مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم برون فكني چيست و چگونه عمل مي‌كند؟ برون فكني يا فرافكني كه در اصطلاح تخصصي projection ناميده مي‌شود يكي از انواع مكانيسم‌هاي دفاعي است كه از ما در برابر تهديدهاي بيروني و احساس تنش محافظت مي‌كند. در اين مكانيسم فرد ويژگي‌هاي ناخوشايند خود را به افراد ديگر نسبت مي‌دهد و به اين ترتيب آن‌ها را از خويش جدا مي‌سازد. با اين حال استفاده افراطي از مكانيسم برون فكني مي‌تواند آسيب زا باشد و سلامت روان فرد را تهديد نمايد. ما در ادامه به توضيح بيشتري در مورد مكانيسم برون فكني، تعريف و عملكرد آن پرداخته‌ايم پس همراه ما باشيد. براي دريافت مشاوره تلفني كليك كنيد.

منبع: مكانيسم برون فكني

 

آشنايي با مكانيسم‌هاي دفاعي

براي آنكه بتوانيد به درك دقيقي از برون فكني برسيد لازم است كه ابتدا مكانيسم هاي دفاعي را به درستي بشناسيد. مكانيسم‌هاي دفاعي اصطلاحي هستند كه براي اولين بار به طور گسترده در نظريه روانكاوي فرويد مطرح شدند. فرويد معتقد بود كه روان انسان از نظر ساختاري شامل سه قسمت ايد، ايگو و سوپرايگو است. ايد مسئول تمام تكانه‌ها و غرايز ابتدايي انسان است.

ايگو كه بر اساس اصل واقعيت عمل مي‌كند تناسب اين اميال با امكانات محيط پيراموني را مورد بررسي قرار مي‌دهد و در نهايت سوپر ايگو از نظر اخلاقي اعمال ما را قضاوت مي‌كند. از همين رو مي‌توان گفت كه سوپرايگو مسئول وجدان اخلاقي و نماينده والدين در بزرگسالي است.

فرويد بر اين باور بود كه براي برخورداري از سلامت روان ايگو بايد بتواند بين ساختارهاي ايد و سوپرايگو نوعي تعادل ايجاد كند. براي انجام اين كار و جلوگيري از فروپاشي رواني مكانيسم‌هاي دفاعي مختلفي به كار گرفته مي‌شوند. اين مكانيسم‌ها در حقيقت از خودآگاه ما در برابر اضطراب‌ها و تنش‌هاي گوناگون مراقبت مي‌كنند. فرويد در نظريه خود چيزي در حدود 10 مكانيسم دفاعي رايج را شناسايي كرد كه برون فكني يكي از آن‌ها است. براي آگاهي بيشتر درباره روانكاوي كليك كنيد.

مكانيسم برون فكني چيست؟

مكانيسم دفاعي برون فكني يا همان فرافكني كه در اصطلاح تخصصي روان شناسي تحت عنوان projection شناخته مي‌شود به واكنشي مي‌گويند كه طي آن فرد افكار، اميال و احساسات ناخودآگاه و ناخوشايند خود را به ديگران نسبت مي‌دهد.

براي مثال فردي كه از درون و به طور ناخودآگاه از ويژگي حسادت رنج مي‌برد ممكن است با نسبت دادن آن به افراد پيرامون و انتقاد از آن‌ها خود را از شر اين ويژگي آزاردهنده راحت سازد. طبق نظر متخصصان هنگامي كه يك نفر حساسيت بييش از حدي روي يك مسئله‌ نشان مي‌دهد و از وجود آن در ديگران انتقاد مي‌كند اين احتمال وجود دارد كه اين خصوصيت به طور ناخودآگاه در خود او وجود داشته باشد. با اين حال نظر دادن در مورد اين كه يك رفتار واكنشي دفاعي هست يا نيست را بايد به متخصصان واگذار كنيد.

چه زماني استفاده از مكانيسم برون فكني بيمارگونه است؟

مكانيسم هاي دفاعي به طور طبيعي امري رايج هستند كه همه انسان‌ها براي مراقبت از خودآگاهشان از آن‌ها استفاده مي‌كنند. با اين حال استفاده افراطي از هر يك از اين مكانيسم‌ها از جمله برون فكني مي‌تواند آسيب زا باشد و سلامت روان فرد را تهديد نمايد. در اين شرايط مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه روان كاوي يا روان تحليلگري مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد دريچه‌اي به سمت ناخودآگاه خود بگشاييد و به طور پخته‌تري رفتار نماييد. براي اطلاعات بيشتر درباره مكانيسم هاي دفاعي كليك كنيد.

مكانيسم برون فكني در مقابل درون فكني

درون فكني و برون فكني دو مكانيسم دفاعي هستند كه عملكردي دقيقا متضاد با يكديگر دارند. در درون فكني فرد از طريق همانند سازي شديد با الگوهاي زندگي خود تلاش مي‌كند كاملا شبيه آن‌ها شده و به نوعي آن‌ها را در ناخودآگاه خود وارد كند. در حالي كه در برون فكني فرد ويژگي‌هاي منفي خود را نيز به ديگران نسبت مي‌دهد و به اين ترتيب با راندن آن‌ها از خود احساس رضايتمندي مي‌كند و تنش‌ها را دور مي‌سازد. براي آن كه بتوانيد از مكانيسم هاي بالغانه و موثرتري استفاده كنيد، توصيه مي‌كنيم از جلسات روان درماني استفاده نماييد.

سوالات متداول

- برون فكني با پرخاشگري چه فرقي دارد؟

پرخاشگري يا درگير شدن در هرگونه فعاليت فيزيكي براي ابراز خشم به مكانيسم دفاعي برون ريزي مرتبط است. در حالي كه برون فكني به معناي نسبت دادن تكانه‌ها، اميال و خواسته‌هاي ناخوشايند به ديگران است.

- آيا برون فكني با فرافكني فرق دارد؟

خير، اين دو اصطلاح هردو به يك معنا بوده و در واقع ترجمه اصطلاح تخصصي projection هستند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم برون فكني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم برون فكني،
موضوع:
[ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۴:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی