مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شايد قبول اين موضوع كه گاه اشتباهات تربيتي والدين موجب بروز رفتارهاي نامناسب در كودكان مي‌شود، شما را به اين فكر وا بدارد كه به دنبال بهترين روش فرزندپروري باشيد. در نظر گرفتن سن تربيت كودك و تغييراتي كه لازم است در هر دوره‌اي در برخوردتان با كودك در نظر بگيريد، بسيار حائز اهميت است. اگر كودكتان از شما سرپيچي مي‌كند يا رفتارهاي ناهنجار از خود نشان مي‌دهد؛ بهتر است بيانديشيد كه چه اصولي را در تربيت كودك خود به كار بسته‌ايد. كودكان به توجه و جهت‌گيري منظم نياز دارند. بسياري از والدين در تربيت فرزندان خود ناخواسته دچار اشتباهاتي مي‌شوند و آسيب‌هاي رفتاري و اخلاقي به فرزندان خود وارد مي‌كنند. با آگاهي از اين اشتباهات مي‌توانيد تا حد زيادي از آن‌ها جلوگيري كنيد. در ادامه مهم‌ترين و رايج‌ترين اشتباهات تربيتي والدين را شرح داده‌ايم.

منبع: اشتباه والدين

 

اشتباهات تربيتي والدين | تهديد كردن كودك

با تهديدهاي مداوم كودك خود، در ناخودآگاه او استرس نهفته‌اي را وارد مي‌كنيد. از طرفي زماني كه كودك را تهديد به تنبيه مي‌كنيد اما هيچ‌وقت عواقب كارش را به او نشان نمي‌دهيد، كودك حرف‌هاي شما را باور نمي‌كند ‌و به او شهامت مي‌دهيد تا بار ديگر اشتباهش را تكرار كند. تهديد به تنبيه روشي نامناسب و بدون نتيجه در كنترل و مهار رفتار كودك است. زماني كه كار اشتباهي از او سر مي‌زند تنبيهي متناسب با رفتار در نظر بگيريد و حتما آن را عملي كنيد. براي اطلاع از روش‌هاي مناسب تنبيه كودكان كليك كنيد.

اشتباهات تربيتي والدين | دوگانگي در تربيت فرزند

مهم است نسبت به اصول تربيتي فرزندتان با همسر خود هماهنگ باشيد. زماني كه دو روش تربيتي را در پيش بگيريد كودك سردرگم مي‌شود و احتمالا بدرفتاري او افزايش مي‌يابد. اگر شما بسيار سخت‌گير هستيد و همسرتان بيش از حد سعل‌گير؛ پس تعجب نكنيد اگر فرزندتان ظرف غذايش را پرت مي‌كند، وسايلش را زمين مي‌ريزد و يا تكاليفش را انجام نمي‌دهد. در مورد تربيت فرزندتان با همسرتان صحبت كنيد و به توافق برسيد. لازم است كه سبك فرزندپروري مشخصي را براي خود در نظر بگيريد. مشاوره كودك به شما و همسرتان كمك مي‌كند تا به يك وجه اشتراك برسيد.

اين جستجو براي رسيدن به يك روش مناسب بسيار اهميت دارد، براي مثال آيا مي‌دانستيد عطر زدن به كودك ميتواند مضر باشد؟ مي‎‌توانيد براي اطلاع از اين مورد مقاله عطر زدن به كودك را مطالعه نماييد.

رشوه دادن به كودك از اشتباهات رايج

رشوه دادن به كودك همواره با شكست همراه است. روشي كه در آن جهت انجام كار خوب و يا انجام ندادن كار بد پاداش داده مي‌شود. كودك با اين روش شرطي مي‌شود كه حتي براي انجام وظايفش نيز بايد پاداش دريافت كند؛ اين مسئله در آينده مشكل ساز خواهد شد. همچنين اين مدل تربيتي باعث مي‌شود كودك تنها براي به دست‌آوردن اهداف كوتاه‌مدت كاري را انجام دهد، اما به ندرت دست به كوشش و تلاش مي‌زند. براي اطلاع از بهترين روش‌هاي تربيت كودك كليك كنيد.

رشوه دادن به كودك مي‌فهماند كه نسبت به توانايي‌هاي او شك داريد. پاداش‌هايي كه به صورت رشوه به كودك داده مي‌شوند اشكالات اخلاقي زيادي دارند. پاداش را بدون انتظار و زماني كه از قبل اعلام نكرده‌ايد در اختيار كودك قرار دهيد. جايزه بايد نشانه‌ قدرداني و تشكر والدين نسبت به شخصيت كودك باشد. براي اطلاع از روش‌هاي صحيح تشويق كودكان كليك كنيد.

فحاشي كردن و داد زدن تربيتي نامناسب

نسبت دادن القاب نادرست از جمله خنگ، كودن، احمق، بي‌عرضه و... به كودكان، آن‌ها را دچار مشكلات عاطفي و رفتاري مي‌كند. كودكان نسبت به اين مسئله بسيار حساس هستند. گاهي والدين اين القاب را براي نشان دادن خشم خود به كار مي‌برند اما تمام اين اسامي كار را بدتر مي‌كند. حتي بدون منظور و به شوخي نيز كودك خود را كودن خطاب نكنيد. هر كودكي نياز به امنيت رواني دارد و در وهله‌ اول والدين بايد اين امنيت را براي كودك فراهم كنند. فحاشي، داد و فرياد، سرزنش مداوم، لجبازي، بددهني، مشاجره امنيت رواني را از كودك مي‌گيرد. در اين صورت اضطراب در كودك بالا مي‌رود، احترام بين والدين و فرزندان از بين مي‌رود و اقتدار والدين براي كودكان فرو مي‌ريزد؛ براي اطلاع از ديگر عوارض داد زدن سر كودك كليك كنيد.

اشتباهات تربيتي والدين | تنبيه فيزيكي كودك

هر والدي خواسته يا ناخواسته كودك خود را حداقل براي يك‌بار كتك زده است. درك آثار تنبيه بدني كودكان چندان دشواري نيست. كودكي كه مدام از والدين خود كتك مي‌خورد در برابر درد مقاوم مي‌شود و همچنان به رفتارهاي بد خود ادامه مي‌دهد؛ چرا كه ديگر حساسيتي نسبت به درد تنبيه ندارد. كتك زدن و تنبيه بدني اثرات مخربي را بر روان كودك نيز به‌جا مي‌گذارد. شما با تنبيه بدني كودك‌تان باعث مي‌شويد حس انتقام‌جويي و روحيه خصمانه در او پرورش يابد. براي آشنايي بيشتر درباره تنبيه بدني كليك كنيد.

هر آنچه كه شما در مورد فرزندتان اعمال مي‌كنيد آن‌ها نيز مي‌آموزند و در آينده به طور ناخودآگاه نسبت به فرزندان خود اعمال مي‌كنند. هر ضربه‌اي كه به فرزندتان مي‌زنيد ارتباط صميمي و احترام بين خود و كودكتان را از بين مي‌بريد. تنبيه بدني به ويژه در جمع باعث تحقير شخصيت كودك مي‌شود پس بهتر است به جاي تنبيه بدني با كودك خود حرف بزنيد و با آگاهي از اصول صحبت كردن با كودك او را متوجه اشتباهش كنيد. علاوه بر اين تنبيه بايد متناسب با عمل كودك باشد براي مثال او را به مدت دو روز از ديدن برنامه تلويزيوني مورد علاقه‌اش منع كنيد و يا اسباب بازي مورد علاقه‌اش را بدون دعوا و مشاجره براي يك روز از او بگيريد. تنبيه بايد به صورتي باشد كه هم تاثيرگذار باشد و هم موجب تحقير كودك نشود. براي شناخت بيشتر درباره حرف زدن با كودك كليك كنيد.

اشتباهات تربيتي والدين | نشان‌دادن فيلم ترسناك به كودك

گاه والديني را مي‌بينيم كه به كودك خود اجازه مي‌دهند فيلم‌هاي ترسناك ببيند و از نظرشان شجاع بارمي‌آيند. كودكان نسبت به بزرگسالان درك كم‌تري نسبت به واقعيت دارند. به همين‌دليل فيلم‌ ترسناك براي كودكان تاثير عميقي بر روان آن‌ها مي‌گذارد. فيلم‌هاي ترسناك باعث مي‌شود كودكان از آن‌ها تقليد كنند و به همسالان خود آسيب بزنند. بيشتر كابوس‌هاي شبانه‌ كودكان و از خواب پريدن‌ها ريشه در مشاهده فيلم‌هاي ترسناك دارند. تنها ماندن كودكان در خانه بعد از ديدن اين گونه فيلم ها به مشكلات مي‌افزايد. براي آگاهي بيشتر درباره تنها ماندن كودك در خانه كليك كنيد.

ديدن فيلم‌هاي ترسناك توسط كودكان، تخيلات هيجاني و ترسناك آن‌ها را پرورش مي‌دهد. اين تخيلات باعث افزايش اضطراب و استرس هم در كودكي و هم در بزرگسالي مي‌شوند. سيستم بدن با اين تخيلات دچار حالت تدافعي شده و انرژي ذهن و بدن به‌جاي حركت به سمت جلو و رشد، مدام صرف حل تعارضات ذهني حال حاضر مي‌شود. براي شناخت بيشتر درباره فيلم ترسناك براي كودكان كليك كنيد.

والديني كه كارهاي خوب كودك را ناديده مي‌گيرند

هر كودكي نياز دارد تا توسط والدين خود مورد تشويق قرار بگيرد. اگر تنها رفتارهاي بد او را مورد توجه قرار دهيد، او را سرزنش كنيد و براي كارهاي خوب‌اش اهميتي قائل نباشيد به احتمال زياد كودك كارها و رفتارهاي شايسته‌اش را در خود از بين مي‌برد. پس رفتارهايي را كه انتظار داريد كودك در آينده بيشتر از خود بروز دهد، مدام تشويق كنيد و با مهرباني كردن به كودك خود نشان دهيد كه چقدر رفتار آن‌ها براي شما اهميت دارد. براي آگاهي بيشتر درباره مهرباني با كودكان كليك كنيد.

به ياد داشته باشيد كه تشويق و پاداش شما نبايد به صورت افراطي باشد. كودكان با يكديگر تفاوت‌هاي بسياري دارند. برخي كودكان به در آغوش گرفتن و تشويق و لمس بدني نياز بيشتري دارند و برخي با يك كلمه محبت‌آميز و تعريف تشويق مي‌شوند نيازهاي كودك خود را بررسي كنيد و قلق او را به دست آوريد. تبعيض ميان فرزندان را نيز در نظر بگيريد، نبايد به خاطر اين تفاوت ها در نيازها، تفاوتي ميان آن ها بگذاريد. براي اطلاع بيشتر درباره تبعيض ميان فرزندان كليك كنيد.

لوس كردن كودك از اشتباهات مدرن تربيتي

برخي والدين فرزندشان را به حال خود رها مي‌گذارند؛ هرچه كه مي‌خواهد برايش فراهم مي‌كنند و هيچ محدوديت ‌و قانوني در خانواده قائل نيستند. چنين والديني باعث لوس شدن كودك خود و گاهي خودشيفتگي او مي‌شوند. كودكي كه در خانواده همه چيز به سرعت در اختيار او بوده زماني كه وارد مدرسه و اجتماع مي‌شود، با نااميدي و مشكلات زيادي رو‌به‌رو خواهد شد؛ چرا كه در اجتماع همه در اختيار او نيستند و ديگر نيازهايش به سرعت برآورده نمي‌شوند.

چون تلاش كردن را در محيط خانواده آموزش نديده دچار ياس و نااميدي نسبت به توانايي‌هاي خود مي‌شود و ممكن است هر رفتاري از خود بروز دهد. براي رفتارهاي فرزند خود پاداش و تنبيه تعيين كنيد و اجازه دهيد كارهايش را خودش انجام دهد و هيچ وقت سريع تسليم خواسته‌ او نشويد. براي آشنايي بيشتر درباره لوس شدن كودك كليك كنيد.

كلام آخر

توجه داشته باشيد كه اشتباهات تربيتي شما به عنوان والدين مي‌تواند بهداشت جسمي و رواني كودك را به مخاطره بياندازد و در آينده و در شكل گيري شخصيت كودك او را دچار مشكل سازد. همچنين عملكرد او را در زمينه‌هاي مختلف از جمله شغل، تحصيل و ديگر عملكردهاي مهم با مشكل مواجه مي‌كند. براي آنكه بتوانيد به بهترين نحو كودك خود را تربيت كنيد لازم است تا با يك مشاور در زمينه كودك در ارتباط باشيد. مشاور با توجه به تجربه و دانش خود مي‌تواند اصول كلي را در اختيارتان قرار دهد و مرحله به مرحله شما را ياري رساند.

مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌اند تا بتوانيد با دريافت مشاوره، اصول و روش‌هاي تربيتي صحيح را بياموزيد و كودكي سالم از نظر اخلاقي و رفتاري تربيت كنيد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه كودك با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي و فردي هر خانواده راهكارهاي گوناگوني را در اختيار شما خواهند گذاشت. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

از چه زماني بايد كودك خود را تربيت كنيم؟ 

هنگامي كه كودك شما به دنيا مي‌آيد با انجام رفتارهاي ساده مانند بازي، نگاه كردن و صحبت كردن مي‌توانيد از همان دوران بر شكل دهي شخصيت، عاطفه و رفتارهاي بعدي فرزندتان اثر بگذاريد. با اين حال تربيت مستقيم كودك از سني شروع مي‌شود كه او قدرت درك و پاسخ كلامي را پيدا كرده باشد.

براي اطلاعات بيشتر درباره سن تربيت كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اشتباهات تربيتي والدين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اشتباه والدين

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اشتباه والدين،
موضوع:
[ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۳۵:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی