مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا مي‌دانيد فوبي آينه چيست و چه پيامدهايي براي فرد به همراه دارد؟ فوبي آينه يكي از اختلالات رواني است كه به دلايل مختلفي بروز پيدا مي‌كند. اين اختلال يك ترس غيرمنطقي از مشاهده خود در آينه و استفاده از آن مي‌باشد كه در صورت عدم درمان و بي‌توجهي، شدت آن بيشتر خواهد شد. آينه يك وسيله ضروري در زندگي انسان است كه در طول روز بارها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در همه جا وجود دارد. فوبيا منجر به عكس العمل‌هاي جسمي و روحي ناخوشايندي در فرد شده و او را آزار مي‌دهد. داشتن ترس در زندگي، آرامش انسان‌ها را مختل مي‌كند، به همين دليل بايد چاره‌اي براي درمان آن انديشيد. در ادامه مقاله به بررسي كامل فوبي آينه و راه درمان آن مي‌پردازيم. 

منبع: فوبي آينه يا كاتوپتروفوبيا چيست

 

فوبي يا فوبيا چيست؟

فوبيا معني ترس غير منطقي و بسيار زياد از يك شي، حيوان يا موضوع مشخص است كه فرد توانيي كنترل و كاهش آن را ندارد. براي مثال عده‌اي فوبي حيوانات دارند و با مشاهده برخي حيوانات نظير سگ، عنكبوت و... ترس تمام وجودشان را فرا مي‌گيرد. برخي ديگر فوبيا ارتفاع دارند و با قرار گرفتن در ارتفاعات حتي كوتاه دچار ترس و وحشت مي‌شوند.

در واقع مسئله فوبيا گسترده است و مي‌‌تواند شامل هر موضوعي شود؛ از فوبيا از دست دادن عزيزان گرفته تا فوبيا صداي بلند كه همگي احتمال بروز در يك فرد را دارند. اين اختلال، خطرناك و آسيب زننده نيست اما اگر از حد طبيعي عبور كند و به يك فوبيا افراطي تبديل شود آزاردهنده و غير قابل تحمل خواهد بود. ضمن اينكه اشخاص درگير به فوبيا اطلاع دارند كه ترس شان بيهوده است و خطري قرار نيست آن ها را تهديد كند ولي باز هم نمي توانند اين ترس خود را كنار بگذارند. رهايي از فوبيا غيرممكن نيست ولي نياز به روان درماني و روانشناس باتجربه اي دارد كه فرد را درك كرده و به مرور زمان او را از فوبيايي كه دارد رها سازد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انواع فوبي كليك كنيد. 

 

منظور از فوبي آينه چيست؟

برخي از افراد به حدي از اجزاي صورت يا اندام خود ناراضي هستند كه اين عدم رضايت آن‌ها منجر به ترس از آينه و مشاهده خود در آن شده است و در كل نمي‌خواهند تصويرشان را ببينند يا حتي آن را در عكسي ثبت نمايند. اين حساسيت افراطي موجب بروز اختلالي به نام فوبيا آينه مي‌شود. البته ترس از آينه تنها به خاطر ظاهر افراد و نارضايتي آن‌ها از چهره و اندام‍شان بروز پيدا نمي‌كند. اعتقاد به برخي خرافات نيز موجب شكل گيري فوبيا آينه مي‌شود.

براي مثال برخي افراد از شكستن آينه ترس دارند كه اين هراس به علت صحبت‌هاي اشتباهي است كه از گذشتگان شنيده‌اند. در گذشته عده‌اي اعتقاد داشتند كه آينه روح انسان‌ها را نشان مي‌دهد و اين روح هر هفت سال يك بار قابليت احيا شدن دارد و شكستن آن موجب هفت سال بدبياري براي فرد خواهد شد به همين خاطر افرادي كه اين خرافات را باور كرده‌اند از شكستن آيه وحشت دارند و به اين دليل دچار فوبيا شده‌اند.

 

چه عواملي باعث بروز فوبي آينه در افراد مي شود؟

گذشته افراد و صحبت‌هايي كه در زمان كودكي شده بر شكل گيري فوبيا  تاثيرگذار مي‌گذارد. وقتي در حضور يك كودك، از نحس بودن شكستن آينه و طلسم شدن توسط آن صحبت مي‌شود، اين حرف‌ها در حافظه كودك باقي مانده و معمولا آن را باور مي‌كند. در نتيجه فوبيا آينه در بزرگسالي به سراغش آمده و درگير اين اختلال غيرمنطقي مي‌شود.

البته ممكن است علل ديگري هم داشته باشد كه بايد ريشه يابي شود چرا كه موقعيت هر فرد نسبت به ديگري متفاوت است. فوبيايي هم كه از عدم رضايت صورت و ترس از نگاه كردن در آينه به وجود آمده است ريشه در گذشته و رفتار افرادي دارد كه مدام فرد را مورد تمسخر قرار داده‌اند و به نوعي او را سرزنش و سركوب كرده‌اند. اين فوبيا قابل درمان است و به مرور زمان با مشاوره و افزايش اعتماد به نفس در فرد از بين مي‌رود.

 

درمان فوبي آينه 

از آنجا كه فوبيا روان را درگير مي‌كند و موجب اضطراب مي‌شود بايد از راه روان درماني آن را برطرف كرد. البته گاهي مواقع پزشكان از دارودرماني نيز استفاده مي‌كنند اما توجه داشته باشيد كه نبايد داروها را بدون تجويز پزشك مصرف كرد. تشخيص روش درماني به عهده متخصص است چراكه بايد شرايط فرد و علل فوبي او ريشه يابي‌ شود و بت توجه به آن درمان انجام گيرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه درمان فوبي كليك كنيد. 

 

سوالات متداول

_آيا فوبيا آينه درمان دارد؟

بله با دريافت راهكارهاي مختلف توسط پزشك خود مي‌توانيد از آن رهايي يابيد.

_بهترين شيوه درمان فوبيا آينه چيست؟

راهكارهاي متعددي براي غلبه بر فوبيا وجود دارد كه بايد با توجه به شدت فوبيا و علت بروز آن يكي از آن‌ها را به كار گيريد. كنترل استرس يكي از روش‌هاي موثر درماني است. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فوبي آينه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: فوبي آينه يا كاتوپتروفوبيا چيست

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۰۲:۲۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی