مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اطلاع از نشانه‌ها و علائم اعتياد به مواد مخدر براي تشخيص به موقع به خانواده‌ها كمك مي‌كند تا بتوانند فرد معتاد را از دام اين بيماري نجات دهند. امروزه اعتياد به مواد مخدر و پايين آمدن سن مصرف مواد، موضوع اعتياد را با گستردگي و پيچيدگي بيشتري همراه كرده است. از آن جا كه علائم اعتياد به مواد مخدر در روزهاي اول مصرف قابل تشخيص نيست، اطرافيان دير به اين موضوع پي مي‌برند. اما تغييرات رفتاري، رواني و اجتماعي كه در فرد مصرف كننده ايجاد مي‌شود، به عنوان يك زنگ خطر مي‌تواند خانواده‌ها را هشيار نمايد. در ادامه به بررسي نشانه‌ها و علائم اعتياد به مواد مخدر مي‌پردازيم. براي دريافت مشاوره آنلاين مي‌توانيد در كانال تلگرام مشاوره ترك اعتياد عضو شويد.

منبع: علائم اعتياد به مواد مخدر

 

علائم اعتياد به مواد مخدر

گاهي تشخيص اعتياد براي خود فرد نيز سخت مي‌شود. ناآگاهي از علائم اعتياد باعث مي‌شود كه فرد مشكل خود را انكار كند و به مصرف آسيب‌زاي خود ادامه دهد.

اولين علامت اعتياد به مواد مخدر اين است كه فرد نسبت به دوز مصرفي خود تحمل پيدا مي‌كند. يعني دوز قبلي نمي‌تواند همان اثرات خوشايند گذشته را ايجاد كند. در نتيجه او مجبور مي‌شود كه دوز مصرف خود را افزايش دهد. علاوه بر اين فردي كه به مواد مخدر اعتياد پيدا كرده يعني دچار وابستگي جسمي و رواني شديد شده است. اين وابستگي باعث مي‌شود كه فرد وقت و هزينه زيادي را صرف جست و جو و خريد مواد مخدر كند. در ادامه به ساير علائم اعتياد به مواد مخدر اشاره كرده‌ايم.

علائم جسماني و رواني اعتياد به مواد مخدر

- ناتواني در كنترل مصرف مواد مخدر 

- وسوسه و ولع شديد براي مصرف مواد مخدر 

- نوسانات رفتاري از سرخوشي به حالات عصبي و پرخاشگري

- سرگيجه و عدم تعادل

- تغييراتي در عادت‌هاي خواب فرد و دچار شدن به مشكلاتي نظير كم‌خوابي يا گرايش به خواب زياد در روز

- آبريزش بيني

- كاهش سطح عملكردي در تمام سطوح از جمله بهداشت فردي

- ايجاد تغييراتي در سطح فعاليت فرد 

- گوشه‌گيري و انزوا نسبت به جمع‌هاي خانوادگي و ساير جمع‌ها 

- از ميان رفتن تدريجي احساسات و عواطف پايدار با اطرافيان

- فراموشي زياد

- دچار شدن به مشكلات مالي براي تهيه مواد مخدر  

براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله انواع مواد اعتيادآور را بخوانيد.

علائم اجتماعي اعتياد به مواد مخدر

اعتياد فرد مي‌تواند تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي اجتماعي و روابط ميان فردي نيز بگذارد. فرد مبتلا به اعتياد علاقه به انجام فعاليت‌ها و معاشرت با ديگران ندارد و اين مسئله به مرور باعث انزوا و تنهايي بيشتر مي‌گردد. همچنين اين افراد معمولا مقداري از نياز مصرف خود را در محيط اطراف ذخيره كرده تا در صورت نياز به مصرف، دسترسي راحتي به آن داشته باشند. در كنار اين مسائل فرد در محيط خانواده، كار و تحصيل با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند.

توجه: اين علائم بسته به نوع ماده مخدر مصرفي مي‌تواند متفاوت باشد چرا كه بعضي از مخدرها مانند هروئين و يا حتي بوپرنورفين (ب 2) اثرات شديدتري بر فرد دارند. هم‌چنين در نظر داشته باشد كه همه اين علائم ظاهري و رفتاري الزاماً در يك شخص معتاد مشاهده نمي‌شود.

براي اطلاع درباره علائم اعتياد به هروئين و علائم اعتياد به بوپرنورفين كليك كنيد.

تشخيص علائم اعتياد در نوجوانان و جوانان

در سنين نوجواني افراد به ميزان بيشتري در معرض خطر دچار شدن به اعتياد از جمله اعتياد به مواد مخدر هستند چرا كه نوجوانان تمايل زيادي به كسب تجارب جديد دارند، ريسك‌پذيري بالاتري نسبت به ساير سنين دارند و با احتمال بيشتري به سمت گروه‌هاي دوستي پرخطر مي‌روند. براي شناخت بيشتر درباره انواع مواد مخدر كليك كنيد.

تشخيص علائم اعتياد در نوجوانان كار مشكلي است چرا كه رفتارهاي آنان شباهت زيادي به ويژگي‌هاي طبيعي دوران نوجواني دارد. پس بهتر است والدين از علائم اعتياد به مخدرها از جمله قرص ترامادول و دراگون آگاه باشند و در صورت مشكوك بودن به اين موضوع هرچه زودتر براي مشاوره ترك اعتياد اقدام نمايند. در واقع قرص ترامادول بيشتر توسط جوانان و نوجواناني كه مشغول به تحصيل هستند استفاده مي‌شود. دراگون نيز براي رفع مشكلاتي از جمله زودانزالي كه يكي از مشكلات شايع است مورد سوء مصرف قرار مي‌گيرد. توجه داشته باشيد كه تا جايي كه مي‌توانيد از اقدامات هيجاني خودداري كنيد و پيش از انجام هر اقدامي از وجود اعتياد اطمينان كسب كنيد.

براي اطلاع بيشتر درباره قرص ترامادول و قرص دراگون كليك كنيد.

علل گرايش به مواد مخدر و نشانه هاي رفتاري

گرايش به مصرف مواد مخدر در كليه طبقات اجتماع از طبقه مرفه گرفته تا طبقه ضعيف، از يك ساز و كار برخوردار است. كاهش و ضعف در ارزش‌هاي فردي و خلأهاي عاطفي اصلي‌ترين دلايل گرايش به مواد مخدر هستند. اين افراد از مواد مخدر به عنوان يك جايگزين براي رفاه و رضايت از زندگي استفاده مي‌كنند. پس از مصرف به دليل تغييرات و پاداش‌هاي زيستي كه مواد مخدر در مغز به وجود مي‌آورد، نسبت به اين مواد كشش بيشتري پيدا مي‌كنند. همچنين به دليل تغييراتي كه مواد مخدر در اعتماد به نفس، مهرباني، آرام بودن و... در فرد به وجود مي‌آورد، فرد مي‌تواند نقص‌هاي خود را بپوشاند.

اين گونه فرد معتاد ياد مي‌گيرد به جاي تلاش واقعي با مصرف مواد مخدر سريع‌تر به ارضاي رواني برسد. خاصيت آرام بخشي مواد مخدر حتي افراد مرفه را به سمت مصرف اين مواد هدايت مي‌كند. اين در حالي است كه بعد از مدتي نه تنها اعتياد به آن‌ها آرامش نمي‌دهد بلكه مشكلات جسمي، رفتاري و رواني ديگري براي آن‌ها به وجود مي‌آورد.

براي اطلاع بيشتر درباره علل گرايش به اعتياد كليك كنيد.

ساز و كار مواد مخدر در مغز و بروز علائم اعتياد به مواد مخدر

اعتياد به مواد مخدر بطور كلي موجب كاهش سطح عملكردي فرد مي‌شود. مواد مخدر باعث ترشح هورمون‌هاي شادي در مغز شده و چون اين هورمون‌ها مجدد در مغز جذب مي‌شوند، آستانه تحريك مغزي كاهش مي‌يابد و به مرور بافت‌هاي مغز فرسوده مي‌شوند. در نهايت مغز فرد معتاد قادر به توليد هورمون‌هاي مورد نياز براي كنترل هيجانات نخواهد بود. در اين مرحله مي‌توانيد متوجه زودرنجي، عصبانيت، تحريك‌پذيري و بي‌قراري دائمي شويد و اين علائم در مصرف موادي از جمله ترياك، شيره و مورفين بيشتر ديده مي‌شود و مي‌تواند نشانه‌هاي خوبي براي شناخت علائم اعتياد به اين مواد باشد. براي اطلاع بيشتر درباره علائم و نشانه‌هاي اعتياد به مورفين ، اعتياد به مصرف ترياك و نشانه هاي اعتياد به شيره شيره كليك كنيد.

با اين حال اين تغييرات مغزي به صورت تدريجي رخ مي‌دهد، اما هر چه از مدت اعتياد فرد بگذرد بازگشت‌پذيري بيمار كاهش مي‌يابد. به همين منظور قبل از آن كه فرد در كاملاً در اعتياد غرق شود، بايد براي درمان و ترك اعتياد اقدام كرد. براي اطلاع بيشتر از تاثير مواد مخدر بر مغز كليك كنيد.

رفتار هاي نادرست با فرد معتاد

جنگ و دعوا با فرد معتاد راحت‌ترين كاري است كه مي‌توان انجام داد، اما اين برخورد هيچ فايده‌اي ندارد. ابتدا اين را بپذيريد كه عزيز شما با بيماري اعتياد درگير است و قدرت اراده خود را در برابر آن از دست داده است نقش خانواده در ترك اعتياد بسيار اهميت دارد. با كمك يك مشاور خانواده كارهايي كه مي‌توانيد براي ترك اعتياد بيمارتان انجام دهيد را بررسي كنيد. در اين ميان بهتر است از كارهاي زير بپرهيزيد.

_ قهر كردن

_ دعوا كردن

_ سرزنش كردن

_ تحقير كردن

_ معتاد را مسبب تمام بدبختي‌هاي خانواده دانستن

براي اطلاع بيشتر درباره نقش خانواده در ترك اعتياد كليك كنيد.

درمان و ترك اعتياد

روش هاي مختلفي براي ترك اعتياد به مواد مخدر وجود دارند كه هركدام بسته به فرد معتاد مناسب و موثر مي‌باشند اما مي‌توان گفت كه تقريبا تمام محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه رفتار درماني موثرترين روش براي درمان اعتياد است. درمانگر با ايجاد تغيير در نگرش فرد به خوبي خواهد توانست بيمار را از مصرف مواد مخدر باز دارد. همچنين با كاركردن بر مقوله وسوسه وي را از بازگشت مجدد منصرف كند. نكته آخر اينكه در صورتي كه احساس كرديد يكي از نزديكان شما به مواد مخدر اعتياد پيدا كرده است، از روي خشم و عصبانيت اقدامي نكنيد. حتما با مشاوره ترك اعتياد مشورت كنيد چرا كه اقدام نابجاي شما ممكن است فرايند ترك را براي فرد سخت تر كند.

براي اطلاع درباره روند دريافت مشاوره ترك اعتياد و روش‌هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

آيا مصرف يكبار ماده مخدر مي‌تواند باعث اعتياد شود؟

اعتياد به مواد مخدر به صورت وابستگي جسمي و رواني شكل مي‌گيرد. گاهي مصرف ماده مخدري از جمله متادون كه براي ترك اعتياد به مواد مخدر ديگر استفاده مي‌شود بعد از مدتي و با افزايش ميزان دوز باعث اعتياد در فرد مي‌شود اما گاهي نيز مصرف ماده اي از جمله گياه تاتوره به دليل خاصيت سمي و قوي بودن با يك بار مصرف نيز باعث اعتياد در فرد مي‌شود.

براي شناخت بيشتر درباره علائم اعتياد به متادون و گياه تاتوره كليك كنيد.

بهترين شيوه درمان اعتياد به مواد مخدر چيست؟

درمان اعتياد فرد بسته به ماده مصرفي، شرايط جسمي و رواني و همچنين ميزان دوز مصرفي فرد مي‌تواند متفاوت باشد. با اين حال معمولا بهترين روش‌ها شامل مجموعه‌اي از درمان‌هاي دارويي، روان درماني، گروه درماني، خانواده درماني و... مي‌باشد كه مي‌توانيد با مطالعه مقاله ترك اعتياد به مواد مخدر با ديگر درمان‌هاي رايج نيز آشنا شويد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: علائم اعتياد به مواد مخدر

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۰ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۳۴:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی