مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم دفاعي والايش چيست و چه عملكرد يا فايده‌اي دارد؟ والايش نوعي ساز و كار دفاعي پخته است كه باعث مي‌شود افراد بتوانند تكانه‌ها و اميال غير قابل قبول خود را به عملي اجتماعي و مورد پذيرش تبديل كنند. در نتيجه به كمك مكانيسم والايش نه تنها خودآگاه انسان از شر اميال تنش زا در امان مي‌ماند بلكه مي‌تواند خدمتي نيز به جامعه ارائه كند. در ادامه اين مقاله در مورد چيستي مكانيسم دفاعي والايش، عملكرد و فايده آن توضيحات بيشتري را ارائه كرده‌ايم. براي كسب اطلاعات بيشتر تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. 

منبع: مكانيسم دفاعي والايش

 

والايش؛ يك مكانيسم دفاعي بالغ

مكانيسم‌هاي دفاعي اعمال و رفتارهايي هستند كه از خودآگاه ما در برابر تنش‌ها و اضطراب‌ها محافظت مي‌كنند. گاهي اوقات اين رفتارها از طريق راهبردهاي ناپخته و رشد نيافته‌اي بروز مي‌يابند كه مي‌توانند به خود فرد و ديگران آسيب وارد كنند. براي مثال فردي كه دائما از مكانيسم دفاعي فرافكني استفاده مي‌كند ويژگي‌ها و خضوصيات ناخوشايند خود را به ديگران نسبت مي‌دهد و همين امر باعث مي‌شود كه همواره مشكلاتي در ارتباطات بين فردي را تجربه نمايد.

در مقابل برخي ديگر از مكانيسم‌هاي دفاعي هستند كه به شيوه‌اي امن و بالغ به كمك انسان مي‌آيند و در بزرگسالان سالم بيش از ديگران ديده مي‌شوند. والايش يكي از انواع مكانيسم‌هاي دفاعي پخته است كه نه تنها خودآگاه انسان را از شر اميال و تكانه‌هاي ناخوشايند رها مي‌سازد، بلكه مي‌تواند براي اجتماع نيز سودمند باشد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مكانيسم‌هاي دفاعي كليك كنيد.

 

مكانيسم دفاعي والايش چيست؟

مكانيسم دفاعي والايش به عملي گفته مي‌شود كه طي آن فرد اميال، تكانه‌ها و خواسته‌هايي را كه از طرف جامعه پذيرفتني نيست، در قالب يك عمل اجتماعي و مورد پسند ابراز مي‌كند. براي مثال فردي كه ميل به خشونت زيادي دارد به جاي درگير شدن در پرخاشگري فيزيكي به ورزش‌هاي رزمي ‌روي مي‌آورد يا در رشته‌اي نظير جراحي تحصيل مي‌كند. پرداختن به انواع فعاليت‌هاي هنري و بسياري از اعمال ورزشي مثال‌هاي بارزي از مكانيسم دفاعي والايش هستند.

 

تاريخچه مكانيسم تصعيد

ايده مكانيسم دفاعي والايش اولين بار در ذهن زيگموند فرويد پدر علم روان شناسي شكل گرفت. او پس از خواندن داستان فردي به نام يوهان فردريش ديفنباخ كه در كودكي به بريدن دم سگ‌ها علاقه مند بود و در نهايت در بزرگسالي جراح شد براي اولين بار به مكانيسم والايش پي برد. اما اين ساز و كار دفاعي به طور گسترده توسط دختر او (آنا فرويد) در كتاب" ايگو و مكانيسم‌هاي دفاعي"  مطرح شد.

 

نحوه عملكرد مكانيسم دفاعي والايش

همه انسان‌ها زماني كه دچار اميال و خواسته‌هايي شوند كه با هنجارهاي اجتماعي مغايرت دارد، نوعي اضطراب، تنش يا احساس گناه را تجربه مي‌كنند. در اين شرايط ذهن ناخودآگاه تلاش مي‌كند براي دست يابي به اميال خود روش‌هاي جامعه پسندتري را انتخاب كند. انتخاب اين روش و تبديل تكانه‌ها به اعمال مورد پسند تحت عنوان والايش يا تصعيد شناخته مي‌شوند. در نتيجه والايش نوعي تغيير جهت در انتخاب مواردي است كه اميال ابتدايي انسان را براورده مي‌كنند. براي به كسب مهارت هاي لازم و استفاده از مكانيسم والايش مي توانيد از خدمات روان درماني استفاده نماييد.

 

مكانيسم دفاعي والايش و جابه جايي؛ شباهت و تفاوت‌ها

اگر دقيق تر به مكانيسم والايش نگاه كنيم، والايش شبيه به ساز و كار دفاعي جا به جايي است. چراكه در هردو، فرد به جاي مورد اصلي براي ارضاي اميال خود هدف ديگري را بر مي‌گزيند. براي مثال در جا به جايي هنگامي‌كه فرد از دست رئيس خود عصباني است و نمي‌تواند خشمش را بر سر او خالي كند، به طور ناخودآگاه با كج خلقي و تندي به ساير افراد نظير همسر و فرزندان پاسخ مي‌دهد.

اين امر نشان دهنده اين است كه او در حال استفاده از مكانيسم جا به جايي مي‌باشد و هدف اصلي پرخاشگري، فرد ديگري بوده است. تفاوت جا به جايي و والايش در اين جاست كه تغيير جهت در جا به جايي مخرب است. اما در والايش فرد يك تغيير جهت هوشمندانه انجام مي‌دهد كه مورد پسند جامعه است و مورد آزار ديگران واقع نمي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- آيا مكانيسم دفاعي والايش مي‌تواند در كودكان نيز اتفاق بيافتد؟

بله، در حقيقت درست است كه والايش در بزرگسالان و افراد بالغ بيشتر ديده مي‌شود اما به اشكال متفاوتي در كودكان نيز ديده مي‌شود. براي مثال پسري كه در خانه خشم زيادي را تجربه مي‌كند و نمي‌تواند آن را ابراز نمايد، ممكن است از طريق پرداختن به بازي‌هاي ويديوي خشن يا انجام ورزش‌هاي رزمي ‌به والايش اميال خود بپردازد.

- آيا والايش و جا به جايي دو مكانيسم يكسان هستند؟

خير، اين دو مكانيسم عملكردي مشابه دارند اما يكسان نيستند. در جا به جايي، تغيير هدف يا آن مورد كه به واسطه آن اميال ارضا مي‌شود مخرب است اما در والايش يك تغيير جهت جامعه پسندانه اتفاق مي‌افتد كه اغلب منجر به رشد و پيشرفت فرد مي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه روانكاوي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم دفاعي والايش

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم دفاعي والايش،
موضوع:
[ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۴:۴۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی