مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مكانيسم دفاعي پيش بيني چيست و چگونه به انسان كمك مي‌كند؟ پيش بيني به واكنشي گفته مي‌شود كه طي آن فرد به از نظر ذهني يك رويداد بالقوه استرس زا را پيش بيني كرده و با ترفندهاي مختلف تلاش مي‌كند خود را براي مواجهه با آن آماده نگه دارد. استفاده از اين مكانيسم در افرادي كه مبتلا به انواع اختلالات اضطرابي هستند بيش از سايرين ديده مي‌شود. در ادامه توضيحات بيشتري در مورد مكانيسم دفاعي پيش بيني ارائه كرده‌ايم. پس براي كسب اطلاعات دقيق‌تر در اين زمينه تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. براي كسب اطلاعات در زمينه روانكاوي چيست كليك كنيد. 

منبع: مكانيسم دفاعي پيش بيني

 

مكانيسم دفاعي پيش بيني؛ آشنايي با مكانيسم هاي دفاعي

براي آنكه بتوانيد مكانيسم پيش بيني را به خوبي درك كنيد، لازم است كه در ابتدا با ساز و كارهاي دفاعي آشنا شويد. مكانيسم‌هاي دفاعي مفاهيمي بودند كه براي اولين بار توسط فرويد (پدر علم روان شناسي) مطرح شدند. فرويد بر اين باور بود كه ساختار روان انسان از 3 بخش مجزا يعني ايد، ايگو و سوپر ايگو تشكيل شده است. ايد مسئول ايجاد انرژي رواني و تمامي اميال يا غرايز ابتدايي ماست. 

از طرف ديگر سوپرايگو اين غرايز را با معيارهاي اخلاقي و اجتماعي مورد بررسي قرار مي‌دهد. در نهايت اين ايگو يا همان خود است كه بايد بتواند بين اين دو ساختار تعادل ايجاد كند و نگذارد تعارضات آن‌ها منجر به ايجاد تنش و اضطراب بيش از حد براي خودآگاه شود. ايگو براي ايجاد اين تعادل از راهبردهاي مختلفي استفاده مي‌كند كه مكانيسم‌هاي دفاعي مهم‌ترين آن‌ها هستند. فرويد و روان كاوان پسافرويدي تاكنون ساز و كارهاي دفاعي مختلفي را شناسايي و تعريف كرده‌اند كه مكانيسم پيش بيني نيز يكي از آن‌هاست. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مكانيسم‌هاي دفاعي كليك كنيد.

 

مكانيسم دفاعي پيش بيني چيست؟

پيش بيني نوعي واكنش دفاعي ناخودآگاه است كه طي آن فرد يك رويداد بالقوه استرس زا را از قبل پيش بيني كرده و تلاش مي‌كند به روش‌هاي گوناگون از قبل خود را براي مواجهه با آن آماده نگه دارد. براي مثال تصور كنيد فردي كه فوبياي دندان پزشكي دارد قبل از مراجعه نزد دكتر در ذهنش خود را دلداري مي‌دهد كه قبلا هم اين كار را انجام داده و هيچ اتفاقي نيافتاده است. به اين ترتيب فرد قبل از مواجهه با آنچه او را آزار مي‌دهد، به طور ناخودآگاه سعي مي‌كند با پيش بيني آنچه در انتظار اوست به طريقي خود را آرام نگه دارد.

 

مكانيسم دفاعي پيش بيني و مشكلات اضطرابي

مكانيسم‌هاي دفاعي همگي در جريان رشد براي محافظت از انسان در برابر تنش‌ها و اضطراب‌هاي آسيب زننده پديد آمده‌اند. با اين حال استفاده مفرط از آن‌ها هم مي‌تواند زمينه ساز بروز مشكلات روان رنجوري شود و هم از طرفي ديگر مي‌تواند به عنوان نشانه‌اي از وجود يك اختلال روان شناختي تلقي گردد. براي مثال استفاده از اين ساز و كار دفاعي بيش از همه در مبتلايان به اختلالات اضطرابي ديده مي‌شود. چرا كه اين افراد دائما در مورد آينده تصورات نگران كننده‌اي دارند و ممكن است براي آرام كردن خود به راه حل‌هاي كوتاه مدتي نظير مكانيسم دفاعي پيش بيني روي بياورند.

 

سخن آخر

همان طور كه گفته شد استفاده مفرط از هرگونه مكانيسم دفاعي از جمله مكانيسم دفاعي پيش بيني مي‌تواند آسيب رسان باشد و در بلند مدت كمكي به كنار آمدن با استرس‌ها نكند. در اين شرايط لازم است كه براي ارتقاي وضعيت سلامت روان خود به يك متخصص روان شناس مراجعه كنيد. درمانگر به شما كمك مي‌كند كه در زندگي به طور سالم با نگراني‌ها و ترس‌هاي خود مواجه شويد و براي آرام كردن ذهنتان نيز از روش‌هاي كارآمدتري استفاده نماييد. امروزه درمان‌هايي نظير درمان روان پويشي و درمان شناختي رفتاري به طور موثري مي‌توانند در درمان انواع اختلالات اضطرابي و سازگاري با استرس‌هاي مختلف به شما كمك كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه روان درماني كليك كنيد. 

 

سوالات متداول

- آيا استفاده از مكانيسم دفاعي پيش بيني فايده اي دارد؟

همه مكانيسم‌هاي دفاعي از جمله پيش بيني براي محافظت از انسان در برابر فروپاشي رواني و تجربه تنش‌هاي آسيب رسان پديد آمده‌اند و در نتيجه براي انسان فايده دارند. با اين حال استفاده مكرر از آن‌ها مي‌تواند زمينه ساز بروز مشكلات روان رنجوري شود. براي درمان مشكلات رواني مي‌توانيد از خدمات مشاوره تلفني استفاده نماييد. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره تلفني كليك كنيد.

- مكانيسم دفاعي پيش بيني با خيال پردازي چه تفاوتي دارد؟

در مكانيسم پيش بيني فرد يك رويداد استرس زا را پيش بيني كرده و سعي مي‌كند به طور ذهني خود را براي آن آماده نمايد. اما در خيال پردازي فرد براي مواجه نشدن با استرس به خيالات خوشايند خود روي مي‌آورد و در حقيقت شروع به رويا پردازي مي‌كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه مكانيسم هاي دفاعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مكانيسم دفاعي پيش بيني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مكانيسم دفاعي پيش بيني،
موضوع:
[ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۸:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی