مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا مي‌دانيد خواص زنجبيل در چه زمينه‌هايي است؟ خوبي گياهان دارويي اين است كه خودتان مي‌توانيد آن‌ها را تركيب كنيد و معجون مفيدي از آن‌ها درست نماييد. زنجبيل يكي از گياه دارويي مهم است كه شناسنامه تغذيه‌اي بسيار قوي دارد. زنجبيل شامل پروتئين، آهن، كلسيم، كربوهيدرات، اسيدفوليك، قند، ويتامين، سديم، مواد معدني و غيره است؛ مواردي كه در مجموع زنجبيل را به منبع غذايي بسيار ارزشمندي تبديل كرده است. زنجبيل خواص بسيار فراواني دارد كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به تاثير در لاغري، تقويت حافظه، ضد التهاب، ضد عفونت و... اشاره كرد. در ادامه مقاله به معرفي خواص اصلي زنجبيل مي‌پردازيم. ضمن اينكه شما مي‌توانيد با مشاور تغذيه مشورت كنيد و داروهاي گياهي باب طبع خودتان را بيابيد. 

منبع: فوايد اصلي زنجبيل در سلامت و زيبايي

 

زنجبيل چيست؟

زنجبيل نوعي ادويه رايج ميان مردمان آسيا و خاورميانه است كه از ريشه گياه به دست مي‌آيد. اين ادويه علاوه بر اينكه براي طعم دهندگي غذا به كار مي‌رود به دليل خواص درماني مهم براي بهبود مشكلات مختلفي نظير التهاب، مشكلات مرتبط با پوست و مو، تسكين دهنده درد و رفع علائم سرماخوردگي نيز كاربرد دارد. براي كسب اطلاعات در زمينه گياهان دارويي كليك كنيد. 

خواص زنجبيل كدامند؟

گياهان دارويي هركدام خواص متفاوتي دارند كه خوب است راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشيد. براي مثال مي‌توانيد مطلب خواص عرق كاسني را هم مطالعه نماييد. در اينجا به برخي از مهم‌ترين خواص زنجبيل اشاره مي‌كنيم. دقت كنيد كه تاثير گياهان دارويي از فردي تا فرد ديگر متفاوت است. شما مي‌توانيد با مشورت با متخصص داروهاي گياهي، موارد مناسب خود را پيدا كنيد. 

1. ضد التهاب

زنجبيل گياه ضد التهاب بسيار قوي است كه باعث بهبود پوست آسيب‌ديده و ملتهب مي‌شود و گردش خون را تسهيل مي‌كند. افرادي كه آسم دارند مي‌توانند با تركيب دو قطره عصاره زنجبيل و ماده‌اي مثل روغن زيتون آرام شوند.

2. خواص زنجبيل | لايه بردار پوست

زنجبيل خاصيت لايه‌برداري دارد. شما مي‌توانيد با استفاده از زنجبيل، يك لايه بردار پوست براي خودتان در خانه درست كنيد و سلول‌هاي مرده پوست‌تان را به راحتي از بين ببريد.

3. ضد شوره

زنجبيل خاصيت ضد عفوني كننده دارد و به همين دليل مي‌تواند اثر قارچي كه باعث شوره مي‌شود را از بين ببرد. مقدار كمي زنجبيل را رنده كرده و آن را با آب مخلوط كنيد، سپس آن را مستقيماً بر روي سر اسپري نماييد.

4. رفع جاي زخم و لك

زنجبيل آنتي اكسيدان بسيار قوي دارد كه به از بين بردن جاي زخم‌ها و لكه هاي مختلف كمك مي‌كند. براي اين كار مي‌توانيد مقداري زنجبيل تازه‌ي خرد شده را با يخ مخلوط كرده و هفته‌اي يك بار بر روي پوست‌تان بگذاريد.

5. رشد بيشتر موها

زنجبيل به دليل تركيب‌هاي بسيار فعال خود، به رشد بيشتر موها كمك بسياري مي‌كند. زنجبيل را با آب تركيب كرده و به سر اسپري كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه گردش خون در فوليكول‌هاي مو افزايش يابد و رشد موها بيشتر شود.

6. خواص زنجبيل | بهبود سرماخوردگي و آنفولانزا

زنجبيل منبعي سرشار از ماده ضد احتقان است كه در بهبود سرماخوردگي بسيار موثر مي‌باشد. زنجبيل را با آب داغ و آبليمو و عسل تركيب كرده و آن را نوش جان كنيد.

7. آنتي هيستامين

زنجبيل يك آنتي هيستامين طبيعي است. چند فنجان چاي زنجبيل در روز، مي‌تواند اثرات حساسيت‌هاي مختلف مانند آبريزش بيني و عطسه را كاهش دهد.

8. خواص زنجبيل | بهبود دردهاي عضلاني

زنجبيل مي‌تواند دردهاي ناشي از گرفتگي عضلات و دردهاي قاعدگي يا عادت ماهيانه را بهبود بخشد. مي‌توانيد چند قطره زنجبيل به آب حمام تان اضافه كنيد و يا يك ماده خميري درست كرده و آن را بر روي نقطه دردناك قرار دهيد. براي كسب اطلاع بيشتر از قاعدگي كليك كنيد. 

9. تقويت كننده حافظه

پژوهش‌ها نشان داده كه زنجبيل باعث تقويت حافظه مي‌شود و تاثير زيادي بر جلوگيري از زوال عقلي ناشي از پيري مي‌گذارد. هم چنين زنجبيل بر قدرت حافظه و بهبود زمان واكنش تاثير قابل توجهي مي‌گذارد. ب كسب اطلاع بيشتر در زمينه تقويت حافظه كنيد. 

10. خواص زنجبيل | ضد تهوع

زنجبيل گياه ضد تهوع طبيعي است كه مي‌تواند هر نوع تهوعي را بهبود ببخشد. ريشه زنجبيل، شدت و تعداد دفعات بالا آوردن را به طور چشمگيري كاهش مي‌دهد.

11. كاهش قند خون و خطر بيماري هاي قلبي

زنجبيل مي‌تواند خطر مبتلا شدن به بيماري‌هاي قلبي و ديابت و قند خون را كاهش دهد. اين عملكرد در پي تاثير گذاري بر فاكتورهاي خوني نظير كلسترول، تري گليسريد و قند حاصل مي‌شوند. همچنين زنجبيل با ايجاد انسداد در كانال‌هاي كلسيم و تحريك گيرنده‌هاي موسكاريني فشار خون را كاهش مي‌دهد كه اين مسئله نيز در بهبود بيماري‌هاي قلبي موثر است. براي كسب اطلاعات در زمينه ديابت و قند خون كليك كنيد. 

12. خواص زنجبيل | بهبود سو هاضمه معده

درد و ناراحتي‌هاي مكرر در قسمت بالايي معده نشان دهنده سو هاضمه مزمن است كه يكي از دلايل آن تاخير در تخليه معده مي‌باشد. سوپ زنجبيل مي‌تواند زمان تخليه معده را تا حد قابل توجه‌اي كاهش دهد.

13. پيشگيري از سرطان

سرطان يك بيماري مخرب است كه در اثر رشد بيش از حد سلول‌هاي غير طبيعي ايجاد مي‌شود. برخي از مطالعات نشان داده كه زنجبيل مي‌تواند در بهبود و پيشگيري از برخي سرطان‌ها موثر واقع شود.

14. خواص زنجبيل | درمان عفونت ها

زنجبيل به علت داشتن ماده‌اي مانند جينجرول، مي‌تواند خطر بروز عفونت‌ها را كاهش دهد. در واقع زنجبيل با خاصيتي كه دارد مانع از رشد باكتري‌هاي مختلف مي‌شود. در هنگام مبتلا شدن به عفونت‌هايي مثل عفونت دهان و دندان و ريه، ابتدا از زنجبيل استفاده كنيد.

خواص زنجبيل | كاهش وزن

زنجبيل باعث احساس سيري مي‌شود و گرسنگي زياد و اشتهاي كاذب را از بين مي‌برد. همچنين سوخت و ساز بدن را افزايش داده و به همين دليل به كاهش وزن و لاغري كمك بسياري مي‌كند. در مورد كاهش وزن با استفاده از گياهان دارويي حتماً با مشاور متخصص در تماس باشيد. 

اشكال مختلف مصرف زنجبيل

زنجبيل در اشكال مختلفي قابل استفاده است. براي مثال برخي اين گياه را به طور تازه مصرف كرده و برخي ديگر از پودر، چاي يا عصاره آن استفاده مي‌كنند. متخصصان بر اين باورند كه نحوه مصرف گياهان دارويي مي‌تواند بر نوع عملكرد آن‌ها در بدن تاثير داشته باشد. براي مثال از چاي زنجبيل بيشتر براي درمان علائم سرماخوردگي و گلو درد استفاده مي‌شود. در حالي كه عصاره يا تنتور اين گياه بيشتر جهت تسكين دردهاي مفصلي و كاهش التهابات توصيه مي‌گردد.

خواص زنجبيل | عوارض مصرف زنجبيل 

مصرف زنجبيل در برخي موارد مي‌تواند با عوارض ناخوشايندي همراه باشد. براي مثال برخي افراد در پي مصرف اين ماده افزايش اسيد و رفلاكس معده را گزارش مي‌دهند. هم چنين زنجبيل در انعقاد و تشكيل لخته‌هاي خوني اثرگذار است. در نتيجه مصرف همزمان آن با داروهاي رقيق كننده خون مي‌تواند شما را با مشكلاتي در اين زمينه مواجه كند. از همين رو اگر داروي خاصي در اين باره مصرف مي‌كنيد، در مورد استفاده از زنجبيل در رژيم غذايي خود با يك پزشك متخصص مشورت نماييد.

زنجبيل و موارد منع مصرف آن  

متخصصان طب سنتي اغلب مصرف زنجبيل را در موارد زير ممنوع مي‌دانند:

- افرادي كه دچار مشكل سوزش معده هستند.

- كودكاني كه زير 2 سال سن دارند.

- افرادي كه از داروهاي رقيق كننده خون نظير آسپيرين استفاده مي‌كنند.

- مبتلايان به مشكلات كليوي بايد حتما قبل از مصرف زنجبيل با پزشك مشورت كنند.

نكاتي كه هنگام مصرف زنجبيل بايد به آن ها توجه كنيد 

براي اينكه مصرف زنجبيل منجر به عوارض خاصي براي شما نشود توجه به برخي نكات ضروري است. از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

- از آنجايي كه مصرف زياد زنجيبل مي‌تواند براي شما عوارض جانبي ايجاد كند قبل استفاده آن را وزن كنيد.

- ميزان مصرف روزانه ريشه زنجبيل بايد چيزي در حدود 2 تا 4 گرم باشد.

- اگر از پودر زنجبيل استفاده مي‌كنيد مقدار مجاز مصرف روزانه آن معادل 0/25 تا 1 گرم است.

- اگر براي پيشگيري از مشكلاتي نظير حالت تهوع و استفراغ از عصاره زنجبيل استفاده مي‌كنيد، بازه مصرفي خود را بين 1/5 تا 3 ميلي ليتر نگه داريد.

نكات مهم در مورد مصرف زنجبيل در دوران بارداري 

برخي از مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف زنجبيل مي‌تواند خطر سقط جنين را براي مادران باردار افزايش دهد. از همين رو لازم است كه در مصرف آن جانب احتياط را رعايت كنيد. البته برخي مطالعات نشان مي‌دهند كه مصرف زنجبيل مي‌تواند در اين دوران تهوع را بهبود ببخشد. با اين حال به دليل عوارض خطرناك احتمالي آن لازم است قبل از گنجاندن اين ماده غذايي به رژيم خود با پزشك مشورت كنيد.

سوالات متداول 

- آيا استفاده از زنجبيل به كنترل استرس نيز كمك مي‌كند؟

برخي از مطالعات نشان مي‌دهند كه مصرف زنجبيل مي‌تواند تا حدودي در كاهش استرس موثر باشد. با اين حال در صورتي كه مبتلا به اضطراب و استرس‌هاي مزمن يا شديد هستيد، لازم است كه ريشه مشكلات خود را بشناسيد و با مهارت‌هاي مديريت هيجانات آشنا شويد. مراجعه به يك روانشناس مي‌تواند تا حد زيادي در اين زمينه به شما كمك كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه خواص گياهان دارويي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: فوايد اصلي زنجبيل در سلامت و زيبايي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۰۰:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی