مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سندرم سروتونين يا مسموميت با سروتونين بيماري است كه بر اثر افزايش سروتونين در بدن فرد به وجود مي‌آيد و مشكلات و عوارضي را براي او به همراه دارد. بسياري از افراد براي رهايي از افسردگي و تنش‌هاي خود به سمت مصرف خودسرانه و گاه مصرف همزمان داروهاي بازجذب سروتونين رو مي‌آورند. برخي از داروهاي ضد افسردگي سبب افزايش اين نوع از انتقال‌دهنده‌ عصبي در مغز و بروز سندرم سروتونين مي‌شوند. اين سندروم را جدي بگيريد و براي درمان آن اقدام كنيد چرا كه در موارد شديد با علائمي همچون توهم و هذيان مواجه مي‌شويد. پيشنهاد مي‌كنيم براي درمان اضطراب و افسردگي خود به جاي مصرف داروهاي عوارض دار و كوتاه اثر از مشاوره افسردگي بهره ببريد. 

منبع: سندرم سروتونين

 

سندرم سروتونين چيست؟

سندرم سروتونين كه به آن مسموميت با سروتونين هم مي‌گويند در اثر تجمع زياد سروتونين در بدن به وجود مي‌آيد و علائم مختلفي دارد. مصرف داروهاي حاوي سروتونين فرد را در معرض اين سندروم قرار مي‌دهد. براي جلوگيري از بروز اين اتفاق پيش از مصرف هر دارويي، تمام داروهايي كه مصرف مي‌كنيد را به پزشكتان بگوييد تا چنين مسئله‌اي پيش نيايد. سندرم سروتونين را بايد حدالامكان جدي گرفت زيرا اين سندروم به صورت بالقوه توانايي كشنده و مهلك بودن را دارد. براي اطلاعات بيشتر در مورد سروتونين كليك كنيد.

 

چرا اين سندرم به وجود مي آيد؟

در حالت كلي سندرم سروتونين زماني اتفاق مي‌افتد كه از تركيب چند دارو يا مكمل غذايي يا ماده مخدر براي بالا بردن سطح سروتونين استفاده كرده باشيد يا دوز داروهاي مصرفيتان را يكدفعه بالا ببريد. برخي از داروها مي‌توانند توليد سطح سروتونين در بدنتان را افزايش دهند.

 

علائم سندرم سروتونين چيست؟

علائم اين اتفاق از چند دقيقه تا چند ساعت بعد از مصرف داروي جديد يا بالاتر بردن دوز دارو بروز مي‌كند. مهمترين نشانه‌ها موارد زير را دربر مي‌گيرند.

- سيخ شدن موي تن

- اسهال

- سردرد يا گيجي

- سفت شدن عضلات

- عرق كردن شديد بدن

- افزايش فشار خون و ضربان قلب

- گشاد شدن مردمك چشم ها

- از دست دادن هماهنگي بين عضلات بدن

- احساس بي قراري و پريشاني

- حالت تهوع

- توهم يا هذيان گويي (براي آشنايي با نشانه‌ها، انواع و درمان هذيان به مقاله‌ اختلالات هذياني مراجعه كنيد).

 

چه مدت طول ميكشد تا علائم ناشي از سندرم سروتونين از بين بروند؟

اگر اين سندروم به شكل خفيف براي شما ايجاد شده باشد، تا 24 ساعت بعد از قطع مصرف دارو علائم آن از بين مي‌رود اما گاهي اوقات شدت اين مسموميت بالاتر است و ممكن است چند هفته طول بكشد تا سطح سروتونين در بدن شما به حالت عادي برگردد.

 

مهمترين داروهاي افزايش سروتونين در بدن كدام اند؟

1. داروهاي ضد افسردگي

- مهاركننده هاي بازجذب سروتونين (SSRI) مانند Celexa و سرترالين

- مهاركننده بازجذب سروتونين و نوراپي نفرين (SNRI)، مانند افكسور

- داروهاي ضد افسردگي سه حلقه، مانند نورتريپتيلين و آمي تريپتيلين

- مهاركننده هاي مونوآمين اكسيداز (MAOI)، مانند نارديل و Marplan

- ساير داروهاي ضد افسردگي، مانند ولبوترين (براي ترك توتون و تنباكو)

براي اطلاع از انواع داروهاي ضد افسردگي و آمي تريپتيلين كليك كنيد.

2. داروهاي ميگرن كه باعث بروز سندرم سروتونين مي‌شوند

- تريپتان (آكسِرت، آمِرج، ايميتريكس)
- كاربامزپين (تِگرِتول)
- والپروئيك اسيد (دِپاكين)

3. مواد مخدر

- LSD
- اكستازي
- كوكائين
- آمفتامين

4. مكمل‌هاي گياهي

- گل راعي
- جوز هندي
- گياه جينسنگ

5. داروهاي سرماخوردگي و عطسه بدون نسخه

- دكسترومتورفان (دِلسيم، موسينِكس و... )

پيشگيري و خطرات سندرم سروتونين

براي پيشگيري از بروز اين سندرم بايد ميزان دوز مصرفي خود را حتما با متخصص در ميان بگذاريد و از مصرف بيش از حد آن پرهيز كنيد. در صورتي كه داروهايي را به طور همزمان استفاده مي‌كنيد لازم است كه پزشك خود را در جريان بگذاريد. بهترين راه براي پيشگيري شناسايي عواملي است كه باعث بروز اين سندرم مي‌شود. در صورتي كه اين موضوع را ناديده بگيريد خطر مرگ و بي هوشي وجود دارد. در صورتي كه براي درمان افسردگي از داروهاي ضد افسردگي استفاده مي‌كنيد بدانيد كه اين داروها مي‌تواند باعث سندرم سروتونين مي‌شوند پس بهتر است از روان درماني بهره ببريد. براي آگاهي بيشتر درباره درمان افسردگي كليك كنيد.

 

چگونه سندرم سروتونين را درمان كنيم؟

اگر علائم اين مسموميت خفيف باشد، قطع مصرف دارو و مراجعه به پزشك كافي است. هرچقدر علائم شديدتر و حادتر باشد احتمال بستري شدن در بيمارستان بالاتر مي‌رود. ممكن است پزشك شما براي درمان از داروها و روش‌هاي زير استفاده كند.

_استفاده از شل كننده‌هاي ماهيچه: بنزوديازپين مثل ديازپام يا لورازپام مي‌توانند به كم شدن سفتي عضلات كمك كنند.

_استفاده از مسدودكننده‌هاي سروتونين: استفاده از داروهاي مسدود كننده سروتونين مثل سيپروهپتادين مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

_كپسول اكسيژن و تزريق مايعات وريدي: تزريق مايعات وريدي به از بين بردن تب و رفع كم آبي بدن و كپسول اكسيژن به عادي نگه داشتن سطح اكسيژن در خون كمك مي‌كند.

_استفاده از داروهاي كنترل فشار خون و ضربان قلب: براي درمان سندرم سروتونين داروهايي مثل ازمولول يا نيتروپروسايد به كاهش ضربان قلب و فشار خون كمك مي‌كنند.

_ استفاده از ابزارهايي براي فلج كردن ماهيچه‌ها: اين روش تنها زماني استفاده مي‌شود كه بيمار دچار تب شديد باشد.

آشنايي با مركز مشاوره حامي هنر زندگي

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه هاي مختلف روانشناسي اعم از خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، كودك، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... جزء بهترين و جامع ترين مراكز خدمات روانشناسي است. اين مركز با گردهم آوري جمعي از متخصصين توانسته خدمات خود را با بالاترين سطح كيفيت ارائه دهد. حامي هنر زندگي با استفاده از ابزارهايي چون تلفن و اينترنت به مراجعان اين امكان را داده تا در كمترين زمان ممكن در هر موقع از روز با بهترين متخصصان در زمينه مربوطه ارتباط برقرار كنند.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره حضوري و مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

بروز سندرم سروتونين با چه علائمي همراه است؟

سيخ شدن موي تن، اسهال، سردرد يا گيجي، سفت شدن عضلات، عرق كردن شديد بدن، افزايش فشار خون و ضربان قلب، گشاد شدن مردمك چشم‌ها، از دست دادن هماهنگي بين عضلات بدن، احساس بي قراري و پريشاني و حالت تهوع از شايع‌ترين علائم محسوب مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه مشكلات جسماني و رواني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: سندرم سروتونين

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سندرم سروتونين،
موضوع:
[ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۰۶:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی