مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم تحريف چيست و عملكرد آن چگونه است؟ مكانيسم تحريف يكي از انواع ساز و كارهاي دفاعي است كه افراد به كمك آن تلاش مي‌كنند خود را از تنش‌ها، اضطراب‌ها و تمايلات ناخوشايند رها سازند. در اين مكانيسم فرد به چيزي باور دارد كه در واقعيت بيروني وجود ندارد و در حقيقت او اين واقعيت را در ذهن خود و براي رفع نيازهاي رواني خلق كرده است. ما در ادامه اين مقاله در مورد مكانيسم تحريف توضيحات بيشتري را ارائه كرده ايم، پس تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد.

منبع: مكانيسم تحريف

 

مكانيسم تحريف؛ آشنايي با مكانيسم‌هاي دفاعي

براي آنكه بتوانيد درك دقيق‌تري از واكنش تحريف در سطح روان داشته باشيد لازم است كه ابتدا با مكانيسم‌هاي دفاعي آشنا شويد. مكانيسم‌هاي دفاعي مفاهيمي‌بودند كه ابتدا توسط زيگموند فرويد در نظريه روان كاوي مطرح شدند. فرويد بر اين باور بود كه ساختار روان انسان از سه جزء متفاوت تشكيل شده است كه ايد، ايگو و سوپرايگو را در بر مي‌گيرد. ميزان سلامت روان هر فرد به كيفيت عملكرد ايگو بستگي دارد. چرا كه ايگو بايد بين غرايز ابتدايي ايد و معيارهاي اخلاقي سوپرايگو نوعي تعادل ايجاد كند.

در اين راه ايگو از استراتژي‌هاي گوناگوني استفاده مي‌كند كه مكانيسم‌هاي دفاعي از جمله مهم‌ترين آن‌ها هستند. اين مكانيسم‌ها هرگونه رفتار ناخودآگاهي‌اند كه از ما در برابر افكار، احساسات و تمايلات ناخودآگاه محافظت مي‌كنند. فرويد و روان كاوان پسا فرويدي تا به حال انواع مختلفي از ساز و كارهاي دفاعي را مطرح كرده اند كه تحريف يكي از آن‌هاست. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مكانيسم‌هاي دفاعي كليك كنيد.

 

مكانيسم تحريف چيست؟

مكانيسم تحريف به معناي باور داشتن به چيزي است كه در واقعيت وجود ندارد. در حقيقت در اين ساز و كار دفاعي فرد واقعيت‌هاي پيراموني را متناسب با نيازها و خواسته‌هاي خود درك مي‌كند. به همين خاطر در ذهن خود آن‌ها را تغيير داده و گويي نوعي حقيقت خيالي را پديد مي‌آورد. استفاده از اين مكانيسم دفاعي در بسياري از موقعيت‌ها اتفاق مي‌افتد. براي مثال شخصي كه در امتحان موفق نشده اغلب بيش از ديگران سوالات را سخت برداشت مي‌كند و كم‌تر اين موضوع را ناشي از عدم آمادگي خود مي‌بيند.

 

استفاده مفرط از مكانيسم تحريف

براساس نظريه فرويد استفاده از مكانيسم‌هاي دفاعي در حالت عادي امري طبيعي است. اما استفاده افراطي و مكرر از آن‌ها مي‌تواند زمينه ساز روان رنجوري و بروز اختلالات روان شناختي مختلف باشد. چرا كه باعث مي‌شود فرد با واقعيت‌هاي زندگي مواجه نشود و به طور ناپخته و غير بالغانه‌اي در زندگي رفتار نمايد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد.

 

مكانيسم تحريف و اختلالات روان شناختي

استفاده از مكانيسم تحريف مشخصه بارز اختلالات اضطرابي و افسردگي است. هم چنين به كار بردن مفرط اين ساز و كار دفاعي در اختلالاتي نظير پرخوري عصبي، بي اشتهايي عصبي و اختلال بدريخت انگاري بدن نيز تا حد زيادي ديده مي‌شود. در حقيقت اين افراد برداشت تحريف شده‌‌اي از ظاهر بيروني خود دارند. همين امر باعث مي‌شود كه همواره از چهره يا اندام خود ناراضي باشند و با موضوعاتي نظير چاقي، لاغري، زشتي و زيبايي مشغوليت ذهني مفرط پيدا كنند.

 

مكانيسم دفاعي تحر‌يف و درمان‌هاي روان شناختي

پرداختن به تحريف‌هاي شناختي تنها به رويكرد روان كاوي اختصاص ندارد بلكه امروزه درمانگران با رويكردهاي ديگر نظير رويكرد شناختي رفتاري نيز به طور گسترده به شناسايي آن‌ها مي‌پردازند. درمانگران معتقدند كه اين تحريف‌ها به طور خودكار اتفاق مي‌افتند و ذهني كه بيمار شده باشد توانايي شناسايي و اصلاح اين تحريف‌ها را از دست مي‌دهد. از همين رو در اين شرايط فرد بايد به يك روانشناس مراجعه كند تا بتواند باورهاي تحريف شده خود را با باورهايي سالم جايگزين نمايد. براي دريافت روان درماني كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- آيا مكانيسم دفاعي تحريف با آنچه به عنوان تحريف شناختي در رويكرد شناختي رفتاري مطرح مي‌شود يكسان است؟

اين دو مفهوم در اين دو نظريه را مي‌توان تقريبا معادل يكديگر در نظر گرفت. چرا كه در هردو باور بر اين است كه فرد واقعيت‌هاي بيروني را براساس پيش فرض‌هاي دروني تحريف كرده و به ادراكي غير واقعي دست پيدا مي‌كند.

- آيا از طريق روان درماني تحريف‌ها قابل اصلاح هستند؟

بله، درمانگران مي‌توانند به شما كمك كنند تا تحريف‌هاي خودكار ذهن خود را به مرور زمان شناسايي كرده و سپس آن‌ها را با باورهاي سالم جايگزين نماييد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 ويا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم تحريف

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم تحريف،
موضوع:
[ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۲۷:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی