مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا مي‌دانيد خواص سياه دانه چيست؟ با اينكه خواص سياه دانه بسيار معجزه‌گر است اما عموم مردم از فوايد آن بي‌خبرند. سياه دانه گياه دارويي بسيار مهمي است كه سال‌ها براي درمان بيماري‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تركيبات موجود در سياه دانه باعث شده‌اند كه اين گياه خاصيت آنتي اكسيداني داشته باشد و به همين دليل در درمان بسياري از بيماري‌ها و مشكلات تاثير مي‌گذارد. از انواع خاصيت‌هاي سياه دانه مي‌توان به كاهش كلسترول، كاهش التهابات، ضد سرطان بودن و غيره اشاره كرد. سياه دانه مضراتي نيز دارد و بايد با احتياط مصرف شود. در ادامه مقاله به معرفي كامل خواص سياه دانه مي‌پردازيم. اگر مي‌خواهيد به طور علمي و دقيق از گياهان دارويي بهره ببريد، بهتر است با مشاور متخصص در اين زمينه در ارتباط باشيد. 

منبع: خواص سياه دانه

 

سياه دانه چيست؟ 

سياه دانه از جمله دانه‌هاي مغذي است كه بيشتر از هرجا در مناطق جنوب غربي آسيا كشت مي‌شود. اين دانه اغلب به عنوان يك ادويه در غذاهاي مختلف به خصوص ترشيجات به كار مي‌رود. همچنين در فرهنگ ما در كنار مواد غذايي نظير نان، پنير وعسل استفاده مي‌شود. خواص درماني متعدد سياه دانه باعث شده كه اين ماده غذايي از يك ادويه ساده كاربرد بيشتري داشته باشد و از ديرباز براي بهبودي مشكلات مختلف نظير يبوست، انگل و قارچ مورد استفاده قرار بگيرد. براي كسب اطلاعات در زمينه گياهان دارويي كليك كنيد. 

چگونگي مصرف سياه دانه

سياه دانه را مي‌توان به همان شكل طبيعي يا به صورت كوبيده شده با انواع غذاها و نوشيدني‌ها استفاده كرد. برخي افراد نيز از دمنوش اين دانه گياهي استفاده مي‌كنند. براي تهيه اين دمنوش كافي است يك ليوان آب را جوش آورده و يك قاشق غذاخوري سياه دانه را به آن اضافه نماييد. سپس بگذاريد اين تركيب به مدت 20 دقيقه روي شعله ملايم دم بكشد. اگر تلخي دمنوش سياه دانه برايتان خوشايند نيست، مي‌توانيد از اضافه كردن عسل كمك بگيريد.

ارزش غذايي سياه دانه

در يك خانواده سالم به تغذيه سالم و استفاده از گياهان و عرقيجات مفيد توجه مي‌شود. سياه دانه يكي از گياهاني است كه ارزش غذايي بالايي دارد. سياه دانه به صورت‌هاي مختلفي مانند ادويه، روغن، كپسول مكمل غذايي، كپسول ژله‌اي و عصاره روغني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. روغن سياه دانه منبعي سرشار از اسيدهاي چرب ضروري و ساير مواد مغذي است. مواد تشكيل دهنده سياه دانه شامل پروتئين‌ها، كربوهيدرات، روغن‌هاي فرار و غير فرار، فيبر، ساپونين و آلكالوئيدها مي‌شوند. هم چنين سياه دانه منبعي سرشار از امگا 3 هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه خانواده سالم كليك كنيد. 

خواص سياه دانه

سياه دانه خواص بسيار زيادي دارد كه در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

1. درمان انواع سردردهاي شديد به كمك سياه دانه

برخي بررسي‌ها نشان داده كه سياه دانه مي‌تواند در بهبود انواع سردرد به افراد كمك كند. از همين رو بسياري از افرادي كه مبتلا به ميگرن هستند از روغن يا دمنوش سياه دانه براي تخفيف درد خود استفاده مي‌كنند. نحوه استفاده از روغن سياه دانه براي سردرد به اين صورت است كه بايد آن را به شقيقه‌ها و ساير قسمت‌هاي دردناك سر ماليده و به شيوه مطلوبي ماساژ دهيد.

2. تقويت قواي جنسي 

متخصصان طب سنتي يكي از خواص روغن سياه دانه را تقويت قواي جنسي مي‌دانند. در حقيقت آن‌ها بر اين باورند كه استفاده از اين روغن جهت ماساژ نواحي خاصي از بدن نظير كمر براي تمدد اعصاب مفيد است و مي‌تواند ميل و قواي جنسي را افزايش دهد. با اين حال در نظر داشته باشيد كه استفاده از روغن سياه دانه به تنهايي براي درمان اختلالات جنسي كافي نيست. اگر دچار بي ميلي يا هرگونه كژكاري در عملكرد جنسي خود هستيد بايد بدانيد كه امروزه درمان‌هاي نويني براي اين مشكلات ابداع شده و متخصصيني نظير روانشناسان مي‌توانند تا حد زيادي در روند بهبودي به شما كمك نمايند.

3. خواص سياه دانه | مبارزه با دل درد و دل پيچه

در طب سنتي براي دل پيچه و دل دردهايي كه از مشكلات روده‌اي نشات مي‌گيرند، استفاده از سياه دانه را توصيه مي‌كنند. البته تهيه جوشانده از اين دانه گياهي در تركيب با عسل، زيره و نعناع در كاهش دردهاي شكمي مي‌تواند تاثيرگذاري بسيار بيشتري داشته باشد.

4. كاهش تب به كمك سياه دانه

در بسياري از موارد براي درمان خانگي تب، كارشناسان طب سنتي استفاده از سياه دانه را توصيه مي‌كنند. براي اينكه اين دانه گياهي به كاهش دماي بدن كمك كند لازم است آن را بكوبيد و همراه با سكنجبين ميل نماييد.

5. كمك به بهبود خلق و درمان افسردگي

سياه دانه به دليل خاصيت انرژي زايي مي‌تواند در بهبود بي‌انگيزگي و كاهش انرژي در افسردگي موثر باشد. با اين حال در نظر داشته باشيد كه اين گياه به تنهايي درمان كننده افسردگي نيست. اگر دائما احساس غمگيني مي‌كنيد و از علائمي نظير كمبود انرژي، بي اشتهايي، پراشتهايي، مشكلات خواب، عدم تمركز، احساس پوچي و افكارمرتبط با مرگ رنج مي‌بريد، لازم است براي درمان مشكل خود از يك متخصص روانشناس كمك بگيريد. شركت در جلسات روان درماني و بهره گرفتن از درمان‌هايي نظير رويكرد شناختي رفتاري تا حد زيادي مي‌تواند به بهبودي شما كمك نمايد. اگر شدت افسردگي بسيار بالا باشد ممكن است كه روانشناس از شما بخواهد در كنار روان درماني به يك روان پزشك نيز مراجعه كرده و درمان با داروهاي ضد افسردگي را نيز آغاز نماييد.

6. خواص سياه دانه | منبع غني آنتي اكسيدان

مطالعات نشان داده كه آنتي‌اكسيدان‌ها تاثير بسيار زيادي بر سلامت انسان و جلوگيري از بروز بيماري‌ها دارند. آنتي‌اكسيدان‌ها در پيشگيري از بيماري‌هايي مانند ديابت، سرطان، بيماري‌هاي قلبي و چاقي بسيار موثر هستند.

7. كاهش كلسترول

كلسترول دسته‌اي از چربي‌هاست كه بدن به مقداري از آن نياز دارد. اما تجمع بيش از حد آن در خون باعث بروز بيماري‌هايي همچون مشكلات قلبي مي‌شود. سياه دانه مي‌تواند كلسترول خون را تا حد زيادي كاهش دهد.

8. خواص سياه دانه | ضد سرطان

سياه دانه به دليل داشتن تركيباتي مانند آنتي‌اكسيدان و تيموكينون، مي‌تواند از بروز سرطان جلوگيري كند و اين بيماري را تا حدي بهبود بخشد. البته خاصيت ضد سرطاني سياه دانه به طور كامل قطعي نشده و لازم است كه مطالعات بيشتري در اين زمينه انجام گيرد.

9. خاصيت ضد باكتري

باكتري‌ها عامل بسياري از عفونت‌ها همچون عفونت گوش و ريه هستند. مطالعات نشان داده‌اند كه سياه دانه مي‌تواند تا حدي با باكتري‌ها مبارزه كند و از بيماري‌هاي عفوني جلوگيري نمايد.

10. خواص سياه دانه | كاهش التهاب

سياه دانه خاصيت ضد التهاب دارد و مي‌تواند التهابات ناشي از بيماري‌هاي مختلف را تا حد زيادي بهبود بخشد.

11. جلوگيري از آسيب هاي كبدي

كبد عضوي بسيار مهم در بدن است كه وظايفي همچون دفع سموم، توليد مواد مغذي، پردازش داروها و غيره دارد. سياه دانه مي‌تواند تاثير مواد شيميايي را كاهش داده و از كبد محافظت كند.

12. كاهش قند خون

قند خون بالا مي‌تواند باعث مشكلات جدي همچون كاهش تمركز شود و همينطور در دراز مدت عوارض مخربي مانند آسيب عصبي و اختلال در بينايي ايجاد كند. مطالعات نشان داده كه سياه دانه مي‌تواند قند خون را كنترل و از بروز عوارض آن پيشگيري كند.

13. خواص سياه دانه | جلوگيري از زخم معده

زخم معده مشكل جدي و دردناكي است كه در اثر آسيب زدن اسيد معده به پوشش مخاطي معده به وجود مي‌آيد. سياه دانه مي‌تواند باعث تقويت پوشش مخاطي معده شود و از بروز اين مشكل جلوگيري كند.

عوارض جانبي سياه دانه

سياه دانه نيز مانند بسياري از گياهان دارويي عوارضي دارد و ممكن است باعث ايجاد حساسيت شود. يكي از عوارض جانبي مهم سياه دانه درماتيت تماسي است. به اين صورت كه فرد تنها با لمس سياه دانه جوش‌هاي قرمزي مي‌زند كه با خارش همراه است. در صورتي كه فرد از داروهاي كاهش فشار خون استفاده كند و يا مصرف سياه دانه بيش از حد باشد، فشار خون بسيار پايين مي‌آيد و عوارض جانبي همچون كاهش هوشياري، سردرد، سرگيجه، حالت تهوع و غيره بروز مي‌كند. هم چنين سياه دانه مي‌تواند روند شيمي درماني را مختل كند و از تاثير شيمي درماني بكاهد.

مصرف سياه دانه در دوران بارداري

زنان باردار به هيچ وجه و در هيچ شرايطي نبايد از سياه دانه مصرف كنند. مطالعات نشان داده كه سياه دانه مي‌تواند بر ماهيچه‌هاي صاف رحمي اثر بگذارد و به اين طريق باعث بروز مشكلاتي براي جنين و مادر شود. براي مصرف اين گياه در دوران بارداري و شيردهي حتما با پزشك خود مشورت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خواص گياهان دارويي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خواص سياه دانه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواص سياه دانه،
موضوع:
[ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۱۸:۴۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی