهيد و براي رشد و سلامت او نيز همانند خود ارزش قائل هستيد. افرادي كه چيزي از مراقبت كردن نمي‌دانند در زندگي مشترك دائما از فرد مقابل انتظار دريافت عشق و محبت دارند اما خود نمي‌توانند هيچ اقدام موثري در در اين زمينه انجام دهند.

3. آمادگي براي ازدواج | ايجاد مرزهاي مشخص براي روابط 

يك فاكتور بسيار مهم براي اينكه بدانيد براي ازدواج آماده هستيد اين است كه بتوانيد تعهد و پايبندي را رعايت نماييد. برخي افراد به اشتباه فكر مي‌كنند اگر قبل از ازدواج داراي روابط متنوعي باشند پس از شروع زندگي مشترك كم تر به فكر خيانت مي‌افتند و در واقع ديگر نيازي به شريك‌هاي عاطفي متعدد ندارند. اين در حالي است كه داشتن روابط بي قيد و بند آسيب پذيري شما را در مورد خيانت بالا مي‌برد چرا كه به نوعي عادت و سبك زندگي تبديل شده و تغيير آن دشوار است. در نتيجه انتظار نداشته باشيد كه پايبندي و تعهد يك شبه در شما ايجاد شود. اين مسئله چيزي است كه نيازمند تمرين و ايجاد مرزهاي مشخص در رابطه با جنس مخالف است.

4. رسيدن به يك هويت مشخص 

بسيار اهميت دارد كه قبل از ازدواج ابتدا خودتان را بشناسيد. بدانيد حقيقتا چه كسي هستيد و چه علايقي داريد؟ مي‌خواهيد در زندگي چه مسيري را بپيماييد؟ افرادي كه نمي‌توانند به اين سوال‌ها پاسخ دهند هنوز درك دقيقي از هويت شخصي‌شان ندارند. اين مسئله باعث مي‌شود كه ملاك‌ها و معيارهاي خود را براي ازدواج نشناسيد و در نتيجه به احتمال بالاتري انتخاب نادرست داشته باشيد. اگر در اين زمينه احساس سردرگمي مي‌كنيد روانشناس مي‌تواند به شما كمك كند تا مهارت خودآگاهي‌تان را بالا ببريد و به درك دقيق‌تري از خود و ملاك‌هاي شخصي‌تان دست يابيد.

5. نياز به با هم بودن در كنار استقلال طلبي 

افراد در سنين نوجواني و جواني ميل زيادي به استقلال پيدا مي‌كنند و همين امر باعث مي‌شود كه بخواهند از خانه پدري بروند و زندگي جديدي را آغاز نمايند. با اين حال شما براي ازدواج كردن بايد علاوه بر روحيه استقلال طلبي ميل به اشتراك و تقسيم كردن را نيز در خود شكل دهيد. در واقع شما بايد بتوانيد بين نياز به تنها بودن و آميختگي با فردي ديگر به يك تعادل دست يابيد. عدم درك اين مفهوم باعث مي‌شود با وجود زندگي در كنار هم احساس كنيد از نظر رواني فرسنگ‌ها بايكديگر فاصله داريد و هركدام در دنياي شخصي خود به سر مي‌بريد.

6. آمادگي براي ازدواج | داشتن برنامه ريزي براي آينده 

ازدواج يكي از تاثيرگذارترين رويدادهاي زندگي هر انساني است. زندگي كردن با همسري كه از نظر ويژگي‌هاي رفتاري با شما تطابق دارد، مي‌تواند سلامت روانتان را تحت تاثير قرار داده و تا حد زيادي بر رضايتمندي شما از زندگي تاثير بگذارد. از همين رو بسيار اهميت دارد كه به درستي از قبل براي آن برنامه ريزي كنيد و بي گدار به آب نزنيد. تصميمات ناگهاني و احساسي در اكثر موارد باعث مي‌شوند كه افراد در طول زندگي با مشكلاتي مواجه شوند كه قبلا فكرش را نمي‌كردند. مشاوره پيش از ازدواج يكي از گزينه‌هايي است كه به شما كمك مي‌كند برنامه ريزي دقيق تري در اين زمينه داشته باشيد و هيجانات خود را نيز به درستي مديريت نماييد.

7. بالا بردن روحيه همدلي 

زندگي مشترك آغاز راهي است كه همواره در آن دو نفر از زواياي ديد مختلف به موضوعات يكسان نگاه مي‌كنند. اگر زوجين نتوانند خود را جاي هم بگذارند و گاهي با كفش‌هاي يكديگر قدم بزنند همواره درگير تعارض و مشكل خواهند بود. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه بتوانيد روحيه همدلانه خود را بالا ببريد و گاهي از دريچه چشم فرد مقابل زندگي را نگاه كنيد. از خود بپرسيد آيا مي‌توانيد احساسات ساير افراد را در موقعيت‌هاي مختلف زندگي درك كنيد؟ اين امر به شما كمك مي‌كند تا پس از ازدواج درك متقابل بيشتري را شكل دهيد و اختلافات را با شدت كم تري تجربه نماييد. همچنين شما مي‌توانيد با كمك روانشناس آمادگي خود براي ازدواج را افزايش دهيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره قبل از ازدواج كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آمادگي براي ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: آمادگي ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آمادگي ازدواج،
موضوع:
[ ۱۹ دى ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۸:۱۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی