مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

برنامه‌ پيشگيري از اعتياد چگونه مي‌تواند به شما كمك كند؟ حتما بارها شنيده‌ايد كه پيشگيري بهتر از درمان است؛ در مورد اعتياد نيز همين نظريه صدق مي‌كند. نگراني بسياري از خانواده‌ها نسبت به اعتياد فرزند جوان يا نوجوانشان كاملاً قابل درك است. اين نگراني در مورد خانواده‌هايي كه عضوي از آن‌ها معتاد بوده‌ بيشتر احساس مي‌شود. خانواده، مهم‌ترين نهاد اجتماعي است كه مي‌تواند از گرايش جوانان به اعتياد و مصرف مواد مخدر جلوگيري كند. به همين منظور لازم است تا خانواده‌ها اطلاعات خود را در اين زمينه با استفاده از مشاوره افزايش دهند. آگاه ساختن فرزندان، غني‌سازي اوقات فراغت، توجه به خواسته‌هاي منطقي آنان و برقراري رابطه عاطفي در خانواده از جمله راه‌هايي است كه خانواده مي‌تواند در پيشگيري از اعتياد انجام دهد. در اين مطلب به خصوصيات برنامه پيشگيري از اعتياد مي‌پردازيم. براي پيشگيري و يا ترك اعتياد عملي مي‌توانيد از مشاوره ترك اعتياد كمك بگيريد.

منبع: پيشگيري از اعتياد

 

برنامه پيشگيري از اعتياد : احتمال اعتياد در افراد 

در جلسات مشاوره علل گرايش به اعتياد بررسي مي‌شود. برنامه‌‌هاي پيشگيرانه براي گروهي از افراد بايد با جديت بيشتري اعمال شود. افرادي كه پدر و مادرشان معتاد هستند، افرادي كه در كودكي مورد آزار و اذيت و يا تجاوز قرار گرفته‌اند، افرادي كه به هر دليلي ترك تحصيل كرده‌اند، دانش‌آموزاني كه از مدرسه اخراج شده و يا فرار كرده‌اند، افرادي كه تمايلات خودكشي و يا تجربه‌ي آن را دارند، جواناني كه شخصيت خشونت‌آميز و يا تخلفات رفتاري دارند، معلولان فيزيكي، افراد بي‌خانمان و آواره آسيب‌پذيري بيشتري نسبت به روي آوردن به مواد مخدر دارند.

البته اين به آن معنا نيست كه تمام افراد نام برده‌شده حتما معتاد مي‌شوند اما خوب است آگاهي‌هاي لازم و برنامه پيشگيري از اعتياد در مورد آ‌ن‌ها اعمال شود. از آنجا كه بيشتر اعتيادها از سيگار شروع مي‌شود خوب است مقاله علل گرايش به سيگار و علل گرايش به اعتياد را هم مدنظر داشته باشيد. 

برنامه پيشگيري از اعتياد : نقش خانواده 

گرايش افراد به مواد مخدر به ميزان زيادي با چگونگي شرايط زندگي آن‌ها در كودكي همبستگي دارد. از اين منظر كودكاني كه در خانواده‌هاي سالم رشد كرده‌اند و تقريبا تمام نيازهاي روحي و جسمي‌شان برطرف شده‌است به احتمال بسيار كمي در دام اعتياد مي‌افتند. برنامه پيشگيري از اعتياد در خانواده مي‌تواند به صورتي باشد كه نيازهاي كودك تا حد زيادي رفع شود.

اما مهم‌ترين اين نيازها امنيت، تشويق و تاييد، بازي آزاد، تحرك و تغذيه صحيح، دوست و همراه، محيط و افرادي كه او را بفهمند و درك كنند، الگوهاي سالم، تخيل و هدف هستند. اگر هر كدام از اين‌ها با مشكل روبه‌رو شود احتمال ابتلا به اعتياد نيز بالا مي‌رود. بنابراين آن‌چه كه اهميت دارد سبك‌هاي فرزندپروري است. براي تربيت فرزند از مشاوره كمك بگيريد تا فرزند نوجوان و يا جوان خود را در مقابل اعتياد حفظ كنيد. براي اطلاع بيشتر در زمينه سبك‌هاي فرزندپروري كليك كنيد. 

برنامه پيشگيري از اعتياد : زمينه‌ساز اعتياد نباشيد

علل ابتلا به اعتياد بسيار است اما در ادامه‌ي بحث قبلي بايد بگوييم كه گاه خانواده‌ها خود سبب بروز اعتياد در فرزندشان مي‌شوند. فرزندان شما به راهنمايي و همكاري، اعتماد، انضباط، درك متقابل، دلسوزي و محبت نياز دارند. عدم دريافت هر كدام از اين عوامل توسط نوجوان سبب مي‌شود تا نيازهاي خود را از طريق افراد ديگري تامين كنند و به نوعي به گروه همسالان گرايش يابند.

براي داشتن يك برنامه‌ پيشگيري از اعتياد بايد بدانيد كه گرايش به سمت گروه همسالان و پذيرش پيشنهادات مبني بر مصرف مواد مخدر، بيشتر به دليل مورد توجه واقع نشدن در محيط خانواده و طرد شدن توسط آن‌ها صورت مي‌گيرد. در اين صورت گروه همسالان نقش اساسي در زندگي جوان دارند و پيوند او با خانواده كم و كمتر مي‌شود. در اينجا عدم رابطه‌ي صحيح والدين با فرزندان اولين گام گرايش جوانان به مواد مخدر است. براي اطلاع بيشتر در زمينه رابطه صحيح والدين با فرزندان كليك كنيد. 

برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد

برنامه پيشگيري از اعتياد براي تاثيرگذاري بايد از ويژگي‌هايي برخوردار باشد. به عنوان مثال نسبت به انواع مواد مخدر و لزوم شناخت آن‌ها آگاهي داده شود. قبل از هرچيز پيشگيري بايد به‌گونه‌اي باشد كه مهارت مقاومت در برابر پيشنهادات مصرف ماده‌ي مخدر را به افراد آموزش دهد. يك برنامه پيشگيري از اعتياد بايد عامل‌هاي بازدارنده را تقويت و عوامل مخاطره‌آميز را كاهش دهد.

برنامه پيشگيري از اعتياد زماني موثر واقع مي‌شود كه همه‌ي انواع سوء‌مصرف دارويي را مورد هدف قرار دهد. برنامه‌هاي پيشگيري بايد دربرگيرنده‌ي خود كودك و نوجوان و والدين و مراقبان آن‌ها باشد. بهترين دوران اجراي برنامه پيشگيري از اعتياد در دوران مدرسه است كه بايد به صورت طولاني‌مدت انجام گيرد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه انواع مواد مخدر و لزوم شناخت آن‌ها كليك كنيد. 

برنامه‌ پيشگيري از اعتياد چه مواردي را در برمي‌گيرد؟

مهمترين اصولي كه در برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد مطرح مي‌شود شامل مواردي است كه در راس آن‌ها آگاه‌سازي افراد در مورد خطرات و مضرات مواد مخدر قرار مي‌گيرد. برنامه پيشگيري از اعتياد همچنين مهارت‌هاي زندگي از قبيل مهارت تصميم‌گيري، حل مسئله و ارتباطات اجتماعي را در افراد تقويت مي‌كند.

لازم است تا جهت ارضاي نيازهاي رواني و اجتماعي جوانان فعاليت‌هاي جايگزين مصرف مواد مخدر ارائه و تقويت شود. بهره‌مندي مشاوره در هنگام بحران‌هاي مختلف زندگي نيز براي پيشگيري از اعتياد بسيار موثر است. علاوه‌بر موارد بالا ارتقاء فرهنگي و مذهبي، تقويت قوانين و مقررات مبارزه با مواد و درمان معتادان براي جلوگيري از سرايت اعتياد در برنامه پيشگيري از اعتياد جاي مي‌گيرند.

اجراي برنامه‌ پيشگيري از اعتياد

اجراي مواردي كه در بالا ذكر كرديم بهتر است توسط خانواده‌ها، مربيان مدرسه و رهبران جامعه صورت بگيرد. برخي از فعاليت‌هاي برنامه پيشگيري از اعتياد، مستقيما متمركز بر فرد است و برخي از راه آموزش و آگاه‌سازي والدين صورت مي‌گيرد. فعاليت‌هاي پيشگيرانه توسط معلمان مدرسه، رسانه‌ها، از طريق آگاه‌سازي عمومي در مكان‌هاي تجمع، استفاده از شبكه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه و وضع و اجراي قوانين نيز امكان اجرا دارد.

برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در مراكز مشاوره روانشناسي

امروزه انواع برنامه پيشگيري از اعتياد با محتواهاي گوناگون و در قالب كارگاه‌هاي آموزشي در بسياري از مراكز مشاوره روانشناسي ارائه مي‌شوند. افراد در گروه‌هاي سني مختلف مي‌توانند از اين كارگا‌ه‌ها استفاده كرده و با افزايش آگاهي و فراگيري مهارت‌هاي مورد نياز از اعتياد در خود و و ساير نزديكانشان پيشگيري نمايند. در ادامه به مهم‌ترين سرفصل‌هايي كه در برنامه پيشگيري از اعتياد در مراكز مشاوره ارائه مي‌شود اشاره كرده‌ايم.

1- آموزش مهارت جرات مندي و نه گفتن 

يكي از مهارت‌هاي اوليه‌اي كه همه افراد براي پيشگيري از اعتياد به فراگيري آن نياز دارند چگونگي نه گفتن يا همان مهارت جرات‌مندي است. افرادي كه مي‌دانند چگونه مي‌توانند در عين احترام خواسته‌هاي غير معقول ديگران به خصوص گروه همسالان خود را رد كنند تا حد زيادي از گرفتاري در دام اعتياد در امان خواهند بود. بسيار اهميت دارد كه والدين از دوران كودكي اين مهارت را به فرزند خود آموش دهند و در دوران نوجواني نيز براي تقويت آن تلاش كنند. اگر فرزند شما در اين زمينه با مشكل زيادي رو به روست، علاوه بر كارگاه‌هاي آموزشي مي‌توانيد از جلسات مشاوره روان‌درماني با يك روانشناس كمك بگيريد.

2- برنامه‌ پيشگيري از اعتياد | افزايش آگاهي در مورد مواد مخدر جديد

بسياري از افراد امروزه درگير مواد مخدر جديدي مي‌شوند كه اطلاعات غلطي در مورد آن‌ها رواج دارد. براي مثال ميزان شيوع اعتياد به ماده مخدر گل يا همان ماري جوانا و حشيش اين روزها تا حد زيادي در حال افزايش است. برخي افراد فكر مي‌كنند اين مواد اعتيادآور نيستند يا مي‌توانند باعث خلاقيت و آگاهي شوند. اين در حاليست كه بسياري از اين مواد جديد از جمله ماريجوانا بيش از آنكه وابستگي جسماني ايجاد كنند به وابستگي رواني مي‌انجامند و بر ذهن و مغز تاثيرات بلند مدت منفي مي‌گذارند. همين مسئله باعث مي‌شود كه افراد فكر كنند اين مواد ضرري ندارند.

همچنين در برنامه‌ پيشگيري از اعتياد توجه به اين نكته حائز اهميت است كه بسياري از مصرف كننده‌هاي مواد در معرض ريسك ابتلا به اختلالات رواني قرار مي‌گيرند. در كارگاه‌هاي آموزشي يا جلسات مشاوره با روانشناساني كه به طور تخصصي در حيطه اعتياد كار مي‌كنند، شما مي‌توانيد اطلاعات دقيق‌تري در مورد اين مواد و تاثيرات آن‌ها به دست بياوريد و به اين ترتيب آگاهانه‌تر در اجتماع رفتار نماييد.

3- آموزش مهارت حل مسئله 

بسياري از افراد از اعتياد به عنوان يك راه حل براي فرو نشاندن احساسات منفي خود استفاده مي‌كنند. در واقع اعتياد راه حل غلطي است كه براي پشت سر گذاشتن مشكلات زندگي استفاده مي‌شود. افرادي كه چنين رفتاري دارند معمولا تا حد زيادي بر احساسات خود متمركز هستند و نمي‌توانند راه حل‌هاي موجود را در نظر بگيرند. از همين رو آموزش مهارت‌هاي حل مسئله مي‌تواند به بسياري از افراد كمك نمايد تا هنگام مواجهه با چالش‌ها و مشكلات زندگي مقاومت بالاتري داشته باشند و بتوانند با وجود احساسات منفي راه حل‌هاي موجود براي برون رفت از وضعيت فعلي را نيز در نظر بگيرند.

4- برنامه‌ پيشگيري از اعتياد | تقويت اعتماد به نفس 

كمبود اعتماد به نفس يكي از مشكلاتي است كه بسياري از افراد در جلسات مشاوره روانشناسي از آن شكايت دارند و به دنبال راهي براي بهبود آن مي‌گردند. افرادي كه اعتماد به نفس پاييني دارند بيش از ديگران احتمال دارد كه براي تحت تاثير قرار دادن ديگران و پذيرفته شدن از جانب آن‌ها دست به رفتارهاي ناسالمي بزنند. در نتيجه اگر بتوانيد روش‌هاي مناسب افزايش اعتماد به نفس را بياموزيد، تا حد زيادي مي‌توانيد از ريسك درگيري با مصرف مواد و اعتياد پيشگيري كنيد. كمك گرفتن از درمان‌هاي روانشناختي و شركت در جلسات روان درماني علاوه بر برنامه‌هاي آموزشي تا حد زيادي مي‌تواند در اين زمينه به شما ياري برساند.

5- ارتباط بيماري‌هاي روانشناختي و اعتياد 

در برنامه‌ پيشگيري از اعتياد بسيار اهميت دارد كه بدانيد اعتياد مي‌تواند بازتاب درگيري با اختلالات رواني نظير افسردگي يا اختلال دو قطبي باشد. در واقع بسياري از بيماران براي رهايي از افكار و هيجانات بسيار ناخوشايندي كه تجربه مي‌كنند به استفاده از مواد پناه مي‌برند. اين در حاليست كه امروزه درمان‌هاي روانشناختي گسترده‌اي براي بهبود اين مشكلات ابداع شده است. با آگاهي از درمان‌هايي نظير رويكرد شناختي رفتاري و درمان‌هاي هيجان مدار مي‌توانيد به موقع وجود اين اختلال‌ها را در درون خود يا اطرافيانتان تشخيص دهيد و به طور سالمي براي مقابله با اين اختلالات اقدام نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه پيشگيري از اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: پيشگيري از اعتياد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: پيشگيري از اعتياد،
موضوع:
[ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۰۹:۴۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی