مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم دفاعي جبران چيست و چگونه عمل مي‌كند؟ جبران مفهومي است كه بيش از همه در نظريه روانشناسي آلفرد آدلر مورد تاكيد قرار گرفت. اين مفهوم كه در اصطلاح تخصصي به آن compensation گفته مي‌شود به معناي صرف انرژي زياد در حوزه‌هايي است كه انسان در آن‌ها احساس ضعف يا حقارت مي‌كند. استفاده از مكانيسم جبران اگر به صورت افراطي نباشد، مي‌تواند فرد را در مسير پيشرفت قرار دهد. با اين حال جبران افراطي اغلب منجر به تشديد ضعف‌هاي درون رواني فرد مي‌گردد. در ادامه توضيحات بيشتري در مورد مكانيسم دفاعي جبران ارائه كرده‌ايم. پس تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مكانيسم هاي دفاعي كليك كنيد. 

منبع: مكانيسم دفاعي جبران

 

مكانيسم دفاعي جبران چيست؟

مكانيسم دفاعي جبران يا compensation يكي از استراتژي‌هاي ناخودآگاه است كه افراد به كمك آن تلاش مي‌كنند از ضعف‌ها و ناتواني‌هاي خود فرار كنند. در اين شرايط فرد دقيقا در حوزه‌اي كه احساس ناتواني مي‌كند تلاش‌هاي زيادي به خرج مي‌دهد. اين مفهوم بيش از همه در نظريه روانشناسي آلفرد آدلر مطرح شد. طبق نظريه آدلر، جبران مكانيسمي است كه به كمك آن فرد تلاش مي‌كند عقده‌هاي حقارت خود را به دست فراموشي بسپارد و در برابر ديگران به برتري دست يابد.

 

استفاده افراطي از مكانيسم دفاعي جبران

مكانيسم‌هاي دفاعي به طور طبيعي از انسان در برابر تنش‌ها و اضطراب‌هاي روزمره محافظت مي‌كنند. با اين حال استفاده بيش از حد از آن‌ها زمينه بروز انواع مشكلات روان رنجوري را فراهم مي‌كند. در همين  راستا متخصصان معتقدند جبران افراطي يكي از مشكلات بارزي است كه در رفتار مبتلايان به اختلالات روان شناختي مختلف ديده مي‌شود. براي مثال خودشيفتگي نوعي جبران بيمارگون در برابر عزت نفس تخريب شده است. در حقيقت افراد با ساختن يك هويت آرماني از خود سعي مي‌كنند از اعتماد به نفس تضعيف شده‌شان محافظت كنند يا به نوعي از آن فرار كنند.

 

مزايا و معايب مكانيسم دفاعي جبران

استفاده از مكانيسم دفاعي جبران اگر به صورت افراطي در نيايد، مي‌تواند به عنوان انگيزه‌اي براي پيشرفت در بيايد و ما را در مسير مثبتي در زندگي قرار دهد. بسياري از افرادي كه داراي نواقص جدي جسماني يا روان شناختي هستند از طريق همين مكانيسم دفاعي مي‌توانند بر ضعف‌هاي خود غلبه كرده و زندگي جديدي را بيافرينند. در همين راستا مي‌توان به افراد داراي معلوليت اشاره كرد كه در زمينه‌هايي نظير ورزش و هنر به دستاوردهاي بسيار عالي مي‌رسند.

با اين حال استفاده بيش از حد و ناآگاهانه از اين مكانيسم دفاعي باعث مي‌شود كه افراد نتوانند شخصيت پخته‌اي را پرورش دهند و به جاي رفع مشكلات خود بر چالش‌هاي زندگي روزمره بيافزايند. براي مثال فردي كه براي فرار از نقص‌هاي خود اعتماد به نفس كاذبي را جلوه مي‌دهد، بيشتر ممكن است در معرض طرد و مشكلات بين فردي قرار بگيرد و همين موضوع مشكلات بنيادي او را تشديد خواهد كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد.

 

سخن آخر

متخصصان روانشناسي بر اين باورند كه بسياري از رفتارهاي انسان در زندگي جبران‌هاي افراطي در جهت نيازهاي برآورده نشده هستند. اگر افراد نتوانند در جريان رشد، نيازهاي روان شناختي خود را بشناسند و به شيوه‌اي سالم آن‌ها را برآورده كنند به مرور زمان مكانيسم دفاعي جبران كارايي خود را از دست مي‌دهد و ديگر نمي‌تواند از فرد در برابر تنش‌ها و مشكلات روانشناختي محافظت كند.

از همين رو اگر فردي بيش از حد در زمينه‌اي انرژي رواني خرج مي‌كند و به جاي دست يابي به موفقيت نتيجه معكوسي دريافت مي‌نمايد، لازم است براي از بين بردن سيكل معيوب شكست در زندگي خود از يك متخصص در حوزه سلامت روان نظير روانشناس كمك بگيرد. در اين شرايط روانشناس به شما كمك مي‌كند تا نيازهاي برآورده نشده و نقاط قوت و ضعف خود را در زندگي بشناسيد و بتوانيد به شيوه‌اي سالم در جهت پيشرفت خود گام برداريد. براي كسب اطلاعات در زمينه روان درماني كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- آيا استفاده از مكانيسم دفاعي جبران مي‌تواند جنبه مثبتي هم داشته باشد؟

بله، در بسياري از موارد مكانيسم جبران به فرد كمك مي‌كند تا در جهت رفع نقص‌ها و مشكلات خود تلاش كند و در حقيقت به انگيزه‌اي براي پيشرفت تبديل مي‌شود.

- آيا استفاده از مكانيسم دفاعي جبران منجر به بروز اختلالات روان شناختي مي‌شود؟

استفاده افراطي از مكانيسم دفاعي جبران همانند هر ساز و كار دفاعي ديگر مي‌تواند زمينه ساز بروز انواع مشكلات روان رنجوري و اختلالات روان شناختي را فراهم كند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم دفاعي جبران

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم دفاعي جبران،
موضوع:
[ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۲:۵۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی