مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مراقبت از پوست نوزاد يكي از دغدغه‌هاي مادران است چراكه نوزادان در ابتداي تولد پوست بسيار حساسي دارند و اين مسئله باعث مي‌شود نسبت به بزرگسالان در برابر عوامل محيطي آسيب‌پذيري بالاتري از خود نشان دهند؛ در نتيجه به مراقبت بيشتري نيز نياز داشته باشند. همچنين كودكان هنگام تولد ممكن است پوستي قرمز داشته باشند يا لكه‌ها و چروك‌هايي روي پوستشان مشاهده شود كه مادران را نگران سازد. اما همه اين موارد اغلب طبيعي هستند و با گذشت چند هفته ناپديد مي‌شوند. با اين حال اگر احساس كرديد كه اين مشكلات شديدتر شده‌اند و با مراقبت‌هايي كه در ادامه بيان مي‌كنيم برطرف نمي‌شوند، حتما بايد كودك را نزد يك متخصص ببريد. 

منبع: پوست نوزاد | آشنايي با حساست ها و مراقبت از پوست نوزاد

 

مشكلات رايج و روش‌هاي مراقبت از پوست نوزاد

برخلاف آنچه پدر و مادرها اغلب انتظار دارند، نوزادان هميشه با پوستي بسيار نرم و لطيف به دنيا نمي‌آيند. بلكه آن‌ها ممكن است در طول دوران نوزادي يا همان سال اوليه زندگي خود مشكلات پوستي مختلفي را تجربه كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به قرمزي، دچار شدن به جوش‌هاي ريز روي صورت، خشكي پوست و ساير مشكلاتي از اين دست اشاره كرد. ما در ادامه به رايج‌ترين مشكلات پوستي نوزادان و روش‌هاي مراقبت از آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

آكنه دوران نوزادي

چيزي در حدود 40 درصد از نوزاد در سنين 2 يا 3 هفتگي دچار آكنه يا همان جوش‌هاي بسيار ريز روي صورت خود مي‌شوند. اين مشكل ممكن است در برخي موارد تا 4 يا 6 ماهگي نيز ادامه پيدا كند. اين جوش‌ها در بسياري از موارد ناشي از هورمون‌هاي مادر هستند كه هنوز در جريان خون كودك حضور دارند و چربي پوست كودك را تحريك مي‌كنند.

خوشبختانه اين جوش‌ها معمولاً درد يا ناراحتي خاصي براي نوزاد ايجاد نمي‌كنند. به شرطي كه شما خود آن‌ها را دستكاري نكنيد و كودك را راحت بگذاريد. نكته بسيار مهم براي مراقبت از پوست نوزاد در اين شرايط اين است كه از صابون، لوسيون‌ها و اسكراب‌ها براي درمان كردن اين جوش‌ها استفاده نكنيد. تنها كاري كه در اين شرايط بايد انجام دهيد اين است كه دو يا سه بار در روز پوست نوزاد را با آب بشوييد و بعد با ملايمت آن را خشك نماييد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه جوش صورت نوزاد كليك كنيد.

پوسته پوسته شدن سر

شايد شما نيز روي پوست سر نوزاد خود پوسته‌هاي زرد رنگي را مشاهده كرده باشيد كه گاهي اوقات شبيه شوره هستند و التهاب‌هاي قرمز رنگي را ايجاد مي‌كنند. اين مسئله نيز يكي ديگر از مشكلات پوستي رايج در بين نوزادان است كه اغلب در 3 ماه اول بروز پيدا مي‌كند اما ممكن است تا پايان يك سالگي نيز ديده شود. فعاليت بيش از حد غده‌هاي چربي كه به دليل وجود هورمون‌هاي مادر در خون نوزاد اتفاق مي‌افتد مسئول بروز اين پوسته‌هاست. اين غده‌ها پوست سر را چرب مي‌كنند و باعث مي‌شوند لايه‌هاي خشك اوليه ريزش كرده و به صورت پوسته يا شوره خود را نشان دهند.

اين پوسته‌ها مشكل خاصي محسوب نمي‌شوند و ناراحتي خاصي براي كودك ايجاد نمي‌كنند. با اين حال اگر به دنبال مراقبت بيشتر و درمان زودتر اين مشكل هستيد مي‌توانيد از روغن‌هاي گياهي براي ماساژ بسيار ملايم پوست سر فرزند خود كمك بگيريد. اين كار باعث ريزش لايه‌هاي مرده پوست مي‌شود و بهبود اين شرايط را تسريع مي‌نمايد. همچنين مي‌توانيد با مشورت از يك پزشك اطفال شامپوي مخصوصي را براي درمان اين مشكل تهيه نماييد و هنگام حمام كردن نوزاد از آن‌ها استفاده كنيد.

اگزماي دوران نوزادي 

در بيشتر موارد مشكلات پوستي باعث آزار و ناراحتي خاصي براي نوزاد نمي‌شوند. اين مسئله يك استثنا دارد و آن هم اگزما است. اگزما باعث التهاب و قرمزي پوست شده و احساس خارش زيادي را نيز به همراه مي‌آورد. اين مشكل معمولاً ابتدا از صورت نوزاد آغاز مي‌شود و سپس به ساير قسمت‌هاي بدن گسترش مي‌يابد. اگزما مي‌تواند با برجستگي‌هاي آبدار همراه باشد كه ممكن است بتركند و در نتيجه منجر به درد و ناراحتي زياد براي نوزاد شوند.

در اين شرايط تلاش كنيد هنگامي كه كودك را به حمام مي‌بريد آب را بسيار گرم نكنيد و مدت زمان زيادي او را در آن محيط نگه داريد. پس از حمام نيز استفاده از مرطوب كننده‌هاي ضد آلرژي مي‌توانند به تسكين ناراحتي‌هاي نوزاد و كاهش علائم اگزما كمك نمايند. براي مقابله بهتر با اين مشكل از يك متخصص اطفال كمك بگيريد تا با مشاهده مشكل پوستي كودك پماد يا داروهاي لازم را براي او تجويز نمايد.

خشكي پوست

خشكي پوست مشكل رايجي در بين نوزادان است كه اغلب در نوزاداني كه در پي زايمان ديرتر از موعد به دنيا آمدند بيشتر ديده مي‌شود. اين مسئله مشكل نگران كننده‌اي محسوب نمي‌شود و مهم‌ترين راه مبارزه با آن هيدارته نگاه داشتن بدن كودك است. يعني شما بايد اطمينان يابيد كه او به اندازه كافي شير مي‌خورد و از اين طريق بدنش آب كافي دريافت مي‌كند يا خير.

استفاده از لوسيون‌هاي مرطوب كننده مخصوص كودك پس از حمام نيز مي‌تواند در بهبود اين مشكل تأثير بسزايي بگذارد. اما توجه داشته باشيد كه استفاده زياد از صابون‌ها هرگز توصيه نمي‌شود و مي‌تواند خشكي هرچه بيشتر پوست نوزاد را به همراه بياورد. اگر ديديد لكه‌هاي خشكي روي پوست صورت نوزاد شروع به پخش شدن كرده‌اند يا منجر به بي‌قراري او شده‌اند با يك پزشك اطفال در اين باره مشورت نماييد.

 

توصيه‌هاي كلي براي مراقبت از پوست نوزاد

به دليل حساس‌تر بودن پوست نوزاد نسبت به بزرگسالان حتي اگر هيچ مشكل خاصي نيز وجود نداشته باشد رعايت برخي نكات ضرورت دارد. ما در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد كليك كنيد. 

1- پرهيز از قرار دادن نوزاد در برابر نور مستقيم آفتاب

نوزادان به خصوص در 6 ماه اول زندگي نبايد به طور مستقيم در مواجهه با نور خورشيد قرار بگيرند. اگر در اين دوران مجبور شديد در هواي گرم و تابش نور آفتاب فرزند خود را به بيرون از خانه ببريد حتماً از كلاه نخي، شلوار و زيرپوش آستين بلند و نخي براي مراقبت از پوست بدن و سر او استفاده نماييد.

2- استفاده از لباس‌هاي مناسب فصل براي مراقبت از پوست نوزاد

پوشاندن لباس مناسب فصل بر تن نوزاد يكي ديگر از نكاتي است كه در سلامت پوست او تأثير بسزايي دارد. براي مثال پوشاندن لايه‌هاي زياد لباس در فصل تابستان با ايجاد تعريق در نقاط مختلف بدن نوزاد نظير پشت گردن، زير بغل و نواحي اطراف پوشك مي‌تواند به التهابات پوستي ناراحت كننده بيانجامد درنتيجه تلاش كنيد در فصل گرما لباس‌هاي گشادتري بر تن فرزندتان كنيد كه هوا به خوبي در آن جريان داشته باشد.

3- استفاده از محصولات پوستي ارگانيك

لوسيون، كرم‌ها و پودرهايي كه حاوي مواد شيميايي هستند مي‌توانند منجر به بروز واكنش‌هاي آلرژيك در پوست نوزاد شوند. از همين رو تلاش كنيد تا جايي كه مي‌توانيد براي مرطوب كردن پوست نوزاد و ماساژ پوست او از محصولات ارگانيك نظير روغن‌هاي طبيعي استفاده نماييد.

4- استفاده از پودر بچه براي مراقبت از پوست نوزاد

استفاده از پودرهاي تالك به جلوگيري از تعريق زياد كودك و بروز مشكلاتي نظير قرمزي و عرق سوز شدن كودك كمك مي‌نمايد. با اين حال بايد در انتخاب اين پودرها دقت بيشتري به خرج دهيد و محصولاتي را انتخاب نماييد كه به طور اختصاصي براي كودكان طراحي شده‌اند. استفاده از پودرهاي رايحه دار و حاوي مواد شيميايي مي‌تواند باعث تحريك پوست نوزاد شده و واكنش‌هاي آلرژيك را در او برانگيزد.

5- عوض كردن به موقع پوشك نوزاد

يكي از مهم‌ترين كارهايي كه بايد در جهت مراقبت از پوست نوزاد خود انجام دهيد عوض كردن به موقع پوشك اوست. چراكه تأخير در اين كار باعث التهاب در پوست كودك شده و مي‌تواند سوزش و ناراحتي زيادي را براي او به همراه بياورد. استفاده از پودر بچه ، دستمال مرطوب و شستن به موقع كودك نيز به مراقبت هرچه بهتر كمك مي‌نمايد.

 

سؤالات متداول

- رنگ پوست نوزاد در حالت طبيعي چگونه است؟

نوزاداني كه تازه متولد مي‌شوند معمولاً رنگ پوست قرمزي دارند. اين قرمزي پوست در نوزاداني كه ديرتر از موعد به دنيا آمده‌اند شديدتر است اما در مقابل كودكاني كه زودتر به دنيا مي‌آيند معمولاً رنگ پريدگي بيشتري را از خود نشان مي‌دهند. به طور كلي رنگ پوست نوزادان بسيار متغير است و ممكن است هر روز تغيير نمايد. اما اغلب تا حدود دوسالگي ثابت خواهد شد. با اين حال اگر اين مسئله براي شما نگراني‌هايي را به وجود آورده است بهتر است با مشاوره كودك در ميان بگذاريد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه پوست نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: پوست نوزاد | آشنايي با حساست ها و مراقبت از پوست نوزاد

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۵۴:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی