مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

در مورد راهكارهاي افزايش مسئوليت پذيري چه مي‌دانيد؟ مسئوليت پذيري يكي از ويژگي‌هاي اكتسابي انسان‌هاست. در واقع مي‌توان گفت اين ويژگي نوعي مهارت شخصي است و هيچ كس از ابتداي تولد با مسئوليت يا بي‌مسئوليت به دنيا نمي‌آيد؛ بلكه در مسير رشد و كسب تجارب به واسطه اعضاي خانواده، دوستان، مدرسه و... به مرور پرورش مي‌يابد و نيازمند آموزش و تمرين است. عدم مسئوليت پذيري در طول زندگي مي‌تواند منجر به مشكلات زيادي شود. براي مثال بسياري از طلاق‌ها به واسطه نبود همين خصلت اتفاق مي‌افتند. به همين خاطر بسياري از والدين بسيار بر اين ويژگي تأكيد مي‌كنند تا بتوانند از همان ابتدا مسئوليت پذيري كودك خود را به درستي پروش دهند. با آگاهي از راه‌هاي افزايش روحيه مسئوليت پذيري مي‌توانيد اين ويژگي را در خود تقويت نماييد.

منبع: مسئوليت پذيري

 

مسئوليت پذيري چيست و چگونه به وجود مي‌آيد؟

مسئوليت پذيري يكي از مهارت‌هاي زندگي به معناي تعهد در انجام كارها و پذيرش پيامدها و نتايج آن است. افراد مسئوليت پذير معمولاً از ديد ديگران به عنوان افرادي قابل اعتماد و بالغ شناخته مي‌شوند. همان طور كه گفته شد اين ويژگي يك مهارت قابل يادگيري است و به مرور زمان و بر اساس تجربيات و آموزش‌هاي خانواده و محيط در انسان به وجود مي‌آيد. البته ممكن است افراد با وجود تجارب مشابه در زندگي بازهم ميزان مسئوليت پذيري متفاوتي داشته باشند؛ چرا كه در نهايت اين خود فرد است كه انتخاب مي‌كند چه خصلت‌هايي را در پيش بگيرد. در نهايت براي كسب اين مهارت، تمرين‌هاي مشخصي وجود دارد كه لازم است منظم و صبورانه انجام شود. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد. 

فوايد وجود مسئوليت پذيري در افراد

شخص مسئوليت پذير معمولاً در جنبه‌هاي مختلف زندگي‌اش بهتر از ديگران عمل مي‌كند. او انتخاب‌هاي زندگي خود را گردن ديگران نمي‌اندازد، از پيامدهاي انتخابش تجربه كسب مي‌كند و براي رسيدن به اهدافش از آن‌ها استفاده مي‌نمايد. فرد مسئوليت پذير با چنين روحيه‌اي كمتر در روابط خود با ديگران دچار مشكل مي‌شود. هم‌چنين اين ويژگي از جمله فاكتورهاي بسيار مثبت براي ازدواج محسوب مي‌شود؛ چرا كه طبق تحقيقات افراد مسئوليت پذير در زندگي مشترك خود نيز موفق‌تر عمل مي‌كنند و كمتر دچار افسردگي و استرس نيز مي‌شوند. براي كسب اطلاعات در زمينه علائم افسردگي و علائم استرس كليك كنيد. 

راهكارهاي افزايش مسئوليت پذيري

براي اينكه بتوانيد ميزان مسئوليت پذيري را در خود افزايش دهيد به نكات زير توجه نماييد:

1. افزايش مسئوليت پذيري | بهانه آوردن را كنار بگذاريد

بسياري از افراد هنگامي كه در انجام كارهايشان سهل انگاري مي‌كنند، با بهانه‌هاي مختلف شرايط را توجيه مي‌كنند. اما اين مسئله را در نظر بگيريد كه مسئوليت پذيري به معناي پذيرفتن پيامدهاي اعمال و تعهد در قبال آن‌هاست. در نتيجه تا زماني كه شما براي انجام ندادن كارها ديگران را مقصر بدانيد يا بهانه‌هاي مختلفي بياوريد اين ويژگي در شما بهبود نمي‌يابد.

به همين خاطر بهتر است قبل از به عهده گرفتن هر كاري ببينيد كه چقدر در آن زمينه توانايي و مهارت داريد. نپذيرفتن مسئوليت به دليل نداشتن توانايي در انجام آن، بسيار معقول‌تر از پذيرفتن و اهمال كاري و سهل انگاري در آن است. براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت تصميم گيري كليك كنيد. 

2. از برنامه منظمي پيروي كنيد

داشتن يك برنامه منظم كه متناسب با ويژگي‌ها و توانايي‌هايتان باشد در افزايش مسئوليت پذيري كمك بسياري به شما خواهد كرد. توجه داشته باشيد كه زمان بندي درست يكي از ويژگي‌هاي مهم در برنامه‌ريزي است. براي اهدافي كه در نظر داريد زمان مشخصي را تعيين كنيد تا در دام اهمال كاري و به تعويق انداختن كارها گرفتار نشويد.

3. گاهي اوقات لازم است "نه" بگوييد

مهارت جرات ورزي يا نه گفتن بيش از آنكه فكر مي‌كنيد در ميزان مسئوليت پذيري شما تأثير مي‌گذارد. ممكن است بسيار برايتان پيش آمده باشد كه شخصي درخواست نا به جايي از شما بكند و به دليل ناتواني در نه گفتن آن را پذيرفته باشيد. در نهايت با ناتواني در انجام آن كار دچار خود سرزنشي مي‌شويد و احتمال دارد ديگران نيز به خاطر عدم مسئوليت شما را شماتت كنند. در نتيجه اگر شما از ابتدا با مهارت جرات ورزي و نه گفتن صحيح آشنا باشيد، ديگر با اين عواقب رو به رو نخواهيد شد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نه گفتن كليك كنيد. 

4. همدلي را در خود يا فرزندتان تقويت كنيد

همدلي به اين معناست كه شما بتوانيد از ديد فرد ديگري به اتفاقات پيرامون نگاه كنيد و احساسات و هيجانات او را درك نماييد. همدلي به شما كمك مي‌كند تا ببينيد كارهايي كه انجام مي‌دهيد چه تأثيري بر ديگران مي‌گذارد. در صورتي كه بتوانيد اين احساسات را درك كنيد، پذيرفتن عواقب رفتارهايتان آسان‌تر مي‌شود. پرورش همدلي لازم است كه از همان كودكي آغاز شود.

وقتي فرزندتان با كودكي بدرفتاري مي‌كند بدون سرزنش يا بدرفتاري او را با احساسات فرد مقابل آشنا كنيد. مثلا بگوييد: فكر مي‌كني او الآن چه احساسي دارد؟ اين كار به او كمك مي‌كند تا ياد بگيرد هر رفتاري كه انجام مي‌دهد بر ديگران نيز تأثير مي‌گذارد. اگر فرزندتان در اين زمينه مشكلات و چالش‌هاي زيادي را تجربه مي‌كند، مراجعه به مراكز روانشناسي كودك و دريافت مشاوره كودك مي‌تواند كمك بسزايي در پرورش همدلي و تقويت هوش هيجاني فرزندتان به شما بكند. براي كسب اطلاعات در زمينه روانشناسي كودك و مشاوره كودك كليك كنيد.

5. افزايش مسئوليت پذيري | اهمال كاري را كنار بگذاريد

يكي از موانع جدي بر سر راه مسئوليت پذيري اهمال كاري يا همان به تعويق انداختن امور است. براي اينكه بتوانيد بر اين مانع غلبه كنيد در اولين قدم لازم است كه زمان بندي مشخصي براي خود تنظيم نماييد. در اين زمان بندي مشخص كنيد چه ساعاتي از روز را بيهوده هدر مي‌دهيد. اگر زمان انجام همه كارها را روي كاغذ بنويسيد متوجه خواهيد شد كه چقدر زمان از دست رفته داريد كه با انجام كارهايي نظير گشتن در اينترنت و صفحات مجازي پر مي‌شود. براي اينكه بتوانيد از زمانتان بهتر استفاده كنيد، استفاده از اينترنت را محدود كرده و ساعات مشخصي را براي آن در نظر بگيريد. 

6. از اشتباه كردن نترسيد

كسب تجربه به شما كمك مي‌كند تا مسئوليت پذيري خود را افزايش دهيد. اما تجربه به دست نمي‌آيد مگر با اشتباه كردن. پس از اشتباه نترسيد اما از آن‌ها درس بگيريد و تلاش كنيد كه در موقعيت‌هاي ديگر آن را تكرار نكنيد. اينگونه مي‌توانيد مسئوليت پذيري‌تان را افزايش دهيد.

7. ثابت قدم باشيد

ثابت قدم بودن از مهم‌ترين اصول مسئوليت پذيري است. در اين راه مهم نيست كه مسئوليت شما چه قدر بزرگ يا كوچك باشد، مهم اين است كه آن كار را با تعهد كامل انجام دهيد. اگر قصد داريد مسئوليت پذيري را از سنين كم به كودك خود آموزش دهيد، مقاله مسئوليت پذيري كودك را مطالعه فرماييد.

افزايش مسئوليت پذيري؛ سخن پاياني 

تمام مواردي كه در بالا براي گفته شد راهكارهايي عمومي براي پرورش و افزايش مسئوليت پذيري محسوب مي‌شوند. اگر با انجام اين كارها بازهم در انجام مسئوليت‌هاي خود دچار مشكل مي‌شويد، ترجيحاً به مشاوره روانشناسي مراجعه كنيد. چرا كه احتمال دارد اين مشكل از مشكلات جدي‌تري نشات بگيرد. براي مثال بسياري از افرادي كه مبتلا به اختلالات اضطرابي هستند به دليل تجربه اضطراب بالا نمي‌توانند وظايفشان را انجام دهند يا مبتلايان به افسردگي به دليل كمبود انرژي كافي از پس وظايف خود بر نمي‌آيند. در نتيجه مراجعه به روانشناس به شما كمك خواهد كرد تا با ارزيابي رواني دقيق ريشه مشكل خود را پيدا كرده و آن را به درستي حل و فصل نماييد. براي كسب اطلاعات در زمينه افسردگي كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه افزايش مسئوليت پذيري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مسئوليت پذيري

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مسئوليت پذيري،
موضوع:
[ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۰:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی