مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

عفونت گوش در كودكان يكي از مشكلات رايجي است كه والدين با آن مواجه مي‌شوند و اغلب در پي بيماري‌هايي نظير سرماخوردگي، آنفولانزا يا آلرژي بروز پيدا مي‌كند. اين مشكل به خصوص در سنين 3 تا 6 سال بسيار براي كودكان اتفاق مي‌افتد و با نشانه‌هايي مانند افزايش دماي بدن و تب، تخليه مايعات از گوش و مشكلاتي در خواب كودك همراه است. در بسياري از موارد اين مسئله مشكل جدي نيست و تنها به مراقبت‌هاي پزشكي ساده و يا درمان‌هاي خانگي نياز دارد. در ادامه به بررسي علل، علائم و درمان عفونت گوش در كودكان خواهيم پرداخت پس با ما همراه باشيد. 

 

منبع: عفونت گوش در كودكان

 

عفونت گوش در كودكان

عفونت گوش در كودكان نوعي التهاب در قسمت گوش مياني است كه معمولاً توسط باكتري‌ها ايجاد شده و پشت پرده گوش اتفاق مي‌افتد. عفونت گوش چه براي بزرگسالان چه براي كودكان مشكل معمول و شايعي محسوب مي‌شود. با اين حال در سنين 3 تا 6 سال بيش از هر زمان ديگري اتفاق مي‌افتد. مطالعات نشان مي‌دهند كه از هر 6 كودك 5 كودك حداقل يك بار در طول عمر خود عفونت گوش مياني يا همان اوتيت مديا را تجربه كرده‌اند.

 

علائم عفونت گوش در كودكان

عفونت گوش مي‌تواند در 3 شكل مختلف اتفاق بيفتد كه هريك از آن‌ها علائم مربوط به خود را دارند كه در ادامه به هريك از آن‌ها به طور جداگانه اشاره خواهيم كرد.

عفونت گوش حاد

اوتيت مدياي حاد رايج‌ترين نوع عفونت گوش است. در اين عفونت قسمت گوش مياني دچار عفونت و تورم شده و مايع گوش پشت پرده صماخ جمع مي‌شود. اين وضعيت منجر به احساس درد در ناحيه گوش مي‌شود. ممكن است علاوه بر درد، كودك شما دچار افزايش دماي بدن به صورت تب نيز شود.

عفونت گوش افيوژن

اين نوع عفونت كه مشخصه اصلي آن تجمع مايع پشت پرده صماخ است ممكن است هيچ علامتي نداشته باشد و بعد از يك دوره عفونت حاد ايجاد شود. پزشك با استفاده از ابزارهاي معاينه مي‌تواند از وجود تجمع مايع گوش باخبر شود و درمان‌هاي دارويي مناسب با اين وضعيت را تجويز نمايد.

عفونت گوش مزمن

در اين وضعيت مايع گوش براي مدت طولاني در گوش مياني باقي مي‌ماند و حتي بدون وجود هيچ عفونتي نيز مجدداً در اين ناحيه تجمع مي‌كند. اين وضعيت مبارزه با عفونت‌هاي گوش در كودكان را دشوار مي‌كند و حتي مي‌تواند منجر به آسيب‌هاي شنوايي در آن‌ها نيز بشود.

براي آگاهي بيشتر در زمينه كم شنوايي كودكان كليك كنيد.

 

چگونه از وجود عفونت گوش در كودكان باخبر شويم؟

در بسياري از موارد عفونت گوش زماني اتفاق مي‌افتد كه كودك هنوز قادر به صحبت كردن نيست و نمي‌تواند به وضوح به والدين خود بفهماند كه دچار درد در ناحيه گوش شده است. در اين شرايط برخي نشانه‌ها و رفتارها مي‌تواند به شما كمك كند تا زودتر از وقوع اين مسئله آگاه شويد و براي دريافت درمان مناسب اقدام كنيد.

- دست زدن زياد به گوش يا كشيدن گوش

- لجبازي بي‌دليل كودك و گريه‌هاي شديد

- بروز مشكلاتي در خواب كودك

- تخليه مايعات از گوش

- ناتواني كودك در حفظ تعادل خود

- بروز مشكلات شنيداري و پاسخ ندادن كودك به محرك‌هاي شنوايي

- افزايش دماي بدن و تب (اين مورد به خصوص در نوزادان و كودكان در سنين پايين‌تر بيشتر ديده مي‌شود).

براي آشنايي با ساير علل گوش درد نوزاد كليك كنيد.

علل بروز عفونت گوش

عفونت گوش مي‌تواند ناشي از عوامل باكتريايي يا ويروس‌هاي مختلف باشد و اغلب در پي بيماري‌هايي نظير سرماخوردگي، آنفولانزا يا آلرژي ايجاد مي‌شود. در اين ميان لوله‌هاي استاش در گوش نقش مهمي در بروز انواع عفونت‌ها دارند. اين لوله‌ها گوش مياني را به پشت حلق متصل مي‌سازند. عفونت حلق و گلو كه در مواردي نظير سرماخوردگي اتفاق مي‌افتد مي‌تواند از طريق شيپور استاش به گوش مياني منتقل شود و در نتيجه اين ناحيه را نيز درگير كند.

برخي از والدين نيز براي سوراخ كردن گوش كودكشان نگران عفونت هاي بعدي آن هستند، براي آشنايي با زمان مناسب  براي سوراخ كردن گوش كودك كليك كنيد.

چه عاملي كودكان را در برابر عفونت گوش آسيب‌پذيرتر مي‌كند؟

فاكتورهاي مختلفي وجود دارند كه مي‌توانند منجر به آسيب‌پذيري بيشتر برخي كودكان در برابر عفونت‌هاي گوش مياني شوند. از جمله اين عوامل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- سن زير 5 سال. در واقع كودكان تا قبل از 5 سالگي به دليل اينكه لوله‌هاي استاش كوچك‌تري نسبت به ساير افراد دارند بيشتر در معرض انواع عفونت گوش قرار دارند.

- سابقه بروز هرگونه آلرژي در كودك

- قرار داشتن در معرض دود سيگار زيرا دود سيگار باعث بروز التهاب در لوله‌هاي استاش شده و به اين ترتيب احتمال بروز عفونت را افزايش مي‌دهد.

- تغذيه نكردن از شير مادر زيرا شير مادي حاوي آنتي بادي‌هايي است كه از بدن در برابر انواع عفونت‌ها محافظت مي‌كند. كودكاني كه با شير خشك تغذيه مي‌شوند به دليل محروميت از اين فاكتور بيش از ديگران در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها از جمله عفونت گوش قرار دارند.

براي شناخت بيشتر در زمينه رشد شنوايي نوزاد كليك كنيد.

 

درمان عفونت گوش در كودكان

اگر كودك با وجود عفونت گوش بي‌قراري چنداني نداشته باشد يا دچار تب نشود پزشك معمولاً به مدت 24 تا 48 صبر مي‌كند تا ببيند علائم به خودي خود بهبود مي‌يابند يا خير. در صورتي كه پس از اين مدت عفونت گوش همچنان پايدار بماند پزشك درمان دارويي را تجويز خواهد كرد. درمان دارويي در همه موارد يكسان نيست و وابسته به علت بروز مشكل و علائم مشاهده شده در كودك متفاوت خواهد بود. براي مثال در صورت مشاهده علائم زير معمولاً پزشك آنتي بيوتيك‌ها را تجويز مي‌كند. با اين حال توجه داشته باشيد كه هرگز براي كودكان به خصوص بچه‌هاي زير 6 سال به طور سر خود دارو تجويز نكنيد و حتماً ابتدا با يك پزشك مشورت نماييد.

 

درمان‌هاي خانگي براي بهبود عفونت گوش در كودكان

علاوه بر درمان‌هاي دارويي برخي توصيه‌هاي عمومي وجود دارند كه به كمك آن‌ها مي‌توانيد به كاهش گوش درد فرزندتان كمك كنيد و تسكين بيشتري به او ببخشيد.

استفاده از كمپرس آب گرم

قرار دادن كمپرس آب گرم به مدت 10 تا 15 دقيقه روي گوش كودك معمولاً تا حد زيادي به تسكين درد او كمك مي‌كند و مي‌تواند بي‌قراري‌هاي فرزندتان را كاهش دهد.

استفاده از استامينوفن با مشورت پزشك

براي كودكان بالاي 6 ماه استفاده از استامينوفن كودكان مجاز مي‌باشد. در صورتي كه كودك دچار درد و تب زياد شد با پزشك يا يك متخصص سلامت تماس بگيريد و در صورت صلاح ديد او از اين دارو استفاده كنيد. استامينوفن مي‌تواند هم به عنوان يك مسكن اثر بگذارد و هم تب كودك را كاهش دهد.

دادن مايعات بيشتر به كودك

تلاش كنيد در دوراني كه كودك به عفونت گوش مبتلا شده به او مايعات بيشتري بدهيد. اين كار به باز شدن لوله استاش و تخليه مايعات تجمع يافته پشت پرده گوش كمك مي‌كند.

تغذيه كردن كودك با شير مادر

اگر فرزندتان در سنين شيرخواري قرار دارد و امكان شير دادن به او به طور طبيعي برايتان وجود دارد حتي الامكان از دادن شير خشك بپرهيزيد چرا كه در شير مادر آنتي بادي‌هايي وجود دارد كه مقاومت بدن فرزندتان را بالا مي‌برد و به مبارزه با انواع عفونت‌ها در او كمك مي‌كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- فرزند من 3 سال دارد و اخيراً دائماً به گوش خود دست مي‌زند و آن را مي‌كشد. آيا اين مسئله مي‌تواند ناشي از عفونت گوش باشد؟

عفونت گوش در اين سن بين كودكان بسيار رايج است. در بسياري از موارد كودكان با رفتارهايي نظير كشيدن گوش و دائماً دست زدن به آن به ما در مورد گوش درد خود خبر مي‌دهند. اگر در كنار اين مسئله احساس مي‌كنيد كه فرزندتان كمي بي‌حال و مريض است، بي‌قرار شده و يا مشكلاتي در به خواب رفتن دارد حتماً با يك پزشك مشورت كنيد.

- آيا عفونت گوش قابل پيشگيري است؟

بله با اقدامات ساده‌اي نظير تغذيه كردن كودك با شير مادر، رعايت نكات بهداشتي عمومي و زدن واكسن‌هاي مرتبط با دوره سني مي‌توانيد احتمال بروز عفونت‌ها را به حداقل برسانيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه عفونت گوش در كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: عفونت گوش در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: عفونت گوش در كودكان،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۳۵:۳۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی