مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مهارت خويشتن داري يا مهار نفس مهارتي اكتسابي است كه باعث مي‌شود افراد بتوانند ارضاي خواسته‌هاي خود را به تعويق بيندازند و رفتارهاي عجولانه نشان ندهند. تقويت مهارت خويشتن داري تاثيرات مفيد فراواني همچون افزايش اعتماد به نفس، انعطاف‌پذيري، همدلي و غيره براي فرد به همراه دارد. بهتر است كه خويشتن داري از كودكي به افراد آموزش داده شود چرا كه در اين صورت در فرد نهادينه شده و تبديل به يك ويژگي مي‌شود. والدين مي‌توانند از روش‌هاي متعددي براي آموزش خويشتن داري به فرزندانشان استفاده كنند. اين مهارت با بكارگيري برخي تكنيك‌ها تقويت مي‌شود. ضمن اينكه درمورد مهارت‌هاي فرزندپروري مي‌توانيد از مشاوره تربيت كودك كمك بگيريد. 

منبع: مهارت خويشتن داري

 

مهارت خويشتن داري | خويشتن داري به چه معني است؟

خويشتن داري يك مكانيسم دروني است و باعث مي‌شود كه هر فكر و عمل زيان آوري به عمل تبديل نشود. خويشتن داري يكي از مهارت‌هاي زندگي است كه به افراد ياد مي‌دهد رفتارهايشان را كنترل كنند و خود را با محيط و واقعيت تطبيق دهند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد. 

خويشتن داري بر اعتماد به نفس تاثير بسيار زيادي مي‌گذارد و معمولا افرادي كه داراي مهارت خويشتن داري هستند، از اعتماد به نفس بالايي نيز برخوردارند. خويشتن‌داري يكي از ويژگي‌هايي است كه در تست نئو NEO نيز مورد توجه قرار مي‌گيرد. اگر مساله شما تقويت خويشتن‌داري است مي‌توانيد با روانشناس خود راجع به آن مشورت نماييد. ضمن اينكه در طرحواره درماني نيز روانشناس متخصص به خويشتن‌داري و محدوديت‌هاي واقع‌بينانه مي‌پردازد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه تست نئو NEO و طرحواره درماني كليك كنيد. 

فوايد خوييشتن داري

خويشتن داري فوايد بسياري براي فرد دارد به اين صورت كه باعث مي‌شود فرد اشتباهات خود را به سرعت متوجه شود و درصدد رفع و اصلاح آن‌ها برآيد.فردي كه مهارت خويشتن داري را از دروه كودكي آموزش ديده مي‌تواند اميال خود را به تعويق بيندازد و اينگونه بهره‌وري و كاركرد مثبت خود را افزايش دهد. از طرفي ديگر خويشتن داري هزينه كمتري نسبت به ساير نظارت‌هاي بيروني به همراه دارد.

ويژگي هاي افراد خويشتن دار

افراد خويشتن دار معمولا احساس خوبي نسبت به خود دارند و از اعتماد به نفس بالايي برخوردار هستند. اين افراد شايسته و با كفايت‌اند و از نظر كارايي متكي به توانايي‌هاي خود مي‌باشند. اين گونه افراد در موقعيت‌هاي مختلف انعطاف‌پذير هستند و در مواجه با مشكلات و سختي‌ها، فشار رواني كمتري را تجربه مي‌كنند و به ندرت تسليم فشارها مي‌شوند. افراد خويشتن‌دار از همدلي بالايي برخوردارند و مي‌توانند در شرايط دشوار به ديگران كمك كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتماد به نفس كليك كنيد. 

آموزش مهارت خويشتن داري به كودكان

خويشتن‌داري مهارتي است كه بيشتر در دوران كودكي در فرد نهادينه مي‌شود. نظر به اهميت مساله آموزش خويشتن داري به كودكان، در اينجا چند روش كاربردي آن را توضيح مي‌دهيم. 

1. الگو برداري از والدين

گام اول براي آموزش خويشتن‌داري اين است كه والدين الگو و سرمشق خوبي براي كودكان باشند. كودكان همواره در حال تماشاي والدين هستند و بدون آن كه متوجه باشند از رفتارهاي آن ها الگوبرداري مي‌كنند. پس بهتر است والدين نيز براي تقويت مهارت خويشتن‌داري در خود تلاش كنند.

2. نه شنيدن

كودكان بايد محدوديت‌هاي واقع‌بينانه را بشناسند و با كلمه نه از طرف والدين مواجه شوند. آن‌ها بايد بياموزند كه در برخي شرايط لازم است كه خواسته‌هاي خود را به تعويق بيندازند. نه گفتن مي‌تواند با موضوعات كوچكي شروع شود. مثلا اگر كودك مي‌خواهد كه بيش از مقدار معين شده شكلات بخورد، به اين خواسته او نه بگوييد. براي اطلاع از ديگر روش‌هاي نه گفتن به كودك خود كليك كنيد.

3. پاداش دهي

چشم پوشي از كارهايي مانند خوردن شكلات يا ديدن تلويزيون براي كودكان بسيار سخت است. والدين مي‌توانند براي تقويت اين مهارت به كودكان پاداش دهند. اين پاداش حتي مي‌تواند كلامي باشد؛ مثلا والدين مي‌توانند پس از انجام يك كار مثبت، كودك را تشويق كنند و به او بگويند "آفرين كه خويشتن داري كردي و تلويزيون نگاه نكردي" اين موضوع به تدريج براي كودك تبديل به يك قانون و شعار مي‌شود و مي‌آموزد كه قبل از انجام هركاري درنگ كرده و در مورد آن فكر كند. براي اطلاع از بهترين روش‌هاي دادن پاداش و تشويق كودكان كليك كنيد.

مهارت خويشتن داري : روش‌هاي عملي

همان طور كه گفته شد خويشتن داري مهارتي است كه با انجام برخي كارها در فرد تقويت مي‌شود. تقويت اين مهارت به جوانان براي كنترل و ارضاي نياز جنسي در مجردي نيز موثر است. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه ارضاي نياز جنسي در مجردي كليك كنيد. 

برخي از راهبردهاي عملي براي تقويت خويشتن‌داري انجام موارد زير است: 

-ايجاد تعهد در فرد كه البته اين تعهد بايد متناسب با توانايي فرد باشد.

-مسئوليت پذيري در قبال اعمال و رفتار

-اجتناب از موقعيت‌هايي كه منجر به ارضاي سريع خواسته‌ها مي‌شود.

-ترك موقعيت‌هاي وسوسه انگيز

-پاداش دادن به خود براي به تاخير انداختن ارضاي خواسته‌ها

-صبر كردن و فكر كردن براي انجام هر كاري

-تخليه هيجان‌ها به روش‌هاي مثبتي همچون ورزش و پياده روي

-تكرار جملات مثبت

-مديتيشن (مراقبه) و مديريت ذهن (براي اطلاع بيشتر از مديتيشن كليك كنيد.)

-ارضاي خواسته‌هاي نامناسب را به عنوان يك پاداش براي فعاليت‌هاي سخت قرار دهيد.

مركز مشاوره حامي هنر زندگي

آموزش مهارت خويشتن داري به كودكان اصولي دارد كه مي‌توانيد با كمك گرفتن از روانشناس آن را به خوبي بياموزيد. اگر به هر دليلي امكان مراجعه حضوري به رواشناس را نداريد مشاوره تلفني بهترين گزينه براي شماست. متخصصان و مشاوران مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در هر كجا كه هستيد با آنان تماس گرفته و در اين زمينه مشاوره بگيريد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تربيت كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مهارت خويشتن داري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مهارت خويشتن داري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مهارت خويشتن داري،
موضوع:
[ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۳۷:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی