مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از والدين در جلسات مشاوره از متخصصين در مورد راه‌هاي تقويت حافظه و افزايش تمركز در كودكان خود سؤال مي‌پرسند. اگر كودكتان شما را كلافه كرده است، مدام جست و خيز مي‌كند، وقتي با او صحبت مي‌كنيد به حرف‌هاي شما توجه نمي‌كند، تكاليف مدرسه‌اش را به طور كامل انجام نمي‌دهد، وسايلش را در مدرسه يا هرجاي ديگر جا مي‌گذارد، تحمل رعايت نوبت در بازي‌ها و فعاليت‌هاي گروهي را ندارد و كاري را شروع مي‌كند و بدون تمام كردن آن را رها مي‌كند، به اين معناست كه او مشكلاتي در توجه و تمركز دارد و شما بايد هرچه زودتر به دنبال راه حلي براي آن باشيد. در ادامه اين مطلب از منظر روانشناسي به بررسي اين موضوع پرداخته‌ايم، پس تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.

منبع: افزايش تمركز در كودكان

 

چرا بعضي كودكان نياز به روش هايي براي افزايش تمركز دارند؟

مشكل تمركز به دلايل مختلفي در كودكان اتفاق مي‌افتد. يكي از شناخته شده ترين دلايل آن ابتلا به بيماري بيش فعالي و نقص توجه است. كودكان بيش فعال معمولاً در كنار مشكلات تمركز فعاليت بسيار زيادي دارند كه اين فعاليت‌ها نسبت به همسالان خودشان طبيعي به نظر نمي‌رسد. البته امكان دارد كه تنها كودك به اختلال نقص توجه دچار باشد كه در اين صورت علائم بيش فعالي حضور ندارند.

توجه داشته باشيد كه هر كودكي كه دچار مشكلات توجه مي‌شود بيش فعال نيست. حتي ممكن است لزوماً مشكل اصلي در توجه و تمركز او نباشد. براي مثال اضطراب و استرس يكي از حالت‌هاي رواني بسيار مهمي هستند كه منجر به ايجاد اختلالاتي در تمركز مي‌شوند. اين مسئله به خصوص در كودكان دبستاني بسيار ديده مي‌شود. دانش آموزاني كه تحت فشار زياد والدين هستند و يا به دلايل مختلفي در مدرسه اضطراب دارند، نمي‌توانند عملكرد ذهني طبيعي خود را حفظ كنند و در اكثر موارد مشكلات حافظه و دشواري‌هايي را در توجه تجربه مي‌كنند. در اين شرايط بهترين كار اين است كه به يك روانشناس متخصص در حوزه كودك مراجعه كنيد.

براي آگاهي بيشتر درباره رفتار با كودكان بيش فعال كليك كنيد.

آيا براي افزايش تمركز و توجه كودك بايد داروي ريتالين مصرف كند؟

بسياري از والدين نسبت به دارو دادن به فرزندان خود حساسيت زيادي دارند. اين حساسيت تا حدودي هم به جاست چرا كه كودكان در سنين حساسي هستند و مصرف داروهاي اشتباهي مي‌تواند تأثير بسيار مخربي بر ذهن و روند رشدي آن‌ها بگذارد. توجه داشته باشيد كه هر مشكل توجهي نيازمند مصرف ريتالين نيست. اين دارو تنها در صورت تشخيص بيش فعالي تجويز مي‌شود و اگر كودك غير بيش فعال آن را مصرف كند اثرات بسيار مخربي روي او خواهد داشت. براي اينكه تشخيص بيش فعالي به درستي صورت بگيرد حتماً از يك روانشناس مجرب كمك بگيريد. در صورت نياز او شما را به پزشك ارجاع خواهد داد تا بتوانيد داروهاي مناسب را دريافت كنيد.

براي اطلاع بيشتر درباره ريتالين كليك كنيد.

راهكارهايي براي افزايش تمركز در كودكان

كمك به ايجاد نظم و افزايش تمركز در كودكان در سنين پايين ضامن موفقيت آن‌ها در دبيرستان،‌ دانشگاه و حتي محل كار خواهد بود. در اينجا برخي از راهكارهاي خانگي و نكاتي كه والدين براي تمركز كودكشان مي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند را ارائه مي‌دهيم. توجه داشته باشيد كه مشكل توجه ممكن است در بسياري از مواقع به دليل كمبود مهارت در اين زمينه باشد و با تمرين‌هاي ساده حل شود. براي اطلاعات بيشتر مي‌توانيد مقاله آموزش مهارت‌هاي زندگي به كودكان را مطالعه كنيد.

1- افزايش تمركز در كودكان | قوانين مناسبي وضع كنيد

اگر كودك شما يك دانش‌آموز است، با تنظيم قوانيني مثل تعيين زمان مشخص براي انجام تكاليف، اين پيام را به او برسانيد كه كار در هر زمان بايد فعاليت مشخصي را انجام دهد. همچنين به فرزندتان بگوييد تا پايان انجام تكاليف و كنترل آن، تلويزيون يا تماس تلفني، بازي‌هاي ويدئويي و... تعطيل است. اين كار به او كمك مي‌كند تا وظايفش را نيمه كاره رها نكند.

2- افزايش تمركز در كودكان | كودك را تشويق كنيد و به او جايزه بدهيد 

از فرزندتان بپرسيد چه كارهايي دوست دارد با شما انجام دهد و يك هدف ماهانه براي آن تنظيم كنيد. يك جدول انجام كارهاي خوب ايجاد كنيد. براي هر كاري كه منظم انجام شده به فرزندتان يك ستاره بدهيد. اين ستاره‌ها مي‌تواند نشان دهنده پاداشي باشد كه آخر ماه قرار است به او بدهيد؛ مثل خريد يك كتاب جديد يا به پارك رفتن، دوچرخه سواري بردن كودك به سينما و ... .

3- افزايش تمركز در كودكان | تأثير بازي كردن را دست كم نگيريد

يكي از بهترين روش‌ها براي افزايش توجه و تمركز، بازي‌ها هستند. نكته اصلي براي موفقيت در اين ميان، جذاب بودن بازي كودكان است اگر كودكان حين بازي احساس شادماني و رضايت كنند، بازي را ياد مي‌گيرند. والدين با توجه به سن كودك مي‌توانند از بازي‌هاي مختلفي براي افزايش تمركز كودك استفاده كنند. به طور مثال جسمي را وسط اتاق قرار دهيد و به او بگوييد هر كس كه به مدت طولاني‌تري بتواند به اين وسيله خيره شود بي‌آنكه از آن چشم بردارد، برنده است. يا مي‌توانيد از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسي را به او بدهيد و از او بخواهيد كه نوع آن‌ها را حدس بزند.

علاوه بر اين مي‌توانيد از كودك بخواهيد يك شي نوراني در حال حركت را با چشم تعقيب كند. شي‌ء را در جهات مختلف به صورت صاف يا دوراني حركت دهيد. شما و فرزندتان مقابل هم روي زمين بنشينيد، توپي را به سمت او بفرستيد، از وي بخواهيد پس از گرفتن توپ مجدداً آن را به شما بدهد و اين كار را تكرار كنيد (به تدريج مدت زمان تمرين را افزايش دهيد).

يكي از تمرين‌هاي ديگر اين است كه كلمه‌اي را با كودك قرار بگذاريد تا هر زمان شنيد دستش را بالا ببرد. شما كلمات مختلف را بگوئيد و آن كلمه خاص را نيز به طور نامنظم در ميان كلمات ديگر بگوئيد. داستان كوتاهي را براي كودك تعريف كنيد و بعد بلافاصله از متن داستان سؤالاتي را از او بپرسيد (به تدريج بين تعريف داستان و پرسش از متن فاصله بيندازيد تا كودك مجبور شود اطلاعات را در حافظه نگه دارد).

براي آشنايي بيشتر با بازي كودكان كليك كنيد.

4- در زمان درس خواندن عوامل حواس پرتي را دور نگه داريد 

محيطي كه كودك در آن درس مي‌خواند در حفظ تمركز او نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند. بهتر است كه هرچيز كه بازيگوشي كودك را تحريك مي‌كند در زمان درس خواندن دور از دسترس او قرار بگيرد. براي مثال نوشتن تكاليف جلوي تلويزيون، كار كردن با گوشي يا وجود اسباب بازي‌هاي جذاب جايي كه فرزندتان مي‌خواهد درس بخواند همگي از جمله مواردي هستند كه تمركز و يادگيري او را كاهش مي‌دهند.

5- به بهداشت خواب كودك توجه كنيد

يكي از عواملي كه مي‌تواند در تمركز كودكان تاثير بگذارد نداشتن خواب كافي در طول شب يا داشتن ساعات خواب نامنظم است. در نتيجه فرزندتان را تشويق كنيد هر شب در ساعت مشخصي به رخت خواب برود. براي بچه‌هاي كوچك تري كه ديرتر به خواب مي‌روند كمك گرفتن از يك دوش آب گرم قبل از خواب مي‌تواند تا حد زيادي آرامش بخش و موثر باشد.

6- افزايش تمركز در كودكان | رژيم غذايي سالمي را براي كودك در نظر بگيريد 

نوع غذاهايي كه كودك در طول روز مي‌خورد مي‌تواند سطح انرژي او، خلق و خو و فعاليت‌هاي شناختي نظير تمركز و حافظه‌اش را تحت تاثير قرار دهند. از همين رو تلاش كنيد فرزندتان را به خوردن خوراكي‌هاي سالم تر عادت بدهيد. توجه داشته باشيد كه شيريني جات و مواد قندي زياد براي رشد كودك مناسب نيستند. در عوض مصرف مواد پروتئيني، آجيل و سبزيجات به ارتقاي مهارت‌هاي ذهني كمك مي‌كنند و باعث افزايش قدرت تمركز در كودك مي‌شوند.

7- استرس‌ها و اضطراب‌هاي فرزندتان را شناسايي كنيد

مشكل تمركز در بسياري از مواقع مي‌تواند به دليل درگيري‌هاي ذهني شديد و وجود بي‌قراري و اضطراب پديد بيايد. در نتيجه تلاش كنيد بيشتر به ترس‌ها و نگراني‌هاي فرزندتان توجه كنيد. براي مثال بهتر است وضعيت او را در مدرسه پيگيري كرده و بررسي كنيد كه آيا مشكل خاصي در سازگاري با محيط دارد يا خير. همچنين گفت‌وگوي مستقيم با كودك نيز بسيار اهميت دارد. در واقع لازم است اين فرصت را در اختيار كودك قرار دهيد كه آزادانه در مورد مشكلات خود با شما صحبت كرده و احساساتش را ابراز نمايد. اگر فكر مي‌كنيد فرزندتان ترس‌ها و اضطراب زيادي را تجربه مي‌كند براي پيگيري دقيق تر وضعيت او از يك مشاور كودك كمك بگيريد.

براي آگاهي از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

8- افزايش تمركز در كودكان | افسردگي دوران كودكي را بشناسيد 

برخي از والدين در مورد افسردگي دوران كودكي اطلاع چنداني ندارند همچنين برخي ديگر فكر مي‌كنند كه كودكان به مشكلات اين چنيني مبتلا نمي‌شوند. اين در حالي است كه اختلالي نظير افسردگي محدوديت سني ندارد و از كودك تا افراد سالخورده را مي‌تواند درگير خود كند. با اين حال علائم افسردگي در كودكان معمولا با بزرگسالان متفاوت است. براي مثال بچه‌ها كمتر مي‌توانند در مورد احساسات منفي خود صحبت كرده و غمگيني خود را نشان دهند.

آن‌ها ممكن است برعكس شروع به شيطنت‌هاي بسيار كنند، لجباز و يكدنده به نظر بيايند، دائما با شما مخالفت كنند و هنگام درس خواندن مشكلاتي نظير عدم تمركز و ناتواني در يادگيري را گزارش دهند. آگاهي از افسردگي دوران كودكي به شما كمك مي‌كند كه با ديدن اين علائم به يك متخصص روانشناس براي بهبود مشكلات فرزندتان مراجعه كنيد و از بروز مشكلات عميق تر پيشگيري نماييد.

9- زمان بندي درستي براي درس خواندن كودك در نظر بگيريد 

كودكان نمي‌توانند براي مدت بسيار طولاني پاي مشق و تكاليف مدرسه بنشينند. از همين رو نبايد از آن‌ها انتظار داشته باشيد كه همچون يك بزرگسال به مدت يك تا دو ساعت تمركز خود را روي درس خواندن نگه دارند و هيچ گونه بازيگوشي از خود نشان ندهند. تلاش كنيد اهداف معقولانه‌اي را براي كودك در نظر بگيريد و نوشتن تكاليف و خواندن درس‌ها را به دفعات كوچك‌تري تقسيم كنيد. براي مثال مي‌توانيد بعد از گذشت 20 دقيقه يا نيم ساعت از كودك بخواهيد كه به سراغ بازي برود و مجددا پس از يك ربع نزد شما برگردد.

10- ويژگي‌هاي منحصر به فرد كودك را دريابيد 

سعي كنيد در روش ارائه تكاليف به كودك، انعطاف پذيري به خرج دهد. به اين موضوع توجه كنيد كه هر كسي ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود را دارد و همه نمي‌توانند به يك شيوه ياد بگيرند. ممكن است عدم تمركز كودك ناشي از ناهماهنگي ويژگي‌هاي دروني او با تكاليف درخواستي باشد. لازم است كه استعدادهاي كودك خود را كشف كنيد تا بتوانيد برنامه ريزي درستي داشته باشيد.

براي مثال برخي كودكان براي حفظ تمركز خود بيشتر از قوه شنيداري‌شان استفاده مي‌كنند در نتيجه به سر و صداها حساس هستند. برخي ديگر توجه بينايي بالايي دارند و موضوعات مختلف را به صورت تصاوير ذهني ثبت مي‌كنند. از همين رو لازم است بتوانيد كودك خود را بيشتر بشناسيد و از روش‌هايي براي افزايش تمركز كمك بگيريد كه تناسب بيشتري با او دارند. براي كشف بهتر اين ويژگي‌ها مراجعه به يك روانشناس كودك مي‌تواند تا حد بسياري كمك كننده باشد. براي اطلاع بيشتر درباره كشف استعداد كودكان كليك كنيد.

افزايش تمركز در كودكان | كلام آخر

با اين تمرينات ساده مي‌توانيد تمركز و توجه كودكتان را تقويت كنيد. اما اين‌ها كافي نيست با وجود اين و در كنار تمرينات گفته شده لازم است تا براي موفقيت بيشتر به مشاور روانشناس متخصص نيز مراجعه كنيد. در همين زمينه مجموعه هنر زندگي با داشتن مشاوران روانشناس متخصص آماده ارائه راهكارهاي مؤثر و مشاوره درماني به شما والدين محترم مي‌باشد. همچنين مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي با سابقه چندين ساله در ارائه خدمات درماني در زمينه هاي مختلف روانشناسي اعم از خانواده، ازدواج، اعتياد، جنسي، كودك، مشاوره شغلي، تحصيلي و ... مي‌تواند به شما به صورت تلفني و حضوري مشاوره بدهد.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره حضوري و مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

- آيا استفاده از روش نوروفيدبك براي بهبود مشكلات تمركز در كودكان مناسب است؟

پيش از استفاده از هر روشي لازم است كه يك متخصص روانشناس ارزيابي جامعي از وضعيت ذهني و روانشناختي فرزندتان به عمل بياورد و به اين وسيله ريشه مشكلات كودك شناسايي شوند. امروزه پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه استفاده از روش نوروفيدبك براي كودكان بيش فعال كه داراي نقص توجه نيز هستند مي‌تواند تا حد قابل توجهي موثر باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي افزايش حافظه و تمركز در كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: افزايش تمركز در كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افزايش تمركز در كودكان،
موضوع:
[ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۴۹:۲۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی