مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تربيت كودك ۶ تا ۱۲ سال از دوره‌هاي دشوار تربيتي محسوب مي‌شود چرا كه با آن كودكي به پايان مي‌رسد. والدين براي تربيت و پرورش كودك 6 تا 12 سال وارد مرحله جديد و شگفت‌انگيزي مي‌شوند. فرزندان آن‌ها اكنون به مدرسه مي‌روند و فعاليت‌هاي علمي، ورزشي و هنري جدي‌تري را آغاز مي‌كنند. اين فعاليت‌ها آن‌ها را از لحاظ شناختي و تفكر به سطح بالاتري ارتقا مي‌دهد كه والدين را وا مي‌دارد تا در تربيت خود به نكات بيشتري دقت كنند و مسائل آموزشي و پرورشي بيشتري را مدنظر قرار دهند. ما در اين مقاله با توجه به مسائل رشدي و نيازهاي كودك در اين دوره به يكسري نكات تربيتي اشاره كرده‌ايم كه مطالعه آن مي تواند براي شما سودمند باشد. ضمن اينكه در اين سنين حساس مي‌توانيد از مشاوره كودك به عنوان يار همراه خود در تربيت درست فرزندان كمك بگيريد. 

منبع: تربيت كودك 6 سال

 

تربيت كودك 6 تا 12 سال : آگاهي از جنبه هاي گوناگون رشد 

آگاهي از تغييرات و رشد كودك در زمينه‌هاي مختلف به والدين كمك خواهد كرد تا نيازهاي تربيتي كودك خود را بيشتر بشناسند و با ديد روشن‌تري بتوانند در اين زمينه اقدام كنند. سن تربيت كودك شيوه و روش والدين را تحت تاثير قرار مي‌دهد. شما مي‌توانيد در اين زمينه از كتاب‌هاي مفيد استفاده كنيد و يا هميشه يك روانشناس متخصص كنار خود داشته باشيد. در ادامه به برخي از مهمترين تغييرات رشدي كودك در مقطع سني تربيت كودك 6 تا 12 سال خواهيم پرداخت. براي آگاهي بيشتر درباره سن تربيت كودك كليك كنيد.

رشد و تغييرات شناختي در تربيت كودك 6 تا 12

از جمله مهمترين تغييراتي كه در سطح شناخت و تفكر كودك در سنين مدرسه رخ مي‌دهد اين است كه او به تدريج به تفكر منطقي‌تري دست مي‌يابد. او مي‌تواند روابط علت ومعلولي را دريابد و از تاثيرات رفتار خود بر ساير افراد آگاه شود. علاوه بر اين توانايي حافظه او در اين سنين گسترش مي‌يابد و كودك مي‌تواند اشيا و اجسام را بر اساس ويژگي‌هاي مشترك آن‌ها طبقه‌بندي كند. اين ويژگي‌ها منجر به اين مي‌شود كه مهارت‌هاي رياضي او نيز به ميزان شگفت‌آوري پيشرفت كند. در نتيجه او قادر است مسائل رياضي ابتدايي را حل كند. از مشاور كودك خود بخواهيد روي مسائل شناختي تمركز داشته باشد. 

اهميت رشد مهارت‌هاي ارتباطي و زباني در تربيت كودك

كودك در سن 6 تا 12 سال مهارت‌هاي زباني خود را تكميل مي‌كند. او مي‌تواند از زبان براي مقاصد پيچيده‌تري استفاده كند. در سن 8 سالگي كودك شما هر روز 20 كلمه جديد مي‌آموزد در نتيجه او در انتهاي اين دوره به گنجينه بسيار كاملي از كلمات دست خواهد يافت.

او در ارتباطات خود مي‌تواند از مكالمات پيچيده‌اي استفاده كند و شما قادر به فهم همه‌ صحبت‌هاي كودك خود خواهيد بود. فرزند شما در اين دوره مي‌تواند از دستورالعمل‌هاي ساده پيروي كند، خاطراتي از شرح فعاليت‌هاي روزانه خود بنويسد و به تنهايي كتاب‌هاي متناسب با سطح سني خود را بخواند. اگر در اين دوره سني هنوز اختلال زباني و گفتاري در فرزندتان وجود داشت حتماً به مشاور خود اطلاع دهيد. 

تغييرات هيجاني كودك 6 تا 12 سال

در اين دوره با قرار گرفتن بيشتر كودك در محيط هاي اجتماعي كودك زودتر دچار احساساتي نظير شرمندگي و خجالت مي‌شود چرا كه ديدگاه ساير افراد براي او اهميت پيدا مي‌كند. واكنش‌هاي نامناسب ديگران مي‌تواند اين احساسات شرم را در فرد تقويت كند و منجر به آسيب‌هايي نظير كاهش اعتماد به نفس و ابتلا به فوبياي اجتماعي شود. كودك شما در سنين مدرسه بيش از هر دوره‌اي در معرض ابتلا به انواع ترس و اضطراب‌ها قرار داد زيرا او بيشتر به محيط پيرامون خود توجه مي‌كند و خطرهاي موجود در آن را بيشتر مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

براي آشنايي بيشتر درباره آموزش جامع تربيت كودك كليك كنيد.

تربيت كودك 6 تا 12 سال : نكات تربيتي مهم

1- توجه به اعتماد به نفس هنگام تربيت كودك

اعتماد به نفس فرزند شما در ميزان سلامت روان و موفقيت او در طول سال هاي مدرسه تاثير بسزايي دارد. براي آن كه بتوانيد اعتماد به نفس كودك را تقويت كنيد تلاش كنيد تا توانمندي‌ها و نقاط قوت او را شناسايي كنيد و به جاي تاكيد بر نقاط ضعف او بر توانايي‌هاي او تاكيد نماييد. به او بياموزيد كه شكست امري طبيعي در زندگي است و آنچه كه در زندگي اهميت دارد تلاش افراد براي پيشرفت است نه نتيجه‌اي كه به دست مي‌آورند.

علاوه بر اين از مقايسه فرزندتان با هم سن و سالان او بپرهيزيد. توانايي‌هاي كودكان در اين دوره مي‌تواند كاملا با يكديگر متفاوت باشد. مقايسه شما منجر به تقويت خودسرزنشي در كودك مي‌شود و در ادامه به اعتماد به نفس او آسيب مي‌زند.

2- بازي روشي براي تربيت كودك

با ورود فرزندتان به مدرسه نبايد بازي با او را كنار بگذاريد چرا كه فرايند بازي در رشد و يادگيري كودك همچنان نقش مهمي ايفا مي‌كند. او براي پرورش مهارت‌هاي ارتباطي و اجتماعي خود به بازي با شما نياز دارد. همچنين در جريان بازي شما مي‌توانيد صميمت با فرزند خود را حفظ كرده و آن را بهبود ببخشيد.

3- در تربيت كودك به پرورش مسئوليت‌پذيري فرزندتان توجه كنيد

در اين دوره از نظر شناختي كودك قابليت اين را پيدا مي‌كند كه بتواند از تاثيرات رفتار خود بر ساير افراد آگاه شود. اين مي‌تواند آغازي براي تمرين مسئوليت‌پذيري در زندگي باشد. براي پرورش مسئوليت‌پذيري در فرزندتان اجازه دهيد كه او با پيامدهاي رفتار خود آشنا شود و بداند كه رفتارهايي كه انجام مي‌دهد چه تاثيري بر روي ديگران مي‌گذارد. براي مثال اگر او با يكي از هم سن و سالانش بد رفتاري كرد به او بگوييد فكر مي‌كني رفتارت باعث مي‌شود دوستت چه احساسي داشته باشد؟

اين كار باعث مي‌شود تا او به مرور از تاثير رفتارهاي خود بيشتر آگاه شود و بياموزد كه بايد مسئوليت اشتباهات و خطاهاي خود را بپذيرد و براي جبران آن‌ها تلاش كند. اما توجه داشته باشيد براي آن كه كودك را با پيامد كارهايش مواجه كنيد از سرزنش، تحقير و يا روش‌هاي تنبيه نادرست استفاده نكنيد.

4- تربيت كودك 6 تا 12 سال : توجه به وضعيت رواني و هيجاني فرزند

همانطور كه گفته شد تربيت اين دوره تا حدودي پيچيده است براي همين بهتر است همواره با روانشناس متخصص خود در تماس باشيد. در مطالب فوق گفته شد در دوران مدرسه كودكان بيش از هر دوره ديگري در معرض ابتلا به انواع ترس‌ها يا فوبياها و انواع اضظراب‌ها هستند. بسيار اهميت دارد كه در مورد نگراني‌ها و احساسات ناخوشايندي كه فرزندتان تجربه مي‌كند با او صحبت كنيد. بگذاريد تا او افكار و احساساتش را آزادانه با شما در ميان بگذارد و او را به خاطر ترس‌هايش سرزنش نكنيد بلكه به او نشان دهيد كه به عنوان والدين او هميشه مراقبش هستيد و او را درك مي‌كنيد.

شرم كودك را در نظر بگيريد

همچنين از آن جايي كه احساس شرم و خجالت در اين سنين بسيار تجربه مي‌شود واكنش‌هاي شما و معلمان كودكتان در پيشگيري از ابتلا به اختلال فوبياي اجتماعي تاثير بسيار زيادي دارد. براي اينكه از كودكتان در برابر اين اختلال محافظت كنيد ويژگي‌هاي مثبت او را بيشتر مورد تاكيد قرار دهيد و از سرزنش و تحقير كودكتان به خاطر شكست‌هايش به خصوص در ميان جمع خودداري كنيد. اگر مشكلات هيجاني كودكتان بسيار زياد است و فكر مي‌كنيد ممكن است به عملكرد او در مدرسه آسيب بزند، حتما در مورد وضعيت او با يك روانشناس كودك مشورت كنيد. تربيت كودك 6 تا 12 سال آنقدر حساس است كه بهتر است از همه امكانات موجود بهره بگيريد. 

كلام آخر

توجه داشته باشيد كه با توجه به تمامي مواردي كه اشاره شد احتمالا شما نيز به اهميت اين مسئله پي برده باشيد كه نقشتان به عنوان والدين تا چه ميزان در تربيت كودك در سنين 6 تا 12 سال موثر است. متاسفانه بسياري از والدين آگاهي درستي از اين مسئله ندارند كه چگونه بايد كودك خود را در سنين مختلف تربيت كنند. در كنار اين مسئله براي آنكه بتوانيد به بهترين نحو كودك خود را تربيت كنيد لازم است تا با يك مشاور در زمينه كودك در ارتباط باشيد. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود مي‌تواند اصول كلي را در اختيارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را ياري رساند.

مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌اند تا بتوانيد با دريافت مشاوره، اصول و روش‌هاي تربيتي صحيح را بياموزيد و كودكي سالم از نظر اخلاقي و رفتاري تربيت كنيد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه كودك با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي و فردي هر خانواده راهكارهاي گوناگوني را در اختيار شما خواهند گذاشت. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

كودك در سن 6 تا 12 سال با چه تغييرات هيجاني روبه‌رو مي‌شود؟

در اين دوره با قرار گرفتن بيشتر كودك در محيط هاي اجتماعي كودك زودتر دچار احساساتي نظير شرمندگي و خجالت مي‌شود. واكنش‌هاي نامناسب ديگران مي‌تواند اين احساسات را در فرد تقويت كند و منجر به آسيب‌هايي نظير كاهش اعتماد به نفس و ابتلا به فوبياي اجتماعي شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك كودك 6 تا 12 مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تربيت كودك 6 سال

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت كودك 6 سال،
موضوع:
[ ۹ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۰:۰۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی