مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

داروي گاباپنتين (Gabapentin) با نام تجاري Neurontin دارويي ضد بيماري صرع است كه با كاهش جريان الكتريكي غيرطبيعي سلول‌هاي مغزي به تنهايي يا همراه با ساير دارو‌هاي ضد صرع جهت كاهش حملات تشنج استفاده مي‌شود. همچنين گاباپنتين براي جلوگيري از حملات ميگرن نيز موثر است. اين دارو همانند دارو‌هاي ضد صرع ديگر فوايد و عوارضي دارد كه اطلاع از آن‌ها براي فرد مصرف كننده ضروري است. براي مصرف يا قطع مصرف اين دارو حتما بايد با پزشك خود مشورت نماييد. در ادامه مطلب به نحوه‌ي مصرف دارو، فوايد و عوارض جانبي آن مي‌پردازيم. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بيماري صرع كليك كنيد.

منبع: مصرف داروي گاباپنتين

 

موارد مصرف قرص گاباپنتين

اين دارو موارد مصرف گوناگوني دارد و گاهي بهتر است به همراه ساير داروها مصرف شود. اما اصلي‌ترين موارد مصرف آن عبارتند از:

-درمان صرع
-كاهش درد ناشي از ابتلا به زونا
-پيشگيري از سردرد ميگرني
-كاهش دردهاي عصبي
-كنترل تشنج (براي كسب اطلاع در زمينه اقدامات ضروري هنگام تشنج كليك كنيد)
-درمان كمر درد
-درمان اختلال دوقطبي (البته تاثير اين دارو در زمينه‌ي درمان اختلال دو قطبي به طور كامل به اثبات نرسيده است)

نحوه مصرف داروي گاباپنتين

گاباپنتين را حتما طبق دستور پزشك مصرف كنيد و از استفاده دوز بيشتر يا كمتر تجويز شده خودداري نماييد. نكته مهم ديگر اينكه فقط در همان دوره‌ي زماني كه براي شما تجويز شده است آن را مصرف كنيد. اين دارو نبايد در طول روز استفاده شود و بهتر است حوالي ۵ عصر به همراه غذا مصرف شود. مقدار گاباپنتين كه دكتر تجويز مي‌كند به سن بيمار، نوع بيماري و نوع قرص گاباپنتين بستگي دارد. دكتر معمولا با دوز كم شروع مي‌كند و سپس مقدار دارو را متناسب با شرايط بيمار تنظيم مي‌كند.

اين دارو را هرگز نبايد پس از يك دوره استفاده طولاني مدت به صورت ناگهاني قطع كرد زيرا ممكن است باعث بروز عوارض زيانباري شود و احتمال بروز تشنج را زياد كند.  قطع تدريجي اين دارو عوارض كمتري دارد.

عوارض جانبي داروي گاباپنتين

گاباپنتين همانند بسياري از داروهاي ديگر علاوه بر اثرات مفيدش داراي عوارضي نيز هست و با آگاهي از آن‌ها مي‌توان مانع از بروز مشكلات سخت‌تر شد. در ادامه به عوارض داروي گاباپنتين در بزرگسالان، كودكان و عوارض رواني اين دارو اشاره مي‌كنيم.

1. عوارض جانبي در بزرگسالان

-خواب‌آلودگي و گيجي
-حالت تهوع و استفراغ
-خصومت و پرخاشگري
-از دست دادن تعادل بدن
-مشكلات تنفسي
-احتباس مايعات
-افزايش وزن
-درد مفاصل و تاري ديد
-عفونت ويروسي
-لكنت زبان
-خستگي و ضعف
-تورم اندام‌ها

2. عوارض جانبي در كودكان

-اختلالات رفتاري
-رفتارهاي تهاجمي
-اختلالات تمركزي
-بيقراري و بيش فعالي
-مشكل در تكلم
-تغيير در عملكرد تحصيلي

3. عوارض جانبي رواني داروي گاباپنتين

-فكر خودكشي يا مرگ و تلاش براي خودكشي
-نگراني و بي قراري
-وحشت‌زدگي
-مشكل در خوابيدن
-رفتار خشن يا خشونت آميز
-فعاليت يا صحبت كردن بيش از حد
-تغييرات غير عادي در رفتار

درصورتي كه علائم رواني بالا در شخصي كه قرص گاباپنتين مصرف مي‌كند بروز پيدا كرد، توصيه مي‌شود با مشورت روانشناس اين علائم را كنترل كنيد و به صورت تدريجي آن‌ها را از بين ببريد.

تداخلات دارويي گاباپنتين

در صورت مصرف هرگونه دارو حتما به پزشك خود اطلاع دهيد تا با توجه به‌ آن‌ها برايتان نسخه بنويسد. براي اطلاع شما مهم‌ترين مواردي كه با مصرف گاباپنتين تداخل ايجاد مي‌كنند را ذكر مي‌كنيم:

_آنتي اسيدها (سبب كاهش غلظت گاباپنتين در خون مي‌شود و بايد دو ساعت يا بيشتر پس از مصرف آنتي اسيدها مصرف شود)
_مورفين (ممكن است عوارض جانبي مرتبط با سيستم عصبي مركزي گاباپنتين را افزايش دهد)
_آلومينيوم‌ هيدروكسايد و منيزيم‌هيدروكسيد (ممكن است عوارض جانبي گاباپنتين مانند خستگي را افزايش دهد)
_دارو‌هاي ضد افسردگي، دارو‌هاي شل كننده عضلات، مسكن‌ها، متادون، ترامادول و... با داروي گاباپنتين تداخل دارند و درصورتي كه از اين داروها استفاده مي‌كنيد بايد پزشك خود را در جريان بگذاريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه دارو‌هاي ضد افسردگي كليك كنيد. 

مصرف گاباپنتين در دوران بارداري و شيردهي

ايمني اين دارو در دوران بارداري ثابت نشده است و براي استفاده از گاباپنتين در دوران بارداري، بايد مزاياي استفاده از آن نسبت به آسيب احتمالي به جنين سنجيده شود. همچنين گاباپنتين در شير مادر ترشح مي‌شود و مادران شيرده بايد اين دارو را فقط در مواردي كه منافع آن بيشتر از خطرات ناشناخته براي جنين است استفاده كنند. بررسي فوايد و آسيب‎‌هاي اين دارو و درنهايت تجويز آن به عهده پزشك متخصص است. 

نكات مهم در مصرف داروي گاباپنتين

-اگر داروي گاباپنتين را بيش از حد مصرف كرده‌ايد فورا با اورژانس تماس بگيريد. علائم مصرف بيش از حد شامل خواب‌آلودگي شديد، لكنت زبان و ضعف بدني است. اگر به گاباپنتين آلرژي داريد نبايد از آن استفاده كنيد.

-در صورتي كه بيماري‌هاي كليوي، صرع يا اختلال تشنج‌هاي ديگر، ديابت، بيماري كبد، سابقه‌ي افسردگي، اختلالات خلقي، اعتياد دارويي يا افكار خودكشي و بيماري قلبي داريد به پزشك خود اطلاع دهيد تا با توجه به آن‌ها براي شما نسخه تجويز كند.

-نوشيدن الكل با اين دارو مي‌تواند عوارض جانبي ايجاد كند.

-داروي گاباپنتين بايد بين ۲ تا ۸ درجه‌ي سانتي‌گراد در جاي خشك و در يخچال نگهداري شود.

-اين دارو را حتما با تجويز پزشك مصرف كنيد و يادتان باشد از دستوراتي كه روي جلد دارو ذكر شده است پيروي نماييد.

-در صورتي فراموشي يك نوبت دارو، به محض يادآوري آن را مصرف كنيد. اما اگر زمان مصرف بعدي نزديك شده است دوز قبلي را فراموش كنيد و به برنامه مصرف سابق خود برگرديد. هرگز دوز دارو را براي جبران دوز فراموش شده افزايش ندهيد.

-مصرف داروي گاباپنتين ممكن است بر توانايي فكر كردن و واكنش نشان دادن فرد تاثير بگذارد. بنابراين نبايد در زمان مصرف رانندگي و يا كاري كه نياز به هوشياري داشته باشد انجام دهيد.

-اين دارو بايد به صورت كامل مصرف شود و از نصف كردن و خرد كردن آن هنگام مصرف خودداري نماييد.

-در صورتي كه به اين دارو آلرژي داشتيد و به تنگي نفس، تورم در گلو يا زبان، كهير و زخم پوستي مبتلا شديد حتما پزشك خود را در جريان بگذاريد.

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي

داروي گاباپنتين بايد حتما تحت نظارت پزشك متخصص مصرف و يا قطع شود چراكه ممكن است با عوارض جدي براي فرد همراه باشد. در صورتي كه به هردليلي به پزشك خود دسترس نداريد، مي‌توانيد از خدمات مشاوره دارويي مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي بهره‌مند شويد. متخصصان اين مركز در خدمت شما هستند تا در هر كجا كه هستيد به صورت تلفني در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

سوالات متدول

-آيا گاباپنتين باعث چاقي يا لاغري مي‌شود؟

برخي از تحقيقات نشان داده كه عده‌اي از افراد پس از مصرف اين دارو افزايش وزن داشته‌اند. اما توجه داشته باشيد كه چاقي و لاغري تحت تاثير عوامل متعددي قرار دارد.

براي دريافت مشاوره در زمينه داروي گاباپنتين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مصرف داروي گاباپنتين

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مصرف داروي گاباپنتين،
موضوع:
[ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۴۷:۳۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی