مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم تبديل چيست و چه كاركردي در سطح روان دارد؟ تبديل يكي از مكانيسم‌‌‌هاي دفاعي ناپخته است كه اجازه نمي‌دهد فرد با واقعيت‌‌‌هاي پيراموني خود مواجه شود. در اين حالت روان كه تحمل رنج‌‌‌هاي ناخودآگاه را ندارد مشكلات خود را از طريق تبديل شدن به مشكلات عصبي- حركتي نشان مي‌دهد. بروز مشكلاتي نظير فلج شدن موقتي اندام‌‌‌ها، كوري سفيد و سردردهاي ميگرني از جمله نمونه‌‌‌هايي از مكانيسم تبديل هستند. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. 

منبع: مكانيسم دفاعي تبديل

 

مكانيسم تبديل؛ آشنايي با مكانيسم‌‌‌هاي دفاعي پخته و ناپخته

مكانيسم‌‌‌هاي دفاعي هرگونه رفتاري هستند كه از خوداگاه فرد در برابر افكار، تمايلات و احساسات ناخوشايند محافظت مي‌كنند. برخي از اين دفاع‌‌‌ها براي جامعه سودمند هستند و استفاده از آن‌‌‌ها در كوتاه مدت و بلند مدت با فوايد مختلفي همراه است. از جمله مهم‌ترين مكانيسم‌‌‌هاي پخته مي‌توان به والايش اشاره كرد.

با اين حال برخي ديگر از مكانيسم‌‌‌هاي دفاعي ناپخته هستند و استفاده از آن‌‌‌ها نشان دهنده بلوغ رواني ناكافي در فرد است كه اجازه نمي‌دهد با واقعيت‌‌‌هاي پيرامون رو به رو شود. اين دفاع‌‌‌ها در كوتاه مدت، بلند مدت يا در هر صورت مي‌توانند به فرد آسيب برسانند و منجر به بروز عوارض مختلف شوند. يكي از اين مكانيسم‌‌‌هاي دفاعي ناپخته تبديل نام دارد كه با عوارض عصب شناختي و حركتي مختلفي همراه مي‌شود و  مواجهه با واقعيت را نيز براي فرد دشوار مي‌سازد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مكانيسم‌هاي دفاعي كليك كنيد.

 

مكانيسم تبديل چيست؟

مكانيسم دفاعي تبديل كه در اصطلاح تخصصي روان شناسي با نام conversion  شناخته مي‌شود به شرايطي اطلاق مي‌گردد كه در آن فرد نمي‌تواند با تعارضات درون رواني خود مواجه شود. در همين راستا رنج‌‌‌هاي روان شناختي خود را از طريق نشانه‌‌‌هاي عصبي و حركتي بروز مي‌دهد. براي مثال ممكن است فرد به ناگهان دچار فلج در عضلات خاصي از بدن شده يا نشانه‌‌‌هاي ديگري نظير كوري سفيد و سردردهاي ميگرني را تجربه كند. همه اين مشكلات جسماني زماني اتفاق مي‌افتند كه فرد از درون تحت تاثير فشارهاي رواني زيادي قرار دارد و در عين حال از گنجايش لازم براي مواجهه و مديريت آن‌‌‌ها برخوردار نيست.

 

انواع مختلف مكانيسم تبديل

مكانيسم تبديل مي‌تواند به شكل‌‌‌هاي مختلفي خود را بروز دهد. براي مثال اين مسئله در برخي افراد با مشكلات شديدي نظير كوري يا فلج موقت ابراز مي‌شود و در برخي ديگر با سردردهاي ميگرني، احساس خستگي مفرط، دچار شدن به حمله‌‌‌هاي عصبي، تيك عصبي حركتي و ناشنوايي كوتاه مدت خود را نشان مي‌دهد. تفاوت اين وضعيت با بيماري‌‌‌هاي جسماني اين است كه اغلب با رفع مشكلات درون رواني بهبود مي‌يابند، هيچ منشا زيستي ندارند، به طور ناگهاني بروز پيدا مي‌كنند و با دريافت روان درماني رفع مي‌شوند.

 

تفاوت مكانيسم تبديل با جسماني سازي

جسماني سازي يكي ديگر از انواع مكانيسم‌‌‌هاي دفاعي است كه شباهت بسياري با تبديل دارد. در واقع در اين مكانيسم نيز فرد مشكلات خود را از طريق بيماري‌‌‌ها و اختلالات جسماني ابراز مي‌كند با اين تفاوت كه در مكانيسم تبديل مشكلات متمركز به بيماري‌‌‌هاي عصبي و حركتي هستند. همچنين در جسماني سازي فرد نگراني زيادي در مورد نواحي مختلف بدن خود دارد اما در مكانيسم تبديل يك مشكل عصبي حركتي به طور ناگهاني در ناحيه خاصي از بدن ابراز مي‌شود.  براي درمان هر كدام از اين روش هاي معيوب روان درماني توصيه مي‌شود.

 

درمان مشكلات تبديلي

دچار شدن به مشكلات تبديلي مي‌تواند تا حد زيادي آزاردهنده باشد و زندگي فرد را با اختلال مواجه كند. در اين شرايط لازم است كه ابتدا به كمك يك پزشك ارزيابي‌‌‌هاي جسماني كامل را انجام دهيد تا از نبود بيماري‌‌‌هاي خاص مطمئن شويد. در صورتي كه متخصصان تشخيص دهند كه مشكل شما تنها منشا عصبي و رواني دارد لازم است به يك روانشناس مراجعه كنيد. در اين شرايط شركت در جلسات روان درماني  و روانكاوي به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد دريچه‌اي به سمت ناخودآگاه خود بگشاييد، ريشه مشكلاتتان را بشناسيد و راهبردهاي مقابله‌اي سالم براي مواجهه با آن‌‌‌ها را از درمانگر بياموزيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- آيا مكانيسم تبديل تلقين است يا واقعا فرد به آن مشكل مبتلا مي‌شود؟

خير مكانيسم تبديل به معناي تلقين نيست. بلكه در حقيقت دردهاي درون رواني و اضطراب‌‌‌هاي زياد به دليل نداشتن مجرايي سالم براي ابراز خود را از طريق نشانه‌‌‌هاي جسماني نشان مي‌دهند.

- براي درمان مشكلات تبديلي بايد چه كاري انجام داد؟

اگر متوجه شديد كه مشكل جسماني شما هيچ گونه منشا زيستي ندارد و متخصص ريشه آن را عصبي معرفي مي‌كند، بايد براي درمان آن به يك روانشناس مراجعه كنيد. شركت در جلسه‌‌‌هاي روان درماني و كشف علل بروز مشكلات به شما كمك مي‌كند تا به مروز بر نشانه‌‌‌هاي مشكل خود غلبه نماييد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم دفاعي تبديل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم دفاعي تبديل،
موضوع:
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۲:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی